PDA

Se full versjon : Ferie o.l ved bytte av jobb.

Belladonna
19 Feb 2009, 10:53
Om jeg bytter jobb nå før sommerferien, har jeg da krav på ferie hos den nye arbeidsgiveren? Og kan jeg ta ut ferien jeg har opparbeidet meg hos den gamle arbeidsgiveren i oppsigelsesperioden? Kan jeg gjøre både det og få ferie (uten lønn) i sommer fra den nye jobben?

Moder'n
19 Feb 2009, 11:13
Jeg tror ikke det er helt klare regler på dette. Hvis din bedrift har tariffavtale kan det være det står noe om ferieavvikling og jobbavslutning i avtalen, men dette vet jeg ikke så mye om. Hvis du er organisert ville jeg tatt kontakt for å være helt sikker på at du får riktig svar.

Sånn! Da var disclaimer-en unnagjort, og jeg kan gå over til hvordan jeg oppfatter lovverket. ;)

Angående ditt første spørsmål om krav på ferie:

I Ferieloven (http://lovdata.no/all/hl-19880429-021.html) står det at om du starter i en jobb senest 30. september, så har du rett på full ferietid med mindre ferien ikke allerede er avviklet hos en annen arbeidsgiver.

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

Spørsmålet blir dermed hvem av de to arbeidsgiverne som er forpliktet til å gi arbeidstaker ferie. Dette tror jeg rett og slett du bør snakke med arbeidsgiverne om, men slik jeg forstår det kan du kreve ferie hos ny arbeidsgiver om du ikke allerede har tatt ut ferie.

Til ditt andre spørsmål, så har man ikke rett til å ta ut ferie i oppsigelsestiden - dette er noe man må avklare med arbeidsgiver.

Når det gjelder spørsmålet om både å ta ferie i oppsigelsestiden og ta ut ubetalt ferie i ny jobb, så mener jeg bestemt at det har du ikke rett til (jmf lovsitatet over). Men mye kan ordnes om man snakker med arbeidsgiver.

Belladonna
19 Feb 2009, 11:54
Takker for svar!!

Nå har det jo kommet nye regler som sier at man MÅ ta ut ferien sin. I fjor fikk jeg noe av ferien utbetalt i lønn. Jeg jobber i kommunen, og søker meg inn i en annen kommune.
Jeg har jo opparbeidet meg rett til iallefall 4 ukers lønnet ferie. Om jeg ikke får tatt de i oppsigelsestida, så får jeg vel ikke de ukene i det hele tatt? For jeg rekker jo ikke å opparbeide meg noe lønnet ferie ved den nye plassen? Dvs at jeg mister 4 ukers lønna ferie om jeg fortsatt vil ta ut ferien min i sommer (noe jeg må pga stengt barnehage)?

Gimp
19 Feb 2009, 12:20
De samme reglene gjelder vel for kommuneansatte som for ansatte i staten, og i staten får man med seg ferien. Uansett har man krav på tre uker sammenhengende ferie i ferieperioden. Det vil si at man kan ta ut ulønnet ferie dersom man ikke har opparbeidet lønnet ferie, men dette blir jo ikke aktuelt for deg.

Moder'n
19 Feb 2009, 12:34
Jeg har jo opparbeidet meg rett til iallefall 4 ukers lønnet ferie. Om jeg ikke får tatt de i oppsigelsestida, så får jeg vel ikke de ukene i det hele tatt?

Forstår jeg deg rett hvis jeg antar at du er bekymret for lønna i ferien, og at du tror du ikke får betalt det du skal?

Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvordan ting fungerer i det offentlige, men i det private fungerer ting vanligvis som følger:

Egentlig er det ingenting som heter lønnet/betalt ferie. Det vil vanligvis være slik at man i det antall dager man har rett på ferie (4 uker + 1 dag eller 5 uker, alt ettersom) ikke får betalt lønn, men heller får betalt ut opptjente feriepenger fra året før.

For å gjøre dette enkelt sier man ofte at en av sommermånedene (for min del har det alltid vært i juni) får man ikke utbetalt lønn i det hele tatt. Derimot får man feriepenger. Litt avhengig av om man har 4 uker (og 1 dag) eller 5 uker vil det av feriepengene legges til eller trekkes fra noen dager (fordi juni anses for å ha 4 uker og 2 arbeidsdager, tror jeg), men dette kronglete systemet kan vi eventuelt komme tilbake til.

Det betyr at om du skal slutte i jobben før den måneden hvor man vanligvis ikke får lønn (for min del juni), så kan du ikke ta ut lønnet ferie.

Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Belladonna
19 Feb 2009, 14:29
Ok, nå tror jeg at jeg kanskje skjønner. Sånn at om jeg slutter før juni, så vil jeg få både lønn fra ny arb.giver OG feriepenger i juni, mens jeg vil få ingenting den mnd jeg tar ut ferie -blir det sånn?

MatAlv
19 Feb 2009, 14:46
Ok, nå tror jeg at jeg kanskje skjønner. Sånn at om jeg slutter før juni, så vil jeg få både lønn fra ny arb.giver OG feriepenger i juni, mens jeg vil få ingenting den mnd jeg tar ut ferie -blir det sånn?

:nikker:

MtL
19 Feb 2009, 20:49
Feriefritiden og feriepengene følger deg og ikke arbeidsgiver. Dermed blir det som Matalv sier.

Knøttemamma
19 Feb 2009, 21:12

Jeg har alltid fått utbetalt feriepengene fra gammel arbeidsgiver rett etter at jeg har sluttet. Hvis jeg begynner i ny jobb i april og vil ha ferie i juli så er det opp til meg å spare pengene fra april fram til juli. Vet ikke om kommuner gjør det samme eller om de sparer pengene for deg og utbetaler dem i juni/juli selv om du har sluttet.

Belladonna
19 Feb 2009, 23:27
Takk for svar alle sammen! :blomsterfjes::blomsterfjes::blomsterfjes: