PDA

Se full versjon : Hvor i Oslo?

isleofview
28 Dec 2008, 13:47
Skal treffe en veninde i Oslo for lunsj. Vi har begge med oss barna.
Ingen av oss er særlig kjent, så trenger tips til koselige lunsj-steder som er barnevennlige. :blomsterfjes:

Moder'n
28 Dec 2008, 21:45
Nå vet jeg ikke hva som er barnevennlig for deg, men jeg har ofte dratt til den kinesiske restauranten Jambo (http://www.gulesider.no/gs/companyDetails.c?q=jambo&bc=1803&lineId=Z0HCN33Q&companyNameSearch=false) som ligger mellom Stortorvet og Karl Johan. Det er en ganske stor og åpen restaurant hvor snuppa vår i stor grad har kunnet krype rundt på egen hånd uten problemer. Alle dager bortsett fra søndag har de billig "Dagens lunsj" til (tror det er) 79 kroner. De har ikke stellerom, men det går an å stelle på gulvet på den ene damedoen.

Ellers er jeg veldig usikker - jeg syns ofte det blir veldig stressete når jeg skal ta snuppa mi på restaurant eller kafé. Kanskje hun rett og slett er litt liten?

Jeg har hørt at Peppes Pizza på Aker brygge er ganske OK. Visstnok er det mulig å bestille bord rett ved siden av lekerommet, men jeg antar det kanskje passer for litt større barn?

Høres dette passende ut for deg, eller er det andre kriterier du legger til grunn? Hvilke lunsj-steder hos deg er barnevennlige? Jeg prøver å vri hodet mitt, men syns det er vanskelig å komme med gode forslag.

Knasboll
28 Dec 2008, 22:31
Cafe Mecca, Bugge's eft og Villa Paradiso er også veldig barnevennlige, men de ligger på Grunerløkka. Kanskje litt kronglete å komme seg frem hvis man er ukjent?

Kaskis
28 Dec 2008, 22:39
Lenge siden jeg har vært der, men Clodion på Frogner skal også være barnevennlig. Et lunsjsted som er lett å finne er United Bakeries på Karl Johan. De har utrolig mye godt, men det utmerker seg ikke som barnevennlig egentlig.

Sofia
28 Dec 2008, 22:53
De har utrolig mye godt, men det utmerker seg ikke som barnevennlig egentlig.
Mine satt veldig lenge stille på grunn av den sjokoladefylte croissanten, da :bag:

isleofview
28 Dec 2008, 23:28
Takk for tips, her var det jammen mye forskjellig. Fra kinamat via pizza til bakeri. Med barnevennlig mente jeg et sted de kansje har en meny som har noe mildt for de minste. Og det at de kan tumle litt rundt er vel også et godt poeng, selv om nutte er for liten til det enda. Det er viktig at ting skjer rundt oss slik at barna blir "underholdt" av det, og at de har trygge barnestoler. Et stellerom er nesten et must, synes jeg. Ville aldri stelt på gulvet på et offentlig sted... (no offense, Moder'n) Og til sist vil jeg nevne at det ikke bør være for travelt slik at det tar for lang tid med ev. bestillingen av mat. Det har ikke små barn tålmodighet til. Andre forslag, nær tog/buss-stasjonen f.eks.? Siden vi begge kommer reisende inn til Oslo fra her vår kant. :blomsterfjes:

Moder'n
29 Dec 2008, 00:33
Ville aldri stelt på gulvet på et offentlig sted... (no offense, Moder'n

Pft! Du er bare ikke urban nok, tenker jeg. :erte:

Må man stelle, så må man stelle. Jeg bruker vanligvis engangsunderlag på slike plasser (men må vel innrømme at jeg bruker det flere ganger :flau:). Når jeg tenker meg om, så vet jeg faktisk ikke om noen restauranter eller kafeer i Oslo som har stelleplass.

