PDA

Se full versjon : Hva skal baby sove i?

Krokus
11 Nov 2007, 17:10
Termin på onsdag, så nå begynner det å haste med å få orden på ting..
Har blitt anbefalt at når de er helt nyfødt, så liker de godt å ligge i en slags sovepose, for de er vant fra livmoren å ikke ha så mye plass å fekte m armer og bein etc.
Vi har kjøpt en ammemadrass som ser veldig fin ut, og har tenkt å ha henne i vår seng i den. Er det noen som har noen tanker om disse "soveposene" er fine å sove i for babyen, eller om det er bedre med teppe over seg el. ?
Tusen takk for svar :blomsterfjes:

Imp
11 Nov 2007, 17:18
Vi har brukt vanlig pysjamas fra starten av, har forelsket oss i Nøstebarnpysjen nå. =) Samsover og hun har egen dyne.
Men vi har ingen erfaring med sovepose, så vi er nysgjerrig på det også!

MieMy
11 Nov 2007, 17:52
Tenkte bruke sovepose. Har en tynn en som jeg har fått av søster Mirimor.
Veldig greit om man får en baby som hele tiden sparker av seg dyna. Om man ikke har pysj med føtter, så blir de jo kalde på føttene.
Så bommull-/eller ullpysj + pose.

Noor
11 Nov 2007, 18:09
Når de er nyfødte beveger de seg ikke så mye, så et teppe eller dyne og pakke rundt holder fint synes jeg. Mor signes babyteppe er deilig å pakke inn nyfødte i, eller bare bruk et helseteppe og dyne eller noe.

Magica
11 Nov 2007, 21:17
Nå fikk jo jeg barn på en annen årstid,men jeg hadde et tynt strikket teppe med store masker jeg brukte hele tiden,og han sov jo helt i ro,så det funket fint de første to mnd iallefall.

Eple
11 Nov 2007, 21:24
Min jente trengte å bli tullet inn. Ellers så var det tydelig at hun ikke følte seg trygg. Så tepper og liten dyne oppi en ammemadrass tror jeg vil fungere.

Spennende da!:D

Kvakk
11 Nov 2007, 21:42
Må bare si at min lille 2,5 mnd baby snurrer om sin egen akse. Så da jeg våknet til amming i natt lå han med beina opp.:icon_eek:

Krokus
11 Nov 2007, 21:53
Tusen takk for svar, - men hva er mor signes babyteppe? :supermod:

Noor
11 Nov 2007, 22:17
Tusen takk for svar, - men hva er mor signes babyteppe? :supermod:

Du finner det her: (http://nostebarn.no/sites/webbutikk/Enterprise%20Portal/CITP_EPCSSItemDescription.aspx?WTID=e5bfbdc1427a5d 8f9d4c6e3ee9d5e0fc49dafbfa16b3b6b2&WREC=ac415486db9292dd1f825cb5ec842171379d87974842d 8f5a2ff8c69b8604341&WKEY=0a3d5628eca16ac5258911d8c236eafa9d1f62a6ce03a 197853e3ebb1719ac7f7dc272dfae572f709477314ab4e902b 7e393b93ed38ac8bef04459b24fb600ca&WCIV=128392858311562500)

Og det ser sånn ut:

http://nostebarn.no/_layouts/EP/images/image_975_4_43727755992.gif

Det går sikkert an å kjøpe noe liknende hvis du ikke har noen som kan strikke til deg;) Jeg brukte teppet vårt mye, både når hun skulle sove og til nattamming.

Krokus
11 Nov 2007, 22:27
Tusen takk, - link er sendt til Bestemor, jeg kan dessverre ikke strikke, men det teppe så utrolig deilig ut.

Chance
12 Nov 2007, 01:16
Jeg har hatt to som helst bare har villet ligge under min dyne. Det var en utfordring særlig for minsten, som samsov fra dag en. Jeg hadde en god varm ull pysj på de når de var helt små, siden begge har vært veldig til å sparke av seg dyna, teppet. Det har holdt fint. Jeg har lagt over de når jeg våkner, og vi har det alltid varmt og godt om natta, så ingen kalle små føtter eller hender.
Begge er forresten slik enda, at de ikke vil ha noe over seg. De krøller seg sammen, og sover der de er uten dyne. Noen er vel bare varmere av seg enn andre.

sospel
12 Nov 2007, 04:37
hvis du er riktig så "heldig" så får du en slik en som knøttet: kun full kroppskontakt gjaldt - hele natta (og hele dagen, forsovidt). ville aldri ha funket å lagt vår i en liten sovepose -selv om han lå rett ved siden av en av oss. så jeg ville nesten ha sett det an, jeg, om det er et barn som burde bli pakket inn eller ikke. er det et "innpakningsbarn" skulle jeg tro et helseteppe (eller mor signes eller hva som helst" som en lett reiving rundt barnet er like greit i begynnelsen. om du får et "kroppskontakt-barn" slapp du å bruke tid og penger på å finne en slik sovepose.

Tina
12 Nov 2007, 09:24
Jeg har en slik pose, ubrukt, hvis du vil ha kan jeg sende den til deg :) Det er liksom som en armløs kjole som er sydd sammen i bunnen. Ganske tjukk og god. Denfår du gratis om du vil ha den :)

vårblomst
12 Nov 2007, 09:42
Lillemor sov desidert best når vi "wrappet" henne inn i mors-signes ull-teppe (pakket henne inn som en burritos...). Men selv om hun ble født i januar, kunne vi ikke bruke nøstebarnpysj i tillegg! det ble faktisk for varmt. Så hun hadde på seg body under teppet, med en dyne liggende oppå. (sov best med litt "tyngde" på seg, og derfor brukte vi babydyne over teppet, i stedet for pyst under teppe....men hun er veldig varm av seg. noen barn trenger sikkert både pysj, teppe og dyne). Vi samsov ikke hele natten, så temperaturen måtte selvsagt reguleres ettersom om hun lå helt inntil oss eller i sengen ved siden av vår.

slutter meg bare til tipset om mors-signes teppe! i dag sender jeg garn til en tante som skal strikke et til lillebror også.

Taratroll
12 Nov 2007, 09:45
I begynnelsen brukte vi å pakke lillegutt inni et tynnt ullpledd. Men nå er han for aktiv til at det vil fungere. Han er flink til å sparke av seg dyna også, så nå bruker han en ullpose. Han har denne:
http://barnashage.no/asp_varer/detaljer/bilder/2041.jpg
Kjøpte den på www.barnashage.no

Men vil ikke si at den gjør ham roligere da, han har jo god plass til å bevege føttene inni. Vi bruker den fordi den gjør ham varm og god.

Madisonhilyard
12 Nov 2007, 13:21
Må bare slutte meg til reklamen for Mor Signes babyteppe. Fra fødselen tullet vi henne inn i helseteppe og dyne. Etter et par uker fikk vi et Signe-teppe i gave, og det var som om en forandring kom over hele barnet i det vi tullet henne inn i det fremfor helseteppet.
Nå var hun et barn som virket trygg og skrek ekstremt lite helt fra begynnelsen så lenge hun fikk godt med nærhet, men i ullteppet fikk hun en helt annen ro enn i bomull. Fascinerende, faktisk.

Krokus
12 Nov 2007, 19:01
Tusen takk for gode råd, og spesielt tusen takk til Tina. Jeg er helt imponert jeg. Satte meg akkurat ned med dataen etter en heller strevsom dag; sov veldig lite i natt pga. kynnere, de fortsatte å komme på morgenen, hadde time på KK kl 1020 og måtte derfor få meg og 2,5 åringen klar til det, det var skikkelig glatt på veiene og i en sving seilte jeg fra høyre side til venstre side til høyre side igjen (jeg var innlagt i forrige uke pga høyt blodtrykk og stresset baby, tror ikke dette hjalp), så var det veldig kø i sentrum og selvsagt ingen parkeringsplass utenfor KK. Så jeg måtte parkere et stykke unna, og for å rekke timen bære 2,5 åringen slik at jeg kunne småløpe halvkroket avgårde med kynnerene mine. Kommer heseblesende opp og leverer innkallelsen i ekspedisjonen samtidig som lillemor da får begynt å dra utover noen bøker og byggeklosser fra lekelageret jeg har i sekken i tilfelle lang ventetid. Hyggelig dame i ekspedisjonen sier så: "I dag er altså mandag den 12. " Ja, det vet jeg jo. "Og timen din er mandag den 19..."
Ja, ja. Det er vel slik det blir når jeg har termin den 14. og ikke riktig klarer å se at det kommer datoer etter den 14. også.

Noor
12 Nov 2007, 21:21
Tusen takk for gode råd, og spesielt tusen takk til Tina. Jeg er helt imponert jeg. Satte meg akkurat ned med dataen etter en heller strevsom dag; sov veldig lite i natt pga. kynnere, de fortsatte å komme på morgenen, hadde time på KK kl 1020 og måtte derfor få meg og 2,5 åringen klar til det, det var skikkelig glatt på veiene og i en sving seilte jeg fra høyre side til venstre side til høyre side igjen (jeg var innlagt i forrige uke pga høyt blodtrykk og stresset baby, tror ikke dette hjalp), så var det veldig kø i sentrum og selvsagt ingen parkeringsplass utenfor KK. Så jeg måtte parkere et stykke unna, og for å rekke timen bære 2,5 åringen slik at jeg kunne småløpe halvkroket avgårde med kynnerene mine. Kommer heseblesende opp og leverer innkallelsen i ekspedisjonen samtidig som lillemor da får begynt å dra utover noen bøker og byggeklosser fra lekelageret jeg har i sekken i tilfelle lang ventetid. Hyggelig dame i ekspedisjonen sier så: "I dag er altså mandag den 12. " Ja, det vet jeg jo. "Og timen din er mandag den 19..."
Ja, ja. Det er vel slik det blir når jeg har termin den 14. og ikke riktig klarer å se at det kommer datoer etter den 14. også.
:klemse: Å nei, så kjedelig.

Da synes jeg nesten de kunne latt deg få time likevel.

Jeano
12 Nov 2007, 22:48
I begynnelsen brukte vi å pakke lillegutt inni et tynnt ullpledd. Men nå er han for aktiv til at det vil fungere. Han er flink til å sparke av seg dyna også, så nå bruker han en ullpose. Han har denne:
http://barnashage.no/asp_varer/detaljer/bilder/2041.jpg
Kjøpte den på www.barnashage.no (http://www.barnashage.no)

Men vil ikke si at den gjør ham roligere da, han har jo god plass til å bevege føttene inni. Vi bruker den fordi den gjør ham varm og god.

Denne lette jeg etter i går, men husket ikke hvor jeg hadde sett den.
Har lyst på sånn til nestemann. Og tenkte på den da jeg leste denne tråden

Krokus
17 Dec 2007, 21:49
:takk: