PDA

Se full versjon : Nina Misvær om jernmangel

September
26 Oct 2007, 12:40
Jeg er ikke noe fan av nina misvær. Men i går satt jeg å tittet på god morgen norge mens jeg spiste frokost. Da var det snakk om jernmangel hos barn. Jeg blir med engang kritisk når det er hun som sier det, men hun henviste til en norsk undersøkelse som viste at hele 5 % av barn har jernmangel.

Hun pratet om at det var viktig å få i seg jernberiket kost, typisk HS prat.

De fleste som hadde jernmangel var småspiste barn. Også sa hun at jenrmangel igjen kunne føre til nedsatt imunforsvar, som igjen førte til mere sykdom og dårlig matlyst osv. Da var man inn i en ond sirkel.

Dette var som sagt typisk HS prat som jeg normalt er svært skeptisk til, særlig når det er en HS på nivå med Naphaug..

Likevel så må det jo være noe i det hun sier så lenge undersøkelsen viser det den gjør?? Noen kommentarer?

Ma-i
26 Oct 2007, 13:12
Det er helt normal at 5 % av befolkningen har jernmangel.. bla med tanke på allergier, astma, sykdommer som gir dårlig næringsopptak bla cøliaki, hjerteproblemer og barn med diverse sykdommer..

5 % er forholdsvis lite og innenfor normalen .. blan annet faller man innefor om man har hatt langvaridg diare fks.. eller gjerne barn med uoppdaget diabetes..

Så det å pese jerberiket mat til alle og enhver.. nei..
DEt som er faktum er jo at det er mange som får for mye av diverse næringsstioffer fordi man tror sånne ting og pøser på med tilskudd og jerneriket og vitamintilsatt mat til små barn.
Det er mye værre.

Men det blir det aldri talt om, fordi da kan man jo ikke promotere slike produkter..

Vanlig kosthold er bra nok. Vi har et godt nok kosthold i Norge med brødmat og diverse pålegg og grønnsaker.

September
26 Oct 2007, 13:16
Det er helt normal at 5 % av befolkningen har jernmangel.. bla med tanke på allergier, astma, sykdommer som gir dårlig næringsopptak bla cøliaki, hjerteproblemer og barn med diverse sykdommer..

5 % er forholdsvis lite og innenfor normalen .. blan annet faller man innefor om man har hatt langvaridg diare fks.. eller gjerne barn med uoppdaget diabetes..

Så det å pese jerberiket mat til alle og enhver.. nei..
DEt som er faktum er jo at det er mange som får for mye av diverse næringsstioffer fordi man tror sånne ting og pøser på med tilskudd og jerneriket og vitamintilsatt mat til små barn.
Det er mye værre.

Men det blir det aldri talt om, fordi da kan man jo ikke promotere slike produkter..

Vanlig kosthold er bra nok. Vi har et godt nok kosthold i Norge med brødmat og diverse pålegg og grønnsaker.

Det var vanlig norsk kosthold hun reklamerte for da. Hun sa aldri at man skulle ta tilskudd uten evet i spesielle tilfeller. Det hun derimot sa var at mange drakk form mye melk og av den grunn ikke fikk spist et vanlig norsk kosthold.

Jeano
26 Oct 2007, 18:47
Jeg leste også et sted der de mente at man burde starte med fast føde allerede i 4 mnd alder, grunnet jernmangel og B vitamin mangel.

Ma-i
26 Oct 2007, 19:12
Det var vanlig norsk kosthold hun reklamerte for da. Hun sa aldri at man skulle ta tilskudd uten evet i spesielle tilfeller. Det hun derimot sa var at mange drakk form mye melk og av den grunn ikke fikk spist et vanlig norsk kosthold.

Ja, der ser du hva melkepropagandaen har ført til.
Melk ved hvert måltid er jo ikke sunt..altså kumelk er for kalver.
Er litt rart at de fronnter melk så mye og så skalman spise jernrik kost, så glemmer de å si at da må man kutte ut melk og melkemat til det måltidet da.slik at man tar opp jernet.
Og så burde de si hva som ER jernrik mat også.

Når man er ferdig med ammin eller MME så burde man ikke gi melk mer enn ved 2 måltider da, eller melkemat som youghurt og ost, siden det hemmer opptaket av jern og andre næringsstoffer.

Greitat defronter 5 om dagen, men hv amed å nyansiere det lit da.. med hva som er bra å spise.

Man spiser jo mere mat om man kutter den melkematen da. youghurt er jo like ille sommelk.. ikke sundt med melk til hvert måltid, uansett form.

Saphy
26 Oct 2007, 19:48
Ja, der ser du hva melkepropagandaen har ført til.
Melk ved hvert måltid er jo ikke sunt..altså kumelk er for kalver.
Er litt rart at de fronnter melk så mye og så skalman spise jernrik kost, så glemmer de å si at da må man kutte ut melk og melkemat til det måltidet da.slik at man tar opp jernet.
Og så burde de si hva som ER jernrik mat også.

Når man er ferdig med ammin eller MME så burde man ikke gi melk mer enn ved 2 måltider da, eller melkemat som youghurt og ost, siden det hemmer opptaket av jern og andre næringsstoffer.

Greitat defronter 5 om dagen, men hv amed å nyansiere det lit da.. med hva som er bra å spise.

Man spiser jo mere mat om man kutter den melkematen da. youghurt er jo like ille sommelk.. ikke sundt med melk til hvert måltid, uansett form.

Ma-i, jeg (dvs mannen) har mange interessante dokumentarer / artikler om melk og melkepropaganda og industrialiseringen av meieriene, og alt det "dumme" det har medført.... Hvis du er interessert kan jeg sikkert få mannen til å spa opp linker etc, men du høres jo ganske opplyst ut allerede ;)

Oliven
27 Oct 2007, 00:21
Ma-i, jeg (dvs mannen) har mange interessante dokumentarer / artikler om melk og melkepropaganda og industrialiseringen av meieriene, og alt det "dumme" det har medført.... Hvis du er interessert kan jeg sikkert få mannen til å spa opp linker etc, men du høres jo ganske opplyst ut allerede ;)
Kom med linker, du! Jeg er ikke så opplyst og lurer fælt på dette med melk eller ikke melk. :maaaaat:

Anton
04 Dec 2007, 11:03
Poenget er at "jernberiket" for mange småbarnsmødre og hs betyr grøtpulver tilsatt "jern". Kunstig tilsatte vitaminer og mineraler taes vanskeligere opp i kroppen enn det som finnes i maten fra naturens side. En hs vil ofte si at feks hirsegrøt ikke rekker som spedbarnskost pga at det ikke er tilsatt jern - mens fakta er at hirse inneholder MASSE naturlig jern - som taes lettere opp i kroppen.

For større barn og voksne vil det i de aller fleste tilfeller være nok å spise varierte grønnsaker og grove kornprodukter. Det er riktig som Ma-i sier at melk hemmer opptaket av jern. Det er ikke noe problem å drikke litt melk, det er ikke gift, men å drikke de mengdene man blir anbefalt fra offisielt hold - det er ikke bra. Heller ikke med tanke på jernopptaket.

fru Potethode
04 Dec 2007, 11:07
Her i huset er "industrielt jernberiket" synonymt med "småspist"...

Så får vi heller gi Lillegutt litt mere hirse, leverpostei og rikelig med c-vitaminer.

Tragisk også igrunn. Jeg har fått utdelt unger som krever at jeg tenker før jeg lager mat. Uff og uff. :gal:

Av og til lurer jeg på om en eneste helsesøster har hatt kosthold og ernæring!

Magica
04 Dec 2007, 11:24
Gutten min er i utgangspunktet småspist,og etter barnehagestart spiser han enda mindre synes jeg.Så fikk jeg med meg at i barnehagen får han melk i kopp,gjerne to ganger om dagen!Selv om det ikke er mye,så er melk helt unødvendig i hans kosthold-han ammes ca fire ganger i døgnet ennå,og får litt youghurt innimellom.
Når jeg var liten drakk jeg utrolig mye kumelk,og idag kan jeg ikke spise grøt osv med melk i-magen tåler det ikke.
Dette burde hs informert mer om,at melka fortrenger jernopptaket.

