PDA

Se full versjon : Betennelse i hoften. Blir ikke kvitt det!

Filipine
17 Jan 2009, 21:11
For nær halvannet år siden fikk jeg det som fremstod som en akutt betennelse i høyre hofte. Jeg hadde store problemer med å gå, og det var ømt når jeg tok på hoftekammet. Jeg ga det noen uker, forsøkte bare å ta det med ro og gå forsiktig, men det ga seg ikke. Kiropraktor sa raskt at dette var en betennelse i slimposen i hoften, og ga meg råd om å gå og gå i ulendt terreng. Det gjorde jeg, det ble bedre men ikke bra. Tilslutt var det så ille at jeg gikk til lege og fikk satt en kortisonsprøyte. Den virket umiddebart. Men etter en måneds tid, til tross for trening og bare fornuftige sko, var den tilbake. Ny kortisonsprøyte - samme runde. Det har nå gjentatt seg fire ganger. MR viser ingenting. For tiden er det så vondt at jeg har store problemer med å gå de første minuttene etter jeg har sittet i ro.

Nå begynner jeg å bli fortvilet. Jeg kan ikke holde på sånn? Gode råd om hva jeg kan gjøre - altså utover superfornuftige sko og bevegelse?

kjersti
17 Jan 2009, 21:30
Er det vondt i selve hofta? Går det bak i rumpa og nedover låret eller mer foran i lysken?

Filipine
17 Jan 2009, 21:31
Nei, det er selve hoften. Det gjør vondt når jeg tar øverst på selve hoftebenet (heter det hoftekammen)? Ikke noe nedover i lysken, men på det verste stråler det litt bakover mot baken.

kjersti
17 Jan 2009, 21:44
Om det går på baksida så kan det være ryggen også, altså isjias eller noe sånt.. men om det er helt oppe på hoftekammen (spina illiaca) så er det kanskje ikke det.. og i og med at det hjalp med en kortisoninjeksjon så er det nok sikkert i hofta det sitter, når jeg tenker meg om. Det er bare at jeg jobber med MR og det er forbausende mange som kommer for å ta bilde av hofter og så er det i ryggen deres vi finner noe.

http://www.yogaartandscience.com/pblog/files/bones%20of%20hip%20and%20pelvis.png

Hoftekammen er det som helter ilium/anterior superior iliac spine på bildet, mens det du kjenner øverst på hoftebeinet er trochanter major.

Filipine
17 Jan 2009, 21:48
Om det går på baksida så kan det være ryggen også, altså isjias eller noe sånt.. men om det er helt oppe på hoftekammen (spina illiaca) så er det kanskje ikke det.. og i og med at det hjalp med en kortisoninjeksjon så er det nok sikkert i hofta det sitter, når jeg tenker meg om. Det er bare at jeg jobber med MR og det er forbausende mange som kommer for å ta bilde av hofter og så er det i ryggen deres vi finner noe.

http://www.yogaartandscience.com/pblog/files/bones%20of%20hip%20and%20pelvis.png

Hoftekammen er det som helter ilium/anterior superior iliac spine på bildet, mens det du kjenner øverst på hoftebeinet er trochanter major.

Tusen takk for strålende svar! Jeg TROR det er i selve hoften, for sånn hoftevondt etter rygg kjenner jeg igjen. Jeg hra en historie med en akutt trippel prolaps der jeg våknet og var lam i begge bena. Men det er noen år siden, og har gått bra siden. Det er nok trochanter major som trøbler nå. Men dette ga meg ny innsikt i hoften min, takk!

siemens
17 Jan 2009, 22:28
Fysioterapi? Og hvis du har prøvd det: Gå til en annen fysioterapeut. De har ofte ulik tilnærming til samme problem.

Filipine
17 Jan 2009, 23:36
Fysioterapi? Og hvis du har prøvd det: Gå til en annen fysioterapeut. De har ofte ulik tilnærming til samme problem.

Burde sikkert forsøkt en annen. Men det er seks måneders ventetid hos fysioterapeuten, som jeg hadde en time hos, kastet to blikk på meg, og sa: Gå det av deg. Ingen alternative private alternativ; derfor jeg forsøkte kiropraktor.
Lurer på om jeg skal oppsøke en privat i Oslo bare for å ha gjort det.

Aurora Borealis
17 Jan 2009, 23:39
Jeg vet ikke, men det høres ikke bra ut!

:klemse:

meloni
18 Jan 2009, 00:00
6 måneders ventetid hos fysio og ingen alternativer? Jeg ville oppsøkt noen i Oslo når du er her, bestill time og si at du forventer noen andre løsningsforslag enn dem du allerede har forsøkt.

God bedring, det høres ikke bra ut! - forsøkt akkupunktur, forresten? Eller kan regelmessig svømming være bra?

Filipine
18 Jan 2009, 00:03
6 måneders ventetid hos fysio og ingen alternativer? Jeg ville oppsøkt noen i Oslo når du er her, bestill time og si at du forventer noen andre løsningsforslag enn dem du allerede har forsøkt.

God bedring, det høres ikke bra ut! - forsøkt akkupunktur, forresten? Eller kan regelmessig svømming være bra?

Ja, jeg tror jeg skal gjøre det.

Fordelen med å bo på små steder: Ingen tilgang til akupunktur eller svømmemuligheter - bortsett fra i havet. Svømming her er begrenset til skolebassenget, da for barn en dag i uken. Og kommuneøkonomien her blir nok ikke bedre, dessverre.

meloni
18 Jan 2009, 00:06
Ja, jeg tror jeg skal gjøre det.

Fordelen med å bo på små steder: Ingen tilgang til akupunktur eller svømmemuligheter - bortsett fra i havet. Svømming her er begrenset til skolebassenget, da for barn en dag i uken. Og kommuneøkonomien her blir nok ikke bedre, dessverre.

Skjønner. Mange akkupunktører også i Oslo da, men det er jo ikke noe man gjør bare en gang, så det kan kanskje bli litt pes. Med mindre du er her veldig regelmessig. Da kan du jo svømme også;)

Madisonhilyard
18 Jan 2009, 00:21
Jeg fikk jo en betennelse i hoften her i våres (på begge sider, men verst på den ene), og min manuellterapeut var opptatt av tøyinger, massasje med tennisball og generell styrking av musklene i det området for å korrigere skjevheter.
Den gikk egentlig over mer eller mindre av seg selv -- men det kan være nyttige råd for deg og. Anbefaler forresten henne, men du har kanskje nummeret allerede?

-diab-
18 Jan 2009, 00:27
Uff, kan veldig godt forestille meg hvordan du har det, for det er sikkert akkurat det samme som jeg hadde for noen år siden. Da forklarte legen min at det var ei slags pute på utsida av hofta som var betent og hoven. Når jeg da beveget foten skulle en sene gå over denne puta, men når den var betent og hoven, så gjorde det vondt hver gang. (Forsto at denne puta var der for at senen skulle kunne gå greit over til vanlig)

Uansett. For meg hjalp det med bare ei kortisonsprøyte, men legen skisserte at det veldig godt kunne være aktuelt med flere. Behandlingsmuligheter utover dette fikk jeg ikke.

Så jeg har egentlig ingen råd, bare litt forklaring på problemet, og mange ønsker om at du snart blir bedre! :klemse:

Flaskemamma
18 Jan 2009, 01:43
Jeg har hatt trochanterbursitt mange ganger, og det er grisevondt!! Da har jeg fått Brexidol og det har hjulpet godt. Nå er visst Brexidol et legemiddel doktorene helst ikke vil skrive ut lenger, men det finnes jo andre betennelsesdempende tabletter også. Ellers har jeg hatt god hjelp av akupunktur på betennelser andre steder.

