PDA

Se full versjon : Din beste tapasrett

cetes
26 Nov 2008, 10:06
Hva er det?

Jeg tenkte å lage tapas til bursdagen min. Vi blir 14 storspiste mennesker....
Det jeg har tenkt på til nå er:

-Saltkokte poteter
-Ovnsbakte poteter
-Kikertsalat
-Små ruller med kyllingfilet fylt med tomat og feta.
-Lage en form for kjøttboller....

Hva mer, hva er must for dere ved tapas?

Petrina
26 Nov 2008, 10:51
Jeg er veldig glad i baconsvøpte dadler.

Rull en halv skive bacon rundt en daddel. Fest med en tannpirker. Steikes i ovnen til baconet er litt sprøtt på ca 225 grader.

cetes
26 Nov 2008, 10:59
Jeg er veldig glad i baconsvøpte dadler.

Rull en halv skive bacon rundt en daddel. Fest med en tannpirker. Steikes i ovnen til baconet er litt sprøtt på ca 225 grader.

Er det en varm rett eller kan den serveres kald?

Sashimi
26 Nov 2008, 11:00
Foccatia! Aoli! Chorizo! Scampi! Gode oliven! Seranoskinke!

Elsker tapas :firehjerter:

Christine76
26 Nov 2008, 11:09
Støtter veldig forslagene om bacondadler, foccacia og aioli.
Ellers så er jeg veldig glad i fylt ovnsbakt sopp. Har ingen oppskrift da, for har ikke laget det selv.
Og så chillimarinert ost er digg.

Nå fikk jeg veldig lyst på tapas kjenner jeg.

Sashimi
26 Nov 2008, 11:11
Jeg glemte manchego!! mmmmmm... :firehjerter:

Petrina
26 Nov 2008, 11:17
Er det en varm rett eller kan den serveres kald?

Begge deler er godt. Best varm mener jeg, eller i alle fall lunken.

Prestekrage
26 Nov 2008, 11:34
Flott tråd, for neste helg skal jeg feire bursdagen min og har bestemt meg for å ha tapas. Dadler med bacon var en god ide.
Ellers har jeg tenkt å lage vårruller (ikke typisk tapas-mat, men veldig god fingermat :)), bruschetta, lefseruller, scampi med mozarella og seranoskinke rundt, grillede grønnsaker og kjøttboller med salsa. :) Gleder meg.

cetes
26 Nov 2008, 13:34
Støtter veldig forslagene om bacondadler, foccacia og aioli.
Ellers så er jeg veldig glad i fylt ovnsbakt sopp. Har ingen oppskrift da, for har ikke laget det selv.
Og så chillimarinert ost er digg.

Nå fikk jeg veldig lyst på tapas kjenner jeg.

Ovnsbakt sopp burde jeg få til. Pleier å grille fylt sopp.

Jeg glemte manchego!! mmmmmm... :firehjerter:

Hva er det :huh:

Sashimi
26 Nov 2008, 13:40
Hva er det :huh:

spansk ost. Kan enten marines i olje ++ eller serveres bar. Den er deilig... :forelska:

cetes
26 Nov 2008, 13:52
spansk ost. Kan enten marines i olje ++ eller serveres bar. Den er deilig... :forelska:

er det en hvit ost som er litt sånn gummiaktig??? Det fulgte med en "rar" ost med en tapaspakke vi hadde for litt siden, rar i den forstand at jeg ikke ante hva det var - men godt var det.

cetes
26 Nov 2008, 14:05
Noen som har god oppskrift på guacamole? en som ikke er for sterk og uten for mye sitron... har til gode å finne en god oppskrift....

Prestekrage
26 Nov 2008, 14:31
Noen som har god oppskrift på guacamole? en som ikke er for sterk og uten for mye sitron... har til gode å finne en god oppskrift....

Det er jo løk, hvitløk, chili og pepper som kan gjøre guacamolen sterk, så hvis du vil ha en mild en så ville jeg holdt meg til 1 godt moden avokado, 1 skåldet tomat, ca 1 dl kesam, matyoughurt e.l. og smake til med salt. Frisk basilikum er veldig godt i, uten at den gjør den sterk.

cetes
26 Nov 2008, 14:33
Det er jo løk, hvitløk, chili og pepper som kan gjøre guacamolen sterk, så hvis du vil ha en mild en så ville jeg holdt meg til 1 godt moden avokado, 1 skåldet tomat, ca 1 dl kesam, matyoughurt e.l. og smake til med salt. Frisk basilikum er veldig godt i, uten at den gjør den sterk.

Hørtes fornuftig ut - takk! Når bør denne lages for at den skal se friskest ut da :huh:

Prestekrage
26 Nov 2008, 15:23
Hørtes fornuftig ut - takk! Når bør denne lages for at den skal se friskest ut da :huh:

Rett før den skal spises. Du har sikkert erfart at den blir fort stygg. Men en time i forveien går bra det og altså. Selv om du ikke liker så mye lime i, så anbefaler jeg å ha litt i, for det gjør at den ikke blir brun så fort. Dessuten syns jeg det er godt med en frisk anelse av lime sammen med den runde smaken av avokaso, tomat og kesam. :)

cetes
26 Nov 2008, 15:32
Rett før den skal spises. Du har sikkert erfart at den blir fort stygg. Men en time i forveien går bra det og altså. Selv om du ikke liker så mye lime i, så anbefaler jeg å ha litt i, for det gjør at den ikke blir brun så fort. Dessuten syns jeg det er godt med en frisk anelse av lime sammen med den runde smaken av avokaso, tomat og kesam. :)

Altså jeg liker lime i men har fått en engang som det var alt for mye i...det ble litt feil....

Prestekrage
26 Nov 2008, 15:59
Altså jeg liker lime i men har fått en engang som det var alt for mye i...det ble litt feil....

Da er det bare å smake til med litt og litt til du finner den passe mengden for deg. :)

Prestekrage
26 Nov 2008, 16:03
Er det noen som har gode oppskrifter på lefseruller eller bruschetta?

LilleBulla
26 Nov 2008, 16:34
Jeg lager alltid guacamole med 2-3 modne avocado, noen spiseskjeer rømme, litt sitron og et hvitløkfedd eller to. Syns ikke det passer med så mye annet i, liker ikke tomat, løk eller for mye meieriprodukter i, avocadosmaken bør få hovedrollen. Om du legger en avocadostein i guacamolen blir den ikke brun!

Favorittapaen min er kylling med honning og sennep. Kutt bitestore biter av kylingfilet. Lag en røre av mel og egg, men litt salt, og dypp bitene i. Stekes så i litt olje til de er gyldne og gjennomstekt. Rett før servering har du over en dressing laget av 2 ss klar honning, 2-3 ts dijonssennep og litt soyasaus. mmmm

Prestekrage
26 Nov 2008, 16:44
Jeg lager alltid guacamole med 2-3 modne avocado, noen spiseskjeer rømme, litt sitron og et hvitløkfedd eller to. Syns ikke det passer med så mye annet i, liker ikke tomat, løk eller for mye meieriprodukter i, avocadosmaken bør få hovedrollen. Om du legger en avocadostein i guacamolen blir den ikke brun!

Favorittapaen min er kylling med honning og sennep. Kutt bitestore biter av kylingfilet. Lag en rør av mel og egg, men litt salt, og dypp bitene i. Stekes så i litt olje til de er gyldne og gjennomstekt. Rett før servering har du over en dressing laget av 2 ss klar honning, 2-3 ts dijonssennep og litt soyasaus. mmmm

Jeg liker heller ikke så mye meieriprodukter i guacamolen, men hvis man vil ha en mild gaucamole, så gjør f.eks. kesam den rundere i smaken.

Veldig godt tips med å legge stein i guacamolen. :)

Og den kyllingen med honning og sennep må jeg prøve ut... Hørtes veldig godt ut. :)

Wanaagsan
26 Nov 2008, 20:56
Jeg elsker somaliske sambosa og kurdiske kobba! Men det tar litt tid å lage, da... Mye styr, men supergodt!

mirimor
26 Nov 2008, 21:50
Sjampinjonger fylt med pesto.

Ta av stilken av en del sjampinjonger (hele, så hatten blir hul) og legg dem med hatten ned på stekeplate. Bland pesto med et par skjeer creme fraiche og fyll hattene. Dryss revet parmesan over og gratiner - DETTE er godt, det...

Prestekrage
26 Nov 2008, 23:32
Jeg elsker somaliske sambosa og kurdiske kobba! Men det tar litt tid å lage, da... Mye styr, men supergodt!

Har du oppskrift? Vil veldig gjerne prøve ut dette. :)

cetes
27 Nov 2008, 09:42
Har du oppskrift? Vil veldig gjerne prøve ut dette. :)

Jeg tenkte det, du sa det ;) Hørtes spennende ut!

MtL
27 Nov 2008, 23:12
Jeg støtter manchego og oliven som faste innslag :nikker:

cetes
05 Dec 2008, 23:00
Jaja, nå er nesten alt klappet og klart:
-kyllingrullene
-kjøttbollene
-ovnsbakt paprika
-frittatas
-tzatsiki
-aioli
-pesto
-bailyskuler (til kaffen)
er ferdig

I morgen gjenstår
-kikertsalat
-ovnsbakte rotfrukter
-guacamole
-bacondadler
-lefseruller med røkelaks
-saltbakte poteter
-ovnsbakt sopp
-og å varme brød

Gleder meg jeg, er i rute!

Kråkemor
05 Dec 2008, 23:35
Ble sulten, jeg... :)

MtL
05 Dec 2008, 23:50
Bruchetta er godt!

Aioli.

Prestekrage
06 Dec 2008, 13:30
Jeg skal også servere tapas i kveld og styrer på på kjøkkenet nå. Gleder meg veldig og koser meg med å lage til alt sammen. Her er min meny

Vårruller med dip (ikke typisk tapas, akkurat, men veldig god fingermat)
Bruschetta med avokadosalat
Krydrede kjøttboller
Rød pesto
Bakte grønnsaker med urtedip
Dadler med bacon
Scampi med seranoskinke og mozarella
Fylte sjampinjonger
Friterte kyllingbiter med "honning- og sennepsglasur"
Tapaskjeks
Hummus,
Biter av gulrot, agurk og cherrytomater
Marinerte oliven

cetes
08 Dec 2008, 09:33
Prestekrage: ble det vellykket???
Det ble det definitivt hos meg og fikk spørsmål om jeg tok imot bestillinger :gal:

Prestekrage
09 Dec 2008, 16:46
Prestekrage: ble det vellykket???
Det ble det definitivt hos meg og fikk spørsmål om jeg tok imot bestillinger :gal:

Ja, det ble veldig vellykket! :) Fikk masse skryt og spørsmål om oppskrifter og sånn. :) Det var mye arbeid med det, men det var gøy å tilberede og ekstra gøy å få så gode tilbakemeldinger.

Du hadde forresten en veldig spennende meny, Cetes. Tror jeg må spørre deg om noen tips og oppskrifter ved neste anledning. :)

Hva var det hos deg som falt aller best i smak da?

cetes
09 Dec 2008, 16:53
Ja, det ble veldig vellykket! :) Fikk masse skryt og spørsmål om oppskrifter og sånn. :) Det var mye arbeid med det, men det var gøy å tilberede og ekstra gøy å få så gode tilbakemeldinger.

Du hadde forresten en veldig spennende meny, Cetes. Tror jeg må spørre deg om noen tips og oppskrifter ved neste anledning. :)

Hva var det hos deg som falt aller best i smak da?

Tja.... si det. Det folk ble mest overrasket over og som ble helt borte var dadlene.

Prestekrage
09 Dec 2008, 22:10
Tja.... si det. Det folk ble mest overrasket over og som ble helt borte var dadlene.

Samme her. Flere som sa de var skeptiske og noen ville først ikke smake på dem en gang, men alle endte opp med å si at det var overraskende godt. Selv jeg syns det var mye bedre enn forventet. :)

cetes
11 Dec 2008, 10:29
Samme her. Flere som sa de var skeptiske og noen ville først ikke smake på dem en gang, men alle endte opp med å si at det var overraskende godt. Selv jeg syns det var mye bedre enn forventet. :)

Jeg også, de var utrolig deilige, men det holdt med et par...

Belladonna
11 Dec 2008, 18:00
Åh, nå fikk jeg lyst på tapas-mat. For noen menyer dere har laget da!! Sitter nesten og sikler nedi tastaturet, hehe! Tror jeg må prøve meg på noe sånt jeg også når en anledning byr seg :jupp:

Er det mye som kan lages dagen i forveien, eller lager dere alt samme dag?

Bollefro
11 Dec 2008, 19:36
Noen som har en goood oppskrift på aioli?
Og tomatpesto?

cetes
11 Dec 2008, 19:39
Åh, nå fikk jeg lyst på tapas-mat. For noen menyer dere har laget da!! Sitter nesten og sikler nedi tastaturet, hehe! Tror jeg må prøve meg på noe sånt jeg også når en anledning byr seg :jupp:

Er det mye som kan lages dagen i forveien, eller lager dere alt samme dag?

Jeg lagde mesteparten dagen før heldigvis var det også de rettene som tok lengst tid å lage, ... På dagen så lagde jeg bare det som burde komme rett fra ovnen... sopp, dadler, poteter ol.

cetes
11 Dec 2008, 19:43
Noen som har en goood oppskrift på aioli?
Og tomatpesto?

å - jeg lagde en knallgod pesto
- 100 g tørkede tomater
- 50 g parmasan
- 50 g pinjekjerner
- 1 1/2 dl olivenolje

Hakk opp parmasan og tomater i små biter. Rist pinjekjernene i tørr stekepanne. Ha alt i en hurtigmikser, tilsett oljen litt etter litt og kjør til ønsket konsistens. Ha på tett glass, kan oppbevares i kjøleskap en uke.

Denne var bare supergod, hadde restene til pasta og namnamnam :gal:

Aiolin ble også god.
1-2 hvitløksfedd
1 eggeplomme
1dl olivenolje
salt
pepper

Miks hvitløk og eggeplomme i hurtigmikser. Tilsett oljen gjennom matehullet, først i dråper så i en tynn stråle. Sausen skal bli tykk og blank, bland i et par ts vann dersom den blir for tykk. Smak til med salt og pepper, kan ha i litt sitronsaft også.

Bollefro
11 Dec 2008, 19:46
- 100 g tørkede tomater
- 50 g parmasan
- 50 g pinjekjerner
- 1 1/2 dl olivenolje

Hakk opp parmasan og tomater i små biter. Rist pinjekjernene i tørr stekepanne. Ha alt i en hurtigmikser, tilsett oljen litt etter litt og kjør til ønsket konsistens. Ha på tett glass, kan oppbevares i kjøleskap en uke.

Denne var bare supergod, hadde restene til pasta og namnamnam :gal:

Denne må prøves!
Er kjempelenge siden jeg laga tomatpesto, og nå fant jeg ingen oppskrift:)
Er kjempegodt på sandwich og til pastasalat med kylling og aioli.

Aioli da?

cetes
11 Dec 2008, 19:47
Denne må prøves!
Er kjempelenge siden jeg laga tomatpesto, og nå fant jeg ingen oppskrift:)
Er kjempegodt på sandwich og til pastasalat med kylling og aioli.

Aioli da?

Dytta den inn i innlegget over ;)

Bollefro
11 Dec 2008, 19:50
Dytta den inn i innlegget over ;)

Takk;)
kan ikke huske sist jeg laga aioli, må være flere år siden.. Men mener jeg brukte hele egget? Og veeldig mye olje? Også liker jeg godt å ha litt frisk basilikum i:)

Prestekrage
12 Dec 2008, 13:22
- 100 g tørkede tomater
- 50 g parmasan
- 50 g pinjekjerner
- 1 1/2 dl olivenolje
.

Denne laget jeg også den kvelden, men jeg hadde hakket basilikum og hvitløk i også. Skikkelig god! Basilikumen bør man i tilfelle hakke for hånd og ha oppi til slutt, ikke kjøre den i maskinen. Også brukte jeg ikke så mye olje, bare i underkant av 0,5 dl.

cetes
12 Dec 2008, 13:35
Denne laget jeg også den kvelden, men jeg hadde hakket basilikum og hvitløk i også. Skikkelig god! Basilikumen bør man i tilfelle hakke for hånd og ha oppi til slutt, ikke kjøre den i maskinen. Også brukte jeg ikke så mye olje, bare i underkant av 0,5 dl.

Jeg hadde heller ikke i så mye olje, men det kommer jo an på hvor løs man vil ha den. Savnet hvitløken, men samtidig var det masse god smak uten...

Gimp
16 Jun 2009, 01:14

Favorittapaen min er kylling med honning og sennep. Kutt bitestore biter av kylingfilet. Lag en røre av mel og egg, men litt salt, og dypp bitene i. Stekes så i litt olje til de er gyldne og gjennomstekt. Rett før servering har du over en dressing laget av 2 ss klar honning, 2-3 ts dijonssennep og litt soyasaus. mmmm

Mye digg i denne tråden!! Skal servere tapas til rundt 35 stk på søndag, og jeg har masse sommerfugler i magen...

Spørsmål ang guacamolen: kan den lages kvelden før når man legger stein i...? (Vi skal spise i 13-tida) Og hvor mange avokadoer bør jeg bruke til 35 personer...!?

katari
16 Jun 2009, 08:27
spanske hete kjøttboller
fylt tomat med fetaost
fylte champignonhatter med gorgonazolakrem
aioli
brød
kyllingspyd (marinert i chili og hvitløk) med honeymustard dip
chilimarinerte scampi
serranoskinke eller annen spekeskinke
pamplona/annen spekepølse
grillede grønnsaker med sursøtsaus
potatas bravas(ovnsbakte og marinerte potetbåter/skiver) m aioli.. mmm!!!
marinerte oliven
hjemmelaget pesto

jeg eeeelsker tapas jeg:) men er jo så mye godt jeg burde holde meg unna akkurat nå. etter babyen er ankommet i will eat again! yes:)

bare send pm om du ønsker tips til marinader elle roppskrifter på f.eks kjøttboller:)

Løvemamma
16 Jun 2009, 11:10
tomatsalat
evt små brushetta med tomatsalat oppå toastbrødet

hjemmelagde vårruller med søt chilidip

C
16 Jun 2009, 12:26
De gangene jeg har servert tapas har jeg alltid laget kjøttboller.
Har ingen eksakt oppskrift, men bruker karbonadedeig, ganske mye smuler av loff, et par egg, litt melk, masse hakket persille, masse hvitløk og salt og pepper til slutt. Steker en liten kjøttbolle først for å smake, og finjusterer før jeg steker opp alt sammen. Dette kan fint gjøres dagen før, og kjøttbollene er kjempegode både kalde og varme.

Aioli lager vi av Mills majones, et par ss rømme, masse hvitløk og litt salt og pepper. Enkelt og greit ;) Får alltid masse skryt av den, men det er jo litt juks da...

Jeg liker bruschetta best med bare tomat og basilikum:
Rister brødet i ovnen, gnir brødet med en hvitløksfedd, drypper på noen få dråper med en god olivenolje, og tar over hakket tomat og basilikum.
Tips; fjerne det myke klissete inni tomaten (det med frøene i) og bruk bare det faste... Da blir ikke bruschettaen så soggy.