PDA

Se full versjon : Flammeblåsing og amming

Ville Vanilje
10 Oct 2006, 21:13
nå er unga mine ganske store, og jeg lurer på om noen vet om jeg kan blåse flammer igjen snart... må man behandle melka som om det var alkohol i den kanskje? jeg bruker tennveske.

Sofia
10 Oct 2006, 21:16
Altså - jeg aner ikke hva svaret på¨dette spørsmålet er - men det er virkelig et av de mest fantastiske spørsmålene jeg har hørt. :icon_mrgreen: Blir du beruset av det, da? Jeg ville jo tro at mesteparten av alkoholen i tennvesken brant opp før den gikk over i blodet ditt.

Kanskje du kan ringe Nasjonalt ammesenter (eller hva enn de heter) og glede noen der med et spørsmål litt uten om det vanlige.

Sommerfugl
10 Oct 2006, 21:18
Hihihi, dette er ikke den vanligste problemstillingen jeg leser om!

Jeg vet jo ikke hvor mye som tas opp gjennom slimhinnene, men har tenkt litt på det samme når det gjelder å sprite hendene/puste inn damp på jobb. Regner med det fordunster temmelig raskt.

Vet du noe om hvor mye som tas opp av kroppen? Blir man bedugget av å blåse flammer?

Eple
10 Oct 2006, 21:20
Da jeg er en pyse har jeg aldri vært borti slike problemstillinger.:fnis:

(men er det ikke usannsynlig ekkelt med tennvæske i munnen?):forbausa:

MatAlv
10 Oct 2006, 21:23
:hyller:

Dette må være årets innlegg!!!!

Eple
10 Oct 2006, 21:28
:hyller:

Dette må være årets innlegg!!!!

Signerer!

Forumets mest fiffige så langt.:bukett:

mirimor
10 Oct 2006, 21:31
Har ikke noe svar - men for et FANTASTISK spørsmål!!!:banan2:

Ville Vanilje
10 Oct 2006, 21:39
hahah. Nei nå. :knegg:

.....grunnen til at jeg spør er fordi dersom du inhalerer tennveske kan du få kjemisk lungebetennelse, dersom du svelger det kan du få lungeskader.

og noe av det vil vel bli tatt opp i systemet mitt selv om jeg drikker masse h-melk for å lage en beskyttende hinne i spiserør og mage.

såh. :magedans:

Ville Vanilje
10 Oct 2006, 21:41
og nei, man bir ikke bedugget, men en får et kick;)
nesten like stort som å ligge på spikermatte:P

SusyQ
10 Oct 2006, 21:42
He he he. Jeg aner virkelig ikke.
Jeg kjenner en flammeblåser, han bruker lampeolje. Blir det samme som tennveske kanskje?

Tina
10 Oct 2006, 22:49
Dagens spørsmål ja! Eller årets? ;)

Uansett. Alkohol og amming er vel ikke så farlig... :skrape: ?
Ellers har jeg selvfølgelig ikke peiling. Ville vært mer rart om noen hadde det... :knegg:

Perle
10 Oct 2006, 23:15
Uhørt at dette ikke er ammehjelpspensum. :knegg:

Jeg aner virkelig ikke, men vil gjette at du må få i deg litt for at det skal gå over i melka i særlig grad. Og det er sikkert ikke noe særlig for deg å få i deg litt heller??

Ville Vanilje
11 Oct 2006, 08:38
nei det er snakk om bare noen dråper inn i systemet med mindre jeg svelger en munnfull, og da er bærer det på sykehuset uansett ;)

okei, men da anser jeg det som trygt å amme og blåse flammer så lenge en ikke gjør samtidig:D

Ville Vanilje
11 Oct 2006, 08:39
He he he. Jeg aner virkelig ikke.
Jeg kjenner en flammeblåser, han bruker lampeolje. Blir det samme som tennveske kanskje?

hm lampeolje? er det parafin i den? nei det kan det vel ikke være. hva er "sunnest" av de to? noen som vet?

SusyQ
11 Oct 2006, 08:47
Jeg aner altså ikke. men, han påstår at det ikke "smaker" så ille som tennveske.

Hmmm, han er også musiker forresten. Er dette en sånn musikergreie?

Ville Vanilje
11 Oct 2006, 11:50
musikergreie? hehe vet ikke jeg. MEn det var i forbindelse med en av pappamannens konserter jeg lærte meg det, og holdt fakirshow mens de spilte. Fantastisk artig er det i hvertfall.

Chickpea
12 Oct 2006, 00:28
Utrolig bra:stryke: En helt ny problemstilling! Hva står det på tennveskeflaska da? "Sikkerhet under graviditet og amming er ikke fastlagt. Kontakt din fakir"

krusedull
12 Oct 2006, 00:44
Du altså! :knegg: Forskjellen på tennvæske og lampeolje er at lampeoljen er litt renere enn tennvæske og ikke lukter så sterkt ved forbrenning, fordi den skal brukes innendørs. Tror det er en del dyrere enn tennvæske også. Det du spurte om opprinnelig kan jeg ikke svare på :lol:

Athiqa
12 Oct 2006, 08:28
Sier som over, jeg tror dette er det kuleste spørsmålet jeg har lest, noensinne. :knegg:

Kan du ikke spørre legen din?

Athiqa
12 Oct 2006, 08:29
musikergreie? hehe vet ikke jeg. MEn det var i forbindelse med en av pappamannens konserter jeg lærte meg det, og holdt fakirshow mens de spilte. . Nå blir jeg jo litt nysjerrig på hvem denne pappaen er..

Perle
12 Oct 2006, 08:55
Jeg treffer "ammesuperligaen" neste helg, da skal jeg på landstreffet i ammehjelpen. Jeg får spørre dem. :knegg:

Filipine
12 Oct 2006, 09:02
Fantastisk spørsmål!
Men uten å være ekspert, så ville jeg ikke regnet med at det er skadelig. Jeg ville nok i alle fall flammeblåst og ammet samtidig, om det mot formodning skulle være aktuelt. Jeg har forholdt meg til ting jeg har inntatt som kan gå over i blodet i relativt store mengder. Det vil jeg ikke si en munnfull gjør. For å trekke det langt nok, får man promille i munnhulen av å drikke surmelk eller skylle seg med munnskyllevann, men det har ingen effekt på morsmelken.

Strikk
12 Oct 2006, 21:30
Min mann er kjemiker, og han er veldig skeptisk til amming og flammeblåsing, for han mener at i lampeolje (han fraråder veldig å bruke tennvæske!!) finns det spormengder av ting som er usunne og som ikke står i innholdsfortegnelsen, og som potensielt kan gå over i melka og dermed skade barna. Han ville i hvert fall ikke tillatt at jeg flammeblåste så lenge jeg ammer hans barn.....

Sofia
12 Oct 2006, 21:38
Min mann er kjemiker, og han er veldig skeptisk til amming og flammeblåsing, for han mener at i lampeolje (han fraråder veldig å bruke tennvæske!!) finns det spormengder av ting som er usunne og som ikke står i innholdsfortegnelsen, og som potensielt kan gå over i melka og dermed skade barna. Han ville i hvert fall ikke tillatt at jeg flammeblåste så lenge jeg ammer hans barn.....

Ah! For en fantastisk kompetanse mødre og fedre har. Jeg hadde aldri trodd noen skulle ha et velbegrunnet svar i denne tråden, men vips, så dukket det opp! :hopp:

MatAlv
12 Oct 2006, 21:42
Ah! For en fantastisk kompetanse mødre og fedre har. Jeg hadde aldri trodd noen skulle ha et velbegrunnet svar i denne tråden, men vips, så dukket det opp! :hopp:

:nikker: det samme tenkte jeg. Utrolig hva man kan få svar på her altså....

(går og tenker ut et finurlig spørsmål)

Fant
12 Oct 2006, 21:53
Jeg har også forstått det slik at det er kjempeviktig at oljen er renest mulig. Helt rein parafin er ikke lett å få tak i, men lampeolje er vel det beste alternativet? Det er det jeg bruker i forbindelse med mine flammeaktiviteter. (Ikke like dramatiske som dine altså :huh: )

Men i alle tilfeller er det jo snakk om helsefarlige saker, enten man puster det inn eller får det på huden, jeg mener å ha lest et advarselsskriv som sier at det trekker rett inn i huden blah blah... *lete, lete* ... her (http://www.homeofpoi.com/articles/FireSafety.php)! Men tror ikke de nevner amming spesielt, nei..

Kanskje du kan spørre på helsestasjonen? :fnis:

Perle
12 Oct 2006, 22:08
Dersom du absolutt må flammeblåse, skulle du være trygg om du greier å få tak i ren parafin. Dette sier legemiddelhåndboka:

Parafin, flytende : Se laksantia.

Laksantia : Liten systemisk absorbsjon tilsier at overgang til morsmelk er minimal. Kan brukes av ammende.

Strikk
12 Oct 2006, 22:47
Dersom du absolutt må flammeblåse, skulle du være trygg om du greier å få tak i ren parafin. Dette sier legemiddelhåndboka:

Parafin, flytende : Se laksantia.

Laksantia : Liten systemisk absorbsjon tilsier at overgang til morsmelk er minimal. Kan brukes av ammende.

Min mann sier igjen at det er stor forskjell på å ha parafin på huden og i magen/i munnen. Han sier videre at det er vanskelig å få tak i absolutt ren parafin, og at den i såfall vil være dyr.

Det urene i parafin kan for eksempel være aromater som kan være kreftfremkallende. Parafin består av hydrokarboner i forskjellige lengder, og noen av disse er svært farlige! Det er rett og slett ikke lagd for å få inn i kroppen. Mannen bruker en av disse hydrokarbonene mye på jobben, og er da superforsiktig, selv om det her ikke er snakk om å putte i munnen.

Jeg vil nok tro at sitatet fra legemiddelhåndboka er ment for parafin brukt på huden, feks i kremer..

Og dette var mitt innlegg nummer 2 på dette forumet, artig tråd å starte med! Skal si hei!, men må legge meg nå. Måtte bare svare på dette siden jeg satt her med spesialkompetansen (han har doktorgrad i organisk kjemi..).

Ville Vanilje
12 Oct 2006, 23:46
Min mann sier igjen at det er stor forskjell på å ha parafin på huden og i magen/i munnen. Han sier videre at det er vanskelig å få tak i absolutt ren parafin, og at den i såfall vil være dyr.

men parafin får man diare av, det trodde jeg i hvertfall, har alltid vært forsiktig med å ikke få lampeolje fra fingrene i munnen. det kan jeg ikke bruke.:(
eller? er det en urban legende?

Perle
12 Oct 2006, 23:52
men parafin får man diare av, det trodde jeg i hvertfall, har alltid vært forsiktig med å ikke få lampeolje fra fingrene i munnen. det kan jeg ikke bruke.:(
eller? er det en urban legende?

I legemiddelhåndboka er parafin koblet opp mot laksantia, hvilket er avføringsmidler (jeg sjekket). Men jeg aner ikke hvor mye parafin du må drikke for å få sjuttu. :gal:

Eple
13 Oct 2006, 00:05
Strikk: :blomsterfjes: gi doktoren en klem fra oss og takk for info!

Nå fikk jeg mange flere argumenter for å IKKE leke med ild.:fnis:

UltraPyseEple

Ville Vanilje
13 Oct 2006, 09:16
hihi
takk for gode svar alle sammen:) nak