kaje
18 Jan 2009, 08:19
Kanskje en osteopat kan hjelpe? De er dyre, men de kan liksom både kiropraktikk, fysioterapi og ting imellom. Osteopat fant løsning på ryggen min etterå ha sett på meg tre minutter. DEn ryggen har vært vond i 20 år. Eneste ulempe for meg er at det krever fortsatte behandlinger hele tiden - så nå skal jeg prøve manuellterapeut, de er rimerligere. Og nåv et jeg jo hva som feiler ryggen, da er alt greiere, syns jeg.

isleofview
18 Jan 2009, 11:19
La meg bare gjøre EN ting klart til alle dere som nevner kortison-sprøyter. Dette er IKKE en behandling. Det er bare å kjøpe seg mer tid, bedøve området, det leger ikke. Jeg er sterk motstander av kortison-sprøyter. Æsj! :disse:

creemy
18 Jan 2009, 11:51
Har ingen gode råd men følger denne tråden med spenning.
Har slitt med det samme, betennelse i slimposen i venste hoft. Gå opp en trepp?? Glem det.
Fikk tilslutt kortison, satt med hjelp av ultralyd for å treffe HELT korekt.
Virkningen satt i ca 4 uker, så er det på han igjen.

Isleofveiw: helt enig med deg i at kortison ikke er en behandling som gir total helbredelse, men det gir en smertebehandling som kan være sårt trengende etter en smertefull periode.

Som sagt; jeg følger med å håper noen har noen gode råd å komme med.

isleofview
18 Jan 2009, 12:03
Jeg følger også med, har problemer med ei hofte selv. Det ene benet mitt er noe kortere enn det andre, noe som har medført en liten skjevhet hele veien. Ble opprinnelig anbefalt innleggs-såle av en lege - noe som gjorde vondt værre. :disse:
Fant en utrolig bra kiropraktor/healer i California. Savner henne iblandt! Hun kunne fortelle at skjevheten var MUSKULÆR og mulig å rette på ved regelmessig behandling og øvelser! :meditere:
Jeg vil også nevne at jeg har en lillebror som sliter og etter mange år med hofteprobl. og kortison-innsprøytninger fikk han omsider operasjon og satte inn ny hofte! Min kiropraktor i USA mener dette i 99% av tilfellene er unødvendig.
Broren min har forstatt problemer - nå med den falske hofta... :lifeispain:
Jeg synes de beste rådene du har fått hittils, Filipine, er osteopat og manuellterapaut. Ingenting skal være uprøvet når man sliter med såpass alvorlige ting. Håper du deler med oss om du finner en løsning. Lykke til! :stryke:

Ma-i
18 Jan 2009, 19:23
Jeg vil bare minne om at HØYE doser Omega3 vil hjelpe kroppen å hele seg selv.
Har slitt med mye senebetennelser og leddvondt , har hypermobile ledd, brukt rullestol og krykker en del og ofte fått overbelastninger.

Omega3 i høye doser hjelper kroppenmin å smøre ledd og fester og virker både forebyggende og helende, så det er vel verdt å prøve.

Min erfaring er at Eskimo3 fungerer best. Høydode som Pikasol vil ikke kroppen min t aopp mer av og jeg får trøbbel med magen pga for mye olje osv.
Men her måman prøve seg fram.

Tran derimot har ikke noen virkning hos de fleste i store eller mindre doser.

Varmebehandling i dusj og med varmepute, svake tøyninge og strekking hver dag,ofte er youga posisjoner fine og ikke for belastende.
Sidestrekk, sitt på gulvel eller et teppe, bøy ene benet i gulvet og med fotflaten opp mot låret og nsten mot baken, bøy det andre og plasser foteflaten mot motsatt kne i starten og hold evnt forsiktig dra mot deg, etterhvert kan du sette det pågulvet ved siden av motsatt kne. strekk sakte i 20-30 sekunder før du slapper opp,gjent ai 3-4 minutter. bytt bein.
Effektiv strekk av hele bekken,hofte,seteområdet på en skånsommåte.

Osteopat og manuellteraput er å anbefale ja.
Og spesialist fysio med hofte/rygg/bekken kunnskap .

lyke til.

isleofview
18 Jan 2009, 20:31
Ma-i, takk for flotte råd! Jeg har kjøpt Udo's Olje, og fikk beskjed om å ta høye doser, men etter noen dager ble jeg kvalm av det... Hvor kjøper man den du nevner?:konge: (Vi har også hypermobile ledd i min fam.)

Shoosa
17 Aug 2010, 23:44
Jeg sitter og surrer med gamle tråder (via "hvem er aktive (https://ringblomst.no/forum/online.php)") og ser at denne kan være aktuell for deg igjen, isleofview.

Og så lurer jeg veldig på om du ble bedre, filipine, og hva som gjorde det.

Shoosa
17 Aug 2010, 23:44
Forresten, det er lurt å trappe gradvis opp når man tar omega-3, ikke begynne med store doser med en gang. Kan gi vondt i magen og kvalme med for mye på en gang.

Filipine
18 Aug 2010, 09:03
Jeg er bedre. Men jeg må passe på å trene, bruke skikkelige sko og tar Omega 3, samt betennelsesdempende når det begynner å murre. Da holder jeg dette i sjakk. Men når det virkelig blir ille er det bare kortison som virker. Og det lever jeg greit med. Jeg er glad i skolemedisin, jeg.

isleofview
18 Aug 2010, 13:16
Kortison går ikke ut av kroppen igjen - ergo - jo mer du inntar jo mer har du i kroppen. Til slutt blir det for mye.

Så fint at du har blitt bedre. Jeg hadde glemt denne tråden og begynte å lese den som om den var ny. Enig med Madison og tips om manuellterapeut og Kaje med tips om osteopat. Har du forsøkt noen av de?

Ningamor
18 Aug 2010, 14:49
Takk for at du fant igjen denne tråden Shoosa :) Jeg har slitt med hofte/bekken/rygg siden jeg ble gravid med storebror. Har trodd det var bekkenløsning, men jeg vet jommen ikke. Jeg har prøvd ulike fysioterapeuter, gruppetrening med fysioterapeut på land og i vann, akupunktur, kiropraktor, fotsone og kopping-massasje. Bruker også masai-sko på jobb. Har fått tilpasset innleggsåler da jeg har ett ben som er litt lengre enn det andre. Går med lave sko. Får nå jevnlig oppfølging av kiropraktor og fysioterapeut og er altfor dårlig til å trene opp selv. Tar omega-3, men bare vanlig dose, har også prøvd noe som heter lyprinol.
Hvor store doser omega-3 tar dere som merker at det hjelper? Og merke?
Kjenner jeg har litt lyst til å prøve osteopat, men det blir fort dyrt...

Filipine
18 Aug 2010, 16:51
Man kan selvsagt ha ulike oppfatninger om kortison, og også om dette finnes det svært ulik litteratur. Min vurdering at den økte livskvaliteten dette får ved fornuftig bruk langt overstiger de eventuelle bivirkninger noen kan oppleve. Jeg kommer til å dø av noe. Jeg tror ikke det blir kortison.

Noor
18 Aug 2010, 19:17
Filipine, jeg har et tips som kanskje kan være noe mtp. permanent bedring. Sjekk om noen driver med sjokkbølge i området der du bor. Du kan lese mer om det her: http://www.kiropraktisksenter.no/index.php?catID=164&catname=Sjokkbølge Det er litt dyrt, men man trenger få behandlinger for å bli bra (om det hjelper på det man har, da).

Jeg hadde en kronisk betennelse i skulderen, som ble bra etter to behandlinger med sjokkbølge.

Madisonhilyard
18 Aug 2010, 22:19
Sjokkbølge hjelper i hvert fall (til en viss grad) mot plantar fasciitt, min svøpe. Men det gjør ganske vondt, altså.