PDA

Se full versjon : Klær til fotografering

Belladonna
08 Nov 2006, 01:04
Har bestilt fotografering av mine to små, og lurer fælt på hva jeg skal kle på dem for anledningen..

Minsten skal være naken på bilder av bare han, mens på bildene av dem to sammen er jeg litt usikker.. Kanskje en bleiebukse i ull, eller blir det rart?

Til storebror har jeg tenkt på:
-brun cordfløyelsbukse og en beige/lyselysebrun langermet t-skjorte (helt nøytraal) eller
-dongeribukse og en lyselyseblå langermet t-skjorte eller
-evt snekkerbukse i dongeri?

Han skal være barfot.

Hva tror dere? Har dere noen supertips? Pynter dere barna til fotografering, eller har de på seg nøytrale hverdagsklær?

fru Potethode
08 Nov 2006, 09:12
Knerten sine bilder har du jo sett, og der har han joggedress på noen og så har han dongeribukse, skjorte og vest på noen. Enkelt og greit fordi det er de klærne jeg har pyntet han i til barnedåp, bursdager og festlige annledninger i det siste. Joggedressen er liksom hverdags-Knerten min, da.

Den "voksne" garde av familien er helt fortvilet fordi jeg nektet å ta de tradisjonelle bunadbildene, men hvitskjorte med krave og lakksko er ikke sønnen min! Fotografen her ute hadde i en periode masse, masse bilder av unger i bare selebukse stående i et tretrau, på en rot eller noe annet gammelt, råttent treverk. Jeg liker ikke slike bilder...

Det ble tatt noen "sitte på stol og se pen ut" bilder nå også, men de er ikke fine. Ungen ser enten ut som han sitter på do og tar i, eller så mistrives han tydelig.

Ja... Bla bla bla... Poenget: ha på klær de bruker til vanlig! Klær som de trives i og som du og alle er vant til å se dem i. Det er jo tross alt deres barn det skal være bilder av!

Belladonna
08 Nov 2006, 09:23
Ja, bildene av knerten er skikkelig skikkelig fine!! Veldig fine action-bilder, synes det er mye finere enn sitte-stille-og-posere-bilder. Vi skal også ha med kosebamsen til storebror. Den er jo med overalt, så den bør jo få være med på et par bilder iallefall :) Synes det bildet med knerten og kosekaninen var så fint! (der de sitter litt fra hverandre). Men vi har ingen sånne klær som han har brukt en del i det siste, og akkurat nå er det vel nesten bare ullklær og joggedresser han har som passer. Så jeg må handle inn klær til anledningen. Derfor jeg synes det kanskje blir litt rart å pynte ham opp i finklær han aldri har brukt før..?
Enkel fin bukse og langermet t-skjorte er noe han har brukt mye før, også til bursdager og sånt enkelte ganger og, men har som sagt ingenting som passer nå.. Tenkte litt på selebukse med bare armer, har fått tips om det. Men jeg ser for meg at det kanskej er finere til litt yngre barn, når de er rundt året ++ kanskje?
Og minsten har jeg heller ikke finklær til, synes det er litt rart å stase opp en liten baby. Han kan jo hverken sitte eller krabbe enda, så da kommer nok klærne bare til å være i veien. Ettersom jeg skal ta bilde av de sammen så bør ikke antrekket være såå forskjellig. Og ingen av dem er spesielt glad i kle på seg, så jeg tar ikke med mer enn maks to forskjellige antrekk, helst bare ett..

Nei, huff -så vanskelig.. Tror dere det blir for kjedelig med bare dongeribukse/langermet eller brun cordfløyelsbukse/langermet? Han skal være barfot iallefall. Og skal ta både farge og svart-hvitt bilder.

fru Potethode
08 Nov 2006, 09:27
Kanskje du bare skal skjære helt ned? Bukse og t-skjorte? Minstemann bør ikke ha det avanserte anntrekket, nei. Det er jeg enig i. Finklærne vi brukte var jo for å gi besteforeldrene noe å henge på veggen, ikke spesielt til oss...

Løvemamma
08 Nov 2006, 11:33
Da vi var hos fotografen ble vi anbefalt å ta med litt diverse klær - så hjalp han å si hva som gjporde seg fint på bilder. Hadde med en dongeriselebukse (det er jo klassikeren), men den var ikke aktuell for fototgrafen fordi han mente den var for stor. Vi endte med en bomullsselekortbukse i litt gammeldags stil. Og bar overkropp på portrettene. Fotografen sitt generelle tips til oss den gang var å velge lyse klær (gjerne sommerklær) og ikke for store størrelser. Ble lett for at man så klærne og ikke banet på bildet, som han sa.