PDA

Se full versjon : Smertefull amming og eksem

Calluna
08 Nov 2007, 10:42
Jeg sliter slik med ammingen. Har siden starten hatt problemer med at det har vært smertefullt både når jeg ammer og etterpå. I begynnelsen trodde jeg jo at jeg var sår fordi jeg ikke var herdet, men tiden gikk og det ble ikke bedre, snarere verre. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært hos lege og fått hjelp på helsestasjonen for plagene mine. Men ingenting hjalp. Jeg fortsatte å ha åpne sår som ikke under noen omstendighet ville gro.

For å gjøre en lang historie kort så har jeg blitt behandlet for soppinfeksjon (ble litt bedre en stund etterpå ja) og bakterieinfeksjon, men uten varig bedring. Sliter med vasospasmer??? etter ammingen og det gjør fryktelig vondt. Etter besøk hos hudspesialist med de såre og vonde brystene mine, kunne han konstantere at det er eksem det dreier seg om, og at jeg kommer til å slite med dette så lenge jeg ammer. Har fremdeles sprekker og åpne sår på brystene, og har i tillegg begynt å klø noe skrekkelig.

Jeg ammer nå gutten min (8 mndr.) morgen og kveld (en pupp om gangen). Håpte å kunne fortsette med det så lenge han har behov for det, men nå gjør det så vondt at jeg ikke vet om jeg klarer det lenger. Fysisk er jeg klar for å slutte ammingen, men ikke psykisk. Gutten min koser seg slik når han får puppen sin at jeg ikke har lyst til å ta fra han den gleden ennå.

Er det noen som har erfaring med amming og eksem på brystene, og som har noen tips og erfaringer å komme med?
Skulle det ikke gå å fortsette med ammingen, hvordan gjøre avvenningen lettest og koseligst mulig for gutten min?
Hva med melken i brystene? Hvordan unngå at det blir klumper og vondt? Har alltid hatt bra med melk, så ser vel for meg at jeg ikke slutter å produsere melk sånn med det samme...

Håper noen har tips til en stakkar som gruer seg til hver amming...

Perle
08 Nov 2007, 11:05
Vet du, jeg syns du skal gå inn på nettsiden til Ammehjelpen og sende disse spørsmålene via skjemaet du finner der. Skriv gjerne øverst at det et er et medisinsk spørsmål (men det siler de nok ut uansett). Da blir henvendelsen din sendt til en Ammehjelpen med medisinsk kompetanse og du er sikret den aller beste hjelpen du kan få for problemene dine.

Bare et lite spørsmål for sikkerhets skyld: Du har ikke psoriasis vel? Det kan man også få på brystene, og det er ikke nødvendigvis lett å se, det kan likne på eksem.

Calluna
08 Nov 2007, 11:11
Vet du, jeg syns du skal gå inn på nettsiden til Ammehjelpen og sende disse spørsmålene via skjemaet du finner der. Skriv gjerne øverst at det et er et medisinsk spørsmål (men det siler de nok ut uansett). Da blir henvendelsen din sendt til en Ammehjelpen med medisinsk kompetanse og du er sikret den aller beste hjelpen du kan få for problemene dine.

Bare et lite spørsmål for sikkerhets skyld: Du har ikke psoriasis vel? Det kan man også få på brystene, og det er ikke nødvendigvis lett å se, det kan likne på eksem.

Takk for svar. Skal se på Ammehjelpen sine sider og sende spørsmål.

Har ikke psoriasis så vidt jeg vet, men det fins i familien så det kan vel ikke utelukkes... :sparke: Gir det slike symptomer?

Perle
08 Nov 2007, 11:22
Har ikke psoriasis så vidt jeg vet, men det fins i familien så det kan vel ikke utelukkes... :sparke: Gir det slike symptomer?

Jeg vet svært lite om det, men jeg leste nettopp bittelitt om det på Ammehjelpens eget forum. Jeg kan sitere det noe av det som står: Psoreasis vil ikke alltid være tydelig. Det begynner kanskje som en svak sårhet også blir det mer og mer eksemaktig og deretter sprekker huden opp og får skjellaktig hud. Huden blir ofte tynn og pergamentaktig. Det som ofte bekrefter at kvinnen har psoreasis er det at hun har det andre steder på kroppen... Dette baserer seg visstnok på informasjon fra kvinner som plages med dette, det finnes lite/ingen litteratur på det. Jeg nevner det bare slik at du kan være obs på muligheten, selv om du etter all sannsynlighet "bare" har eksem.

Jeg håper uansett at du finner råd som gjør at du kan leve med dette.

Vasospasmer er forøvrig vanlig å få som en reaksjon på at man ellers er sår på brystene.

Madisonhilyard
08 Nov 2007, 13:49
Kjære deg. Dette her brukte jeg utrolig mye energi på å finne informasjon om før jeg fødte, og det krever sin kvinne, og vel så det, å finne noen som tar deg på alvor og som kan noe om eksem på brystvortene og amming.
Utrolig nok har jeg sluppet unna problemer selv, men vil anbefale deg to ting:
1) En god hudlege. Han/hun vil antagelig fortelle deg at kortikosteroider brukt med fornuft og påsmurt etter amming vil ha minimal effekt på barnet i forhold til den positive effekten ammingen vil ha, og god effekt på deg, og gi deg resepter.(Jeg var hos Tor Langeland i Oslo og fikk resepter som jeg heldigvis aldri fikk behov for.)

2) Kompetansesenteret for amming. Egentlig svarer ikke kompetansesenteret på spørsmål fra enkeltkvinner, siden de er et ressurssenter for helsepersonell. Men dersom lege/helsesøster/hvem det nå er som ikke har gode nok råd til deg, kan de ta kontakt og be om råd og info som kan videreformidles til deg, evt foreslå at du tar kontakt selv. De vil sannsynligvis anbefale et annet medikamentregime enn hudlegen, men også de vet at eksem kan være et problem. (Jeg var så heldig å oppdage at jeg kjente en av de ansatte der, men en venninne med andre problemer som helsestasjonen ikke kunne løse ble tatt imot med åpne armer der. Min kontakt der var litt uenig i Langelands valg av salver, men var helt enig i at det går an å bruke kortikosteroider.)

Ikke hør på helsestasjonen og andre som sier at det er bare å smøre litt morsmelk eller purelan på og bite tennene sammen! Det skal ikke være nødvendig.

Det som naturligvis er viktig er å utelukke andre årsaker til sårene først, ikke minst fordi kortikosteroider demper immunresponsen og kan maskere infeksjoner, men det virker det som om du har gjort. Det skal finnes hjelp for deg! Lykke til!

Perle
08 Nov 2007, 14:01
2) Kompetansesenteret for amming. De vil sannsynligvis anbefale et annet medikamentregime enn hudlegen, men også de vet at eksem kan være et problem. Egentlig svarer ikke kompetansesenteret på spørsmål fra enkeltkvinner, men dersom helsestasjonen din ikke kan hjelpe deg, er det mulig å ta kontakt.

Jeg tror Calluna er i de beste hender om hun sender denne henvendelsen sin til Ammehjelpen. ;)

Augusta
08 Nov 2007, 20:17
Kjemkeklem til deg! Ser du har vært gjennom masse med ammingen, jeg bøyer meg i støvet for at du har holdt ut!

Hilsen en som også sliter med ammingen.

Vet ikke om jeg har så mye fornuftig å svare på spørsmålene dine, men her er noen meninger fra meg.

Skulle det ikke gå å fortsette med ammingen, hvordan gjøre avvenningen lettest og koseligst mulig for gutten min? Kanksje prøve å forandre rutinene der du ammer? Hvis du ammer før han legger seg, kanskje pappaen kan legge han en periode?

Hva med melken i brystene? Hvordan unngå at det blir klumper og vondt? Har alltid hatt bra med melk, så ser vel for meg at jeg ikke slutter å produsere melk sånn med det samme... Jeg bråsluttet å amme eldstegutten min da han var to måneder. Han ble da fullammet. Jeg hadde fått resept på en medisin som skal stoppe melkeproduksjonen, men jeg brukte den ikke. Jeg bandt et skjerf stramt rundt puppene, for å lure de til å tro at de var fulle av melk. Så håndmelket jeg når det sprengte som verst. Jeg fikk litt vondt i det ene brystet en dag eller to, men det gikk heldivis over. Tror jeg gikk med skjerf rundt brystene i 3-4 dager. Melken var helt borte etter 2 uker.

Calluna
08 Nov 2007, 21:22
Takk til dere som kunne svare meg.
Nå er mailen til Ammehjelpen sendt. Dersom ting ikke ordner seg så skal jeg prøve ut tipsene dine Augusta.

En stor klem til dere alle! :gruppeklem:

Vims
08 Nov 2007, 22:20
Lykke til! Augustas råd for å stoppe melken kan jeg anbefale på det sterkeste. Medisinen hjelper gjerne der og da, men veldig mange får bivirkninger og det er ofte at melken kommer tilbake etterpå, noe som jo er litt kipt.