PDA

Se full versjon : Klarer dere å blåse ut egg?

Filipine
22 Mar 2009, 17:17
Vi skal male påskeegg, og jeg tenkte å starte forberedelsene med å tømme egg. Men er det meg som er helt ududelig? Jeg har hull i begge ender, romtemperatur og alt jeg liksom skal. Men jeg klarer ikke å tømme dem, og jeg blåser som en gal. Finnes det noe triks, eller?

SusyQ
22 Mar 2009, 17:24
Hvis du bruker nål til å stikke opp, lønner det seg å stikke litt langt inn...slik at du punkterer plommen og den plommesekken før du blåser. Jeg synes det hjelper litt.

Marit
22 Mar 2009, 18:16
Mange år siden vi gjorde dette, men jeg husker at det er tungt- man må blåse ganske hardt. Stikk langt inn (slik at det blir hull på plommen) og lag et litt større hull der alt skal komme ut.

Nå fikk jeg også lyst å drive med litt påske formingsting. :høne:

meloni
22 Mar 2009, 18:29
Nå fikk jeg også lyst å drive med litt påske formingsting. :høne:

Jeg også! Men jeg tror jeg skal kjøpe noen sånne treegg til å male på, for jeg ser for meg at utblåste hønseegg fort kan gå i tusen knas i hendene på en litt hardhendt 2-åring, med påfølgende frustrasjon og tristhet.

Jeg har for øvrig aldri klart å blåse ut sånne egg :sparke:

SusyQ
22 Mar 2009, 18:34
Jeg også! Men jeg tror jeg skal kjøpe noen sånne treegg til å male på, for jeg ser for meg at utblåste hønseegg fort kan gå i tusen knas i hendene på en litt hardhendt 2-åring, med påfølgende frustrasjon og tristhet.

Jeg pleier å kjøpe isoporegg fra hobbybutikken, de er knall å male.

Taratroll
22 Mar 2009, 18:38

I fjor lagde A eget påskeegg av sånne pappegg http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?p=IXS760&OPT=*SL&LVL3=PASTEBOARD ,påskeservietter og decopagelim. Det ble kjempefint!

I år tror jeg vi lar barnehagen ta seg av påskepyntlagingen, de har holdt på i noen uker allerede.

Imp
22 Mar 2009, 19:07
Kan blåse ut egg ja. Men jeg har en slik eggutblåser meed pumpe og nål, mye lettere. Det følger med et lite bor som man lager hull med, det blir da bare et hull, og det er lite og pent. Bruker denne hver gang jeg bruker egg som ikke skal deles, så i løpet av et år blir det maaange egg.

Kjøpte den på en hobbybutikk for mange år siden, den kostet 30 kroner eller noe.

creemy
22 Mar 2009, 19:57
Jeg hørte om noen som malte på hardkokte egg for å slippe å blåse dem tomme + at de ikke knuste så lett når barna malte den.
De brukte limpistol til å feste bånd for å henge de opp.
Blir vell litt lukt etterhvert ville nå jeg tro?
Noen som har prøvd?

ohelene
22 Mar 2009, 20:08
Det er tungt og vi har måtta sende med to utblåste egg med kvar av ungane til barnehagen kvart år. Men det hjelper å berre la mannen i huset ta det. Eg fått veldig mykje mindre hodepine av eggblåsing etter at eg begynte med det :fnis:

Al-Kemia
22 Mar 2009, 20:23
Det gikk greit her... Første gangen jeg har blåst egg :D Kiddo fikk det også til. Men antar at ettersom jeg har lest dette nå så går det ikke neste gang ;)

MtL
22 Mar 2009, 23:44
Må man, så må man. Ikke med glede, og det var et forferdelig pes, men bare presset er stort nok, kommer også gørra ut.

Stratos
23 Mar 2009, 09:17
Det er lenge siden jeg har prøvd nå, men husker jeg gjorde da jeg var liten.

Og far blåste innover, han. Svelgte det, altså...

Imp
23 Mar 2009, 19:13
Jeg hørte om noen som malte på hardkokte egg for å slippe å blåse dem tomme + at de ikke knuste så lett når barna malte den.
De brukte limpistol til å feste bånd for å henge de opp.
Blir vell litt lukt etterhvert ville nå jeg tro?
Noen som har prøvd?

Har ikke prøvd det, men det står i en bok jeg har (Lag vakre egg) at det går an å gjøre dette. Da må de ligge i et vindu (i solen) så massen i egget tørker inn, det blir etterhvert en liten, hard brun kule. Man må snu på egget av og til så kulen ikke fester seg og egget henger skjevt når man henger det opp.

Men jeg anbefaler heller eggepumpen jeg altså. Fant et bilde av den nå:

http://www.okani.no/paske/vinter/varkatalog/eggepumpe/malemaskintilegg/menuid/91046/eggepumpe/prodid/4989/display.aspx

creemy
23 Mar 2009, 19:57
Har ikke prøvd det, men det står i en bok jeg har (Lag vakre egg) at det går an å gjøre dette. Da må de ligge i et vindu (i solen) så massen i egget tørker inn, det blir etterhvert en liten, hard brun kule. Man må snu på egget av og til så kulen ikke fester seg og egget henger skjevt når man henger det opp.
Jeg tor heller jeg holder meg til den gode gamle utblåsningen jeg :icon_wink: