PDA

Se full versjon : Skeivhendt?

kenguru
08 Feb 2008, 09:50
Jeg lurer på om bolla mi er det.. eller når har de liksom utviklet de greiene der?? Han spser alltid med skjeea i venstre hånd og træler noe helt vilt med høyre hånd....
??

Noen som vet?
Han er 17mnd

Lilje
08 Feb 2008, 09:53
Jenten min og spiser med venstre hånd. Og tegner. Hun er 22 mnd.
Mener å ha hørt noe om at de ikke bestemmer seg "for godt" før de er rundt tre år?

Cantaloupe
08 Feb 2008, 10:24
Vistnok kan foreldre styre utviklinga før 2 år. Pygméen brukte bare venstre før men no bruke han høgre meir og meir. Problemet er at han har betre kontrol på venstrehanda men skal likevel eta med den høgre...

Vims
08 Feb 2008, 10:35
Min yngste vekslet mye, før han ca 3 år gammel endte opp som høyrehendt. Men han kan lett eksle enda, nå er han snart 8...

Perle
08 Feb 2008, 11:03
Første gang det slo meg at Blomsterpiken kanskje kom til å bli venstrehendt var hun 6 uker gammel. Og det var veldig tydelig at hun var venstrehendt lenge før hun ble to år.

moo
08 Feb 2008, 11:08
Jeg skjønte at lillebror var venstrehendt lenge før toårsdagen, mener jeg. Ikke til å ta feil av.

PS Min personlige teori er at det finnes flere venstrehendte blant folk med brune øyne!

heilo
08 Feb 2008, 11:17
Lillesøster her bruker også venstrehånda mest når hun spiser. Hun bruker lite skje ennå, tror det er fordi hun har blitt vant til å spise selv med fingrene fra hun var bittelita. De få gangene hun bruker skje har hun den i høyre hånd??? Ellers varierer hun mye mellom hendene. Storesøster så vi helt klart at hun var høyrehendt veldig tidlig (før året).

Det er jo sånn at noen kan bruke begge hender nesten like godt, mens andre er helt klart høyre eller venstrehendt. For de som fortsatt veksler mellom hendene langt opp i småbarnsalderen kan det være greit å hjelpe dem å velge en av hendene når de skal tegne/skrive fordi det blir lettere å automatisere disse bevegelsene da. Jeg tenker også at hvis barnet bruker begge hendene like bra så kan det kanskje være greit å "bli høyrehendt" når det gjelder disse tingene. Uten å ville fornærme venstrehendte.

Snuskerusk
08 Feb 2008, 12:11
Jeg mener å ha hørt at det der er genetisk. Og i så måte ville jeg bare ha latt det gå sin gang. Ingen katastrofe i å være keivhendt.

Taratroll
08 Feb 2008, 12:47
Jeg er helt sikker på at A er venstrehendt. Hun både tegner og spiser med venstrehånd.

-diab-
08 Feb 2008, 13:11
Som Perle så oppdaget vi veldig fort at storebror måtte være keivhendt (uten s først, keiv betyr ett eller annet fra gammelt av, kanskje venstre(?!?), og har ingenting med skeiv å gjøre). Og det er han. Han er arvelig "belastet", med morfar og to onkler, en på hver side, som er keivhendte.

Må bare fortelle om ei som jeg traff som var høyrehendt, men som mistet høyre hånd da hun var 4 år eller noe slikt. Da jeg traff henne var hun over 30 år, og var, etter et langt liv som tvunget keivhendt, fremdeles klønete med venstrehånda! Helt utrolig at det kan sitte så ekstremt i en at en ikke kan klare å skifte hånd. (Dersom en da ikke er litt begge deler, det tror jeg jeg er, men bare bittelitt, da)

Tusenogtredve
08 Feb 2008, 13:19
Jeg er selv venstrehendt (og liker ikke ordet skeivhendt :bag: ), men ser helt tydelig at jenta mi er høyrehendt. Det har vært tydelig i godt over et år. Ser det mye fordi at jeg stadig vekk gir henne bestikk og fargeblyanter i venstre hånd (ubevisst - siden jeg selv foretrekker det) mens hun alltid bytter.

moo
08 Feb 2008, 14:49
Er det lenge siden det i Norge ble sett på som noe negativt å være venstrehendt? Jeg mener å ha hørt om folk på min alder (barn på 70-tallet) i England som ble "tvunget" til å bruke høyrehånd selv om de tydeligvis egentlig var venstrehendt.

Betdyning av ordet keiv: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=keiv&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Noen enkle fakta: http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046943027.52

JifraNord
08 Feb 2008, 15:24
det heter ikke keivhendt men venstrehendt! :nemlig: :nemlig:

hilsen venstrehendt!

l

JifraNord
08 Feb 2008, 15:26
Er det lenge siden det i Norge ble sett på som noe negativt å være venstrehendt? Jeg mener å ha hørt om folk på min alder (barn på 70-tallet) i England som ble "tvunget" til å bruke høyrehånd selv om de tydeligvis egentlig var venstrehendt.

Betdyning av ordet keiv: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=keiv&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Noen enkle fakta: http://www.nysgjerrigper.no/Artikler/1046943027.52

bestefaren min ble tvingt til å bruke høyrehånden på skolen.. fikk rapp over hånden med linjalen hvis han skreiv med venstre..

-diab-
08 Feb 2008, 15:40
Pappa ble tvunget til å skrive med høyre, født i '43. Brødrene våre, født i '72 begge to, har aldri fått kommentarer på skolen.

Uff, jeg har blitt fortalt at keiv ikke var noe negativt, men aldri sjekket det opp. Før trodde jeg det var skeiv, og sa alltid venstrehendt, men da jeg fikk fortalt at det var keiv, og ikke negativt, så begynte jeg å bruke det. Men nå skal jeg jammen tilbake til venstrehendt. Takk moo!