Perle
04 Dec 2007, 12:28
Lykketrollet levde i all hovedsak på morsmelk til hun var ca 2 år, hun var ikke særlig interessert i annen mat. Jeg sjekket jernlagrene hennes en gang for sikkerhets skyld, da var de fine. Jeg ga henne ikke melk eller yoghurt, pga jernet. Yoghurt var ellers en av de svært få tingene hun viste at hun hadde lyst på og kunne spise mer enn bare smaksprøver av. Men det fikk hun altså ikke. Jeg prøvde heller å passe på at hun fikk i seg en liten brokollibukett en gang i blant.

Jeg mener at jeg hørte om en undersøkelse for noen få år siden, der de hadde studert 2-åringens jernlagre. Veldig mange hadde for lave jernlagre, og årsaken de oppga til det var for mye melk. Om jeg ikke husker helt feil var det langt mer enn 5 % det var snakk om.

Jeg har forøvrig slitt med lave jernlagre etter mine to første fødsler og påfølgende amming. Selv om jeg prøvde å spise sunt og variert. Men jeg drakk også mye melk. Etter siste fødsel har jeg ikke slitt med lave jernlagre, selv om jeg har ammet mye mer enn etter de to første fødselene. Den største forskjellen må være at jeg drikker mye mindre melk.

annama & bolla
07 Dec 2007, 00:25
Uff, nå fikk jeg meg en vekker! Snuppa får fremdeles (!) mme på flaske 2 ganger om dagen, blir vel totalt ca 450 ml/dag på henne. Hun får ikke melk til måltidene, men spiser yoghurt og gulost temmelig ofte. Hmm, har faktisk ofte tenkt på hvorvidt jernlageret hennes er OK. Hun er jo veldig frisk og rask ellers. Men har forstått det som at jernmangel hos barn ikke viser så godt? Kan man ikke få tatt en vanlig blodprøve (stikk i fingeren) hos legen som viser dette når det gjelder barn også?

sospel
07 Dec 2007, 02:06
fikk nettopp resultatene på jern-nivået til sumo-chan i posten. ikke særlig lystig lesning. lå enten forbi eller på grensen for alle 4 verdier :(.
men hadde vel en mistanke, godt under 3000 g ved fødsel, spiser veldig lite fast føde, mor som alltid har hatt veldig lave verdier (men tok jerntilskudd under graviditeten)...

har prøvd å gi ham litt kjøtt av og til som han sutter litt på, før han kaster det nokså uinteressert på bakken (men stekt kyllingkjøttdeig gikk bra, men liker ikke å gi ham industriell kylling).
så nå må jeg vel til hs og finne ut hva vi gjør.
skal prøve å gi ham lever nå og da, gir ham grønne grønnsaker (men jern tas jo dårlig opp fra dem), og litt hirse nå og da.

men beriket grøt ser jeg ikke poenget med - grøten inneholder jo stoffer som hemmer opptaket på samme tid, så det betyr vel at jerntilskuddet må være større enn nødvendig.

han er frisk og rask, men det tar jo en tid før anemien blir så påtrengende at man lett ser symptomer på anemi. så tviler ikke på at en større andel barn har jernmangel, men tror at løsningen ligger annensteds enn industriell grøt.

Ma-i
07 Dec 2007, 11:33
Vi har hatt god effekt av samtidig å gi Omega 3 ,
Avocado er en god kilde, likeså bær , både røde, gule og blå og grønne frukt og grønnsaker inneholder både gode vitaminer og jern.
Blåbæer og bringebær er fint.
Brokkoli, grønne salater. spinat,agurk.

Jern taes bedre opp i grønnsaker enn fra jerntilskudd og beriket mat. Faktisk er det da lettere opptak av samtlige næringsstoffer i grønnsakene siden de er vannløslige( husker ikke helt det ordet og sånn fin setning , sitter og ammer og skriver med en hånd..sa poff i hodet mitt nå -;) )

Bønner, erter og linser er også gode kilder til sporstoffer , mineralr ogvitaminer.
gulerot er fint for b-vitamin fks..