PDA

Se full versjon : kobberspiral

gjest
31 Oct 2007, 21:12
Jeg prøver å finne informasjon om hvor mye større blødningene blir med kobberspiral. Ikke i forhold til hormonprevansjon, men den naturlige blødningen. Noen med erfaring eller linker?

Uansett. Jeg kom over dette utsagnet av gynekolog (http://lommelegen.no/php/art.php?id=367822) Høvik

Vi mener nå at virkningen er at kobberet ikke bare gjør livmoren kjemisk uegnet for graviditet, men at kobberet også påvirker / hemmer eggtransporten i egglederne. Dermed kan det utelukkes at kobberspiralen er et "abortmiddel".
Synest å huske dette har vert diskutert her inne tidligere.

Sofia
31 Oct 2007, 21:16
Jeg brukte kobberspiral, men det var før jeg hadde født. Jeg gikk fra lette menstruasjoner til grusomme ukeslange affærer og kramper. Fæle greier.

Høvik er gynekolog på Aleris, tror jeg. Søt gammel mann!

Ullsokk
31 Oct 2007, 21:21
Tror det er veldig individuellt.

Jeg hadde ikke store forskjellen i blødning (blør mye uansett). Men jeg lakk litt hele tiden! Trodde det skulle gi seg, men njet. Ikke mye, men nok til at jeg fikk den fjernet.

gjest
31 Oct 2007, 21:27
Jeg kan bare sammenligne nå med før fødselen, og da er blødningene de samme med fordelt på ferre dager. Synest det er styr å ta ut bare for å se hva som skjer..

Saphy
31 Oct 2007, 21:27
Jeg har kobberspiral nå, men syklusene mine er ikke kommet ordentlig i gang igjen enda, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det blir på menstruasjonene. Den forskjellen jeg har merket hittil, er at jeg har mer utflod enn før, men om dette er pga spiralen eller pga hormonendringer etter graviditeten, vet jeg ikke.

mirimor
31 Oct 2007, 21:29
Pussig at du laga tråd om dette i dag, for jeg tenkte på det i stad å spørre om det. Men nå svarer *Ullsokk på det jeg egentlig tenker på. Jeg fikk nemlig satt inn kobberspiral for 8 mnd siden. Jeg er møkkalei av å småblø i 2,5 uke eller mer hver syklus. En ukes opphold omtrent, og så på'n igjen. Det sies det skal bli bedre etter et halvt år. Jeg biter fortsatt tenna sammen for jeg er overbevist om at dette er det optimale for meg... Har ikke mye smerter, men det har jeg aldri hatt..

gjest
31 Oct 2007, 21:29
Jeg har kobberspiral nå, men syklusene mine er ikke kommet ordentlig i gang igjen enda, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det blir på menstruasjonene. Den forskjellen jeg har merket hittil, er at jeg har mer utflod enn før, men om dette er pga spiralen eller pga hormonendringer etter graviditeten, vet jeg ikke.

Det tok meg ett år med kobberspiralen før ting stabiliserte seg.

mirimor
31 Oct 2007, 21:33
Det tok meg ett år med kobberspiralen før ting stabiliserte seg.
Da skal jeg holde ut i fire måneder til...takk for info

gjest
31 Oct 2007, 21:36
Da skal jeg holde ut i fire måneder til...takk for info

*svima*

Saphy
31 Oct 2007, 21:37
Pussig at du laga tråd om dette i dag, for jeg tenkte på det i stad å spørre om det. Men nå svarer *Ullsokk på det jeg egentlig tenker på. Jeg fikk nemlig satt inn kobberspiral for 8 mnd siden. Jeg er møkkalei av å småblø i 2,5 uke eller mer hver syklus. En ukes opphold omtrent, og så på'n igjen. Det sies det skal bli bedre etter et halvt år. Jeg biter fortsatt tenna sammen for jeg er overbevist om at dette er det optimale for meg... Har ikke mye smerter, men det har jeg aldri hatt..

Jeg er også overbevist om at dette er det optimale for meg. Jeg er skikkelig ferdig med å spise hormoner. Ikke at det funket for meg heller, tydeligvis........ (Og bra er det; :hjertebank: Lille Snupp :hjertebank: )

Men jeg er spent på hvordan det blir når jeg får tilbake menstruasjonen ordentlig, for jeg hadde nokså smertefulle blødninger tidligere...

mirimor
31 Oct 2007, 21:41
Strever du?
neida, men er bare drittlei alle småblødningene jeg har hatt de siste 8 månedene...

Saphy- jeg er også ferdig med hormoner, men av motsatt grunn som deg da. Jeg er redd at hvis jeg vil ha en til en gang, at det kan hindre meg i å bli gravid.

September
31 Oct 2007, 21:49
Jeg vurderer også kobberspiral. Var det vondt å sette den inn?

Saphy
31 Oct 2007, 21:50
neida, men er bare drittlei alle småblødningene jeg har hatt de siste 8 månedene...

