PDA

Se full versjon : Å gi barna mat du ikke spiser selv

gjest
31 Mar 2008, 00:03
Gjør dere det?

Jeg spiser ikke sure melkeprodukter, det smaker fy. Men tulla elsker yoghurt.
Jeg får kvalmefornemmelser av kaviar og makrell i tomat. Men tulla elsker det.
Og når hun liker det så får hun spise det.

Men så har jeg tenkt på de som ikke spiser kjøtt f.eks. Hvorfor er det riktig at barna da ikke får pølse bare fordi foreldrene har gjort et slikt valg?

Dette er ikke ment som kritikk av vegeterianere, men et spørsmål om det er riktig å velge bort deler av et kosthold på grunn av hva en foretrekker selv? Hvor går grensene for hva som er greit?

Anton
31 Mar 2008, 00:18
Å velge bort kjøtt er jo noe litt annet enn ikke å like makrell i tomat, da.

Personlig syns jeg den eneste bastante "grensen" som går er at jeg tar valg i forhold til mine barns kosthold utfra hva som er sunt for dem. Det er ikke de samme tingene jeg velger for meg selv. Jeg er voksen og spiser derfor andre ting. Det er ting de ikke får fordi de er barn (alkohol er en av de tingene) og det er ting de spiser som det ikke kunne falle meg inn å spise (sjokoladepålegg spiste de i påsken -det er ekkelt! Godteri på brødskiva!).

Eh... Svarte jeg på spørsmålet ditt?

Taratroll
31 Mar 2008, 00:18
Jeg gir henne ting jeg ikke spiser selv, så lenge det er ting vi har i hus. Som f.eks. kaviar. Men vi kjøper ikke inn ting som ikke noen av oss liker spesielt til henne egentlig. Nå er vi ikke så veldig kresne av oss, så egentlig er det vel ikke et problem heller.

Dersom jeg hadde vært vegetarianer tror jeg ikke at jeg hadde nektet barna mine å f.eks. spist en pølse i et bursdagsselskap eller noe. Men jeg synes at foreldre selv har rett til å velge hvilke matvarer de vil tilberede i sitt eget kjøkken, så lenge de tilbyr barna et fullverdig kosthold.

Egentlig syns jeg det er vanskeligere andre veien jeg, at jeg kjøper inn matvarer som ingen av oss har særlig godt av. :bag:

Eple
31 Mar 2008, 00:31
Her prøver vi alt mulig- og kjøper gjerne inn ting for å la gutta smake selv om vi ikke liker det. Eks er sånn ekkelt pålegg som heter HaPå:kvalm: Dette ville de smake, og da kjøpte vi det. Men ingen likte det da...

En del ting har jeg feks aldri smakt da jeg var liten- som lever. Det hater min mor og da fikk vi det ikke. (er ikke så lei meg for det da)

Jeg synes barn skal få mulighet til å smake mye, prøve og eksperimentere. Og hvis man som voksen har et snevert påleggsutvalg så bør man kjøpt inn litt forskjellig slik at det ikke bare blir syltetøy og ost som "går an å spise".

Eplejenta feks har smakt på ufattelig mye- men likte ikke osten "gamle Ole":fnis:

Lurer også på hva vegetarianere lar barna smake på. Om de klarer å gi dem pølser feks(?)

Ma-i
31 Mar 2008, 04:20
Jeg spiser ikke melk og glutenmat og da handler jeg det ikke inn heller.
Her spiser alle det samme, og det er det jeg spiser eller kan spise da.
Men ute så er det annerledes , det er lov å prøve og smake.

Jeg regner med at barna får smakt det andre steder og hos andre i famile og vennekrets , så derfor handler jeg ikke spesielt inn ting sånn hjemme.

Mulig jeg er sær på dette, men siden det erså mye jeg ikke kan spise så har vi heller andre varianter. Det er mye forskjellig i matskapene våres selv om det ikke er melkeprodukter.

´trikken
31 Mar 2008, 08:13
LilleUlv er i en overgangsperiode nå, han tilvennes til å spise melkeprodukter, han har jo vært allergisk. Vi må ta det litt piano, så det ikke blir overload. Siden han ikke har kunnet spise det samme som oss, så har jeg vridd hjernen temmelig mye for å finne gode alternativer til ham, og jeg har introdusert en del alternativer for ham som jeg ikke ville pushet så mye om han kunne spist det samme som meg, tenker jeg ;)

Poenget mitt er at jeg ser at han liker svært godt mat som jeg selv ikke ville foretrukket på brødskiva, og kanskje ikke handlet inn her engang om det ikke var for at han var allergisk. Som f.eks kaviar. Det liker jeg en sjelden gang til ost eller på egg, men aldri ren kaviar på brødskiva uten noe annet. LilleUlv elsker det. Samme med Svolværpostei.

Så JA - vi gir LilleUlv mat vi selv ikke spiser, men det gjelder mest pålegg fordi det ikke finnes mange nok fullgode alternativer til påleggsslag som vi voksne også kan klare. Med middagsmat spiser vi stort sett det samme. Der har det vært slik at vi også har spist melkefritt, for der er det så mye større muligheter til å lage god melkefri mat.

Det jeg mener er at jeg tror ikke jeg ville gjort måltidene og innkjøpsprosessen så innviklet at jeg hadde handlet inn èn type kost til oss voksne og masse annet til LilleUlv, til det synes jeg vi har styret nok med dette fra før, men å la barna smake og spise andre steder, og kanskje etterhvert oppdage at JODA gammelost var kjempegodt, da kan vi kjøpe gammelost til LilleUlv neste gang vi er på butikken. Tror aldri jeg hadde laget lungemos til middag kun for LilleUlv sin skyld heller, middager som krever litt tid til tilberedning får bli noe alle tilnærmet liker godt.

Filipine
31 Mar 2008, 08:39
Det eneste jeg er restriktiv på, er søte ting, som snop og kaker, men det er fordi vi begrenser tilgangen.

Ellers får de ting de liker, som jeg avskyr. Som grøt; yuuuuuuk! Søte kjeks, grøss. Leverpostei. Agurk. Ja, det var vel det viktiste.

Englepels
31 Mar 2008, 09:26
Mine barn spiser det meste og spiser det vi spiser. Og de får også ting som jeg ikke liker i det hele tatt. Som sylteagurker og oliven. Hvorfor de liker det, det aner jeg ikke. :knegg:

Men sånn ellers så tror jeg at jeg og mine barn har ganske lik smak. Temmelig altspisende. :rolleyes:

Rivella
31 Mar 2008, 10:24
Jeg er vegetarianer, Mannebeinet ikke, og Solkremen er rett og slett den ivrigste kjøttspiseren jeg noensinne har truffet. Det er stort sett jeg som kokkelerer hjemme, og jeg lager kjøtt til mine to kjære, men de spiser nok mindre kjøtt og mer veggismat enn snittet.

Det er helt ok for meg at snuppa spiser kjøtt, men når hun blir litt eldre, og blir nysgjerrig på hvorfor jeg ikke spiser kjøtt, kommer jeg til å være ærlig på mine grunner til å være vegetarianer.

La meg for ordens skyld understreke at jeg ikke ville hatt noen betenkeligheter med å gjennomføre et vegetarisk kosthold for hele familien, og at jeg mener at det a) er fullt mulig å vokse seg stor og sterk på vegetarkost, og b) at det ikke er slemt å holde barnet unna kjøtt, men nå har vi altså lagt oss på en annen linje, og jeg lever godt med det også :).

Lilje
31 Mar 2008, 10:54
Guller får mat jeg ikke spiser, rett og slett fordi jeg er "litt" kresen :engel:
Hun får ting av pappaen som jeg ALDRI hadde spist eller servert, som pultost og sylte og sånt :gal:

Anton
31 Mar 2008, 11:07
Dersom jeg hadde vært vegetarianer tror jeg ikke at jeg hadde nektet barna mine å f.eks. spist en pølse i et bursdagsselskap eller noe.

Vegetarianere kan få ganske vondt i magen hvis de plutselig bare "smaker på en pølse" - noen blir kjempedårlige også. For et veggisbarn er dessuten kjøtt veldig ekkelt, og jeg tror det er få som vokser opp som veggiser som i det hele tatt har lyst til å smake pølse. Når de blir tenåringer vil de sikkert, men neppe som barn.

