PDA

Se full versjon : Hvilke rettigheter har man ift å ta ut avspaseringen sin?

Wanaagsan
15 Dec 2008, 15:08
Bakgrunn: Jeg er ikke godvenner med NAV. Vi har hatt et 6 år langt dårlig forhold. Derfor biter jeg meg fast i prisipper om detaljer. Jeg er altså mer irritert fordi jeg føler meg dårlig behandlet - ikke så fryktelig mye pga saken i seg sjøl.

Jeg er lærer. Lærere jobber et fullt årsverk fordelt på 39 uker. Hver arbeidsdag (hvis man ikke jobber helger) er beregnet til drøyt 8 1/2 time for dagen. Vi tar ut 4 uker og 1 dag ferie, 10 bevegelige helligdager og ca 7 uker avspasering i året. Avspaseringen er fastlagt til visse tider - den kan ikke flyttes på.

Da jeg fikk mitt første barn, jobbet jeg ut skoleåret. Jeg ble overrasket jeg fikk vite at jeg ikke hadde rett på den avspaseringstiden jeg hadde opparbeidet meg gjennom overtid hele året. Permisjonen kunne ikke utsettes fordi jeg skulle ta ut avspasering (og lærere får ikke betalt for å miste avspasering - den kan bare tas ut i tid - til visse tider).

Derfor tenkte jeg å benytte et smutthull da sist permisjon skulle tas ut. Etter nye regler kan man utsette permisjonen når man har ferie og full jobb. Jeg søkte dermed bare permisjon fra jobb frem til skoleferien (2008) begynte og erklærte at jeg jobbet fullt i avspaseringstiden (bare at det tilfeldigvis ikke var noe for meg å gjøre der da - siden alle avspaserte). Mannen min tok over permisjonen midt i august, og ingen av oss hadde altså permisjon i sommer. NAV hadde ikke noe å si på dette - til oss. Det var greit sånn vi hadde satt det opp (vedtak i februar 2008). Men nå sier refusjonskontoret på jobben min at NAV mener jeg hadde permisjon hele avspaseringstiden min (ca 3 uker) i sommer. Dette sier de flere måneder i ettertid.

Jeg er irritert fordi det bare var meningen at jeg skulle ha permisjon frem til sommeren. Hvis vi hadde visst at NAV ikke godtok permisjonsordningen vår, hadde mannen min tatt permisjon de to ukene i august som NAV nå har pålagt meg at jeg hadde permisjon - og han hadde sluppet å ta masse ekstravakter, som det alltid er om sommeren. Og jeg er irritert fordi NAV sin saksbehandlingstid er så treg at det er umulig å få svar på klagen før hele permisjonen er over (det har vi opplevd før).

Men det jeg egentlig lurer på: Dere som har en mer fleksibel avspaseringsavtale og kan ta ut avspaseringen "når dere vil" (e.l.); kan dere også miste opparbeidet avspasering pga sykdom eller permisjon? Kan man f.eks. si til en oljearbeider som er 2 uker på og 2 uker av at hun/han mister de to ukene avspasering hvis det faller sammen med sykdom eller foreldrepermisjon?

MtL
15 Dec 2008, 19:21
Avspasering som sådan er ikke lovregulert, men er noe som må avtales på det enkelte arbeidssted.

Dersom du tar en dag avspasering og blir syk, får du ikke dagen tilbake. Tilsvarende har ikke fedre som jobber skift rett til ekstra to uker i forbindelse med fødsel dersom de likevel har fri. Det er mao litt flaks og uflaks.

Jeg husker ikke helt hvordan rettspraksis er mht lærere og avspasering, men kan spørre samboer om dette når han er tilbake igjen. Mulig han husker, i så fall får jeg ham til å svare deg :)

Jeg forstår godt at du er irritert! Ingen ting er så bittert som å miste den surt opptjente avspaseringen sin.

-tine
15 Dec 2008, 20:58
Som det blir sagt over her:Avspasering er ikke lovregulert. Det er ulik praksis avhengig av hvor du jobber. Jeg er selv lærer og har jobbet mange forskjellige steder (i det offentlige skoleverket og i helsevesenet) og alle har hatt en praksis på at man ikke kan ta ut avspasering dersom man ikke har opparbeidet den. Dvs at når du har vært i permisjon hele skoleåret har du heller ikke opparbeidet deg den avspaseringen som du hadde gjort hvis du var i jobb. I tillegg er lærernes ferie fastlagt gjennom sentrale forhandlinger slik at ferien er de fire ukene i juli og resten av fridagene i for og etterkant er avspasering. Dersom du begynte i jobb ved skolestart i august ville du ihvertfall ha rimelig rett til å kreve de første dagene av august som avspasering i forbindelse med kommende skoleår.

Wanaagsan
15 Dec 2008, 21:55
og alle har hatt en praksis på at man ikke kan ta ut avspasering dersom man ikke har opparbeidet
den. Dvs at når du har vært i permisjon hele skoleåret har du heller ikke opparbeidet deg den avspaseringen som du hadde gjort hvis du var i jobb. Det er rimelig at jeg ikke kan ta ut avspasering som jeg ikke har opparbeidet meg - egentlig. Men når jeg kan miste en uke avspasering som jeg har opparbeidet i løpet av et helt år - bare fordi jeg tilfeldigvis tar permisjon akkurat da, syns jeg det er merkelig at jeg ikke kan få en ukes avspasering når jeg tilsvarende "tilfeldigvis" begynner å jobbe dagen før avspaseringsperioden tar til. Jeg hadde heller ikke hatt permisjon hele året - bare fra midten av oktober (har ikke finregnet på hvor mange dager avspasering jeg hadde for mye/for lite i forhold til hvor lenge jeg jobbet det skoleåret. Jeg hadde forresten pleiepenger (pga alvorlig sykt barn) - ikke permisjon - det meste av perioden, og det tilsvarerer vel sykemelding fra jobb.

Dersom du begynte i jobb ved skolestart i august ville du ihvertfall ha rimelig rett til å kreve de første dagene av august som avspasering i forbindelse med kommende skoleår.
Det synes jeg òg, og det er disse ukene jeg er mest hissig på, for de kan man ikke opparbeide seg i forkant - i august får vi avspaseringen først.

MtL
15 Dec 2008, 22:58
Hei! Samboer til MtL her...

Nå føler jeg meg på relativt tynn is ift hukommelsen, men jeg gir det et forsøk likevel:

Så vidt jeg husker er det slik at avspasering ikke regnes som ferie, og at rettighetene til å forlenge fødselsperm kommer av ferieloven. Fordi avspasering ikke regnes som ferie, men som fritid, vil det si at selv om man er syk eller i permisjon under avtalebasert avspasering, så får man ikke ny avspasering eller kan forlenge permisjonen. Hvordan man bruker sin fritid har altså ikke lovgiver lagt seg borti.

Dette ble veldig kronglete...

Mitt sikreste tips er at du sjekker om tariffavtalen gir deg noen mer konkrete svar.

Jeg er kjent med at noen virksomheter stryker plusstid over en viss størrelse, eller plusstid som ikke er tatt ut innen en gitt frist - uten at arbeidstaker har hatt mulighet til å avspasere. Etter min mening en tvilsom praksis, ettersom det er arbeidsgivers plikt til å tilrettelegge arbeidet og arbeidstiden slik at den ansatte har mulighet til å ta ut den opparbeidede plusstiden.

Sofia
15 Dec 2008, 23:01
Men er ikke denne typen "planmessig" avspasering noe annet enn den type avspasering vi fleksitidsnisser har? Men behandles kanskje formelt på samme vis?

MtL
15 Dec 2008, 23:03
Men er ikke denne typen "planmessig" avspasering noe annet enn den type avspasering vi fleksitidsnisser har? Men behandles kanskje formelt på samme vis?

Nei og ja, så vidt jeg husker.

Synes å minnes noe om at bestemte uker er definerte som avspasering i skolen, mens vi andre gjerne har større frihet til å avspasere når det passer seg slik.

Jeg tror ikke avspaseringen i skolen er annerledes enn for oss i forhold til f. eks. sykdom. En får jo ikke søndagen tilbake fra arbeidsgiver selv om man blir syk.

Det er rett og slett opp til avtalen, og hvor "grei" arbeidsgiver er i forhold til fortolkningen av denne.

Wanaagsan
15 Dec 2008, 23:11
Nei og ja, så vidt jeg husker.

Synes å minnes noe om at bestemte uker er definerte som avspasering i skolen, mens vi andre gjerne har større frihet til å avspasere når det passer seg slik.

Jeg tror ikke avspaseringen i skolen er annerledes enn for oss i forhold til f. eks. sykdom. En får jo ikke søndagen tilbake fra arbeidsgiver selv om man blir syk.

Det er rett og slett opp til avtalen, og hvor "grei" arbeidsgiver er i forhold til fortolkningen av denne.
Har sjekket med kollegaene mine at man ikke får igjen avspasering hvis man er syk når den må tas ut. Men ferie får man igjen hvis man er sykemeldt så og så lenge (husker ikke helt hvor mange dager).

MtL
15 Dec 2008, 23:13
Har sjekket med kollegaene mine at man ikke får igjen avspasering hvis man er syk når den må tas ut. Men ferie får man igjen hvis man er sykemeldt så og så lenge (husker ikke helt hvor mange dager).

Ja, sykdom under ferie er direkte lovregulert i ferieloven.

Sammenhengende, dokumentert sykdom ut over 6 virkedager (inkl. lørdag) gir rett til ny ferie. Men kun ved 100 % arbeidsuførhet, gjelder ikke gradert sykemelding.

MtL
15 Dec 2008, 23:15
Dette skriver Arbeidstilsynet:

Sykdom i ferien

Retten til ny ferie forutsetter at man var 100% arbeidsufør i perioden. For eksempel 50% sykemelding gir ikke rett til nye feriedager.
Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i minst 6 virkedager (1 uke) i ferien, kan kreve ny ferie i like mange dager som arbeidsuførheten varte. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes så raskt som mulig (“uten ugrunnet opphold”) etter at arbeidet er gjenopptatt.
Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve at ferien utsettes til senere i året. Kravet om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Ferie under fødsels- og omsorgspermisjon

Arbeidstakeren kan avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes fødselspenger eller adopsjonspenger. Permisjonen vil da bli avbrutt under ferien, og begynner å løpe igjen etter at ferien er over.
Arbeidsgiver kan imidlertid ikke kreve at man skal avvikle ferie under permisjonen, og arbeidstakeren kan kreve at allerede fastsatt ferie blir utsatt til permisjonen er over. Dette gjelder for permisjon som det ytes fødselspenger eller adopsjonspenger for etter folketrygden.

Tok med siste avsnitt også siden vi snakket om det i stad.