PDA

Se full versjon : Lavkarbo

C
13 Jan 2009, 20:25
Er det noen (andre enn Imp) som har forsøkt lavkarbokosthold før?
Har fått anbefalt det av broren min og samboeren, og et par venninner som har hatt veldig gode resultater med det når det gjelder vektnedgang og generell helse. Jeg har gått på lavkarbo konsekvent i snart to uker og gått ned ca 2 kilo, men er litt skeptisk. Føler at jeg spiser veldig mye fett, og synes det er nesten for godt til å være sant om jeg kan spise så mye fett og allikevel gå ned. Leser mye på nettet og følger et par blogger om lavkarbokosthold fast, og ser at jeg ikke spiser noe nevneverdig mer enn disse.

Daglig meny består av 4 egg eller mer, kjøtt, fløte, meierismør osv.
Men også en del grønnsaker. Drikker mye vann og litt kaffe (med fløte)

Noen tanker? Synes det er vanskelig å finne bra informasjon på nettet, da det riktige drukner i side på side med svada og personlige tanker fra folk jeg ikke aner hvem er.

Sofia
13 Jan 2009, 21:15
Jeg tror det er vanskelig å finne faste holdepunkter for dette, jeg Cathrine. Så lenge du ikke spiser så lavkarbo at du går i ketolyse (er det det det heter?) tror jeg ikke det er noen umiddelbar helsefare forbundet med det.

Jeg tror du kan finne fagpersoner som taler for lavkarbo og de som taler mot det. Så kanskje er det viktigste å finne det som funker for deg? Og at du rett og slett må bruke deg selv litt som prøveklut?

:klemse:

isleofview
13 Jan 2009, 21:33
Ketose, heter det, Sofia. ;)
Det er da ikke usundt å være i ketose, det betyr at man brenner fett / går ned i vekt... Jeg har forsøkt Atkins Diet, og det høres veldig likt ut. Det funka, raste ned i vekt men ble helt forstoppet, så kansje du skal tenke på oljer og nøtter i tillegg?

Silence
13 Jan 2009, 21:46
Det jeg har hørt om lavkarbodiett er at det er veldig lett å rase ned i vekt.... men også veldig lett å legge på seg igjen etterpå. Poenget er vel at når man først er på denne dietten, så er det vanskelig å gå over til "vanlig" kosthold uten å legge på seg igjen. Men jeg har ikke erfaring på området selv, og har veldig liten peiling på det fysiologiske rundt det hele...

siemens
13 Jan 2009, 22:55
Jeg er ikke overvettes begeistret for "ekstreme" dietter der man totalt kutter ut noe for å kunne dynge i seg noe annet (min tilspissning).

Vektreduksjon skal sees på som et middel til å oppnå god metabol helse (ser her bort fra den enkelte slankers tanker om "fin kropp", dvs fravær av risikofaktorer koblet til overvekt, som høyt blodsukker, insulinresistens, høyt kolesterol og andre blodfetter og høyt blodtrykk. I tillegg er det dokumentert at morsjon er viktigere enn vektreduksjon sett i et hjerte/kar-perspektiv. Men man vet også at det er en mengde andre sykdommer enn hjerte/kar-sykdommer som er koblet til overvekt, slik at det selvsagt er mål å redusere vekten dersom man er veldig overvektig.

Men, problemet er tilbakefall. Det skyldes dels komplekse prosesser i sentralnervesystemet, og dels påvirkningen på stoffskiftet. Og resultatet av det er at en som har gått ned i vekt må spise mindre (færre kalorier) enn før vektreduksjonen for ikke å gå opp i vekt igjen og her sjiter det seg for mange. De som har lettest for å beholde den nye vekta er de som a) har et høyt stoffskifte i utgangspunktet og b) påvirker stoffskiftet positivt. Det er en myte at alle overvektige har lavt stoffskifte, men en del har det. Man kan påvirke stoffskiftet positivt ved å øke muskelmassen. Det som derimot er sant, er at stoffskiftet blir lavere med alderen.

Hva vil jeg med dette, jo gode Cathrine: Ikke anbefale Atkins dietten/lavkarbo dersom målet er å få til en varig vektreduksjon. Ikke ha som mål en rask vektreduksjon. Det er ikke anbefalt å gå på meierismør og fløte resten av livet, og det kan være vanskelig å svitjse til et mer hensiktsmessig kosthold uten å gå opp igjen i vekt. Viktigste du kan gjøre er å trene.

Willow
13 Jan 2009, 23:21
Jeg har prøvd, og for mitt vedkomne funker det ikke. Jeg gikk ned ja, men følte meg konstant elendig og å være i ketose var for meg personlig bare ubehagelig. Jeg var også i ketose da jeg var gravid pga hyperemisisen, og det var bare ekkelt. Dessuten skal man jo ikke være i ketose når man er gravid, de var i alle fall veldig strenge på det da jeg var syk. Måtte levere prøver ofte for å sjekke keton nivået husker jeg. Min bror gikk nettopp ned 10 kg med et kostold omentrent totalt blottet for karbohydrater, men også han følte seg dårlig, så han ga seg han også, men da hadde han jo nådd målet om å gå ned ti kg.

Selv har jeg som nevnt gått ned 25 kg tidliger, jeg brukte over 2 år på det "prosjektet", og har nå ingen problemer med å holde vekta (så sant jeg ikke lar sjokoladesuget ta over). Jeg drømmer enda om å gå ned noen kg og det får jeg nok til etterhvert, men jeg har troa på et normalt, balansert kosthold, uten for mye eller for lite av det ene eller det andre. Etter at jeg kutta ut snop nå etter jul, ha jeg gått ned straks fire kilo. Det hjelper nok på at jeg ammer selvsagt, men jeg spiser variert og(og det som jeg regner som) sunt. I mine øyne er ikke ekstreme dietter av noe slag sunt og noen av disse lav-karbo diettene er ekstreme i mine øyne. At man skal holde seg unna raske karber er jeg helt enig i, men alt med måte. Nå kan jeg dog ikke så mye om lavkarbo kosthold, så jeg burde sikkert ikke uttale meg, men for meg personlig var det i alle fall ikke rette måten å gå ned i vekt på.

Cinderella
13 Jan 2009, 23:21
Lavkarbo trenger slettes ikke være at man kutter noe ut helt for å dynge i seg noe annet.
Det er INGEN som anbefaler å gå på meierismør og fløte resten av livet. Det er ikke det lavkarbo dreier seg om.
Alle som har slanket seg mye tror jeg vil legge lett på seg dersom de bare fulgte en kur for å gå raskt ned i vekt for så å gå tilbake til det kostholdet de hadde før. Det gjelder alle dietter, ikke bare lavkarbo-dietter.
En lavkarbodiett kan være så mangt. Alt fra 5 karbohydrater om dagen maks. Da ender man i ketose og fettforbrenningen er igang. Det er et ytterpunkt og det er ingen som anbefaler at man skal fortsette med 5 karbohydrater om dagen resten av livet. Da skal man gradvis trappe opp til et nivå hvor man kan trives og samtidig holde vekten stabil. Fedon Lindbergs diett er milevis fra kostholdet med 5 karber om dagen. Da snakker vi livsstil. Heller ikke han anbefaler jo å kutte ut f.eks. poteten helt. Det er snakk om å redusere til kanskje 1 potet til middag i stedet for 4-5... Fedon er også moderat når det gjelder å anbefale mye fett.
Poenget er å finne en balanse som en kan leve med. Det kan ta tid å finne den balansen.
Jeg har levd relativt lavkarbo i flere år, skeiet ut under svangerskap og brukt tid på å komme igang igjen. Men jeg vil aldri vende tilbake til et kosthold med hovedvekt på brød til frokost, brød til lunsj, poteter til middag, brød til kvelds, for å ta i litt. Det takler min kropp dårlig.
Jeg spiser også en del egg og andre proteiner i form av kjøtt, fugl og fisk. Men også litt frukt. Prøver å spise masse grønsaker. Velger heller grovt fiberrikt knekkebrød fremfor brød og smører tykt med smør og lasser det ned med proteinrikt pålegg. Tror ikke jeg dør av det..... :)

Serendipity
13 Jan 2009, 23:37
Men du, du kan gå på lavkarbo-diett uten å spise bare fett. Fedon har vel gode råd tror jeg, og jeg vil tro det hjelper deg mye å bare redusere karbohydrat også :)

Al-Kemia
14 Jan 2009, 07:26
Hmf. Jeg gir meg selv munnkurv mht definisjoner av ord - bare flisespikkeri og dessuten ikke det samme uansett og ettersom de færreste - inklusive meg - synes slikt er interessant så sier jeg "hysj" til meg selv og tillater meg kun å skrive disse ord for å ikke boble over.

C
14 Jan 2009, 08:35
Jeg ser nå at det förste innlegget mitt ga et litt ekstremt inntrykk.
Jeg velter meg ikke i fett, og det er ikke snakk om Atkins eller ketolyse-kur.

Daglig kost for oss er noe sånn som dette:
frokost - eggeröre laget med en flöteskvett, noen cherrytomater, skinkeskiver eller noe lignende
lunsj - fruktsalat på f.eks en päre (mye fiber) og en kiwi (relativt höyt karbo-nivå i forhold til annen frukt), noen kjöttboller, en ostebit og et par hardkokte egg
middag - fisk, kylling, karbonadedeig laget med grönnsaker, alt fra fisk med brokkolimos, til kjöttboller med lök og flöte (steker bollene og löken, har i bittelitt flöte så alt bare er litt innsauset, ikke masse saus som renner utover), blomkålmos. Jeg har en generell tro på at LITT fett i maten er mye bedre for kroppen enn poteter eller ris. Når vi steker i panne, bruker vi ekte smör, ikke olje eller andre lightvarianter. Vi drikker mye vann, ofte med sitron, som senker GI i maten man spiser. Drikker vi kaffe tar vi en flöteskvett i. Er vi sultne igjen på kvelden, noe vi skjelden er, tar vi en ostebit eller en kjöttbolle eller noe. Spiser litt nötter som mellommåltid.

Det har aldri värt så mye lettprodukter og sukkerfrie produkter som nå, allikevel blir vi bare feitere og feitere...Det er jo en tankevenner. Jeg har litt tro på å spise mere rene og vanlige matvarer, med normalt fettnivå, i stedet for alle disse magre produktene, som verken smaker godt eller metter i lengden. Det skremmer meg litt at folk uten å blunke dytter kroppen full av lightbrus, produkter med sukkererstatninger osv, men naturlige fettyper som er i kjött er liksom farlig. Hva industrielt bearbeidet fett angår holder vi oss unna det også. Kun naturlige kjötttyper med höyt fettinnhold og meieriprodukter.

Jeg merker på kroppen min at jeg er mett og tilfreds, blir skjeldnere sulten og jeg merker at blodsukkernivået mitt er jevnt. Har ikke sug etter godis lenger.

Når det er sagt så föles det litt rart å spise sånn som dette, derfor denne tråden. Det er så innarbeidet i våre matvaner at bröd og poteter er sunt, smör og fett er ikke det. Dette er ikke heller ment som en diett som dere tror, men en varig endring.
For å väre i ketose skal man vel ligge under 5 gram karbo om dagen, de fleste som sverger til lavkarbo sier hvertfall under 25, men jeg vet ikke helt hvilket nivå vi ligger på. Vi teller ikke :)

Kort sagt om vår nye livsstil; INGEN raske karbohydrater og der det skal väre fett i mat bruker vi ordentlig fett, ikke erstatninger.

Al-Kemia
14 Jan 2009, 09:19
Uten at jeg er noen ekspert synes jeg at det høres ut som et godt kosthold. Det jeg har litt lyst til å kommentere er slikt om ketose er ketose eller "ketose". Og det har jo egentlig ikke noe med temaet å gjøre... kjemiske definisjoner og diett-definisjoner er forskjellig, selv om de samme ordene brukes.

Jeg er enig med deg at det er jo rart at selv med masse lightprodukter så blir vi fetere og fetere. Fra en innsidekilde ved en matvarefabrikk er det heller ikke de store forskjellene på enkelte lightvarianter vs "fullfett"varianter. Fullfettvarianter smaker jo ofte mer og bedre og trengs mindre av - synes jeg. Her for ei god stund siden snakket jeg med noen matvitenskapstudenter som også mente at lightprodukter slett ikke nødvendigvis var særlig sunt.

Det eneste jeg har lyst til å plusse på her er prosjoner. Jeg gikk ganske mye opp i vekt etter fødselen. Jeg spiste tre gang om dagen og det var jo ganske sunt det jeg spiste - men det nyttet ikke når jeg spiste så fort at jeg forspiste meg ved hvert måltid. Da jeg spiste saktere og sluttet å spise da jeg var mett (selv om jeg engentlig hadde lyst på mer fordi det smakte godt) så tikket kiloene sakte men sikkert av. Tror det tok meg ett år å gå ned 18 kg - men jeg har holdt meg på det jeg mener er min trivselsvekt etterpå. De ekstra kg jeg fikk tilsvarte da 30% ekstra kroppsvekt - kun i fett! Ettersom jeg mistet mye muskelmasse også regner jeg med at jeg hadde en enorm fettprosent. Pga spiseforstyrrelser ønsket jeg ikke å gå på noen spesiell diett eller aktivt slanke meg.

isleofview
14 Jan 2009, 09:24
2 ting jeg reagerer på i din oppramsing av kostholdet er 1. dere bruker en del føte. Hva med å slutte med det og heller bruke melk eller vann? 2. Bytt ut det smøret å steke i, med en sunnere olje. :blomsterfjes:

Madisonhilyard
14 Jan 2009, 09:59
Jeg personlig er ganske negativ til lavkarbo. Og jeg tror ikke det har noen stor hensikt for de mange av oss som ikke har noen problemer i forhold til insulinresistens etc -- for oss tror jeg det som er viktig er et balansert kosthold uten for mye av noe, og godt med bevegelse.
Skal man trene en del og være aktiv, trenger man faktisk en god del karbohydrater å gå på, og det er heller et mål å få i seg gode, næringsrike karbohydrater fremfor tomme, som loff og sukker.

MEN. Jeg er også overbevist om at en del mennesker med seriøs overvektsproblematikk eller hormonforstyrrelser eller diabetes faktisk vil få det bedre og lettere kan kontrollere vekten sin med å være veldig forsiktig med karbohydrater. Kroppene våre er så forskjellige og er så finstemte instrumenter, at det som er bra for en person, er ikke bra for en annen. Det skal vi ikke kimse av, det heller.

Thinkerbell
14 Jan 2009, 10:03
Ketose, heter det, Sofia. ;)
Det er da ikke usundt å være i ketose, det betyr at man brenner fett / går ned i vekt... Jeg har forsøkt Atkins Diet, og det høres veldig likt ut. Det funka, raste ned i vekt men ble helt forstoppet, så kansje du skal tenke på oljer og nøtter i tillegg?

Det gjøres mye studier på ketose hos voksne mennesker uten diabetes for tiden, og det er fremdeles noe tidlig å trekke solide konklusjoner om dette er en trygg tilstand å være i. Vi vet at ubehageligheter som hodepine, dårlig ånde og utmattelse kan følge med ketose. Det er også vanlig å oppleve kvalme og dårlig appetitt. Den amerikanske hjerteforeningen rapporterer også om mulige langtidsskadelige virkninger av ketose, som hjertesykdom, tap av benmasse, og nyreskader. Men som sagt over, det gjenstår å se hva ny forskning sier.

Kilde: Doktor Online (http://www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa1419337.html)

Svaret som Lommelegen (http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=375619) gir her synes jeg var interessant. For meg som har husdyrfaglig bakgrunn har det alltid virka pussig og usundt at noen frivillig vil gå inn i en ketosetilstand, men dette innlegget gjorde fenomenet litt mer forståelig.

For spesielt interesserte: I veterinærmedisinsk sammenheng blir ketose vanligvis beskrevet hos melkekyr. Der oppstår det av og til etter kalving, fordi melkeproduksjonen krever mer glukose enn kua klarer å mobilisere. Kua går inn i en negativ energibalanse og begynner å bryte ned kroppsfett for å balansere dette. Dersom energibehovet er større enn det kroppen klarer å balansere vil det bli en problematisk mengde ketonlegemer i blodet, noe som blant annet gir dårlig matlyst. Dårlig matlyst gir lavere fôrinntak, dermed er dyret raskt inne i en vond sirkel. Symptomer på ketose hos ku og geit inkluderer vanligvis nedsatt appetitt, depresjon og nedsatt melkeproduksjon. Dessuten lukter de rart og får forhøya acetonverdier i melka.

Magica
14 Jan 2009, 10:12
Jeg personlig er ganske negativ til lavkarbo. Og jeg tror ikke det har noen stor hensikt for de mange av oss som ikke har noen problemer i forhold til insulinresistens etc -- for oss tror jeg det som er viktig er et balansert kosthold uten for mye av noe, og godt med bevegelse.
Skal man trene en del og være aktiv, trenger man faktisk en god del karbohydrater å gå på, og det er heller et mål å få i seg gode, næringsrike karbohydrater fremfor tomme, som loff og sukker.

MEN. Jeg er også overbevist om at en del mennesker med seriøs overvektsproblematikk eller hormonforstyrrelser eller diabetes faktisk vil få det bedre og lettere kan kontrollere vekten sin med å være veldig forsiktig med karbohydrater. Kroppene våre er så forskjellige og er så finstemte instrumenter, at det som er bra for en person, er ikke bra for en annen. Det skal vi ikke kimse av, det heller.

Veldig,veldig enig.

Silence
14 Jan 2009, 10:46
Kilde: Doktor Online (http://www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa1419337.html)

Svaret som Lommelegen (http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=375619) gir her synes jeg var interessant. For meg som har husdyrfaglig bakgrunn har det alltid virka pussig og usundt at noen frivillig vil gå inn i en ketosetilstand, men dette innlegget gjorde fenomenet litt mer forståelig.

For spesielt interesserte: I veterinærmedisinsk sammenheng blir ketose vanligvis beskrevet hos melkekyr. Der oppstår det av og til etter kalving, fordi melkeproduksjonen krever mer glukose enn kua klarer å mobilisere. Kua går inn i en negativ energibalanse og begynner å bryte ned kroppsfett for å balansere dette. Dersom energibehovet er større enn det kroppen klarer å balansere vil det bli en problematisk mengde ketonlegemer i blodet, noe som blant annet gir dårlig matlyst. Dårlig matlyst gir lavere fôrinntak, dermed er dyret raskt inne i en vond sirkel. Symptomer på ketose hos ku og geit inkluderer vanligvis nedsatt appetitt, depresjon og nedsatt melkeproduksjon. Dessuten lukter de rart og får forhøya acetonverdier i melka.

aha!!! Det var DERFOR ketose hadde så negativ klang... hehe! :knegg:

Mortil2tøffe
14 Jan 2009, 11:08

frokost - eggeröre laget med en flöteskvett, noen cherrytomater, skinkeskiver eller noe lignende
lunsj - fruktsalat på f.eks en päre (mye fiber) og en kiwi (relativt höyt karbo-nivå i forhold til annen frukt), noen kjöttboller, en ostebit og et par hardkokte egg
middag - fisk, kylling, karbonadedeig laget med grönnsaker, alt fra fisk med brokkolimos, til kjöttboller med lök og flöte (steker bollene og löken, har i bittelitt flöte så alt bare er litt innsauset, ikke masse saus som renner utover), blomkålmos. Jeg har en generell tro på at LITT fett i maten er mye bedre for kroppen enn poteter eller ris. Når vi steker i panne, bruker vi ekte smör, ikke olje eller andre lightvarianter. Vi drikker mye vann, ofte med sitron, som senker GI i maten man spiser. Drikker vi kaffe tar vi en flöteskvett i. Er vi sultne igjen på kvelden, noe vi skjelden er, tar vi en ostebit eller en kjöttbolle eller noe. Spiser litt nötter som mellommåltid.

