PDA

Se full versjon : Ribbeinsbrist og nattesøvn

Hjertemamma
15 Jan 2009, 11:56
Nå har jeg klart å hoste på meg en brist eller brudd i et ribbein. Synes det høres helt dust ut at det går an, får mest lyst å le av hele greia bortsett fra at det gjør så vondt å le. For ikke å snakke om å hoste. Og puste. Og bevege seg.

Så jeg er sykemeldt ut uka og har fått en del smertestillende, men hva gjør vi med nettene? Jeg kan ikke ligge på høyre side, og det er jo et stort problem når jeg bare ammer på høyre side. Nå har vi i to netter gått ut i en stol på stua for å amme, samboeren må bære han ut til meg. Men problemet da blir jo at han ikke får bli liggende i ro og sovne dypt igjen etterpå. Pappaen løfter ham opp og prøver å bære han tilbake i senga, men da våkner han uten unntak. Så da blir han tatt opp i meitai, han sovner, men når han blir forsøkt lagt ned igjen etter 20 minutts bæring så våkner han ofte. Av og til går det bra. Dette sliter veldig på søvnen til hjertepappaen og til meg også. Skjønner ikke at det kan fortsette slik ei hel uke (som var den tiden legen mente det ville ta å bli bedre).

Noen lure tips der ute i ringblomstland? I natt var jeg så sløvet av pinex forte at jeg fant ut jeg bre kunne sitte med han i den stolen etter amming for jeg sovnet greit sittende. Men når Hjerteknuser´n sovnet skikkelig og ble sånn tung i armene mine så mistet jeg han nesten på gulvet i min neddopethet så da måtte jeg vekke pappaen igjen og be han ta han. Da var han riktignok grei å flytte siden han sov ordentlig.

Lille O
15 Jan 2009, 14:19
Kan du ikke amme sittende i sengen? Det gjorde jeg nesten under hele ammeperioden, jeg. Jeg likte ikke å amme liggende.. Hadde en sånn stor, god pute fra IKEA ved siden av sengen som jeg satte i ryggen, og ved behov brukte jeg ammepute også :jupp:
Vet ikke hvordan det vil fungere for deg, men det kan jo prøves ut? Hørtes slitsomt ut sånn som det er nå.

Kråkemor
15 Jan 2009, 14:54
Jeg er så kjip at jeg nok ville vurdert nattavvenning, jeg. At det blir bedre etter en uke betyr ikke at det er bra etter en uke, så jeg er redd det tar mye lenger tid før du er tilnærmet bra.

Ningamor
15 Jan 2009, 14:58
Jeg har også hostet på meg ribbeinsbrist da jeg hadde lungebetennelse. Det er faktisk andre gang jeg har hostet på meg ribbeinsbrist, så det er slett ikke uvanlig ;)
Tror det er 2 1/2 uke siden nå og jeg er fortsatt ikke helt bra. Nå går det meste fint, men noen bevegelser, samt hoste og nyse:vettskremt: går ikke bra.
Vanskelig å finne noen god stilling å sove i også, men jeg har lagt en ganske hard pute på høyre side (som jeg har brist) og ligger på venstre side. Jeg ammer liggende fra begge bryster, bare bøyer meg litt ekstra over hvis hun drikker av høyre bryst. Forståelig?

Vims
15 Jan 2009, 16:53
Kan du ligge på venstre side? Da kan barnet ligge på en brettet dyne eller en stor pute og amme høyre pupp. (har gjort med pasienter)

Essa
15 Jan 2009, 17:23
Har ribbensbrist etter hosting jeg også nå, og det blir faktisk en del bedre etter en uke. Langt fra bra, men bra nok til at jeg klarer å ligge på begge sider en kort stund hvertfall... men det kommer jo muligens litt an på hvor bristen er da. Men trøst deg hvertfall med at det ble overraskende fort bedre når jeg slutta å hoste. Nysing derimot, er fortsatt et sant h... God bedring :-)

Hjertemamma
15 Jan 2009, 21:26
Godt å høre jeg ikke er alene om å ha opplevd dette. Skal prøve ut venstre side - høyre pupp amming, men vi venter til i morgen natt. Ei natt til med kaos og pappabæring så håper jeg at jeg er litt bedre til i morgen natt.