PDA

Se full versjon : Hvilken blodtype har du?

Wanaagsan
17 Jun 2008, 14:25
Er det sånt som man går rundt og vet? Vi som har født, har jo fått et papir på det, men husker du hvilken blodtype du har?

Jeg har alltid syntes at sånn arv, genetikk og sånn er spennende. Jeg husker ikke hvordan det var, men jeg kan nok mistenke meg sjøl for å ha blitt blodgiver delvis for å få vite blodtypen min. Mannen er òg blodgiver, så vi vet hans blodtype òg. Lurer veldig på hvilken blodtype ungene har. Vet at minsten fikk blodtype 0 da hun ble operert nylig, men den kan jo alle få, så det er jo ikke helt sikkert at hun har den blodtypen (sjøl om jeg tror det, det er i hvert fall 50% sjans for det).

Jeg har B+, forresten, som min far. Men siden mamma har 0+, har jeg altså B0+.

gjest
17 Jun 2008, 14:25
Æh, sikkert standard modell vil jeg tro...

Altså, jeg aner ikke.

Løvemamma
17 Jun 2008, 14:28
Jeg er A - mener det er + også...

Ningamor
17 Jun 2008, 14:29
Tror jeg er B-.

Moder'n
17 Jun 2008, 14:45
Vet at minsten fikk blodtype 0 da hun ble operert nylig, men den kan jo alle få, så det er jo ikke helt sikkert at hun har den blodtypen (sjøl om jeg tror det, det er i hvert fall 50% sjans for det).

Det er mulig jeg tar feil, men prøver man ikke hvis mulig å gi korrekt blodtype, i alle fall ved planlagte operasjoner? Det er vel som kriseblod at blodtype 0- gis - hvis man ikke har tid til å sjekke mottakers blod?

Jeg er forøvrig 0+, såååå nært men akk så fjernt fra å være universaldonor. Jeg antar man ikke gir blod mens man ammer, er det slik?

Anjali
17 Jun 2008, 14:47
Jeg er en super-blodgiver!! :knegg: Dvs. type 0-. Imidlertid lenge siden jeg har kunnet gi blod, pga. graviditeter og amming.

Al-Kemia
17 Jun 2008, 14:49
En helt vanlig A+. Som pappan. Så jeg har en følelse av at kiddo også er A+

Cantaloupe
17 Jun 2008, 15:17
Vet at minsten fikk blodtype 0 da hun ble operert nylig, men den kan jo alle få, så det er jo ikke helt sikkert at hun har den blodtypen (sjøl om jeg tror det, det er i hvert fall 50% sjans for det).

Det er eigne reglar når det gjeld transfusjon til hjarteoperasjonar av små ungar.

Blodet skal vera heilt ferskt (blod har vanlegvis ein haldbarhet på 30 dagar), så det skjer faktisk ofte at blodgjevarar vert tilkalla ein eller to dagar før ein planlagd hjarteoperasjon av små.

Og så lure eg på om ikkje det alltid vert gjeve 0-blod. Kan ikkje hugsa no og det er litt pinleg ettersom eg har vore med å gjeve ut blod til hjarteoperasjon. Donor og mottakar må uansett forlikast slik at ein ikkje får ein transfusjonsreaksjon.

Og eg er type 0, Rhesus positiv

Corine
17 Jun 2008, 15:36
Jeg vet bare at jeg er Rhesus negativ.

Aner ikke hvilken blodtype. Jeg spurte om å få vite det da jeg var gravid, men da måtte de ta en ekstra blodprøve og sende den inn....sa de på legekontoret. Så da ga jeg bare blaffen!

Noor
17 Jun 2008, 17:16
Vet hvilken blodtype alle har - vi er A'er hele gjengen. Jeg og gulljenta har ikke rhesusfaktor mens mannen og lillegull har.

Belladonna
17 Jun 2008, 18:31
Jeg er AB+

Filipine
17 Jun 2008, 18:36
Vi er 0+ hele bunten.

Wanaagsan
17 Jun 2008, 18:47
Det er mulig jeg tar feil, men prøver man ikke hvis mulig å gi korrekt blodtype, i alle fall ved planlagte operasjoner? Det er vel som kriseblod at blodtype 0- gis - hvis man ikke har tid til å sjekke mottakers blod?

Jeg er forøvrig 0+, såååå nært men akk så fjernt fra å være universaldonor. Jeg antar man ikke gir blod mens man ammer, er det slik?
Ville jo tro at man gir korrekt blodtype på en 7 kg tung baby til planlagt hjerteoperasjon, ja...

Man skal ikke gi blod når man ammer, nei. Så jeg har ikke gitt på mange år...

Wanaagsan
17 Jun 2008, 18:52
Blodet skal vera heilt ferskt (blod har vanlegvis ein haldbarhet på 30 dagar), så det skjer faktisk ofte at blodgjevarar vert tilkalla ein eller to dagar før ein planlagd hjarteoperasjon av små.
Fint, da trenger vi ikke bekymre oss for jernmangel på en liten stund enda... Betryggende, egentlig.

Leste forresten nettopp at det er høyere overlevelsesprosent på intensivavdelingen (+ mindre komplikasjoner generelt) jo ferskere blodet er, så nå har de fått en ny grense for hvor gammelt blodet kan være der. Var det 20 dager, tro? Husker ikke helt...

Ja, og så sa de at det ikke nødvendigvis trengtes å gi blod under hjerteoperasjoner (Jehovas vitner har jo forsket fram noen gode blodgjenbruksløsninger der...), men at de alltid ga i begynnelsen av operasjonen til så små barn sånn for sikkerhets skyld.

Staslin
17 Jun 2008, 19:57
B+. Aner ikke hva resten av familien er.

Nita
17 Jun 2008, 20:15
Jeg er B+!

Wanaagsan
17 Jun 2008, 21:28
Juhu, så mange B+'er! (Vi B'er utgjør jo egentlig bare 8% av befolkningen (i Norge), så det er vel bare en foreløpig tilfeldighet...)

Hjertemamma
18 Jun 2008, 09:49
Før jeg kan stemme, hva er den vanlige (ukompliserte) rhesusfaktoren? Jeg har i alle fall den og blodtype AB. Fikk vite Løvehjerte sin også da han ble hjerteoperert, men har glemt hva det var. B, tror jeg.

Moder'n
18 Jun 2008, 10:02
Før jeg kan stemme, hva er den vanlige (ukompliserte) rhesusfaktoren? Jeg har i alle fall den og blodtype AB. Fikk vite Løvehjerte sin også da han ble hjerteoperert, men har glemt hva det var. B, tror jeg.

Rh+ er det vanlige (hos ca 85% av befolkningen).

kjersti
18 Jun 2008, 10:39
0+

Wanaagsan
18 Jun 2008, 10:50
Ukomplisert i forhold til svangerskap er Rh+ (dvs at moren er Rh+). Jeg trodde òg at det var 0+ som ble gitt hvis man ikke visste blodtypen, men her er vel nevnt at det er 0-, så sånn sett er kanskje Rh- ukomplisert i forhold til transfusjon?

Hjertemamma
18 Jun 2008, 11:01
Ukomplisert i forhold til svangerskap er Rh+ (dvs at moren er Rh+). Jeg trodde òg at det var 0+ som ble gitt hvis man ikke visste blodtypen, men her er vel nevnt at det er 0-, så sånn sett er kanskje Rh- ukomplisert i forhold til transfusjon?Det er i alle fall AB+ jeg har.

MatAlv
18 Jun 2008, 12:08
Dette er den prosntvise fordelingen i befolkningen;

O: 40%, A: 48%, B: 8%, AB: 4%

I tillegg er det som noen sier her, 85% + og 15% - Vi er med andre ord ikke veldig representative......

Moder'n
18 Jun 2008, 13:15
Ukomplisert i forhold til svangerskap er Rh+ (dvs at moren er Rh+). Jeg trodde òg at det var 0+ som ble gitt hvis man ikke visste blodtypen, men her er vel nevnt at det er 0-, så sånn sett er kanskje Rh- ukomplisert i forhold til transfusjon?

Rh- kan gi blod til både Rh+ og Rh-. Hvorfor og hvordan dette fungerte kunne jeg på rams da jeg tok biologi en eller annen gang i attenhundreogfjørten, men det er altså noen år siden.

Vi får nøye oss med at 0- er universaldonor og AB+ er universalmottaker. :konge:

Dette er den prosntvise fordelingen i befolkningen;

O: 40%, A: 48%, B: 8%, AB: 4%

I tillegg er det som noen sier her, 85% + og 15% - Vi er med andre ord ikke veldig representative......

Utvalget er alt for lite til at det skal bli veldig representativt.

MatAlv
18 Jun 2008, 13:32
Utvalget er alt for lite til at det skal bli veldig representativt.

I know. Morsomt å se allievel - for jeg husker når vi gjorde denne testen på skolen, var ikke resultatet så langt unna snittet og der var vi vel enn 20-25 stk.

Wanaagsan
18 Jun 2008, 14:01
I know. Morsomt å se allievel - for jeg husker når vi gjorde denne testen på skolen, var ikke resultatet så langt unna snittet og der var vi vel enn 20-25 stk.
Da vi testet oss på skolen, ble nesten alle 0. Jeg òg, men blodbanken hevder bestemt at jeg er B...

Foreløpig tolker jeg at blodtype B+ har lett for å bli TiO-vennlig, siden vi er så overrepresentert her... :nemlig:

(Jeg trodde forresten at det var 48% 0 og 40% A, derfor står 0 øverst... Men da har jeg husket skjeivt...)

MatAlv
18 Jun 2008, 14:19
Da vi testet oss på skolen, ble nesten alle 0. Jeg òg, men blodbanken hevder bestemt at jeg er B...

Jeg regner med Blodbanken har kontroll på dette...

Foreløpig tolker jeg at blodtype B+ har lett for å bli TiO-vennlig, siden vi er så overrepresentert her... :nemlig:

(Jeg trodde forresten at det var 48% 0 og 40% A, derfor står 0 øverst... Men da har jeg husket skjeivt...)

:knegg: jeg er også B+ og tenkte det samme..... (kanskje man kan får forskningmidler til å forske nærmere på sammenhengen mellom blodtyper og barneoppdragelse??? Det måtte være ett spennende tema)

Christine76
19 Jun 2008, 11:09
Jeg er A+
Vet ikke hva resten av familien er.
Har en bror som er 0- og prøver stadig å overbevise ham om å bli blodgiver.

9nemor
19 Jun 2008, 11:42
Eg er 0, Rh+. Husbond er 0, Rh-. Anar ikkje kva vesle J er.

Anjali
19 Jun 2008, 12:01
Eg er 0, Rh+. Husbond er 0, Rh-. Anar ikkje kva vesle J er.

Men er det ikke noe om dominant og recessivt og sånn da, sikkert noen her som vet litt mer om genetikk enn jeg? Slik at vesle J nødvendigvis må være 0+..? Eller minus kanskje? *blond*

Moder'n
19 Jun 2008, 13:28
Men er det ikke noe om dominant og recessivt og sånn da, sikkert noen her som vet litt mer om genetikk enn jeg? Slik at vesle J nødvendigvis må være 0+..? Eller minus kanskje? *blond*

Du er inne på noe i alle fall. :fnis: Siden mor og far begge er 0, og 0 er recessivt, så må barnet også ha 0. Når det gjelder Rhesus-faktoren, så er Rh- recessivt. Det betyr at når far er Rh-, så har han garantert to gener med Rh- på. Mors Rh+ kan være resultat av enten to Rh+-gener, eller ett Rh+ og ett Rh-.

Hvis mor har to Rh+, blir barnet 0+. Hvis mor har ett av hvert gen, blir det 50-50-sjanse for at barnet er 0+ eller 0-.

Genetikk er spennende!

Anjali
19 Jun 2008, 13:35
Aha, så nå må vi bare finne ut hvilken rhesusfaktor foreldrene til 9nemor har!! :fnis:

Moder'n
19 Jun 2008, 14:11
Aha, så nå må vi bare finne ut hvilken rhesusfaktor foreldrene til 9nemor har!! :fnis:

Eventuelt bedrive skikkelig slektsgranskning og undersøke 9nemor sine (eventuelle) søsken og deres barn igjen og om det ikke gir resultater, 9nemor sine foreldre og deres søsken. Og så videre.

Spennende! :svette:

SusyQ
19 Jun 2008, 17:59
Genetikk er spennende!

Ja, jøss.:knegg:

Kjenner meg litt utenfor kjenner jeg.:sparke:
Jau, sånn er det. Satt og så igjennom innleveringene i naturfag fra vidregående. Det jeg legger merke til er at læreren stadig kommenterer de fine figurene jeg har tegnet, men det stod visst sørgelig til meg kunnskapen ellers.:fnis:

Silence
19 Jun 2008, 18:53
AB+!!!

Og jeg har blitt spurt om å begynne som plasmagiver hos blodbanken... Det er visstnok veldig behov for plasma fra ABblod. Skal begynne med det når jeg bare blir ferdig med ammingen!

Har jo ikke kunnet gi blod på 3 1/2 år nå! Og samme mengde blod jeg rakk å gi før jeg ble gravid, har jeg faktisk mottatt i blodoverføring selv! Har altså hatt like stort uttak som innskudd... Så nå er det vel snart på tide å fylle opp banken igjen!

Stratos
19 Jun 2008, 19:35
Jeg har A-

Lillestratos har det samme som meg, hvis ikke måtte han fått en sprøyte rett etter fødselen tror jeg. Eller var det jeg som skulle fått sprøyte? Husker ikke hvordan det var:ammetaake:

Anjali
19 Jun 2008, 19:54
Hvis barnet ditt har positiv rhesusfaktor og du har negativ, må du få en sprøyte etter fødselen. I og med at du ikke fikk det, er han også negativ (men han trenger ikke å være A).

Wanaagsan
19 Jun 2008, 22:34
AB+!!!
Og samme mengde blod jeg rakk å gi før jeg ble gravid, har jeg faktisk mottatt i blodoverføring selv! Har altså hatt like stort uttak som innskudd... Så nå er det vel snart på tide å fylle opp banken igjen!
He he, litt sånn Fleksnes! (Jeg så mye på Fleksnes da jeg var liten - og blodgiverepisoden gjorde visst inntrykk, for den husker jeg best).

Mannen min, som er blodgiver, driver forresten og distribuerer blod under operasjoner hvis det trengs. Så han både gir blod og gir blod... Det syns jeg er litt kult. Kanskje han deler ut sitt eget blod...?

9nemor
20 Jun 2008, 13:38
Eventuelt bedrive skikkelig slektsgranskning og undersøke 9nemor sine (eventuelle) søsken og deres barn igjen og om det ikke gir resultater, 9nemor sine foreldre og deres søsken. Og så videre.

Spennende! :svette:

:knegg: Eller kanskje berre spørje etter ein gong i framtida når det vert teke blodprøve av vesle J? :dum:

(Har forresten spurt mampap, pappa anar ikkje kva for blodtype han har, mamma er i alle fall Rh+).

Bæra
20 Jun 2008, 23:05
Jeg er O-. Meldte meg som blodgiver, rakk å ta alle prøvene, så ble jeg gravid før jeg rakk å gi. Dette er nå snart 8 år siden, så jeg må nok ta nye prøver.

Hope
21 Jun 2008, 20:13
Mener jeg har B+,og at sambo har A+.
Snuppa og bonus dattera vet jeg ikke.

Wanaagsan
21 Jun 2008, 20:58
Mener jeg har B+,og at sambo har A+.
Snuppa og bonus dattera vet jeg ikke.
Heia B+!