PDA

Se full versjon : Oppskrift på LYS glasur til sjokoladekake?

mirimor
04 Apr 2008, 11:46
Jeg baker Pixiekaka igjen nå, men mirifar har etterlyst lys sjokoladekrem på toppen i stedet for den vanlige glasuren. Jeg kan bare sånn mørk, jeg - hvordan lager jeg lys da? :sparke:

Snuskerusk
04 Apr 2008, 12:33
Hvis du har tilgang på Nigella bites-boka, så er glasuren på denstore sjokoladekaka der veldig god. Jeg har dessverre ikke tid til åskrive deninnakkurat nå.

CarinaNV
04 Apr 2008, 12:36
Vit choklad i i stället? Smälter du smöret samman med chokladen så går väl det helt fint? Och så i övrigt likt med melis och sådant... men proportionerna måste kanske korigeras...

Du vill inte ha sånn där vanlig vit topping som man tex kan ha på gulrotkaka då?

mirimor
04 Apr 2008, 12:39
niks, ikke hvit topping... lysebrun sjokoladekrem skal det være...

CarinaNV
04 Apr 2008, 12:43
Åååå, ljusbrun chokladtopping. Men kan du inte göra med vanlig ljus chokladkaka då?

CarinaNV
04 Apr 2008, 12:45
Det låter som om du tänker på någon speciell topping? Vad är det speciella? *nyfiken*

Taratroll
04 Apr 2008, 14:17
Er det smørkrem med sjokolade du mener?

Her er oppskrift fra cacas iallefall

Smørkrem
100 g mykt smør/margarin
300 g siktet melis
1 ½ ss siktet kakao
1 ½ ts siktet vaniljesukker
3 ss sterk kaffe

Blandes med mikser.
Smørkremen smøres på mens kaken er lunken. Kan sikkert bruke oboy i stedet for kakao for å få den lysere. Men da må du nok ha litt mer pulver oppi.

mirimor
04 Apr 2008, 15:18
Åååå, ljusbrun chokladtopping. Men kan du inte göra med vanlig ljus chokladkaka då?
:huh: lys sjokoladekake?

nei, jeg tenker ikke på noen spesiell topping egentlig, bare mer kremaktig enn mørk glasur. Jeg tror egentlig jeg prøver meg på Taratrolls variant.

CarinaNV
04 Apr 2008, 16:12

nei, jeg tenker ikke på noen spesiell topping egentlig, bare mer kremaktig enn mørk glasur. Jeg tror egentlig jeg prøver meg på Taratrolls variant.

Sånn topping har jag gjort, :nikker: . Den blir ljusare ju mer du vispar smöret hårt med elvisp med melisen. Du kan välja om du vill ha kakao eller chokladkaka i (om chokladkaka så smält med en del av smöret). Väldigt gott blir det, :nemlig:

Serendipity
04 Apr 2008, 18:30
Jeg har en kjempegod sjokoladekrem:
100g lys melkesjokolade
100g smør
300g melis
1 ss vaniljesukker
3 ss kaffe
1/2 egg som vispes inn når krem en ferdig.

Du smelter bare sjokoladen i smøret. så rører du inn resten- Denne er kjempego på kaker aøtså :nikker:

mirimor
04 Apr 2008, 19:53
Jeg lagde Taratroll sin glasur og mirifar utbrøt "JA! Sånn glasur mente jeg", så da traff jeg blink. Takk Taratroll. Fikk lyst til å prøve Serendipitys variant en annen gang.

Bollefro
04 Apr 2008, 20:29
Serendipitys glasur er den beste jeg har smakt! den må prøves! Også er det gøy å lage den, for den er helt snål helt til man har rørt inn egget:kry: Jeg tenker hver gang: hjelp, er den misslykket? Også blir jeg like glad hver gang den viser seg å være helt perfekt:)

CarinaNV
04 Apr 2008, 22:40
Och nu har jag varit sugen på chokladkaka med MASSA lysbrun topping helt sedan tråden startade och så har vi allt för lite smör till att baka... :grave:

Serendipity
04 Apr 2008, 22:43
Serendipitys glasur er den beste jeg har smakt! den må prøves! Også er det gøy å lage den, for den er helt snål helt til man har rørt inn egget:kry: Jeg tenker hver gang: hjelp, er den misslykket? Også blir jeg like glad hver gang den viser seg å være helt perfekt:)
:nikker: Det som gjør den så god, er at man bruker sjokolade og ikke kakao ;)

CarinaNV
12 Feb 2010, 18:36
Den här Taratrolltoppingen har jag brukt massa, :)
Nu ska jag laga dubbel sats till födelsedagskaka i morgon.

Shoosa
12 Feb 2010, 22:50

På svensk heter en plate sjokolade en "chokladkaka". :nerden: