PDA

Se full versjon : Hvilke rettigheter har man ift å ta ut avspaseringen sin?

Wanaagsan
15 Dec 2008, 15:08
Bakgrunn: Jeg er ikke godvenner med NAV. Vi har hatt et 6 år langt dårlig forhold. Derfor biter jeg meg fast i prisipper om detaljer. Jeg er altså mer irritert fordi jeg føler meg dårlig behandlet - ikke så fryktelig mye pga saken i seg sjøl.

Jeg er lærer. Lærere jobber et fullt årsverk fordelt på 39 uker. Hver arbeidsdag (hvis man ikke jobber helger) er beregnet til drøyt 8 1/2 time for dagen. Vi tar ut 4 uker og 1 dag ferie, 10 bevegelige helligdager og ca 7 uker avspasering i året. Avspaseringen er fastlagt til visse tider - den kan ikke flyttes på.

Da jeg fikk mitt første barn, jobbet jeg ut skoleåret. Jeg ble overrasket jeg fikk vite at jeg ikke hadde rett på den avspaseringstiden jeg hadde opparbeidet meg gjennom overtid hele året. Permisjonen kunne ikke utsettes fordi jeg skulle ta ut avspasering (og lærere får ikke betalt for å miste avspasering - den kan bare tas ut i tid - til visse tider).

Derfor tenkte jeg å benytte et smutthull da sist permisjon skulle tas ut. Etter nye regler kan man utsette permisjonen når man har ferie og full jobb. Jeg søkte dermed bare permisjon fra jobb frem til skoleferien (2008) begynte og erklærte at jeg jobbet fullt i avspaseringstiden (bare at det tilfeldigvis ikke var noe for meg å gjøre der da - siden alle avspaserte). Mannen min tok over permisjonen midt i august, og ingen av oss hadde altså permisjon i sommer. NAV hadde ikke noe å si på dette - til oss. Det var greit sånn vi hadde satt det opp (vedtak i februar 2008). Men nå sier refusjonskontoret på jobben min at NAV mener jeg hadde permisjon hele avspaseringstiden min (ca 3 uker) i sommer. Dette sier de flere måneder i ettertid.