PDA

Se full versjon : Trekke visdomstann

Prestekrage
03 Feb 2009, 11:07
Før helga fikk jeg betennelse i tannkjøttet i forbindelse med en visdomstann som ikke har kommet igjennom. På lørdag var det så vondt at jeg ikke klarte å spise og selv det å snakke var vondt. Det utvikla seg til å bli en stor byll i tannkjøttet som til slutt sprakk. Jeg gikk på mye smertestillende og begynte på Pencillin.

Jeg hadde håpa at Pencillinen skulle gjøre susen og at jeg skulle slippe å trekke tanna. Men det er fortsatt nokså ømt, om enn ikke så vondt som i helgen.
Har hørt at vidsomstenner i underkjeven som ikke er kommet igjennom tannkjøttet, må opereres vekk og at det er temmelig ubehagelig. Så nå er jeg plutselig blitt så pysete og vil nesten gråte bare ved tanken på å måtte trekke tanna... :flau: Dyrt er det også. 1700 kr bare for operasjonen. Så kommer utstyr og bedøvelse i tillegg...

Er det noen med erfaring som kan berolige meg her? Bør jeg trekke den først som sist, eller kan jeg vente og se det an, mon tro?

MieMy
03 Feb 2009, 11:14
Uff da,Prestekrage.
Jeg har bare erfaring med å ha trekt visdomstenner oppe, og det var ikke noe problem.
Men jeg har erfaring med å ha gått superlenge med en vond tann,hvilket endte med rotfylling.
Så det lønner seg ikke å utsette problemet,dessverre....

Vil bare gi deg en god klem,jeg!

Prestekrage
03 Feb 2009, 11:15
Uff da,Prestekrage.
Jeg har bare erfaring med å ha trekt visdomstenner oppe, og det var ikke noe problem.

Vil bare gi deg en god klem,jeg!

Takk skal du ha. Ja, trekke oppe har jeg hørt er ganske så ukomplisert. Men de nede har visst lange røtter som ligger nært nerven. Og siden den ligger under tannkjøttet så er den ikke så lett tilgjengelig heller..

creemy
03 Feb 2009, 11:25
Først så sender jeg deg en god klem.
-og så sier jeg: "bare få den vekk!!"

Har fjernet selv i underkjeven, begge to. Begge måtte opereres frem.
Den ene svupp ut, den andre noe lenger tid.....(måtte deles opp...)

Men du, de er så flinke med bedøvelse og alt, bare si til dem hvordan du vil ha det. Jeg kunne på pauser underveis hvis jeg ville jeg, det var veldig greit.

Ønsker deg masse masse lykke til med å få ut herke, for det er bare å få den ut først som sist!

Rivella
03 Feb 2009, 11:30
Vet du hva, jeg har operert ut visdomstenner nede, og jeg ble veldig veldig positivt overrasket over hvor lite vondt det var (og jeg er generelt ganske pysete altså). Jeg gikk til og med på jobb rett etterpå. Riktignok ble det mye suppe og yoghurt i de første dagene etterpå, men altså mye mindre ille enn jeg hadde fryktet.

Men jeg tror ikke de opererer ut noe så lenge det er betent, av hensyn til faren for å infisere såret ytterligere.

Og får du ikke refundert alle utlegg over 1700.- da? Jeg betalte i hvert fall bare en egenandel på ca. 1200.-, og da var alt inkludert. Hør med tannlegen din, lykke til og god bedring :stryke:.

Vims
03 Feb 2009, 11:46
Dette kan jeg lite om - mine visdomstenner hadde masse plass og står trygt plassert der de skal. Men jeg vet alt om å grue og være redd - så jeg vil gjerne sende deg en
:klem:

Prestekrage
03 Feb 2009, 11:48
Først så sender jeg deg en god klem.
-og så sier jeg: "bare få den vekk!!"

Har fjernet selv i underkjeven, begge to. Begge måtte opereres frem.
Den ene svupp ut, den andre noe lenger tid.....(måtte deles opp...)

Men du, de er så flinke med bedøvelse og alt, bare si til dem hvordan du vil ha det. Jeg kunne på pauser underveis hvis jeg ville jeg, det var veldig greit.

Ønsker deg masse masse lykke til med å få ut herke, for det er bare å få den ut først som sist!