Etter litt søking fant jeg denne (http://forum.nybaktmamma.com/utenfor-tema-f199/kafeglade-mammaer-i-stavanger-bergen-trondheim-oslo-206573/) postingen som kanskje kan være nyttig for dere som må ha stelleplass? Jeg må innrømme at jeg selv er opptatt av andre ting som for eksempel at snuppa vil spise maten, og i det siste er det ris som har vært favoritten. Da blir det fort Jambo, gitt. ;)

Håper uansett at dere får det hyggelig, isleofview. :blomsterfjes:

Sashimi
29 Dec 2008, 00:37
Mecca har stellebord, barnestoler, barnemeny (med BRA mat, ikke ræl) og lekekrok :)

Sashimi
29 Dec 2008, 00:42
http://www.mecca.no/

sospel
29 Dec 2008, 04:30
ang. mat pleier vel de fleste restauranter å klare å tilby noe tilpasset barnet?

min er uinteressert i 100% av det som finnes på vanlige barnemenyer, men spiser gjerne sterke oster og elsker indisk mat (så lenge den ikke er sterk, vel og merke).
jeg tror ikke barnemeny trenger å være et veldig viktig kriterium - de jeg har sett består mest av kylling med pommes fritt, hamburger, pølse ol.
små barn som ikke er altfor "ødelagte" av andre barns påvirkning har vel ennå ikke forstått at slikt er "godt" mens ekte mat er vondt?

ti hadde ofte treff på byporten, 3. etasje i fjor. er jo rett ved oslo s. der finnes det en restaurant som lager ganske god italiensk mat. ungene krøp rundt på gulvet (noe som sikkert ikke er altfor delikat med tanke på at dette er et kjøpesenter, men, men).
stellerom finnes i underetasjen (heisen er like ved restauranten)

men akkurat hvor store er barna?
har de behov for å få bevege seg endel er vel et sted med barnekrok / liberalt personale og klientell som godtar småbarn som krabber/løper rundt det viktigste?

signerer moder'n på at stellerom er ganske uvanlig de fleste steder jeg har vært (men jeg har jo aldri sett etter heller) - ihvertfall steder der jeg føler meg komfortabel med å ta med meg ungen basert på kriteriet over. stoooor forskjell på steder rettet inn mot barselgrupper med små søte spedbarn liggende i vogn, og barn som kryper rundt. endel steder er det riktig så hyggelig å dra med seg barn under 6 mnd, men et sant helvete å være med et mobilt barn som MÅ røre på seg.

jeg pleide forøvrig å dra til en indisk restaurant på majorstuen, i 2. etasje rett ved apoteket, over den gamle major (eller hva det nå heter) (nei, ikke krishna).
rett ved t-banen. der er det få kunder, god lunsj til en billig penge, og barnevennlig personale. når ungen var liten hadde jeg gjenre med et stort laken han kunne krabbe rundt på. er ikke sikker på om det finnes stellebord der, men toalettet er ganske stort.

isleofview
29 Dec 2008, 07:48
Takk, Moder'n! DEN linken var kjempefin! Masse tips og informasjon.
P.S. Jeg steller heller på fanget enn på gulvet, hehehe. :icon_wink:

isleofview
29 Dec 2008, 07:52
P.S. Barna er 15 mndr. og ca. 3,5 år gamle så det betyr vel at jeg er avhengig av stellemuliheter mens min veninde kan nyte et sted med boltreplass. :barn:

Knasboll
29 Dec 2008, 11:51
Bugges eft har også stellerom.
Ellers så har Glasmagasinet og Steen og Strøm stellerom, men noe særlig barnevennlig vil jeg ikke si at det er.

Sofia
29 Dec 2008, 11:58
PÅ Glasmagasinet er det litt Lego, da. Men menyen er jo elendig.
Men Isleofview - din på 15 mnd må da også tumle litt...eller får hun ikke tumle rundt på offentlige steder? (ikke meningen å være sarkastisk, jeg bare lurer...mine har nemlig vært høyt og lavt fra veldig tidlig, så kafebesøk uten å touche gulvet er for meg en utopi)

isleofview
29 Dec 2008, 13:29
Men Isleofview - din på 15 mnd må da også tumle litt...eller får hun ikke tumle rundt på offentlige steder? (ikke meningen å være sarkastisk, jeg bare lurer...mine har nemlig vært høyt og lavt fra veldig tidlig, så kafebesøk uten å touche gulvet er for meg en utopi)

Hahaha! Ja, nå traff du spikeren på hodet. Har kun vært på lunsj kafeer så langt i hennes liv. Og da har hun sittet pent og spist med oss.
Nå fikk jeg noe å tenke på. :bag::fornøyd:

Husnissemor
29 Dec 2008, 13:43
Sagene Samfunnshus har stellerom, lekekrok og ganske god, variert mat. Maten er ikke så god som på Mecca, men billigere, og man kan sitte rett ved siden av lekekroken og spise, og - ikke minst - det er ikke så bråkete som på Mecca! Midt i sentrum er det riktignok ikke, man må ta bussen til Sagene for å komme dit.