Enchanted
31 Mar 2008, 11:20
Hos oss får barna smake det de vil. Jeg er veggis og mannen er kjøttspiser. Vi har to jenter, Flisen er veggis og Mis er kjøttspisende.
Med Flisen var det ikke noe alternativ å spise kjøtt, fordi jeg mener at det ikke er sunt for noen. Mis var veggis til hun var ca 3 år, da ville hun smake fisk og kjøtt og fikk smake det. Flisen har aldri vært intressert. Siden jeg lager det meste av maten spiser vi stort sett vegetarisk alle sammen og nesten uten unntak økologisk.

indie
31 Mar 2008, 15:07
Tulla har smakt alt mulig rart. Og likt det meste. Det første hun ikke var overbegeistret for var ansjos. Jeg kjøper gjerne inn ting slik at hun (og pappaen) skal få smake. Men tenker det blir mer aktuelt når hun blir større og har språk og ønsker på ting hun vil smake. Men kommer til å begrense tilgangen på søte varer hjemme da, slik vi allerede prøver på nå.

Jeg kunne selv ønske at jeg var vegetarianer. Jeg er ikke det nå, men forhåpentligvis blir det mindre og mindre kjøtt i årene som kommer. Hadde jeg vært vegetarianer nå hadde jeg ikke hatt noe problem med å valgt vegetarkost til tulla. Hadde hun vært interessert i å smake kjøtt når hun ble større hadde hun fått lov til det. Nå spiser hun kjøtt da, og synes det er veldig godt. Vil hun bli vegetarianer når hun blir større skal hun få lov til det også.

Hadde jeg vært vegetarianer, som jeg som sagt ønsker å bli, så hadde det først og fremst vært av etiske grunner. Måten vi behandler dyr på og hele kjøttindustrien byr meg i mot. Så da ville det føltes feil å gi kjøtt til tulla når det ikke var nødvendig. Jeg tror ikke det er noe problem å ha et fullverdig vegetarisk kosthold, så lenge man spiser variert og sunt (og det gjelder jo det samme for kjøttspisere).

Løvemamma
31 Mar 2008, 15:17
Vi handler inn mat utifra hva vi liker - og gjør av og til slik som eple beskirver: Lar dem få prøve noe de ønsker på butikken. Dette innebærer at de praktisk talt aldri får servert kjøtt hjemme. Men de får spise hva de vil andre steder. Så da får de smakt litt av hvert både i besøker og i bhg. Så da tror jeg de får en viss bredde i smaksopplevelsene sine. De er i alle fall blitt veldig åpne i forhold til å smake. De liker det meste og det de ikke liker er de veldig tydelige på - og det er slike få konkrete ting, at det synes jeg er ok.

Liz
31 Mar 2008, 18:22
Jeg får kvalmefornemmelser av kaviar og makrell i tomat.

Jeg også. Og han får det ikke servert her hjemme. Fikk litt hakeslepp da jeg hørte at det var det eneste han spiser i bhg.. :knegg:

Tigerpus
31 Mar 2008, 19:40
Det er ikke vanlig at jeg handler inn mat jeg ikke liker for at ungene skal få smake, men det har hendt...i alle fall én gang. Hverken jeg eller mannen liker kaviar, men kjøpte det en gang for at minsta skulle få prøve. Hu likte det, men det ble vel med den ene gangen. Det tok tid å bli kvitt den ene tuben, kom liksom ikke på å gi henne det. Ellers så spiser de gjerne ting jeg ikke er overbegeistra for, så som fårepølse, brunost eller norvegiaost. Det er ting vi har i skapet fordi mannen liker de.

Merker at eldsta fikk prøvd færre ting da hu var mindre, hun ser også ut til å være betydelig mer kresen enn det minsta tegner til å bli.

...
Poenget mitt er at jeg ser at han liker svært godt mat som jeg selv ikke ville foretrukket på brødskiva, og kanskje ikke handlet inn her engang om det ikke var for at han var allergisk. Som f.eks kaviar. Det liker jeg en sjelden gang til ost eller på egg, men aldri ren kaviar på brødskiva uten noe annet. LilleUlv elsker det. Samme med Svolværpostei.

Eeh, mulig jeg legger meg opp i ting jeg ikke har noe med:hippie: :flau: , men du vet at Svolværpostei ikke anbefales til barn(eller kvinner i fruktbar alder)? Den inneholder fiskelever, som har alt for høye nivåer av pcb og dioksiner. Matportalen (http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/2/svolvaerpostei_ikke_egnet_som_omega_3-tilskudd_til_barn) har utfyllende info om dette. :)

ezi
31 Mar 2008, 23:00
Jeg får kvalmefornemmelser av kaviar og makrell i tomat. Men tulla elsker det.

JEG OGSÅ---- ÆÆÆSJ :)

Men så har jeg tenkt på de som ikke spiser kjøtt f.eks. Hvorfor er det riktig at barna da ikke får pølse bare fordi foreldrene har gjort et slikt valg?