Tusen takk. Trakk du hos vanlig tannlege eller hos spesialist/oral kirurg?

creemy
03 Feb 2009, 13:24
Tusen takk. Trakk du hos vanlig tannlege eller hos spesialist/oral kirurg?
Har fjernet alle fire jeg:smiledans:-å jeg er redd tannleger altså. Fått hjelp av en professor i tannkirurgi (og noe andre greier) til å komme meg over frykten. Nå går det ganske greit å dra på tannbesøk.
Men du, sier det igjen, ta kontrollen!

To tok jeg hos vanlig tannlege og to hos spsialist/kirurg.

Prestekrage
03 Feb 2009, 13:47
Tusen takk for berloligende svar. Jeg har nå motet meg opp til å ringe en tannklinikk og skal bort og ta røntgen i dag eller i morgen for å finne ut om den må trekkes og om jeg i tilfelle må til oralkirurg for å få det gjort.

Er mindre engstelig nå når jeg har fått hørt deres historier. Dessutenn vil jeg bare ha den dumme, vonde tanna vekk! Jeg er lei av å ha vondt i kjeften.

Prestekrage
03 Feb 2009, 16:35
Æsj, nå har jeg vært og tatt røntgen av visdomstanna. Det viste seg at den er av den sorten som det må en omfattende operasjon til for å fjerne. Tannlegen sa med en alvorlig stemme at han måtte informere meg om at det var en viss risiko ved en slik operasjon fordi roten til tanna er krokete og lang og strekker seg bort mot hovednerven. Operasjonen vil ta tid og han sa at han antakelig måtte skjære i kjeven... :eek:

Jeg begynte å gråte da jeg kom hjem. Dette var ikke noe kjekt. :(

I tillegg visste han ikke når han ville få tid til å ta tanna, så jeg må kanskje gå og grue meg og ha vondt i noen uker...

Moder'n
03 Feb 2009, 17:17
Å! Prestekrage! Dette hørtes trist ut! :klem: Men det høres jo ut som om du i det minste blir tatt på alvor. Samtidig er det jo slitsomt at det skal ta så lang tid før dette blir ordnet opp i. Har du en annen tannlege du kan gå til som har kortere ventetid? Jeg har en ganske god en her i Oslo, men det er kanskje "litt" langt unna. ;)

Jeg lurer på om du kan få refundert noen av utgiftene? Enten at du bare betaler en egenandel, eller at du kommer innenfor egenandelstak 2 (som bl.a. inkluderer noen typer tannlegebehandling og fysikalsk behandling). Da er egenandelen 2500 kroner (mener jeg?).

Håper dette ordner seg for deg! Krysser fingrene!

Al-Kemia
03 Feb 2009, 18:13
Man får refundert en god del av utgiftene med å trekke tenner/visdomstenner. Tror jeg betalte rundt 800 kr for selve operasjonen. Pr. tann.

Jeg fikk operert ut de to nede i kjeven. En var delvis fremme, den andre var overhodet ikke fremme. Den som var dekket til var kjip å få ut. De la et ganske langt snittt og tanna måtte deles og de skar av noe av kjevebeinet. Selv om det var ubehagelige lyder og ikke særlig deilig å få munnvika dratt nesten til øret så var det ikke værre enn at jeg distraherte meg selv med å sitte og terpe på eksamensdetaljer.
Jeg fikk de operert ut av tannlegen.
Fikk en skikkelig infeksjon etterpå og det tok lang tid før den forsvant helt. Såret må spyles skikkelig om det blir infisert - flere ganger om dagen. Enkelte munnskyllemiddel som Corsodyl gir stygge flekker på tennene om man ikke har knall rene tenner før du skyller. Jeg endte opp med å bruke hydrogenperoksid 3% kjøpt på apoteket. Spylte med ei diger sprøyte med flat spiss.
Ja, og bare be om skikkelig sterk smertestillende med en gang. Bedre enn å gå rundt i smertetåke - ellers kan også kombinasjonen sterkeste ibux og sterkeste paracet (kjøpt over disk) hjelpe på.

Prestekrage
05 Feb 2009, 13:22
Jeg har fått time for operasjon på tirsdags morgen. Jeg har snakka med tannlegen og fått sagt at jeg gruer meg. Jeg kan få en beroligende tablett i forkant hvis jeg vil det. Egentlig vil jeg helst klare meg uten, men det er godt å vite at jeg har muligheten.

Han sa at han regna med at operasjonen ville ta ca en time og at han måtte skjære litt i kjevebeinet for å få vekk tanna. Det kom til å bli en del høy lyd, så jeg tror jeg tar med iPoden i håp om at jeg vil klare å lytte på musikk.

Det skal bli godt å få vekk tanna, for det gjør konstant vondt enda jeg har gått på Pencillin i 6 dager nå...

Al-Kemia
05 Feb 2009, 15:30
Er ingen konkurranse om hvem som er tøffest, altså. Lykke til - jeg vedder på at det går bedre enn du tror på nåværende tidspunkt.

Prestekrage
05 Feb 2009, 15:50
Er ingen konkurranse om hvem som er tøffest, altså. Lykke til - jeg vedder på at det går bedre enn du tror på nåværende tidspunkt.

Nei, jeg føler det ikke som et nederlag om jeg velger å ta beroligende i forkant. Eller kanskje litt, jeg føler meg litt pysete da, men ikke mer enn at jeg velger å gjøre det likevel hvis jeg føler behov for det. Jeg gidder ikke late som jeg er tøffere enn jeg er. Men på tirsdag har jeg siste forelesning før eksamen, og jeg har gått glipp av tre forelesninger nå pga sykt barn, så jeg vil nødig måtte dra hjem og sove etter operasjonen... Derfor er jeg i tvil om jeg skal ta den. Håper den hjelper bare ved at jeg vet jeg kan ta den.

Jeg håper du får rett i at det går bedre enn jeg tror. Egentlig tror jeg også at det kommer til å gå bedre enn jeg frykter.

Prestekrage
06 Feb 2009, 09:38
Nå har jeg bytta tannlege og føler meg med ett mye roligere. Jeg gleder meg jo ikke akkurat, men tror ikke jeg kommer til å bruke særlig mer energi på å gru meg heller. Det skal bli godt å få det overstått og få tanna bort.

Jeg har fortsatt time på tirsdag, men nå skal jeg til en som min svoger som er tannlege anbefalte meg å gå til. Når jeg ringte dit var tonen en helt annen. De sa at sånne operasjoner som dette gjør de annenhver dag og det var sjelden det var noe problem. :)

Magica
06 Feb 2009, 12:59
Tusen lykke til,jeg har selv så tannlegeskrekk at jeg skrubber tenner,unngår juice osv.Jeg pleide å få lystgass for å i det hele tatt orke å åpne munnen.
Kjenner nå jeg har et hull,men nekter å bestille time,så det må mannen gjøre,og han må også være med meg når jeg går.
"Noen smerter er fysiske,
noen er mentale.
Noen er begge deler,
og de er de dentale.."

Ambivalent
06 Feb 2009, 14:23
Dette vet jeg alt om. Først og fremst: En klem :blomsterfjes:

Dette går bra! Jeg har trukket alle 4 visdomstenner. For ca 8 år siden trakk jeg 3 av dem i løpet av en høst, de oppe var helt uproblematiske, men den nede var en "operasjon". Men gikk greit.

Den siste tok de ikke da, men da jeg var gravid sist hadde jeg sånn av og på vondt i den. Ble rådet til å fjerne den når jeg hadde født. Jeg burde nok ha tatt den i samme slengen som alle de andre. Mine to visdomstenner nede har vokst sidelengs, og røttene krokete.... Den siste operasjonen var den verste, før han begynte spurte jeg hvor lang tid det ville ta: "Alt i fra 2 til 20 min, avhengig av...." Vel, det tok 30 min og kommentarer som "dette var verre enn jeg trodde...hm, kremt", svett tannlege som tok i med all kraft, han måtte dele tannen for å få ut røttene og sage i kjevebeinet. Dette høres forferdelig ut, men det positive er at du selvsagt får god bedøvelse og kjenner ingenting annet enn at det er ubehagelig med så mye styr i munnen.... Det var ganske vondt i 1-2 døgn etterpå, og du må være obs på å ikke ta paralgin forte hvis du ammer, men ibux 600 mg fikk jeg. De la ned en sånn veke med antibakterielt eller noe, som jeg fjernet etter noen dager og sydde sting som ble tatt etter en uke.