Saphy- jeg er også ferdig med hormoner, men av motsatt grunn som deg da. Jeg er redd at hvis jeg vil ha en til en gang, at det kan hindre meg i å bli gravid.

Ja, jeg er ikke ferdig med hormoner pga av redsel for graviditet, men det føles bare helt feil å spise det. Jeg vil vel som deg være mer bekymret for vanskeligheter med å bli gravid igjen når jeg vil ha nr to. (Og tre :fnis: )

mirimor
31 Oct 2007, 21:52
Litt, men jeg tok ibux på forhånd, da gikk det nokså greit.

Saphy
31 Oct 2007, 21:52

Ikke vondt, men litt ubehagelig. Jeg satte den inn åtte uker etter snupp var født fordi jeg hadde en periode der kun pumpet meg og ga flaske, og da ble det fort til at jeg ikke kom meg opp for å pumpe meg ofte nok om natta; var litt redd for ny graviditet så tidlig. Livmorhalsen min var nok fortsatt litt øm etter fødsel, men det var ikke vondt.

September
31 Oct 2007, 21:54
Ok. Det var fint å høre. Jeg har nemlig en venninne som kastet opp og besvimte når hun satte inn spiral... Hun sa: "de trakk i livmorhalsen min altså!". Hun har ingen barn enda, og jeg tenkte med meg selv at hun bare måtte vente til hun skal føde engang. Da blir det strekk i livmorhalsen da:fnis:

gjest
31 Oct 2007, 21:57
Det var skrekkelig vondt, men jeg har heller ikke født så jeg kan ikke sammenligne. Men tror nok akkurat det at det ikke er kommet noe barn ut den veien gjør at det er verre å få en dings inn dit.

Jeano
31 Oct 2007, 21:58
Jeg fikk satt i spiral da Bell var 6 uker og det gjorde ikke vondt. Jeg blødde så mye at jeg ikke kunne gå ut av døren dag nr 2 av mensen. Jeg blør fortsatt mye men jeg blør ikke gjennom alt som er på 30 minutter
Jeg fikk også smerter nedover lårene etter å ha hatt spiralen en stund.
Så her velger vi null prevensjon, er "redd" det meste.

Dere som har spiral må huske på at den kan stikke mannens edlere deler, så om det er tilfelle går det an å klippe kobbertråden kortere

mirimor
31 Oct 2007, 22:01
Dere som har spiral må huske på at den kan stikke mannens edlere deler, så om det er tilfelle går det an å klippe kobbertråden kortere
:latter: så komisk engentlig

Sommerfugl
31 Oct 2007, 22:01
Ok. Det var fint å høre. Jeg har nemlig en venninne som kastet opp og besvimte når hun satte inn spiral... Hun sa: "de trakk i livmorhalsen min altså!". Hun har ingen barn enda, og jeg tenkte med meg selv at hun bare måtte vente til hun skal føde engang. Da blir det strekk i livmorhalsen da:fnis:

Får man sette inn spiral uten å ha vært gravid? *forvirret*

mirimor
31 Oct 2007, 22:03
Jada, det bare anbefales ikke..

Sommerfugl
31 Oct 2007, 22:04
Jada, det bare anbefales ikke..

Åja, da skjønner jeg!

Saphy
31 Oct 2007, 22:07

Ja, både kobber og hormon-spiraler er mulig å få satt inn selv om man ikke har vært gravid.

Husnissemor
01 Nov 2007, 09:51
Jeg er møkkalei av å småblø i 2,5 uke eller mer hver syklus. En ukes opphold omtrent, og så på'n igjen. Det sies det skal bli bedre etter et halvt år. Jeg biter fortsatt tenna sammen for jeg er overbevist om at dette er det optimale for meg... Har ikke mye smerter, men det har jeg aldri hatt..

Sånn hadde jeg det også, bare at jeg hadde smerter også. Og jeg blødde skikkelig, det var ikke det jeg ville kalle "småblø". Det ble aldri bedre. Jeg tok den ut etter to og et halvt år (og fikk Attpåklatten). :barn:

JifraNord
01 Nov 2007, 12:57
jeg har bestandig hatt kraftig mens. men ikke fått noe mer blødninger etter at jeg satt inn kobberspiral. så jeg er veldig fornøyd med den.

-diab-
02 Nov 2007, 00:41
Før jeg fikk barna hadde jeg en helt smertefri mens som varte i 3-4 dager, nesten ingen blødning. Etter både første og andre fødsel fikk jeg kobberspiral, og nå er jeg oppe i ca 11 dager smertefull mens med store blødninger. Med menskopp ser en virkelig hvor mye det er. (I reklamen for menskopp står det blant annet at en ser hvor mye en blør, og at kundene blir overrasket over hvor lite det faktisk er. Absolutt motsatt her, ja!)

Så om ei uke skal kobberspiralen ut og jeg skal få satt inn hormonspiral i stedet. Håper det fjerner mensen helt, eller i det minste får den tilbake til førfødslernivå.