PDA

Se full versjon : Kan man fryse ned rå gjærdeig?

Sofia
15 Mar 2009, 17:28
Det er dagens spørsmål. Jeg driver løpende og rasjonaliserer familiens middagsopplegg - hvordan lage sunn og hjemmelaget mat i en fei på en hverdag?

Og da lurer jeg på: Kan jeg for eksempel lage klumper med deig som jeg fryser ned? Hvor lenge holder den i fall? Hvor mye må til for å "starte" den etter den har vært frossen"? Og vil det gå ut over smidigheten etc?

Filipine
15 Mar 2009, 17:35
Jeg har i alle fall lært at det ikke går, men det er mulig at noen kan noen triks i ludo?

Men det er jo helt uproblematisk å fryse halvstekt eller forstekte ting, så går det raskt å varme eller ferdigsteke mens resten av middagen lages.

mirimor
15 Mar 2009, 17:41
Det der tror jeg ikke blir noe vellykka, Sofia. jeg tror gjæren dør.

Sofia
15 Mar 2009, 17:44
Det der tror jeg ikke blir noe vellykka, Sofia. jeg tror gjæren dør.
Var det jeg fryktet. Da må jeg evt halvsteke, da...
Takk for innspill, begge to. Kloke damer ;)

Blanche
15 Mar 2009, 17:49
http://www.melange.no/index.php/melange__bake_og_stekeeksperten/melange_rosinboller/21572

Jeg har ikke prøvd disse, men det ser jo ut som at det skal gå? Eller kanskje disse bollene heves med noe annet enn gjær?

mirimor
15 Mar 2009, 17:51
Å, jeg tror de der melangegreiene er noe lureri, der er det nok noe annet tilsatt også. Skeptisk...

Sofia
15 Mar 2009, 17:52
http://www.melange.no/index.php/melange__bake_og_stekeeksperten/melange_rosinboller/21572

Jeg har ikke prøvd disse, men det ser jo ut som at det skal gå? Eller kanskje disse bollene heves med noe annet enn gjær?
Aha! Interessant - jeg skal smugkikke på innholdsfortegnelsen i butikken ;)

Blanche
15 Mar 2009, 17:57
Å, jeg tror de der melangegreiene er noe lureri, der er det nok noe annet tilsatt også. Skeptisk...

Ja, de er sikkert tilsatt mye rart, helfabrikata. Jeg tror det vil gå bra likevel, å fryse altså.

Taratroll
15 Mar 2009, 17:57
Her er også noen sånne boller fra frysedisken og her er innholdsfortegnelse
http://www.mollerens.no/produkter/Frys/Skillingsboller

Tina
15 Mar 2009, 18:01
Jeg frøs en pizzadeig og det gikk fint ihvertfall. Den hevet som bare det når den hadde tint :)

Sofia
15 Mar 2009, 18:38
Jeg må prøve, rett og slett :)
Tina, hvor varmt hadde du den for å heve den, da?

Purra
15 Mar 2009, 19:07
Jeg har og frosset en pizzadeig, tok den opp om morgen og laget pizzaen på ettermiddagen. Tinte i kjøleskap såvidt jeg husker.
Synes å huske at det gikk fint.

*huskeregentligingenting,sålistermegutherfra*

meloni
15 Mar 2009, 19:10
Kanskje det er forskjell på å fryse den før eller etter den har hevet? Er den allerede hevet så gjør det kanskje ikke noe at gjæren dør?

Men nå er ikke jeg noe husmoremne, altså, jeg bare synser;)

Perle
16 Mar 2009, 11:50
Jeg har også frosset ned pizzadeig, tatt den opp flere uker senere og da hevet den fint. Gjær er forøvrig en sopp, og sopp dør ikke når det blir frosset ned.

Jomma
16 Mar 2009, 12:09
Jeg har også frosset ned pizzadeig, tatt den opp flere uker senere og da hevet den fint. Gjær er forøvrig en sopp, og sopp dør ikke når det blir frosset ned.

Det stemmer det. Man kan fint fryse ned gjærdeig, bakeriene gjør ofte dette selv. Det kan være at man trenger litt mer gjær, eller at det må heve litt lenger etter tining, men det skal ikke være noe problem.

Jeano
16 Mar 2009, 12:29
Skal du lage boller av det så er det lurt å trille de ut før du fryser.
Bakeriene lager masse ferdig og putter i fryseren til dagen etter, de kjøper t.o.m ferdig bakte wienerbrød i store kasser så de slipper å lage de selv.
Rett fra fryst og inn på heving.
Men jeg tenker at deigen blir vanskelig å jobbe med,klissete etter den har vært fryst

Lille Frøken Hasselbrun
17 Mar 2009, 12:11
I ei oppskrift eg har på Foccacia står det at deigen kan frysast etter fyrste heving. (fyrst skal den hevast 1,5 timar, så kan den frysast og så kjevlast ut og hevast igjen)

Marit
17 Mar 2009, 14:34
Jeg tror gjæren kun dør hvis det er for varm væske. I kalde omgivelser bare utsetter man gjæringsprosessen.

Sofia
17 Mar 2009, 17:30
Da skal jeg prøve dette til helgen - fryse ned grov deig vi kan bruke til rundstykker eller pizza. Dere skal såklart få utførlig rapport.