Lykke til :)

creemy
06 Feb 2009, 14:24
Nå har jeg bytta tannlege og føler meg med ett mye roligere. Jeg gleder meg jo ikke akkurat, men tror ikke jeg kommer til å bruke særlig mer energi på å gru meg heller. Det skal bli godt å få det overstått og få tanna bort.

Jeg har fortsatt time på tirsdag, men nå skal jeg til en som min svoger som er tannlege anbefalte meg å gå til. Når jeg ringte dit var tonen en helt annen. De sa at sånne operasjoner som dette gjør de annenhver dag og det var sjelden det var noe problem. :)
Så bra. Høres ut som du kommer til en bra tannlege nå altså. Viktig å kjenne seg trygg.
Masse lykke til.

Prestekrage
09 Feb 2009, 12:33
Nå har jeg vært og fjerna den betente visdomstanna. Fikk gjort det en dag tidligere. Hadde etterhvert roa meg med tanke på operasjonen og var egentlig ikke nervøs lenger. Gleda meg mest bare til å få den bort. Det var flere her på Ringblomst som var flinke til å berolige meg. Tusen takk til dere. Det skulle vise seg at dere hadde helt rett i at det ikke var noe å grue seg for. Det gjorde litt vondt når han prøvde å trekke hele tanna ut som helhet, og det var en høy lyd når han måtte dele den i to, men ikke noe verre enn å borre et hull. Så det gikk helt fint.

Er veldig letta nå, men også litt spent på hvordan det blir de neste dagene... Blør en del, men håper det gir seg snart.

Rivella
09 Feb 2009, 12:50
:bukett: Gratulerer med vel overstått! Godt å høre at selve tanntrekkingen gikk fint, håper suppe- og yoghurtdagene blir overkommelige også.

Moder'n
09 Feb 2009, 14:48
Så godt å høre at det er overstått! :blomsterfjes:

Belladonna
09 Feb 2009, 15:02
Vel overstått!!!! :blomsterfjes::blomsterfjes::blomsterfjes: Godt å høre at det gikk så bra! Jeg går også og gruer meg til tannlegetime nå, neste uke.... :gal: Lurer på om jeg skal ringe og høre om jeg kan få en beroligende før....

Prestekrage
09 Feb 2009, 15:30
Vel overstått!!!! :blomsterfjes::blomsterfjes::blomsterfjes: Godt å høre at det gikk så bra! Jeg går også og gruer meg til tannlegetime nå, neste uke.... :gal: Lurer på om jeg skal ringe og høre om jeg kan få en beroligende før....

Hva skal du gjøre der?

Ja, be om en beroligende hvis du er skikkelig nervøs. Det er ingen vits i å tyne seg selv og ofre nattesøvnen når en enkelt tablett kan gjøre deg roligere. Jeg syns det må være lov.

Al-Kemia
09 Feb 2009, 18:18
Gratulerer med overstått operasjon :)

Silence
09 Feb 2009, 19:06
Herlig å høre at operasjonen gikk greit! Helt forferdelig å ha tannpine altså... Mine visdomstenner er snart på tur opp... rett under de bakerste tennene mine, så jeg må trekke 4 tenner for å gi plass til visdomstennene. Skulle ikke forundre meg om jeg må trekke visdomstennene OGSÅ når DE kommer opp. Jaja! Takk Gud for bedøvelse sier bare jeg!

Prestekrage
09 Feb 2009, 19:52
Æsj. Har skikkelig vondt nå og det blør konstant så jeg er blitt kvalm av å svelge så mye blod... Må ta mer Ibux tror jeg... Håper det blir bedre i morra.

Al-Kemia
09 Feb 2009, 19:56
Urk - kjenner den ja. Gikk rundt med blodige tørkepapir ganske lenge etter. Forsøkt isbit for å kjøle ned og trekke blodårene sammen? Vet ikke om det funker, men... kan kanskje være vært et forsøk

Belladonna
09 Feb 2009, 19:58
Hva skal du gjøre der?

Ja, be om en beroligende hvis du er skikkelig nervøs. Det er ingen vits i å tyne seg selv og ofre nattesøvnen når en enkelt tablett kan gjøre deg roligere. Jeg syns det må være lov.

