PDA

Se full versjon : Bursdagsmeny - kake til 1-åring?

meloni
02 Dec 2007, 01:51
Gutten blir 1 år om en uke (noe som i seg selv er sinnsykt, men det får bli en annen tråd en annen dag) og mannen og jeg planlegger bursdagsselskap med familie. Vi skal servere linsesuppe med foccachia (som helt sikkert staves annerledes) til lunsj, men Familien forventer jo bursdagskake, eller aller helst bursdagskaker. E får ikke kaker og sukkersaker i det hele tatt, og vi er egentlig ikke villige til å lage unntak allerede når han er 1 år. Samtidig så er han veldig interessert i å spise det vi spiser, så det føles litt underlig å skulle servere noe på hans bursdag som han ikke får smake på.

Hva har dere andre gjort?

September
02 Dec 2007, 10:55
Gutten blir 1 år om en uke (noe som i seg selv er sinnsykt, men det får bli en annen tråd en annen dag) og mannen og jeg planlegger bursdagsselskap med familie. Vi skal servere linsesuppe med foccachia (som helt sikkert staves annerledes) til lunsj, men Familien forventer jo bursdagskake, eller aller helst bursdagskaker. E får ikke kaker og sukkersaker i det hele tatt, og vi er egentlig ikke villige til å lage unntak allerede når han er 1 år. Samtidig så er han veldig interessert i å spise det vi spiser, så det føles litt underlig å skulle servere noe på hans bursdag som han ikke får smake på.

Hva har dere andre gjort?

Vi er også veldig restrektive på sukker. Men.. Vi synes ikke det er rett å sitte å spise noe godt selv uten at hun får smake litt. En ettåring har ingen forutsetning for å forstå hvorfor vi voksne får, men ikke hun. Det vil føles veldig urettferdig. Så om vi spiser noe med mye sukker i, så tar vi det feks etter hun har lagt seg. På bursdagen er det naturligvis vanskelig å gjennomføre, så hun fikk da smake litt. Vi tok bare bittelitt på skjeen og fatet i gangen, slik at hun heller kunne få servering flere ganger, Tilsammen ble det fortsatt bare veldig lite, men hun fikk smaken og følelsen av fellesskap!

Etter ettårsdagen har vi fortsatt samme linjen. Hun får smake (i veldig små mengder) de gangene vi spiser noe godt når hun er tilstede. Men vi begrenser sukkerinntaket generelt så lenge hun er der:jupp:

Spennende med ettårsdag da! Det er jo STORT!:kul:

JifraNord
02 Dec 2007, 23:31
Nordjenta har enda ikke spist kaker og godter... På bursdagene spiser hun boller, vaffler, puffet ris, fruktsalat, kornmo kjeks, snack and jack... :) Hun liker faktisk ikke kaker eller sjokolade heller, å elsker snack and jack.. sier æsj hvis hun får kake på fingrene, ber meg tørke det vekk, fikk tak i godterskålen sist helg, da smakte hun på sjokolade og godter men likte ikke noe, å sto med en grimase i ansiktet...

Solblomst
02 Dec 2007, 23:57
Vi har et normalt forhold til sukker, og kake og godter hører til på bursdager, lørdager og bitelitt ellers i uka.

Sashimi
03 Dec 2007, 00:12
Jeg hadde lignende tanker som deg før snuppas første bursdag. Men etter å først ha blitt servert god mat, var hun ikke så interessert i kaken (gjorde minst mulig for å få henne interessert da ;) ). Hun smakte litt, men ble ikke spinnvill og kakegal som jeg hadde sett for meg (:flau:).

Hun får fremdeles nesten aldri kaker og godis, det er vel stort sett bare hos besteforeldrene...

Lille O
03 Dec 2007, 01:54
Det går an å lage bollekake til ettåringen? Jeg så noen som hadde gjort det..
Selv vet jeg ikke helt om vi skal gå for bollekake eller muffins..
Har ellers lyst til å servere mest mulig (tilsatt) sukkerfritt på bursdagen. Det vi har tenkt litt på er blant annet: smoothies, fruktsalat og/eller oppskåret frukt, diverse jus til drikke, riskaker med noe "pålegg"..
Tror vi begrenser kakeutvalget til boller og muffins.. Evt. en stor bollekake...

September
03 Dec 2007, 08:02
Et lite tips. Jeg lagde gode fruktfigurer til bursdagen hennes. Trykte melon ut i pepperkakefigurer. Da kan kunne hun kose seg med det og føle at hun også fikk. Hun fikk som sagt smake litt kake å, men melon var en like stor hit siden det også var noe som sto på bordet som også andre spiste:jupp:

Kvakk
03 Dec 2007, 10:36
Jeg ser ikke helt poenget med å nekte de å smake kake en sjelden gang. Det kommer snart anledninger der det vil bli servert kake når barna er borte på besøk hos andre. Og det er heller ikke så greit å nekte de å smake det de voksene spiser i de anledningene. Jeg synest kaker hører bursdager til og det vil i lengden være umulig å skjerme seg fra. Men hver og en familie må også få velge hva de vil servere. Og på en ettårdag forstår barnet fortsatt ikke stort av det hele. Så man kan jo bare servere noe man vet at barnet liker. Og boller vil sikkert være mye greiere å enklere å spise for ettåringer enn fløtekake.

CarinaNV
03 Dec 2007, 10:52
Då Isak blev ett år så bakade vi gräddtårta men helt från botten av. Jag gjorde kakbotten med fruktos i och i mindre mängd än anbefallt. Jag hade bjørnbär och gjorde puré av den med lite fruktos i och hade i kakan. Blev som en helt vanlig gräddtårta men med mindre socker. Jag ser heller inte vitsen i att ha så mycket sött till en 1-åring men på detta viset går det ju att servera tårta ändå, :) . Tids nog kommer sockret smygande och jag har ingen inre tvångskänsla som säger att just jag måste vara den som introducerar det i överflöd. Pyntade med färska bär. :blomsterfjes:

meloni
03 Dec 2007, 18:50
Et lite tips. Jeg lagde gode fruktfigurer til bursdagen hennes. Trykte melon ut i pepperkakefigurer. Da kan kunne hun kose seg med det og føle at hun også fikk. Hun fikk som sagt smake litt kake å, men melon var en like stor hit siden det også var noe som sto på bordet som også andre spiste:jupp:

Det var lurt, September!

Ellers har vi bestemt oss for en variant med is, frukt, krem og vafler, da kan alle velge hva de vil ha, og vi kan gi mest frukt og litt vaffel til E. Så får de andre heller spise sjokoladekake når de kommer hjem hvis de absolutt må ha det, det er jo uansett ikke mangel på kaker og godis nå i desember.

Magica
03 Dec 2007, 21:30
Når vi hadde navnefest og feiret ettårsdagen til lillegutt,hadde vi mye god mat.Vi lagde sunne pannekaker,fruktsalat og vafler med mindre sukker.Hadde kaker og sånn også,men ungene(de minste)var fornøyde med å få litt mindre søte ting enn oss-for dem var det søtt nok.
Skjønner de som ikke peser med dette,og lar ungene spise noe søtt på bursdager osv,men vi har en småspist gutt,og da skal han iallefall ikke mettes på tomme karbohydrater.
Det er ei barnemat bok som har masse sunne oppskrifter,lurer på om forfatteren heter vea til etternavn?
Lykke til med bursdag-med eller uten kake!

Filipine
03 Dec 2007, 21:44
Jeg ville bare si at jeg ikke forbinder gebursdag med kake, fordi vi ikke hadde det i min oppvekst. Jeg viderefører stort sett det samme i mitt eget hushold. Nå ønsker de en kake til 3-årsdagen, og det skal de få. Men det er den eneste kaken som blir servert her i huset i år. Vi bruker annen mat til feiringer.

JifraNord
03 Dec 2007, 22:28
Jeg nekter ikke Nordjenta mi kaker o.l. men hun har aldri fått det servert på fatet sitt.. hun har bedt 2 ganger på gele, fikk det på fatet men spiste det ikke.. Jeg ga henne bolle med glasur, hun ba meg tørke vekk glasuren! Jeg tror rett og slett hun ikke liker sukker fordi hun ikker er vandt med det! og hva er bedre enn det? derfor gir jeg henne alternativer hun liker....
Hadde jeg derimot servert potetgull så ville hun nok ha elsket det, siden hun elsker salt og sprøtt... men så lenge hun får snack and Jack så er hun strålende fornøyd i bursdager o.l.
Når den dag kommer at Nordjenta mi ber om å få kake på fatet o.l. så får hun det.. har aldri nektet henne det, bare ikke servert henne det... og det er en stor forskjell

September
03 Dec 2007, 22:34
Jeg nekter ikke Nordjenta mi kaker o.l. men hun har aldri fått det servert på fatet sitt.. hun har bedt 2 ganger på gele, fikk det på fatet men spiste det ikke.. Jeg ga henne bolle med glasur, hun ba meg tørke vekk glasuren! Jeg tror rett og slett hun ikke liker sukker fordi hun ikker er vandt med det! og hva er bedre enn det? derfor gir jeg henne alternativer hun liker....
Hadde jeg derimot servert potetgull så ville hun nok ha elsket det, siden hun elsker salt og sprøtt... men så lenge hun får snack and Jack så er hun strålende fornøyd i bursdager o.l.
Når den dag kommer at Nordjenta mi ber om å få kake på fatet o.l. så får hun det.. har aldri nektet henne det, bare ikke servert henne det... og det er en stor forskjell

Selvfølgelig, helt enig:jupp:.

Men melonis E viser stor interesse for å smake de voksnes mat, så da mener jeg det blir dumt å nekte et barn noe som de voksne spiser. Det er noe med den fellesskapsfølelsen rundt kos og måltider jeg mener det blir feil å nekte barna. Vi har som sagt løst dette ved å servere mye sunne ting også, det synes tulla er topp! Men om hun vil smake litt kake, så får hun det, men da kun bittesmå mengder.

2 berter:)
03 Dec 2007, 22:51
Jeg er heller ikke så glad i å gi snuppa for mye kaker og godteri.. Men nå som hun er større har jeg skjønt at det ikke går an å ha totalavhold:knegg: ..
For det første er det feil å nekte henne å spise noe vi spiser selv. Og dessuten er det nå sånn at noen av besteforeldrene har asom hobby å gi kake og saft.. Prøver å begrense det så mye som mulig, men det er jammen ikke lett!

Uansett, her i huset har vi lite kaker og godteri, så satser på at det er de vanen hun tar med seg videre!

meloni
04 Dec 2007, 00:16
Jeg ville bare si at jeg ikke forbinder gebursdag med kake, fordi vi ikke hadde det i min oppvekst. Jeg viderefører stort sett det samme i mitt eget hushold. Nå ønsker de en kake til 3-årsdagen, og det skal de få. Men det er den eneste kaken som blir servert her i huset i år. Vi bruker annen mat til feiringer.

Bra! Har du lyst til å si noe om hva slags mat dere feirer med? Gode middager, supre lunsjer? Høres alltid ut som dere har fine måltider med spontane pikniker og pannekakefrokost - jeg vil gjerne inspireres!

Spirello
04 Dec 2007, 00:23
J fikk smake kake for første gang på ett-års dagen sin, og han syns det var helt pyton..

Nå derimot syns han det er godt med en smakebit, så er det nok. Vi tilbyr ikke kake, men ber han om det (i bursdager ol.) får han et stykke.

Hjemme spiser vi veldig lite søtt, og stort sett etter han har lagt seg, og vi har heller ikke lørdagsgodt ennå. -Vi tenker at det viktigste er hverdagskostholdet, og at litt kake en sjelden gang ikke er så farlig.