Sashimi
29 Dec 2008, 14:06
Sagene Samfunnshus har stellerom, lekekrok og ganske god, variert mat. Maten er ikke så god som på Mecca, men billigere, og man kan sitte rett ved siden av lekekroken og spise, og - ikke minst - det er ikke så bråkete som på Mecca! Midt i sentrum er det riktignok ikke, man må ta bussen til Sagene for å komme dit.

Ja DET er et sted so jeg hjertelig anbefaler :D

sospel
29 Dec 2008, 17:37
ja, sagene samfunnshus er kjemfint hvis man får plass ved lekerommet :nikker:

og der er det jo stellebord også.
(men er det ikke vanlig å skifte på 1,5-åringer stående også? har da sett folk gjøre det?)

ang. ungen din, isleofview: du vet ikke hvor heldig du er! min sitter stille kanskej 5-10 min av gangen, så MÅ han bare ut og bevege på seg.

isleofview
29 Dec 2008, 18:29
Wow, så mange fine tips! Takk alle sammen! :fornøyd:
Lurer på hvor Sagene Samfunnshus er... Kansje det blir noe mer sentralt, som Aker Brygge eller noe i Sentrum... hmmm...

Sofia
29 Dec 2008, 18:53
Wow, så mange fine tips! Takk alle sammen! :fornøyd:
Lurer på hvor Sagene Samfunnshus er... Kansje det blir noe mer sentralt, som Aker Brygge eller noe i Sentrum... hmmm...
Sagene Samfunnshus er ved Sagene kirke. Du kommer deg raskt dit fra sentrum med 37-bussen (som du kan ta fra sentrum, og som går hele tiden).

isleofview
29 Dec 2008, 20:53
Sagene Samfunnshus er ved Sagene kirke. Du kommer deg raskt dit fra sentrum med 37-bussen (som du kan ta fra sentrum, og som går hele tiden).

AHA! :blomsterfjes:

Kaskis
29 Dec 2008, 21:12
Nå har jeg konferert med boken "Trilleturer i Oslo" og funnet følgende steder i sentrum med stellebord: Onkel Donald, Kjøkken og Bar i Møllergata (her er det alltid mange småbarnsforeldre), La Dolce Vita i Tollbugata 22 og Pascal i Tollbugata (de har benker til barnestell).

Sashimi
29 Dec 2008, 21:55
Nå har jeg konferert med boken "Trilleturer i Oslo" og funnet følgende steder i sentrum med stellebord: Onkel Donald, Kjøkken og Bar i Møllergata (her er det alltid mange småbarnsforeldre), La Dolce Vita i Tollbugata 22 og Pascal i Tollbugata (de har benker til barnestell).

Av disse vil jeg anbefale onkel donald :nikker: det ligger like ved Karl Johan oh er et helt ok sted. Rolig der på dagtid, ikke stress og bråk.

isleofview
29 Dec 2008, 22:13
Av disse vil jeg anbefale onkel donald :nikker: det ligger like ved Karl Johan oh er et helt ok sted. Rolig der på dagtid, ikke stress og bråk.

Jøss, høres fristende ut. Har aldri hørt om det før. Er det kafe? hehe. :blomsterfjes:

Sashimi
29 Dec 2008, 22:15
Jøss, høres fristende ut. Har aldri hørt om det før. Er det kafe? hehe. :blomsterfjes:

Ja. det er kafé på dagtid, restaurant på ettermiddag, og bar/utested på kveld/natt. Det er så stort (men lite folk) at det alltid er rolig der på dagtid. Så tror det kan passe dere bra :)

isleofview
29 Dec 2008, 22:23
Ja. det er kafé på dagtid, restaurant på ettermiddag, og bar/utested på kveld/natt. Det er så stort (men lite folk) at det alltid er rolig der på dagtid. Så tror det kan passe dere bra :)

Bar på kveldstid? Hmmm... Lukter det øl og røyk der? hahaha! :sckhaal:

Sashimi
29 Dec 2008, 22:26
Bar på kveldstid? Hmmm... Lukter det øl og røyk der? hahaha! :sckhaal:

:knegg: Neida :)

isleofview
29 Dec 2008, 22:37
Vel, kansje vi har en vinner? :bil:

Sashimi
29 Dec 2008, 22:40
Men obs: åpner ikke før 11 :)

isleofview