PDA

Se full versjon : alle sykepleiere (og studenter) foren eder! vil dere hjelpe meg???

Lucifer
27 Feb 2008, 13:13
jeg skal levere tema for bacheloroppgaven nå på mandag... her er mitt foreløbige utkast:

Hvilket tema vil du skrive om?

Jeg vil skrive om bruk av makt overfor demente. Jeg vil gjerne linke dette opp mot det å bygge opp en god relasjon og hvordan dette eventuelt kan forebygge/hindre bruk av makt/tvang. Jeg vil gjerne skrive om hvordan sykepleier kan bruke seg selv som redskap istedenfor å feks ty til medisiner eller andre former for tvang. Jeg tenker da spesielt på situasjoner hvor den demente pasienten blir veldig urolig og må få ekstra beroligende. Med dette i fokus kan jeg få med meg hva lovverket, etikken, praksien og teorien sier.

Hva vil du ha svar på eller finne ut av og hvorfor?

Grunnet til at jeg har valgt dette tema er fordi det er en problematikk jeg møter 9 av 10 ganger jeg er på jobb (jobber på sykehjem). Det er et tema som opptar meg sterkt og jeg bruker mye tid på refleksjon etter å ha vært borti disse situasjonene. Med denne oppgaven vil jeg prøve å finne ut av hva som er det optimale å gjøre i ulike situasjoner og hvordan man best kan håndtere de. Jeg er veldig opptatt av relasjonens betydning som en del av behandlingen/tiltak og syns det er et utfordrende og spennende tema.

foreløbig problemstilling

hvordan kan jeg som sykepleier sørge for at rettighetene til en dement pasient blir ivaretatt på en korrekt/god måte?

Eller

hvordan kan jeg som sykepleier bruke meg selv (og miljø??) for å unngå bruk av tvang overfor en dement pasient?

Nselk
27 Feb 2008, 13:21
Jeg synes temaet du har valgt er både høyaktuelt (kjente meg igjen, ja!) og kjempeviktig! Du forklarer jo superbra hva du velger og hvorfor...

Må problemstillingen være emnebasert? Eller kan den være problembasert? (Vi skriver nemlig problembasert prosjekt nå). Jeg ser for meg "Hvorfor tar ikke sykepleiere seg tid til å skape relasjoner med pasienter med demens, istedet for å bruke tvang og medikamenter?" eller noe sånt... Når det er sagt, jeg synes begge dine forslag var gode også, jeg! :nikker: (Jeg har ikke bestemt meg for bachelor-tema enda, men jeg har et år på meg...)

Lucifer
27 Feb 2008, 13:25
Jeg synes temaet du har valgt er både høyaktuelt (kjente meg igjen, ja!) og kjempeviktig! Du forklarer jo superbra hva du velger og hvorfor...

Må problemstillingen være emnebasert? Eller kan den være problembasert? (Vi skriver nemlig problembasert prosjekt nå). Jeg ser for meg "Hvorfor tar ikke sykepleiere seg tid til å skape relasjoner med pasienter med demens, istedet for å bruke tvang og medikamenter?" eller noe sånt... Når det er sagt, jeg synes begge dine forslag var gode også, jeg! :nikker: (Jeg har ikke bestemt meg for bachelor-tema enda, men jeg har et år på meg...)

takk skal du ha!

jeg tror neppe jeg kan skrive problembasert eller ialllefall ikke sånn som forslaget ditt for da påstår jeg jo at sykepleiere ikke tar seg tid til det og det er kanskje litt for bastant?jeg har tenkt tanken sjøl men er ikke sikker.. uansett det er jo ikke final problemstilling... ;)

Nselk
27 Feb 2008, 13:31
takk skal du ha!

jeg tror neppe jeg kan skrive problembasert eller ialllefall ikke sånn som forslaget ditt for da påstår jeg jo at sykepleiere ikke tar seg tid til det og det er kanskje litt for bastant?jeg har tenkt tanken sjøl men er ikke sikker.. uansett det er jo ikke final problemstilling... ;)

Nei, jeg skjønner - kan jo risikere å tråkke på noen tær, ja. ;) Det er jo faktisk noen som tar seg tid også... Vel, lykke til ihvertfall! Kjempeflott tema å skrive om uansett, synes jeg! Skulle jeg mot formodning få et forslag i skallen, skal jeg løpe inn her og gi deg beskjed... :knegg:

Lucifer
27 Feb 2008, 13:34
Nei, jeg skjønner - kan jo risikere å tråkke på noen tær, ja. ;) Det er jo faktisk noen som tar seg tid også... Vel, lykke til ihvertfall! Kjempeflott tema å skrive om uansett, synes jeg! Skulle jeg mot formodning få et forslag i skallen, skal jeg løpe inn her og gi deg beskjed... :knegg:

:knegg:

takk! så lover jeg å hjelpe deg til neste år ;)

Mette-mor
27 Feb 2008, 14:21
Kjempefint tema du har valgt! Jeg vurderte å skrive om noe lignende da jeg skrev bachelor oppgave for et par år siden. :) Har selv jobbet litt på skjermet avd på sykehjem og synes det er helt utrolig hva man faktisk kan få til med litt lirking og avledning -bruk av sang, og gode ord/lyder, smil og godt håndlag.

Jeg vil bare råde deg til å skrive problemstillingen kort og konkret for siden å evt forandre den ettersom du ser at dette er nødvendig. Jeg brukte MYE tid på problemstillingen gjennom hele oppgaven og fant fort ut at problemstillingen nesten ikke kunne bli smal nok- om du skjønner hva jeg mener?

Synes forøvrig problemstillingene dine er gode. Men et forslag fra meg:

Hvordan kan sykepleieren hindre bruk av tvang og unødig medikamentell behandlig i arbeidet med den demente pasient?

Om jeg skulle lese oppgaven din hadde jeg ønsket meg gode råd til ulike måter å tilnærme meg den urolige pasienten.

Et annet tips kan være å lage en case for å avgrense problemstillingen din ytteligere.

Lykke til med oppgaven! :)

Vims
27 Feb 2008, 14:52
Så spennende oppgave, Lucifer!
Jeg eeelsker oppgaveskrivning!

Noe jeg har erfart: Det er viktig å bruke noe teori som gjør at du får godt med materiell å diskutere med. Min erfaring er at ingenting egner seg så godt som ETIKK. Da kan du i diskusjonsdelen ta problemstillingen din og diskutere den ut fra de ulike etikkene. Samtidig kan du ha med en teori eller bok der det du er opptatt av, som kommunikasjon/relasjoner/tillit/samarbeid er sterkt presentert.

Skjønner du hva jeg mener?

Hvis du ønsker kan du få lese min siste oppgave fra videreutdanningen? Der har vi diskutert med etikk slik, omkring avsluttende behandling og etikk. Vi hadde utgangspunkt i et case - det gjorde det veldig greit å diskutere i diskusjonsdelen. Den ble bra.....;)

Sommerfugl
27 Feb 2008, 15:00
Å jeg kjenner det bobler i meg når jeg tenker på problemstillingsutkast nr.2! Jeg stemmer for å bruke den som basis for oppgaven - jeg tror at du som har såpass mye empati og kunnskaper om mellommenneskelige forhold og kommunikasjon kan få gjort en heidundranes god oppgave med et slikt utgangspunkt.

Signerer Mette-mor sine forslag til konkretisering og innsnevring av problemstilling.

Lykke til!!

Lucifer
27 Feb 2008, 16:15
Kjempefint tema du har valgt! Jeg vurderte å skrive om noe lignende da jeg skrev bachelor oppgave for et par år siden. :) Har selv jobbet litt på skjermet avd på sykehjem og synes det er helt utrolig hva man faktisk kan få til med litt lirking og avledning -bruk av sang, og gode ord/lyder, smil og godt håndlag.

Jeg vil bare råde deg til å skrive problemstillingen kort og konkret for siden å evt forandre den ettersom du ser at dette er nødvendig. Jeg brukte MYE tid på problemstillingen gjennom hele oppgaven og fant fort ut at problemstillingen nesten ikke kunne bli smal nok- om du skjønner hva jeg mener?

Synes forøvrig problemstillingene dine er gode. Men et forslag fra meg:

Hvordan kan sykepleieren hindre bruk av tvang og unødig medikamentell behandlig i arbeidet med den demente pasient?

Om jeg skulle lese oppgaven din hadde jeg ønsket meg gode råd til ulike måter å tilnærme meg den urolige pasienten.

Et annet tips kan være å lage en case for å avgrense problemstillingen din ytteligere.

Lykke til med oppgaven! :)

Så spennende oppgave, Lucifer!
Jeg eeelsker oppgaveskrivning!

Noe jeg har erfart: Det er viktig å bruke noe teori som gjør at du får godt med materiell å diskutere med. Min erfaring er at ingenting egner seg så godt som ETIKK. Da kan du i diskusjonsdelen ta problemstillingen din og diskutere den ut fra de ulike etikkene. Samtidig kan du ha med en teori eller bok der det du er opptatt av, som kommunikasjon/relasjoner/tillit/samarbeid er sterkt presentert.

Skjønner du hva jeg mener?

Hvis du ønsker kan du få lese min siste oppgave fra videreutdanningen? Der har vi diskutert med etikk slik, omkring avsluttende behandling og etikk. Vi hadde utgangspunkt i et case - det gjorde det veldig greit å diskutere i diskusjonsdelen. Den ble bra.....;)

Å jeg kjenner det bobler i meg når jeg tenker på problemstillingsutkast nr.2! Jeg stemmer for å bruke den som basis for oppgaven - jeg tror at du som har såpass mye empati og kunnskaper om mellommenneskelige forhold og kommunikasjon kan få gjort en heidundranes god oppgave med et slikt utgangspunkt.

Signerer Mette-mor sine forslag til konkretisering og innsnevring av problemstilling.

Lykke til!!

tusen takk alle sammen!! kommer nok til å spørre underveis i oppgaveskrivingen også! og vims: ja takk vil gjerne lese!!

fillolin
27 Feb 2008, 18:27
Jeg likte den andre formuleringen din best, dvs. det var den jeg syntes var mest i tråd med det du hadde skrevet over. Enig i at dette er et høyaktuelt og viktig tema! Og ikke glem sangen og musikken, da! I tidligere tider var visstnok sang en del av sykepleieutdanningen.

Liz
27 Feb 2008, 18:56

Jeg og! :jupp: Det er ofte ikke så mye som skal til for å komme til enighet med pasienten, men det tar litt tid. Og det har ikke spl mest av..

Spennende tema! :)

Vims
28 Feb 2008, 09:43
tusen takk alle sammen!! kommer nok til å spørre underveis i oppgaveskrivingen også! og vims: ja takk vil gjerne lese!!

Da skal jeg finne den frem og sende den til deg. Kan ikke jeg få adessen din i en pm?

Og du, det jeg mente med det med diskuterbar teori, (synes nå jeg har forklart meg skikkelig klønete...) er at du må ha teori som representerer motsetninger. Hvis all teorien din samstemmer kan du vanskelig diskutere og sette det opp mot hverandre. Men alt dette vet du sikkert selv:blomsterfjes:

Lucifer
09 Apr 2008, 14:51
da har jeg klart å snevre meg inn til en ny problemstilling:

Kan en fenomenologisk tilnærming til pasienter med demens føre til mindre bruk av tvang?
:sjokk:

så nå er det bare å begynne å skrive/lese!!!

kom gjerne med tips og ideer folkens!!!

Vims
09 Apr 2008, 23:36
Oi - her har jeg glemt noe, ja!! Jeg har jo lovet å sende deg noe. Skal prøve å huske det nå!

Beklager veldig .

Fin problemstilling, lykke til med skrivingen.

Løvemamma
09 Apr 2008, 23:51
(Er ikke sykepleier, men relativt dreven på oppgaveskriving eterhvert. Derfor tillater jeg meg en liten kommentar.

Tror begrepet "hensiktsmessig" kan være bedre enn "optimal". Å bli normativ kan være en fallgruve, for da kan du virke bedrevitende - hvis du skjønner hva jeg mener. Da kan du kanskje virke mer ydmyk i forhold til et veldig viktig tema med å si noe konkret (funnene dine) om hva som kan være hensiktsmessig å gjøre.)

-diab-
10 Apr 2008, 00:49
Med den nye problemstillingen din må du kunne vise at det brukes tvang i dag, men det har du sikkert mange eksemlper som kan belyse, dessverre.

Min oppgave var om barn og smerte, knyttet til hypospadigutter, så jeg har ikke så mye derfra å bidra med iallfall... Men det er likevel utrolig hva som kan dukke opp som man tror man har glemt for lengst.

Lucifer
10 Apr 2008, 01:43
(Er ikke sykepleier, men relativt dreven på oppgaveskriving eterhvert. Derfor tillater jeg meg en liten kommentar.

Tror begrepet "hensiktsmessig" kan være bedre enn "optimal". Å bli normativ kan være en fallgruve, for da kan du virke bedrevitende - hvis du skjønner hva jeg mener. Da kan du kanskje virke mer ydmyk i forhold til et veldig viktig tema med å si noe konkret (funnene dine) om hva som kan være hensiktsmessig å gjøre.)

åå ja det tema der er omskrevet for lenge siden ;) men takk for tips!

Med den nye problemstillingen din må du kunne vise at det brukes tvang i dag, men det har du sikkert mange eksemlper som kan belyse, dessverre.

jepp har dessverre masse littaratur og egenerfaring på det gitt...