Det har aldri värt så mye lettprodukter og sukkerfrie produkter som nå, allikevel blir vi bare feitere og feitere...Det er jo en tankevenner. Jeg har litt tro på å spise mere rene og vanlige matvarer, med normalt fettnivå, i stedet for alle disse magre produktene, som verken smaker godt eller metter i lengden. Det skremmer meg litt at folk uten å blunke dytter kroppen full av lightbrus, produkter med sukkererstatninger osv, men naturlige fettyper som er i kjött er liksom farlig. Hva industrielt bearbeidet fett angår holder vi oss unna det også. Kun naturlige kjötttyper med höyt fettinnhold og meieriprodukter.

Jeg merker på kroppen min at jeg er mett og tilfreds, blir skjeldnere sulten og jeg merker at blodsukkernivået mitt er jevnt. Har ikke sug etter godis lenger.

Når det er sagt så föles det litt rart å spise sånn som dette, derfor denne tråden. Det er så innarbeidet i våre matvaner at bröd og poteter er sunt, smör og fett er ikke det. Dette er ikke heller ment som en diett som dere tror, men en varig endring.
For å väre i ketose skal man vel ligge under 5 gram karbo om dagen, de fleste som sverger til lavkarbo sier hvertfall under 25, men jeg vet ikke helt hvilket nivå vi ligger på. Vi teller ikke :)

Kort sagt om vår nye livsstil; INGEN raske karbohydrater og der det skal väre fett i mat bruker vi ordentlig fett, ikke erstatninger.

Jeg er veldig enig i det du skriver her, og har i lengre tid tenkt på å endre inntaket mitt, redusere først og fremst mettet fett, men også en del raske karbohydrater.

Dette med light-produkter...Jeg har merket at da jeg kuttet ut dette, ble jeg bedre mett og mettheten varte lengre. Og godtesuget sank. Så jeg vet at kroppen min trenger mindre karbohydrater!

Jeg gikk en gang på en ekstrem lavkarbodiett i 4 uker. Raste ned 12 kg, men mistet all motivasjon (husker ikke hvorfor), så da jeg begynte å proppe i meg uten å trene, var jeg selvfølgelig raskt oppe igjen. Kroppen min var i ulage minst et år etterpå!

Cinderella
14 Jan 2009, 12:25

Jeg synes dette høres supert ut jeg. Kan skjønne at det kan virke spesielt for en del - men alt blir en vane. Og når dette er noe du føler deg vel på, er vel også dette et tegn på at det er bra for helsa. Føler man seg vel og samtidig spiser seg mett på mat man liker og som er sunn - da skulle det være lettere å la dette være et kosthold som man fortsetter med også etter at man er kvitt evt. kilo. Tror ikke du kommer i den omdiskuterte ketosen med dette. Det sørger fruktsalaten din for ihvertfall. :blomsterfjes:

Ønsker deg lykke til!

martefie
14 Jan 2009, 16:26
En ting er Ketolyse-kuren og Atkins' induksjon. Der er det lite karber og relativt høyt fettinntak. Begge deler er beregnet for å kick-starte et vekttap.

F eks Fedon Lindberg og South Beach er varianter som har lavere inntak av kraber enn "sunt norsk kosthold". Der er karbeinntaket høyere og fettinntaket, som en konsekvens av det, lavere.

Jeg har levd Lindberg/South Beach aktig i siden januar i fjor, og jeg merker at når det skjærer seg (som f eks i jula...), får det virkninger på kroppen jeg absolutt ikke trives med (muskelspenninger og hodepine mm)

Jeg kan anbefale lavkarbo.no og forumet der, samt å lese litt om det fra de som har laget kostfoldsvariantene. Soyth Beach boka er svært lettlest.

Aurora Borealis
14 Jan 2009, 18:29

Jeg syns du formulerer deg godt! Enig med deg!

heilo
15 Jan 2009, 12:37
Jeg ville også byttet ut animalsk fett med mer en-og flerumetted olje (f.eks. oliven og raps). Jeg ville også spist mye mer grønnsaker, da tror jeg kostholdet blir sunnere og lettere å holde over lenger tid. Mer fisk og mindre kjøtt. Anbefaler Fedon Lindbergs bok på det varmeste (selv om jeg synes han framstår som ei skikkelig klyse i andre sammenhenger). Denne fokuserer vel så mye på et sunt kosthold som å kutte ut alle karbohydrater.

Al-Kemia
15 Jan 2009, 12:40
Huff, synes nesten litt synd på Cathrine... plutselig ble hun bombardert med mange dels motstridende råd og tips.

Funker det for deg, synes jeg du skal fortsette som du har gjort, Cath. Kan diskutere animalsk fett vs plantefett og keto-dietter til vi svimer, men jeg tror ærlig talt at snop og brus er en langt større synder og enormt mer usunnt enn det opplegget du har funnet frem til.

C
15 Jan 2009, 13:11
Huff, synes nesten litt synd på Cathrine... plutselig ble hun bombardert med mange dels motstridende råd og tips.

You read my mind ;)

Er litt overrasket over at såpass mange fremdeles er litt "stuck" i det tradisjonelle kostholdet egentlig....
Det er jo nettopp å finne et kosthold jeg kan leve med jeg pröver på.
Det er grenser for hvor spennende det er med salater, grönnsaker og kylling i lengden...

mara
15 Jan 2009, 13:18
jeg velger å kalle det sakte-karbo og ikke lavkarbo.
for fx grov ris er stappfull av karbo men de er sakte -ergo metter det mer.

isleofview
15 Jan 2009, 13:45
aha!!! Det var DERFOR ketose hadde så negativ klang... hehe! :knegg:

Ja, det klinger negativt hvis man ammer, ja. Det gjør jo ikke Cathrine. Og hvis hun heller ikke har diabetes eller de andre sykdommene lommelegen nevner, og ellers er frisk, er dette virkelig en god start på vekttap.

Lommelegen skriver også:

"Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett. For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot.
Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier.
Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side,
hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag."

C
15 Jan 2009, 14:06
Takk Isleofview:firehjerter:

Ja, det klinger negativt hvis man ammer, ja. Det gjør jo ikke Cathrine. Og hvis hun heller ikke har diabetes eller de andre sykdommene lommelegen nevner, og ellers er frisk, er dette virkelig en god start på vekttap.

Lommelegen skriver også:

"Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett. For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot.
Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier.
Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side,
hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag."

Serendipity
15 Jan 2009, 15:38
Et eller annet sted jeg ikke husker har det forresten kommet frem at det er farlig å steke mat i olje, spesielt olivenolje;) Skal man steke, skal man bruke fett - lurer på om det var i en kolestrol-revolusjons-bok? Skal lete og se om jeg finner fakta i stedet for ull-hode-svada :fnis:

Men Cathrine, det er jo en grunn til at du vil gjøre denne kostholdsendringen, ikke sant? Og den litt "ekstreme" endringen trenger ikke vare så lenge dersom omleggingen faktisk gir raske resultat. Jeg har hørt flere som plutselig blir gravid etter at de har kuttet ned på karbohydrater, hvorfor skulle ikke du prøve det også? Og slik du skisserer det så spiser du jo karbohydrater også. Jeg støtter deg fullt ut og ønsker deg lykke, lykke til :klemse:

JifraNord
15 Jan 2009, 17:12
jeg går på ketolysekuren... har gått på den siden midten av november... hatt 3 dager planlagt stopp i jula... har til nå gått ned 9 kilo.. så ja det virker...
jeg spiser endel fett men spiser og mye salat, grønnsaker.. og har laget mitt eget brød basert på ketolysemixen.. har akkurat kommet hjem fra 2 uker i syden, og funket bra der også. hadde bare med mitt eget brød :) og buksa hang på "halv 12" når jeg tok den på etter å ikke ha brukt den i 2 uker..
veldig fornøyd jeg iallefall, å det virker jo utrulig nok..

Sofia
15 Jan 2009, 17:46
Veldig enig med Al-Kemia om at det er vktig å identifisere de virkelige "skurkene" i kostholdet sitt. Jeg har gått ned mye i vekt før jeg ble gravid med Lille My - og jeg gjorde det med små tilpasninger og et "normalt" kosthold. For meg er det gode med det (og motargumentet mot det "ekstreme") at man lager seg livslange vaner, at man gjør permanente endringer.

Men Cathrine - jeg skrev det i det første svaret i denne tråden, og jeg mener det fortsatt: Det viktigste er at dette funker for DEG. Og på dette området er det store individuelle forskjeller.