PDA

Se full versjon : Ditt beste tips for å gi flytende penicillin

Serendipity
11 Nov 2006, 00:54
Stakkars gutten vår har fått lungebetennelse og har hatt høy feber nå i fire dager :( Jeg tenkte det kanskje var den 4. barnesykdommen siden han ikke viste andre symptomer enn feber men i natt ble han skikkelig dårlig og vi dro på sykehuset i dag tidlig. Nå ble det altså påvist lungebetennelse og han skal ha penicillin i 10 dager, 5+5+10 ml daglig. Og han brekker seg og synes ikke noe om dette, vi må tvinge det inn i munnen hans med en sprøyte :( I kveld spydde han av hele greia.

Er det noen som har noen lure triks? Jeg har en gutt som ikke lar seg lure og det hjelper ikke å tilby hverken sjokolade eller spennende leker. Jeg tar imot alt av råd, om vi ikke får i han medisinen kan dette ende i innleggelse og intravenøs behandling :leiseg:

Hvorfor kan ingen snart finne opp medisin til barn som kan gis på en annen måte enn den grusomme miksturen?

Bollefro
11 Nov 2006, 01:04
Bytte pencilin?
Går det?

Ingrid måtte bytte pencilin når hun hadde kikhoste, fordi hun brakk seg og kasta opp av smaken. Vi fikk en som hadde en mye mildere smak, og da var det ikke noe problem. Også fikk hun ofte andre gode ting på sprøyta også, smoothie, eplejus, gele (:)).

før vi fikk skifte pencilin, måtte jeg faktisk gi henne litt og litt, bare noen dråper av gangen, mens hun nesten sov og fikk pupp. Jeg lurte sprøytedelen inn i munnviken hennes og trykte ut veldig lite va gangen samtidig med at hun sugde pupp. Hun rynka på nesen noen ganger, men godtok det.. Ikke den beste måten å gjøre det på, men det var jo så viktig at hun fikk i seg medisinen sin..

GOD BEDRING, forresten!!
Ingrid sender en varm klem:barn:

Serendipity
11 Nov 2006, 01:05
Det var gode tips, takk skal du ha :klemse: Da skal han få juice på sprøyta fyrst i morga og så får vi sjekke over helga om vi kan bytte. Vi har Apocilin no.

ohelene
11 Nov 2006, 09:35
Langt bak på tunga slik at svelgerefleksen slår inn? Men det å bytte smak var kanskje lurt. Og bytte ut sprøyta med skei om han har fått aversjon mot den.

Tuneland
11 Nov 2006, 10:16
Går det an å blande medisinen inn i biola/yoghurt? I så fall ville jeg prøvd det. Lykke til, det er ikke godt når man må gi medisin til barna som de slettes ikke vil ha. God bedring til lille gutten din..:klemme:

Eple
11 Nov 2006, 12:08
Uff da!:stryke:

Jeg ville også valgt å sprøyte det inn langt bak slik at han må svelge. Hos oss har flytende medisin vært ganske vanskelig. De brekker seg lett, men har ikke problemer med å svelge tabeletter. Men prøv å si det til leger som bare VET at barn fikser mikstur bedre....

Håper han vil komme seg fort! God bedring:solen:

Serendipity
11 Nov 2006, 12:16
Jeg tror ikke han ville klart en tablett, han er nok for liten enda. Og jeg spurte legen om det kan blandes inn i noe annet og hun svarte nei på det. Men jeg forstår egentlig ikke det, han får da i seg medisinen om det er i en flaske biola? Kanskje det ødelegger effekten? Skal prøve å sjekke det ut litt.

I dag tidlig prøvde jeg å gi eplejuice på sprøyta først men det er helt umulig å "lure" han :( Så han gråt seg igjennom tvangsmedisineringen, jeg sprøyter bakerst mellom jekslene og kinnet, da svelger han greit (det vi gjør med hunden også når vi må gi han noe flytende). Han brekte seg ikke i dag men gråter så sårt fordi han blir tvungent til noe han ikke vil og det hjelper ikke samme hva jeg prøver å fortelle og forklare. Og ikke vil han ha sjokolade eller annet godteri heller, så det er ingen vits å prøve med belønning heller.

Vi får bytte mellom skje og sprøyte, jeg vet ingen annen råd :(

Eple
11 Nov 2006, 12:27
Uff og uff!

Kom på en ting vi gjorde en gang. Vi tok medisinen opp i et eggeglass. Så fikk han ta det selv. Det ble lettere for ham, selv om han visste han MÅTTE så ble han ikke holdt. Han gråt da også, men fikk ha kontrollen. Dessuten så det så lite ut i et eggeglass. Etterpå fikk han et eggeglass med sanasol. Det er såpass sterkt at det tar en del av smaken.

Jeg kunne ønske vi hadde like mye smakstilsettinger på medisin som de har i USA. Gutten min fikk kraftig ørebet før vi skulle fly hjem. Fikk da en pencillin som kunne smakstilsettes ut fra barnets eget ønske. Vi valgte tyggissmak. Og den var ikke så ille.

Håper det går seg til. Stoooor klem fra Eple:klem:

Serendipity
11 Nov 2006, 13:16
Det er ikke så veldig vond smak i den, jeg tror det bunner mest i det at han MÅ ta den. Jeg må hjelpe han til å ta den, han er ikke stor nok enda til å forstå at han kan gjøre det selv. Men takk for tipset likevel :klemse:

Filipine
11 Nov 2006, 13:17
Stakkars liten!
Vi gjorde også som Eple, vi ga antibiotika i et lite glass (medisinglass) som Lykke fikk drikke av selv. Det gikk fint. Skje/sprøyte gikk IKKE fint.