Knytingen, pølse er da ikke et godt eksempel på kjøtt :) Vi er nesten vegatarianere, men Z spiser kylling og fisk, men IKKE pølse. Hun har smakt, men det er en av de mest usunne matvarene som fins, da vil jeg ikke at hun spiser den.

Fant
31 Mar 2008, 23:19
Jeg er vegetarianer nesten hele tiden, dvs. at jeg sluntrer litt unna og spiser sau til jul. Fantungen er nesten vegetarianer han også, han spiser fiskekaker og kaviar innimellom. Så har han smakt bestemors fiskegryte, som han likte veldig godt. Og den der julesauen da..

I utgangspunktet tenker jeg at Fantungen skal være veggis til han blir stor nok til å velge selv, men det er i forhold til fisk at jeg føler meg mest usikker. Det finnes jo endel fornuftige fettsyrer eller hva det er som er bra for utviklingen av hjernen. (Vet ikke om det helt kan erstattes av vegetabilsk for?) Så terskelen for å tillate fiskeprodukter er relativt lav hos meg. Men jeg lager det ikke selv da.. skulle ønske jeg kunne laget en fiskemiddag til ham iblant, men da måtte jeg hatt villfisk og en idiotsikker oppskrift.

I selskaper hopper vi over pølser.. er stort sett det som blir servert i vår slekt. Av og til tar vi med soyapølser. I påsken var vi på besøk hos noen som skulle spise svineribbe.. Fantungen pekte på og ville smake, og jeg forklarte hva det var og sa at jeg ikke ville han skulle spise det, men kunne velge blant alt annet.

Forøvrig er han ikke sær i kosten sånn ellers.. han spiser alt mulig og vil gjerne prøve nye ting.

Kvakk
31 Mar 2008, 23:39
Eeh, mulig jeg legger meg opp i ting jeg ikke har noe med:hippie: :flau: , men du vet at Svolværpostei ikke anbefales til barn(eller kvinner i fruktbar alder)? Den inneholder fiskelever, som har alt for høye nivåer av pcb og dioksiner. Matportalen (http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/2/svolvaerpostei_ikke_egnet_som_omega_3-tilskudd_til_barn) har utfyllende info om dette. :)

Jammen :sparke: det er jo et av yndlingspåleggene til Tulla. :iiik:

´trikken
01 Apr 2008, 07:52
Det er ikke vanlig at jeg handler inn mat jeg ikke liker for at ungene skal få smake, men det har hendt...i alle fall én gang. Hverken jeg eller mannen liker kaviar, men kjøpte det en gang for at minsta skulle få prøve. Hu likte det, men det ble vel med den ene gangen. Det tok tid å bli kvitt den ene tuben, kom liksom ikke på å gi henne det. Ellers så spiser de gjerne ting jeg ikke er overbegeistra for, så som fårepølse, brunost eller norvegiaost. Det er ting vi har i skapet fordi mannen liker de.

Merker at eldsta fikk prøvd færre ting da hu var mindre, hun ser også ut til å være betydelig mer kresen enn det minsta tegner til å bli.

Nei, det visste jeg ikke :(

Tusen takk for at du sier fra:blomsterfjes:

Litt kjipt for oss, for da blir det enda mindre utvalg for LilleUlv av pålegg, men, men.

Magica
01 Apr 2008, 09:31
Det eneste jeg er restriktiv på, er søte ting, som snop og kaker, men det er fordi vi begrenser tilgangen.

Ellers får de ting de liker, som jeg avskyr. Som grøt; yuuuuuuk! Søte kjeks, grøss. Leverpostei. Agurk. Ja, det var vel det viktiste.

Signerer!

Stjerneblomst
01 Apr 2008, 10:58
Nå er jo velsesnupp så liten enda, at det har ikke vært så stort tema. Nå er det ikke noe vi "ikke" spiser, men jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe inn noe vi ikke liker for å se om hun vil ha det.. (Det ble litt klønete, men dere skjønner kanskje?)

Noe jeg synes er virkelig leit er at bonusjenta mi på åtte (datter til samboer) elsker fisk. Hun vil gjerne ha det til middag hver dag, samt makrell etc. Når hun er her prioriterer vi derfor fisk. Moren hennes derimot sier at fisk er æsj, og nekter å lage det hjemme. Hun synes også at makrell lukter vondt og kjøper ikke inn det som pålegg. Det synes jeg er så utrolig unødvendig når det faktisk gjelder sunne matvarer...