PDA

Se full versjon : HASTER. Kan man få det samme omgangssykeviruset to ganger på noen dager?

September
16 Jan 2008, 09:44
Hele familien her har hatt omgangssyken med oppkast. Alle tre kastet opp samtidig for et par netter siden... :( Det var skikkelig kipt!!!!

Nå har vi smittet svigerfar. Svigermor skal passe datteren vår et par timer i dag (jeg skal til frisøren, og mannen er på jobb), og hun har sannsynligvis med seg smitte fra svigerfar.

Kan datteren vår få det igjen da? Det er bare få dager siden hun var ferdig med det, og det er utrolig kipt om hun får det igjen! Det er med HØY sannsynlighet samme viruset svigerfar har. Han var nemlig her og hjalp oss dagen etter vi ble syke, så det er nok vi som har smittet han...

Jeg har angst for at vi skal få det igjen!!!

Understreker igjen, at vi her prater om det samme viruset. Jeg skjønner at man kan få et annet magevirus...

CarinaNV
16 Jan 2008, 09:51
Ja, tror att tex calicivirus (noro- och sapovirus) är sådana att den lilla motståndskraft man eventuellt upparbetar sig, fort försvinner så man kan drabbas av det flera gånger med kort tid imellan (vet inte hur kort tid. Varierar säkert...) Kan inte detta ordentligt alltså. Har bara läst...

Sommerfugl
16 Jan 2008, 09:52
Jeg klarer ikke finne noe dokumentasjon på det nå i farten, men jeg er ganske sikker på at dere ikke vil få det igjen, på grunn av antistoffene dere har dannet etter dere selv var syke.

-------------

Har lett mer, men finner ikke noe konkret informasjon om akkurat dette. Som Carina sier så kan man smittet igjen senere av samme type virus, men jeg trodde at når det var så kort tid siden dere selv hadde det (og når man var sikker på at det var samme virusinfeksjonen) så ville det går bra.

CarinaNV
16 Jan 2008, 10:13
Se här: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1857&ref=ao

Där står det att viruset innehåller flera "genotyper" (vad betyder det? :huh: ) och att man därför kan bli smittad igen.

Al-Kemia
16 Jan 2008, 10:29
Genotype: "The specific allelic or genetic constitution of an organism; often, the allelic composition of one or a limited number of genes under investigation"

Tror det betyr at de genetiske variasjonene i viruset gjør så at den "immuniteten" man får ved virusinfeksjon er fokusert på gener som varierer, og dermed kan samme viruset snike seg inn under radaren fordi immunforsvaret kobler ikke at det er samme svineriet.

September
16 Jan 2008, 10:36
Ok... Takk for svar! Jeg har aldri hørt om noen som får det igjen, så vi får håpe:jupp:

CarinaNV
16 Jan 2008, 10:37
Genotype: "The specific allelic or genetic constitution of an organism; often, the allelic composition of one or a limited number of genes under investigation"

Tror det betyr at de genetiske variasjonene i viruset gjør så at den "immuniteten" man får ved virusinfeksjon er fokusert på gener som varierer, og dermed kan samme viruset snike seg inn under radaren fordi immunforsvaret kobler ikke at det er samme svineriet.

Men kan dessa olika gentyper variera så snabbt som att farfaren blivit smittad och därmed kan en annan gentyp av viruset komma tillbaka till familjen?

Intressant det här!!! (*skolkar studierna och googlar "oppkastsjuka" på internet*)

September
16 Jan 2008, 10:38
Men dere- i linken til carinanv står det at imunitet er kortvarig. Nå kan det jo være vi er der enda da. Er jo bare et par dager siden hun sluttet å kaste opp, og i går var hun fortsatt løs i magen. Håpe håpe!!

September
16 Jan 2008, 10:38
Men kan dessa olika gentyper variera så snabbt som att farfaren blivit smittad och därmed kan en annan gentyp av viruset komma tillbaka till familjen?

Intressant det här!!! (*skolkar studierna och googlar "oppkastsjuka" på internet*)

Godt spørsmål! Jeg aner ikke...

CarinaNV
16 Jan 2008, 10:40
Godt spørsmål! Jeg aner ikke...

Ropar:

"Sommerfugl? Al-Kemia? Kom hit och hjälp!!!"

:)

Marigold
16 Jan 2008, 11:00
Kommunelegen vår har sendt ut et skriv om at barna skal holdes hjemme i 48 timer etter at de kastet opp siste gang. Hvis ikke får de samme barna den samme smitten om igjen og om igjen. Dette vet de av erfaing at stemmer i barnehagen.

Al-Kemia
16 Jan 2008, 11:03
Ehr... jeg har altså ikke begynt med genetikken enda, jeg... Kan slå opp i boka mi, men noe ut over det blir bare antagelser. Jeg antar likevel at i løpet av et par dager kan viruset komme i retur i en litt annen innpakning. Men det er som sagt bare en antagelse.

Med tanke på at svigermor som skal passe barnet ikke viser tegn til sykdom og så lenge hun er overnøye med handvask (mellom fingrene, på handbaken og oppå handa også), annen hygiene og begrenser klem og kyss, så antar jeg også her at det er liten sjangse for smitteoverføring.

Mange antagelser. Ikke bli sure om jeg tar feil da :)

CarinaNV
16 Jan 2008, 11:03
Kommunelegen vår har sendt ut et skriv om at barna skal holdes hjemme i 48 timer etter at de kastet opp siste gang. Hvis ikke får de samme barna den samme smitten om igjen og om igjen. Dette vet de av erfaing at stemmer i barnehagen.

Jag tycker det låter logiskt men det säger ju inget om vilken genotyp av viruset som barnet smittas med (många barn som smittas ger ju större möjlighet till olika genotyper). I det här fallet har ju smittan bara gått över till 1 (ev 2 om farmodern bär smitta) och så tillbaka igen. Frågan är nu *spännande det här*: KAN smittan ha en annan genotyp när det bara gått mellan 1 (ev 2) personer? Med andra ord: Kan man smitta varandra inom en liten familj om och om igen???

CarinaNV
16 Jan 2008, 11:04
Mange antagelser. Ikke bli sure om jeg tar feil da :)

Slå opp mer! Vi blir kjempesure om du tar feil, :D

Al-Kemia
16 Jan 2008, 11:06
Carina: Skulle tro at det går an. Andre virus kan mutere mellom hver person de er innom, så at et magesjauvirus går frem og tilbake under ideelle forhold for viruset er sannsynlig.

Orker ikke sette meg mer inn i dette temaet nå. Jeg har egentlig ikke lyst til å lese noe som helst biologisk og med tanke på at jeg selv hadde en runde med rennerumpe og spying på mårran så vil jeg helst bli ferdig med temaet :)

Petrina
16 Jan 2008, 11:07
Vi fikk smertelig erfare at man kan få omgangsyke to ganger med samme virus i fjor. Noroviruset endrer seg hele tiden og man har bare immunitet mot det man allerede har hatt. Rotavirus hadde J to ganger med tre ukers mellomrom i fjor, men det er stort sett bare barn, eldre og immunspupprimerte som får det. Tror trygt du kan la bestemor passe snuppa :blomsterfjes:

CarinaNV
16 Jan 2008, 11:08
Carina: Skulle tro at det går an. Andre virus kan mutere mellom hver person de er innom, så at et magesjauvirus går frem og tilbake under ideelle forhold for viruset er sannsynlig.

Huuuuh, skummelt! :icon_eek:

Al-Kemia
16 Jan 2008, 11:19
Det er det som gjør HIV til et umulig virus å bli kvitt... Den muterer konstant. Og så ofte at om person X smitter person Y så kan de ha to helt forskjellige virusstammer. Person X kan ha en mild variant og person Y kan ha en svært hissig variant.
Slik er dramatiske virus som Ebola "greiere" fordi den er relativt konstant og den dreper før man egentlig har sjangs til å smitte så mange. Klart - man dør mye kjappere av Ebola, men på verdensbasis er det kanskje 100-200 som stryker med pr år... nå kan man jo leve noen titalls år med HIV om man er heldig, men likevel dør det flere av HIV/AIDS enn av Ebola.
Hyppig mutasjon er også årsak til denne bølgen av influensavarianter som kommer hvert år. Er jo ikke ett virus, men opp til 4-5 forskjellige stammer hvor det omtrent alltid er stammer som IKKE er med i vaksinen. Det er vel en av grunnene til at influensavaksine ikke nødvendigvis virker.

Men "de" sier jo at grundig handhygiene vil bremse kraftig opp på smittebæring. Akkurat handvask hjelper nok ikke mot HIV, men... for magasjauvirus kan det nok legge en god bremser på festen.

Magica
16 Jan 2008, 12:02
Jeg er overbevist om at man kan få det samme igjen,lillegutt hadde det først en dag,så gikk det tre dager så fikk han det igjen og etter ei uke kom det igjen,i en heftigere variant som varte i ei uke,hovedsakelig med diare.
Selv har jeg akkurat blitt kvitt det,etter å ha vært frisk når alle andre var syke i desember..

Anton
16 Jan 2008, 12:51
Mulig etpar dager er kort nok til at immuniteten fortsatt er der, men det er fullt mulig å få det igjen og igjen. Flere barnehager som har det sånn - tre runder på en måned osv.