Rotspissamputere..... :( Fikk time første gang i oktober i fjor, men har satt ut timen flere ganger -av ymse årsaker... Nå MÅ jeg bare ta denne hersens tanna. Jeg bli helt kastoppklein på tanken av at de skal borre og skjære i kjevebeinet mitt..... :gal:

Belladonna
09 Feb 2009, 20:00
Æsj. Har skikkelig vondt nå og det blør konstant så jeg er blitt kvalm av å svelge så mye blod... Må ta mer Ibux tror jeg... Håper det blir bedre i morra.

Det hjelper med isbit ja, som AL-Kemia foreslår. Det brukte jeg da jeg trakk tann for et par år siden. Jeg hadde K-vitaminmangel, så de hadde problemer med å få stoppet blødningen etterpå... Utrolig ekkelt å svelge så mye blod ja. Stor klem til deg, håper du føler deg bedre snart :klem:

Prestekrage
09 Feb 2009, 20:37
Urk - kjenner den ja. Gikk rundt med blodige tørkepapir ganske lenge etter. Forsøkt isbit for å kjøle ned og trekke blodårene sammen? Vet ikke om det funker, men... kan kanskje være vært et forsøk

tusen takk for tips. Det skal jeg prøve ut med en gang.

Rotspissamputere..... :( Fikk time første gang i oktober i fjor, men har satt ut timen flere ganger -av ymse årsaker... Nå MÅ jeg bare ta denne hersens tanna. Jeg bli helt kastoppklein på tanken av at de skal borre og skjære i kjevebeinet mitt..... :gal:

Skjønner at du gruer deg, og gjentar at jeg syns ikke du skal være for stolt til å ta imot beroligende hvis du kjenner du trenger det. Samtidig vil jeg bare gjenta at jeg syns ikke den skjæringa i kjevebeinet var så ille som jeg hadde trodd... Men nå vet jeg jo ikke akkurat hva de skal gjøre på deg, og heller ikke hvor dine grenser går i forhold til hva som er ekkelt og ikke så ekkelt...

Prestekrage
16 Feb 2009, 10:13
Jeg har hatt ei uke nå med konstant intense smerter som jeg har måttet holde i sjakk med minst 2 gram Ibux og 2 gram Paracet i døgnet... I tillegg har jeg siden torsdag hatt en skikkel ekkel betent smak i munnen og følgelig også dårlig ånde. Ikke så kjekt når jeg skulle være kursleder. Kjedelig var det også at jeg nesten ikke klarte å kose meg med noe av den gode maten vi fikk servert på hotellet...

Var hos tannlegen i dag og fikk konstatert infeksjon og en tilstand med et langt latinsk navn som innebærer intense smerter i ca 10 dager. Nå er jeg begynt på 8. døgnet så jeg håper inderlig det gir seg snart.

Har fått en liten tøybit med lokalbedøvelse stappet ned i hullet. Den smaker sterkt av nellik, men det gjør igrunn ingenting, for da kjenner jeg ikke den betennelses-smaken. :)

Silence
16 Feb 2009, 10:26
Usj da, Prestekrage... Du ble skikkelig plaget altså! :trøste:

Prestekrage
16 Feb 2009, 10:59
Usj da, Prestekrage... Du ble skikkelig plaget altså! :trøste:

Ja, jeg syns det har vært mye styr nå med tanna i snart 3 uker. Skal innrømme at jeg er temmelig lei av å ikke kunne kose meg med mat (med unntak av IS :icon_mrgreen:) og å ha mye smerter. Men det verste er nok over nå, så snart, snart, blir nok ting som normalt igjen...

Jeg er litt redd for å bli plaga med den andre visdomstanna også.. Har hatt litt vondt der også de siste dagene... Men den tid, den sorg... Jeg håper jeg kan få litt pause nå.

Al-Kemia
16 Feb 2009, 20:16
Er enkelte som blir litt mer plaget enn andre, ja. :trøste:

En ting jeg trøstet meg med etter mitt styr var at de vokser iallefall ikke ut igjen - så dette er noe du gjør bare en gang pr tann.

Prestekrage
16 Feb 2009, 21:07
Er enkelte som blir litt mer plaget enn andre, ja. :trøste:

En ting jeg trøstet meg med etter mitt styr var at de vokser iallefall ikke ut igjen - så dette er noe du gjør bare en gang pr tann.

Takk og lov!

Belladonna
16 Feb 2009, 22:19
:klem: