PDA

Se full versjon : Har barna deres en favorittrett?

Sommerfugl
14 Apr 2008, 18:39
Her i huset trenger vi inspirasjon til middagsretter som kan friste små munner! Det eneste som gjelder for tiden er spaghetti, og nå begynner mor og far å bli rådville... Har barna deres en favoritt-middagsrett vi kan forsøke?

Anniegetyourgun
14 Apr 2008, 18:48
Her digges det kalkun snitzel (den 2 pk.`en som kjøpes på rema).
Fiskekaker, fiskepudding i hvit saus, selvlagte kylling nuggetser.....:solen:

gjest
14 Apr 2008, 18:49
fisk? tulla er veldig glad i det nemmelig.

pannekaker? jeg lager gjerne tortillapannekaker og fyller med kjøttfyll, men tulla vil helst bare ha pannekakene og sprøstekt bacon.

Filipine
14 Apr 2008, 18:50
All slags fisk, poteter og smør; i tillegg til pasta, som hos dere. Og så er supper populært. For tiden blomkålsupper med små fiskeboller i.

kaje
14 Apr 2008, 18:52
Favorittmiddager her:

Små hjemmelagde kjøttboller i tomatsaus
Grillet laks
Fiskekaker
Italiensk gryte
Pannekaker

Sommerfugl
14 Apr 2008, 18:54
Takk for supre tips så langt!

Fisk er de veldig glade i, men jeg er så lei den hvite sausen og smeltet smør... Noen tips til gode sauser som kan brukes til fisk??

Filipine
14 Apr 2008, 18:56

Fisk er de veldig glade i, men jeg er så lei den hvite sausen og smeltet smør... Noen tips til gode sauser som kan brukes til fisk??

Øhh, jeg har forsøkt litt forskjellig. Men kan melde om at det bare er klassikerne, smør og hvit sos, som gjelder.:gal:

gjest
14 Apr 2008, 19:00

toro? bruk fiskesausen sammen med fiskefilet og grønnsaker i ovnen med ost på - nam nam

fiskesuppa er også veldig god.

Sommerfugl
14 Apr 2008, 19:01
Kaje - hvordan lager man italiensk gryte?

Snuskerusk
14 Apr 2008, 19:02
Lasagne. Er så lurt, for i kjøttsausen kan man gjemme mye gode grønnsaker.Jeg bruker ofte å raspe gulrot og squash og ha i.

Ellers fiskeboller i hvitsaus.

Og egentlig alt som man kan ha litt saus til faller i smak her.

Sommerfugl
14 Apr 2008, 19:04
toro? bruk fiskesausen sammen med fiskefilet og grønnsaker i ovnen med ost på - nam nam

Ost på fisk! Det har jeg ikke prøvd før, men det høres faktisk godt ut!!

CarinaNV
14 Apr 2008, 19:05
Våra tycker om både vitvinssåser, såser gjorda på fiskfond och fløte och så hollandaisesås. De liker också sushi väldigt gott. Kan du inte pröva lite annorlunda ting, ofta tycker de om sådant vi kanske inte förväntar... Sås med kremfløte, fiskfond, prim och gräslök är tex super till vit fisk... Ris till.

Annat de liker är tacopaj, pannkakor, supper med extra ting i (pasta, broccoli, potatis mm), grönsaker och potatisbåtar bakade i ugn med olivolja salt och vitlök över samman med ett eller annat (köttbollar, pølsa). Vossakorv med rotmos. Grönsaker i stavar på bordet medans middagen lagas och så dipp till (reducerad balsamico med tex bringebärsmak eller annan bärsmak är topp att dippa i). Köttfärsmat (köttbollar och biffar) med brunsås du gjort själv med kalvfond och äppelmos i är digg. Ugnspannkaka med bacon och rivet Granny Smithäpple i och lingonsylt till är gott. Blablabla...

Sommerfugl
14 Apr 2008, 19:08
Våra tycker om både vitvinssåser, såser gjorda på fiskfond och fløte och så hollandaisesås. De liker också sushi väldigt gott. Kan du inte pröva lite annorlunda ting, ofta tycker de om sådant vi kanske inte förväntar... Sås med kremfløte, fiskfond, prim och gräslök är tex super till vit fisk... Ris till.

Annat de liker är tacopaj, pannkakor, supper med extra ting i (pasta, broccoli, potatis mm), grönsaker och potatisbåtar bakade i ugn med olivolja salt och vitlök över samman med ett eller annat (köttbollar, pølsa). Vossakorv med rotmos. Grönsaker i stavar på bordet medans middagen lagas och så dipp till (reducerad balsamico med tex bringebärsmak eller annan bärsmak är topp att dippa i). Köttfärsmat (köttbollar och biffar) med brunsås du gjort själv med kalvfond och äppelmos i är digg. Ugnspannkaka med bacon och rivet Granny Smithäpple i och lingonsylt till är gott. Blablabla...

Er fond det samme som kraft?:sparke:

Ble sulten jeg nå! Masse gode tips - nam nam...

CarinaNV
14 Apr 2008, 19:32

Ja, är det det? Om du finner en flaska av märket "Bong" så har de fonder gjorda av bland annat kalv. Knorr har också men fonderna från Bong är godast tycker jag, :nikker: . Vad är skillnaden på buljong och fond tex? Säger det dig något? Buljong är buljong och fond är fond liksom, :huh:

Filipine
14 Apr 2008, 19:33

Jupp!

Sommerfugl
14 Apr 2008, 19:40
Tusen takk alle sammen for gode tips - og oversettelseshjelp, hihi. Nå skal jeg forsøke å lete frem noen oppskrifter utifra alle forslagene!

Kommer dere på flere favorittretter så blir jeg veldig takknemlig om dere nevner dem her!

gjest
14 Apr 2008, 19:51
paien som er oppskrift på bak på orientalsk gryte - hilsen torokokken knytingen

CarinaNV
14 Apr 2008, 20:08

här står om fond och buljong:

http://krubb.blogspot.com/2007/02/buljong-fond-och-fettisdagen.html

creemy
14 Apr 2008, 20:23
Wook er populært her, med kyllingpøse. Fiskeboller i hvit saus, poteter og gulerøtter er en høydare.

Trengs det middag i en fei er Trøndersodd alltid godt syntes Lillegutt.

Sandefjordsmør er godt til fisk (Toro)

SusyQ
14 Apr 2008, 20:29
paien som er oppskrift på bak på orientalsk gryte - hilsen torokokken knytingen

:jupp:
De oppskriftene man finner bak på suppeposer og gryterettposer, er som regel veldig gode.

creemy
14 Apr 2008, 20:39
All slags fisk, poteter og smør; i tillegg til pasta, som hos dere. Og så er supper populært. For tiden blomkålsupper med små fiskeboller i.
Noe som er godt er å lage blomkålsuppen litt tykk (Toro pose) og helle over stekte kyllingfileer. Kan god ha i litt grønsaker også. Litt ost på toppen og inn i ovnen. Nam nam. Lillegutt har med denne retten begynt å spise litt kyllingfile.

kaje
14 Apr 2008, 20:56
Kaje - hvordan lager man italiensk gryte?

Vi bruker Toro sin pose:knegg:

Den er melkefri - lillebap gikk på melkefritt når han var mindre. han elsket denne retten - og spesielt ertene:nikker:

Lillebap er ikke så glad i saus på fisk, men han blir veldig glad for litt lettrømme.

Tina
14 Apr 2008, 21:01
God saus til laks - stek laks i smør, kok ut pannen etterpå med litt melk, sped med mer melk og matfløte, ha i 2-3 terninger med Toro fiskebuljong og red med maizena brun jevner :) Knallgodt! Enten steker jeg laksen i terninger og serverer med tagliatelle, eller laksebiff med potet. Gjerne presset potet. Nam nam :) Snu laksen i mel med litt salt og pepper først så holder den godt sammen.

MatAlv
14 Apr 2008, 21:58
Veldig god og veldig enkel saus til fisk. 3-4 dl kraft laget på fiskefond eller fiskebuljong, 2-3 ss økologisk kremost med purre, 2-3 ss Creme Fraiche og evt. 3-4 ss ferdigrenskede reker hvis de liker det!! Vil du ha den litt tykkere kan du spe med litt maizena.

Zoë
14 Apr 2008, 22:00
Herlingen liker engentlig bare pannekaker, klubb (potetball) og risgrøt. Han spiser ofte brød til middag...

Serendipity
14 Apr 2008, 22:04
Laks og rømme! Spør jeg hva han vil ha til middag, er svaret ALLTID laks (eller oranschje fishk som han sier). Nå og da kan han komme på fiskekaker i stedet for...

creemy
14 Apr 2008, 22:24
Glemte jo favoritten over alle favoritter for Lillegutt: PØLSER!!!

Sommerfugl
14 Apr 2008, 22:29
Tusen millioner takk, folkens, her var det jammen mange gode forslag!! :bukett:

Magica
14 Apr 2008, 22:36
Pølser-jeg kan liksågodt gi ham soya og tofu pølser,så lenge mat kommer i pølsefasong er det greit.
Kokte egg-han er helt sprø etter kokte egg!
Hjemmelaget lapskaus,uten kjøtt.

Ellers er han ganske merkelig i matveien-liker ingenting so mer søtt,hverken boller,vafler eller kake,og alle godis skåler får stå helt i fred på bordet-han bryr seg overhode ikke.Trodde alle barn var født slikkmunner jeg:knegg:

meloni
14 Apr 2008, 22:48
Hos oss er tacos eller fajitas en favoritt. E elsker å få alle de forskjellige tingene på tallerkenen. Vi lager vegetarisk og bruker salat, tomat, mais, guacamole, bønner, paprika + løk, rømme og ost. Og så liker han hjemmelagde hamburgere - karbonadedeig, sopp, snøfrisk, urter, løk. Serveres med ovnsstekte rødbeter og ovnsstekte poteter.

mirimor
14 Apr 2008, 23:25
Fiskegrateng - men bare sånn ferdig, ikkeno hjemmelaga..
Fiskepinner
Ris
Pannekaker
Pasta - uten noe, helst tørr, ukokt spaghetti
Risengrynsgrøt
Pølse - men bare pølse uten lompe, absolutt ikke i gryte eller noe annet festlig

Og det var det hele. *sukk*

heilo
15 Apr 2008, 10:37
Jeg har også pølseelskere..., men jeg synes ikke pølser er mat så det får de svært sjelden. Storesøster elsker lettsaltet torsk(???), serveres med poteter, gulrøtter og purè av grønne erter (med matfløte, smør og litt sukker) eller eggesmør. Storesøster ville først ikke smake på ertepureen, men etter at hun fikk være med å lage den har den blitt en hit. I går hadde vi biter av kyllingfilet med Pataks tikka masalasaus, ris og broccoli, det gikk også ned på høykant hos begge, hadde i litt kaffefløte for at det ikke skulle bli så sterkt. Her i huset brukes ofte youghurt naturell som tilbehør, det gjør maten mildere og risen lettere å spise for lillesøster.

Kvakk
15 Apr 2008, 10:50
Pizza
Pølser
Pasta

Og her prøver jeg å lage ordentlig mat. Og så jubler hun hvis vi har dårlig tid en dag og kjøpe Grandis. :knegg:

CarinaNV
15 Apr 2008, 10:54
... purè av grønne erter (med matfløte, smør og litt sukker) eller eggesmør. Storesøster ville først ikke smake på ertepureen, men etter at hun fikk være med å lage den har den blitt en hit.

Det låter spännande, måste pröva! fløte, smör och lite socker, inget annat? Till sånn passe konsistens? :)

Stratos
15 Apr 2008, 11:05
Fiskegrateng - men bare sånn ferdig, ikkeno hjemmelaga..
Fiskepinner
Ris
Pannekaker
Pasta - uten noe, helst tørr, ukokt spaghetti
Risengrynsgrøt
Pølse - men bare pølse uten lompe, absolutt ikke i gryte eller noe annet festlig

Og det var det hele. *sukk*

Måtte le litt da jeg leste innlegget ditt. Han vet hvordan han vil ha det :knegg:

Her i huset er pølser en favoritt. Og ost - han må alltid ha en ostebit til forrett :knegg:

Og pizza, det elsker han!

Liz
15 Apr 2008, 11:13
Pizza
Pølser
Pasta

Og her prøver jeg å lage ordentlig mat. Og så jubler hun hvis vi har dårlig tid en dag og kjøpe Grandis. :knegg:

:knegg: Akkurat det samme spiser min. + karbonader. Tro om de er litt påvirket av maten de får i bhg...? De spiser jo mest pølser..

Sommerfugl
15 Apr 2008, 11:15
:banana: :broc: :gulrot: :agurk: :banan2:

Jippi så mange supre tips som kommer!!

(Forresten så irriterer det meg at brokkolien ikke danser i takt med de andre...)

Stjerneblomst
15 Apr 2008, 11:34
:banana: :broc: :gulrot: :agurk: :banan2:

Jippi så mange supre tips som kommer!!

(Forresten så irriterer det meg at brokkolien ikke danser i takt med de andre...)

Ha, ha, ha... Brokkolien følger sin egen rytme..

På meny (og kanskje andre butikker) har Maggi en saus som jeg tror rett og slett heter "Laks", den blander man bare med fløte, heller over laksefileeter, og hiver inn i ovnen i en halvtime. Den er veldig god!

Ellers er jo kjøttkaker i brun saus, med poteter, gulerøtter og tyttebær veldig godt, da...

heilo
15 Apr 2008, 11:38
Det låter spännande, måste pröva! fløte, smör och lite socker, inget annat? Till sånn passe konsistens? :)

Har litt salt, dill og persille i kokevannet. Minst mulig vann, jeg siler av vannet før jeg moser (stavmikser), så har jeg evt litt oppi hvis det blir for tykt. Tror det skal være ca 1 dl matfløte på en hel pk frosne erter. Fin måte å få inn litt ekstra grønnsaker.

CarinaNV
15 Apr 2008, 11:44
Har litt salt, dill og persille i kokevannet. Minst mulig vann, jeg siler av vannet før jeg moser (stavmikser), så har jeg evt litt oppi hvis det blir for tykt. Tror det skal være ca 1 dl matfløte på en hel pk frosne erter. Fin måte å få inn litt ekstra grønnsaker.

Tusen tack! Älskar lite annorlunda, enkla mattips, :)

Anton
15 Apr 2008, 11:52
Pasta med saus laget av fisk (det som finnes i frysern), spinat (kjøper pakker med frosne "baller" og slenger enn ball i gryta) og fløte. Det går så utrolig fort og alle digger det her.

Pizza - jeg bruker grov deig og moser masse grønnsaker i sausen, så blir de spist.

Ellers har vi størst suksess med å lage flerkomponents-middag, feks. salat, brokkoli, ris, fisk, bønner og så kan de selv ta det de vil. Da er det ingen som ikke får noe de liker. Noen ganger har vi både noen fiskestykker og feks falaffel, da er valgfriheten total:knegg: