PDA

Se full versjon : Kråkemor prøver en shampoofri tilværelse

Kråkemor
09 Dec 2008, 14:50
Inspirert av denne tråden (https://ringblomst.no/forum/showthread.php?t=21214) har jeg bestemt meg for å prøve hårvask uten shampoo. Jeg hopper ikke opp og ned og roper "aldri mer shampoo!", men jeg skal prøve for å se hvordan det går.

Natron (baking soda på engelsk) skal være et vidundermiddel som kan brukes til alt, blant annet hårvask. 1 ss natron i 2-3 dl vann, evt litt mer for langt hår. Jeg prøvde standardoppskriften og må innrømme at blandingen så lite ut som noe som kunne brukes til hårvask. Men jeg ga det et forsøk.

Jeg er egentlig glad i eplecidereddik, så det er noe jeg alltid har i skapet. Men det viste seg at jeg ikke har brukt det på lenge, har hatt noen flasker med fantastisk god balsamico som jeg har brukt i stedet. Så eplecidereddiken jeg fant hadde gått ut på dato og vel så det. Jeg tenkte at det ikke kunne være så farlig, for jeg skulle jo ikke akkurat spise den.

Bevæpnet med disse remediene hoppet jeg i dusjen.

Hårvasken var interessant. Smurte håret inn med natronblanding, det var litt rart. Etter en minutt begynte det å krible i hodebunnen, så noe skjedde ihvertfall. Ventet et minutt til, så skylte jeg ut.

Så var det eplecidereddiken. 1 ss i vann, ok. Problemet var bare at utgått på dato-eddik ikke akkurat lukter blomster. Det lukter heller ikke eple eller eddik. Det luktet faktisk tåfis. Antakelig var eplecidereddiken forvandlet til ren smørsyre. Yummy...

Jeg dristet meg likevel til å prøve, blandet med vann og helte det i håret. Passet meg vel for å få denne blandingen i øynene. Da jeg sto der i dusjen og stinket lurte jeg på hva som egentlig er galt med shampoo og balsam. ;)

Men, jeg fikk skylt ut alt. Etter grundig snusing vått hår kunne jeg konstatere at det luktet vått hår, ikke tåfis, ikke eddik og ikke skittent.

Håret var litt vanskeligere å gre ut i våt tilstand enn etter masse balsam, men mitt hår bør ikke gres vått uansett. Var litt spent på hvordan det skulle være i dag tidlig når det var tørt, men det virket absolutt rent. Litt uvant å ikke ha shampoo-lukt eller balsam-glatthet, men det så greit ut og lot seg børste og sette opp.

Prøver å fortsette med denne typen vask et par uker for å se hva slags virkning det har på håret. Om det ikke blir bedre enn vanlig vask tror jeg ikke at jeg gidder å styre med det, da jeg foretrekker blomstre fremfor tåfis, men jeg skal spandere på meg en ny flaske eplecidereddikk så hjelper det vel litt.

Er der flere shampoofrie her inne? Har dere i så fall merket noen endringer på håret? Blir det mer medgjørlig på sikt, trenger det sjeldnere vask? Blir det mindre slitt?

Vil gjerne ha erfaringer, for dette er litt spennende. :)

Eple
09 Dec 2008, 15:30
Lykke til!:jupp:

Tror ikke det helt er min greie- jeg elsker nemlig alt mulig som lukter mye:bag:
Og da tenker jeg ikke på tåfisedikk:knegg:

Aurora Borealis
09 Dec 2008, 15:47
Spennende! Du får holde oss orientert, selv om den første beskrivelsen din ikke akkurat frista til kopiering.

:knegg:

Kråkemor
09 Dec 2008, 15:53
Spennende! Du får holde oss orientert, selv om den første beskrivelsen din ikke akkurat frista til kopiering.

:knegg:

Hva, er det ingen som vil ha tåfishår? ;)

Måtte ta håret ut av strikken og sniffe litt nå. Det lukter hår og rent og kjennes veldig lett og fint. Ingen sure tær på hodet! :ammetaake: (Det nærmeste jeg kom tåfishår-smiley)

Filipine
09 Dec 2008, 17:18
Jeg synes det er spennende å følge forsøket ditt! Men jeg har tenkt litt, og kommet frem til at den deilige følelsen av skum i dusjen når jeg vasker håret er så forfriskende at jeg tror ikke jeg er i overbevisningsgruppen. Men jeg er spent på hvor lenge det går før du føler at du må "gjenta" det. Hva med evt. trening og veldig svett hode, tror du natron og eddik er tilstrekkelig for det også? :blåblomst:

Willow
09 Dec 2008, 17:22
Spennede prosjekt, jeg skal følge med. Selv er jeg alt for glad i skum og gode lukter, jeg klarer ikke kutte ut slike ting. Jeg har prøvd, men jeg ga opp ganske kjapt.

Takhisis
09 Dec 2008, 17:40
Jeg har vasket håret med natron og eplecider-eddik i perioder.Min erfaring er at det virker til å begynne med,så blir håret utrolig fett en periode og så blir det vant til behandlingen og blir deilig og ålreit å ha med og gjøre...Har litt lyst til å begynne med det igjen,men jeg finner ikke sånne store bokser med natron noe sted lenger.Finner bare sånne små poser.
Det som er lurt med eplecider-eddiken er forresten å vanne den godt nok ut før man tar den i håret.Da slipper man nemlig å lukte tåfis:knegg: Også kan man jo ha noen eteriske oljer blandet ut i vann som man skyller med,så lukter man litt godt også:nikker:

JifraNord
09 Dec 2008, 19:40
jeg har vasket håret med bakepulver og eplecider eddik nå i ca 3 uker. (uten når jeg er i basseng, for det syns jeg blir litt skrullete å ta med)

syns det fungerer greit. merker egentlig ikke så mye forskjell... som du sier litt vanskeligere å greie i våt tilstand..

Prestekrage
09 Dec 2008, 22:15
Hmm. Dette har jeg ikke hørt om før... Fikk litt lyst til å prøve, men er spent på hvordan det vil fungere på min eksemutsatte hodebunn...

Ambivalent
09 Dec 2008, 22:43
Nå følte jeg plutselig at dette var et veldig alternativt forum, he-he... (Hva? Ingen shampoo? Hallo, dette er 2008 :)) Spennende å høre om det virker, da.

Kråkemor
12 Dec 2008, 11:33
Æsj, dette er ikke noe morsomt. Jeg var litt imponert i går, da virket håret fremdeles fresht etter 3 dager og normalt må det vaskes annenhver dag. Men det var veldig elektrisk og når jeg har en jobb som inkluderer mye ullklær og sjerf er det lite trivelig. Litt elektrisk er det alltid, men det sto til alle kanter.

Men jeg gikk på med friskt mot og vasket igjen. Jeg savner følelsen av at håret vaskes rent. Å ha i natron virker visst, men det kjennes ikke sånn når man står der. Vanskelig å fordele og jeg blir veldig usikker på om jeg får det ut i alt håret.

Og i dag tidlig er håret bare ekkelt. Ikke skittent eller fett, men det føles ikke rent heller. Omtrent som når man bader i sjøen og skyller håret i ferskvann etterpå uten å vaske. Det er rent, men kjennes anderledes. I tillegg var det håpløst og gre og enda mer elektrisk.

Så i kveld satser jeg på å finne frem mine venner shampoo og balsam igjen.

Har prøvd, hadde tenkt å prøve lenger, men gidder ikke når jeg ikke liker dette håret.

Athena
12 Dec 2008, 14:35
Æsj, dette er ikke noe morsomt. Jeg var litt imponert i går, da virket håret fremdeles fresht etter 3 dager og normalt må det vaskes annenhver dag. Men det var veldig elektrisk og når jeg har en jobb som inkluderer mye ullklær og sjerf er det lite trivelig. Litt elektrisk er det alltid, men det sto til alle kanter.

Men jeg gikk på med friskt mot og vasket igjen. Jeg savner følelsen av at håret vaskes rent. Å ha i natron virker visst, men det kjennes ikke sånn når man står der. Vanskelig å fordele og jeg blir veldig usikker på om jeg får det ut i alt håret.

Og i dag tidlig er håret bare ekkelt. Ikke skittent eller fett, men det føles ikke rent heller. Omtrent som når man bader i sjøen og skyller håret i ferskvann etterpå uten å vaske. Det er rent, men kjennes anderledes. I tillegg var det håpløst og gre og enda mer elektrisk.

Så i kveld satser jeg på å finne frem mine venner shampoo og balsam igjen.

Har prøvd, hadde tenkt å prøve lenger, men gidder ikke når jeg ikke liker dette håret.

Jeg prøvde også, men likte heller ikke hvordan håret ble. Jeg prøvde nok ikke lenge nok, men vasker håret såpass sjelden, 1-2 gr per uke, at jeg fortsetter med sjampoen. Men synes det er artig at så mange lykkes med å gå vekk fra sjampo, dersom dette er viktig for dem. Var vel ikke viktig nok for meg, derfor ga jeg meg kjapt.

Magica
12 Dec 2008, 17:02
her har jeg funnet shampo kaker jeg gleder meg til å prøve!
http://www.fitjarsoap.no/

Kråkemor
13 Dec 2008, 00:46
Da jeg kjente på håret i kveld fant jeg ut at det kjenners veldig fint ut innerst mot hodebunnen. De første 5-10 cm er lette og luftige og ser bra ut. Men det som henger nedenfor kjennes ikke reint, men tungt og ikke fett. men sånn saltvannsfølelse. Og usannsynlig elektrisk. Normalt blir håret fett inners ved hodebunnen først, så det er litt uvant, men jeg orker ikke styre med dette prosjektet. Fikk aldri vasket håret i kveld - litt for mye besøk, men i morgen... *Gleder meg til shampooskum*

isleofview
14 Dec 2008, 00:18
Jeg tenkte også at håret måtte bli veldig elektrisk. For jeg hadde også det problemet når jeg kjøpte en spesial ullvask for å vaske ullsengetøy og selgeren sa det var fint som hårvask også. Det fungerte ok så lenge jeg brukte balsam etterpå som ikke skulle skyldes ut,men uten det ble det superelektrisk og klistret seg til ansiktet mitt hele tiden. Jeg skal følge med på tråden for jeg er også plaget med eksem i hodeebunnen og ønsker alternativer. :blåblomst:

Kråkemor
14 Dec 2008, 01:14
Mmmmm.... Shampoo... Skum... Deilig!

*Sånn endte prosjektet*