Håper i alle fall han blir raskt bedre!

mirimor
11 Nov 2006, 14:00
Så rart at du ikke kan blande medisinen i biola... det har vi alltid gjort... Jeg trodde det var bra til og med jeg, fordi medisinen kan være hard for magen, og biola hjelper jo på fordøyelsen.

Serendipity
11 Nov 2006, 18:58
Så rart at du ikke kan blande medisinen i biola... det har vi alltid gjort... Jeg trodde det var bra til og med jeg, fordi medisinen kan være hard for magen, og biola hjelper jo på fordøyelsen.
Jeg spurte ikke spesifikt om Biola, men jeg og mannen har diskutert det nå og kan ikke forstå at vi ikke kan gi medisinen slik :) Vi prøver i alle fall nå i kveld.

Serendipity
11 Nov 2006, 18:59
Stakkars liten!
Vi gjorde også som Eple, vi ga antibiotika i et lite glass (medisinglass) som Lykke fikk drikke av selv. Det gikk fint. Skje/sprøyte gikk IKKE fint.

Håper i alle fall han blir raskt bedre!
Hm, og Lykke er jo yngre enn Tipp... Jeg ser det ikke for meg at han vil gjøre det, men skal prøve om ikke det duger med Biola :)

Filipine
11 Nov 2006, 19:02
Men du, sjekk akkurat melkeprodukter. Det ringer noe bak i bakhodet mitt om at antibiotika ikke skal blandes med melkeprodukter.
Hvordan går dem med ham?

Karen Ida
11 Nov 2006, 19:15
Uff dette er fryktelig.
Har selv hatt store problemer med å få i ungene mine penicillin.

Rart at det ikke utvikles penicillin i stikkpilleform, for smårollingene våre.
Disse "barne-smakene" smaker jo uansett grusomt.

Shanti
11 Nov 2006, 19:20
Kopiert fra Felleskatalogens pasientutgave:
Dosen bestemmes av legen som tilpasser den for deg.
Apocillin virker best dersom du tar miksturen eller dråpene på tom mage, helst 1/2 time før eller 2 timer etter et måltid. Men det viktigste er å huske å ta legemidlet. Hvis du synes det er lettere å huske å ta legemidlet når du tar det sammen med et måltid, så kan du gjøre det. Da er det best om du tar legemidlet før måltidet.

Bruk pipetten for å måle opp riktig mengde av Apocillin dråper som kan svelges med litt vann eller saft.
Bruk målebeger ved dosering av miksturen.

Serendipity
11 Nov 2006, 20:13
Men du, sjekk akkurat melkeprodukter. Det ringer noe bak i bakhodet mitt om at antibiotika ikke skal blandes med melkeprodukter.
Hvordan går dem med ham?
Deet var det jeg også tenkte på men fant ingenting om å ikke blande melk og penicillin. Skal lete mer. Nå fikk han litt sammen med Biola og han har så liten matlyst at det ikke hjelper så mye det heller :( Må nok bare fortsette å sprøyte det inn i munnen...

Men jeg fant også ut at det finnes i dråpeform og da er det mindre væske som skal inn, og man kan knuse tabletter og blande i feks youghurt. Da er det vel ok å blande med Biola? Skal få tak i dråper på mandag tenker jeg :)

Serendipity
13 Nov 2006, 17:20
I dag fikk vi dråper :) Av de skal han ha 0.75 + 0.75 + 1.5 ml i motsetning til 5+5+10! Jeg ga han de uten noe annet i sted, det gikk ganske bra det :) Han protesterer men det går fort over og han får så mye juice han vil etterpå. Håper nå at dette skal gå bra :nikker:

Eple
13 Nov 2006, 20:11
I dag fikk vi dråper :) Av de skal han ha 0.75 + 0.75 + 1.5 ml i motsetning til 5+5+10! Jeg ga han de uten noe annet i sted, det gikk ganske bra det :) Han protesterer men det går fort over og han får så mye juice han vil etterpå. Håper nå at dette skal gå bra :nikker:

Så bra!:blomsterfjes:

Er han bedre?

Serendipity
13 Nov 2006, 20:49
Så bra!:blomsterfjes:

Er han bedre?
Ja, han er bedre men ikke helt bra :) Litt mer kosete og mammete enn vanlig og litt mindre fart i svingene ;) Men han kommer seg for hver dag :D

Sofia
13 Nov 2006, 20:52
Ja, han er bedre men ikke helt bra :) Litt mer kosete og mammete enn vanlig og litt mindre fart i svingene ;) Men han kommer seg for hver dag :D

Sukk! Det er det som en gleden ved penicilin brukt riktig, da. Skikkelig syke barn kommer seg ganske raskt av det. Håper på fortsatt snarlig bedring - også får du nyte kosen mens han har tid ;)

Serendipity
13 Nov 2006, 21:02
Sukk! Det er det som en gleden ved penicilin brukt riktig, da. Skikkelig syke barn kommer seg ganske raskt av det. Håper på fortsatt snarlig bedring - også får du nyte kosen mens han har tid ;)
Tro meg - kosen blir nydt i langdrag :nikker: Det er ikke ofte han har tid å sitte på fanget og kose, nå kan han sitte leeeeeenge og kose med håret mitt mens han prater om forskjellig, vi sitter i vinduet og ser på fuglene osv.