PDA

Se full versjon : Snu bilsetet?

Mari
22 Jun 2009, 01:17
Vet ikke helt om dette er rette stedet for denne tråden, men prøver:
Jenta vår er snart tre år, og har kjedet seg veldig i bilen i det siste, så vi har snudd bilsetet til fremover vendt. Nå følger hun med og kommenterer når det er klart, og har det riktig så artig.
Men jeg merker jeg er litt skeptisk... Setet er mye mer ustødig denne veien, siden ikke den "foten" er der og støtter nedenfra. Samtidig har jeg sett noen snutter om kollisjonsskader (som er fæle) i det siste. Tingen er bare at vi skal på kjøreferie til bergen, oslo og sverige i sommer, og jeg gruer meg for å eventuelt sette hennne "feil vei" igjen, nå når hun har fått smaken på å sitte forover.
Noen som har erfaringer/ tanker rundt dette?

I tillegge har jeg denne gangen ikke brukt gravide-sele i det hele tatt.
:gravid2:
Skulle hatt litt mer infor om de virker eller ikke, egentlig, men kan jo bare bruke det for sikkerhetsskyld, liksom. Har bare fått litt nok av allt som må unngås for å være på den sikre siden, (ofte mottar jeg et litt bebreidende blikk på min fårepølse-skive, som jeg bare MÅ ha til frokost!) :( Så mitt spm her er fungerer disse selene egentli? min forrige hadde bare borrelås, som jeg er sikker på ville gått opp med littegranne belastning...

Eple
22 Jun 2009, 01:33
Hei Mari!

Jeg tror vel det kommer an på størrelsen på barnet også?
Kjenner jeg har utrolig lyst til å snu setet til min jente også- men hun er nok litt for liten- nettopp fylt to. Ut over det så har jeg ingen råd- for dette er ikke mitt spesialfelt. Vet bare at det ikke finnes en fasit- hvertfall etter at vi holdt på å kjøre utfor da Eplejenta lot som hun spydde- ja hun gjorde faktisk det!:sjokk:
Det var på motorveien og jeg sto på knærne i setet mitt for å se bak- der hun satt helt musestille og smilte.... Pr i dag er det nesten ikke mulig å kjøre alene med henne da hun klarer å komme seg ut av selene- bilkjøring er et mareritt!!!

Og gravideseler- tror ikke det er så stor forskjell på det. Så sist lot jeg vær å kjøpe og brukte vanlige seler.

Moder'n
22 Jun 2009, 11:36
Jeg har ikke så mye å komme med hva angår snuing av bilstol. Men gravidbelter, det er en liten kjepphest for meg.

Du trenger ikke bruke gravidbelte. Trygg trafikk sier at et gravidbelte ikke ødelegger virkningen av det vanlige beltet, men det gir heller ingenting ekstra. Dvs, hvis du syns et gravidbelte øker din komfort, så må du selvsagt gjerne bruke det. Men det har ingen sikkerhetsmessige hensikter.

Da er det viktigere at du, når du kan la være, ikke kjører. Rattet er ikke helt bra å ha nært magen. Vær heller passasjer.

Pass ellers på at du bruker det vanlige bilbeltet riktig. Stram det godt over hoftekammen (og da under magen) og sørg for at skrådelen av beltet går mellom brystene og sitter stramt.

Al-Kemia
22 Jun 2009, 11:43
Kiddo var først bakovervent, så arvet vi en gammel stol og hun satt forovervent noen måneder - helt til jeg fikk helt hetta og bestilte en bakovervent stol. Damen som mottok bestillingen mente at det ikke gikk an å venne til å sitte bakovervent igjen fordi barna visstnok lettere blir bilsyke etter et slikt skifte, men det gikk helt fint det.

Taratroll
22 Jun 2009, 11:45
Mange mener at dersom barnet er over 15 kg og man vil sette dem fremovervendt, så er beltestol det beste alternativet siden det ikke gir like stor belastning på nakken ved en kollisjon.

Lubelillen
22 Jun 2009, 11:48
Av det jeg har fått med meg bør man virkelig tenke seg godt om før man snur barnet. Skadene ved et eventuelt uhell er dramatisk mye mer alvorlige ved forovervendt bilsete enn ved bakovervendt. Det anbefales at barna sitter bakovervendt til de er 4 år, og gjerne lengre også. Jeg er ingen fanatiker, og kan skjønne at det er vanskelig med barn som hater å sitte bakovervendt, men synes terskelen er for lav for mange (ikke ment til noen i tråden, tenkte generelt).

Hva med dvd spiller? Sladrespeil? En voksen bak? Når vi er på lengre turer sitter som oftest en av to voksne bak. Når nestemann kommer må vi velge å enten satse på at ungene har nok selskap i hverandre og fremtidige dvdspillere, eller koble ut airbag og sette et barn foran. Sladrespeilet kunne jeg aldri klart meg uten. Selv om jeg er alene i bilen kan jeg følge med på om B sover, eller om han holder på å kjede livet av seg.

Og gravidseler har ingenting å si for sikkerheten, kun for komforten. Jeg har heller ikke brukt gravidbeltet en eneste gang denne gangen, mot konstant forrige gang.

Og ang fårepølsa di. Hvis du putter pakken i fryseren 3 døgn før du spiser den er også den helt trygg. ;)

Taratroll
22 Jun 2009, 11:56
Jeg bruker heller ikke gravidsele forresten. Men jeg passer på å stramme beltet godt under magen.

Her satt A fremovervendt til hun ble 4. Da brakk hun kragebenet og vi skiftet til beltestol for å slippe å ha seler over den vonde skulderen. Hun klagde egentlig aldri over å sitte bakovervendt heller. Mens O syns at han burde få lov til å sitte i søsteren sin stol når hun ikke er med i bilen. Men han får nok bare belage seg på å sitte bakovervendt til han blir 4 han også.

Serendipity
22 Jun 2009, 11:58
Som Taratroll sier så er det bedre å kjøpe en beltestol dersom barnet er over 15 kilo, du finner sikkert litt info om det på Trygg Trafikk. Vi hadde en Akta Graco som kunne monteres begge veier og vi syntes også den ble for vinglete fremovervendt. Så vi byttet til en solid beltestol der beltet ble låst fast av klemmer.

Dere må selv kjenne på om dere ønsker å snu barnet fremover, man kan ikke bli så fantatisk at man ikke tør å kjøre bil om barnet sitter fremovervendt. Veie fordeler og ulemper opp i mot hverandre, så tar man en avgjørelse basert på det. Vi snudde da Tipp nesten var 3 år fordi han rett og slett fikk helt noia av å sitte bakovervendt. Vi er avhengig av å kjøre endel bil og måtte derfor gjøre det som var riktig for oss. Det har heldigvis gått bra :)

Ellers kan jeg også anbefale DVD-spiller i baksetet eller koble ut airbag i framsetet og sette barnet bakovervendt der, da har barnet kontakt med både den som kjører og den som sitter bak, vi gjorde det slik en stund før han ble lei der også :)

Noor
22 Jun 2009, 12:49
Vi snudde gulljenta ganske nylig, hun er straks 3,5 år. Jeg hadde endel kvaler, og valgte derfor å sende mail til HTS fordi vi har Besafe Izi combi sete til dem.

Her er mailen jeg sendte:

Hei!

Jeg lurer litt på hvor langt barn en Besafe izi combi fra 2007 er laget for? Vi har datteren vår på 3 år sittende bakovervendt, men merker at selene begynner å bli knappe når hun har dress/yttertøy på. Hun er lang for alderen, rett over en meter, men veier bare 13 kilo. Jeg er redd hun ikke kommer inn i setet sitt til høsten når hun igjen må ha mer tøy på, eller finnes det en løsning jeg ikke har tenkt på. Det er tungvindt å alltid måtte ta av yttertøy synes jeg. I tillegg har hun begynt å klage over at hun får vondt i ryggen når vi kjører bil til hytta, det er en biltur på snaue 2 timer. Vi har sett litt på det, og mistenker at det kan være at hun bøyer bena sine så når hun sitter som kan gjøre det, men vi får ikke mer plass til bena hennes sånn setet står nå. Søsteren på 1 år sitter forran henne i samme type sete, og med den bilen vi har nå blir det for trangt om vi skulle sette det enda lenger fra seteveggen bak.

Hva er løsningen for oss, jeg ser ikke helt at hun veier 15 kg til høsten sånn at det neste setet evt. vil passe da.

Jeg har også hørt at det ikke er så bra å sitte i bilstol forovervendt, hvis man bruker bilstolens seler på barnet og bilens til å feste stolen med. Stemmer det?

Nå ble det mange spørsmål, jeg har allerede forsøkt å stille de samme til forhandler - barnas hus i tønsberg - uten å få gode svar på det jeg lurer på. Håper dere kan hjelpe meg.

Og her er svaret:

Hei hei!

En gylden regel er at senter på hodet ikke skal overgå kanten på stolen, utover dette har vi ingen skreven regel på hvor langt barnet skal være. Jeg antar at dere har flyttet skulderbeltene til øverste punkt bak på stolen også..? Noe mer er det i så fall ikke å gå på når det gjelder beltene i stolen, dessverre. En løsning som dere kan bruke mht at det er trangt for bena, er å snu stolen med kjøreretningen da blir det frigitt mer plass, for ettersom du skriver så har dere en iZi Combi...? Den kan benyttes begge veier.

Ang. bruk av bilens belter og barnestoler – Internbeltene er godkjent for barn opptil 18 kg, utover dette skal barna sikres i bilens belter. Når barna settes i bilstoler fra 15 kg, kan det benyttes reguleringsbelter for å få den riktige høyden på sikkerhetsbeltet. Hva angår barn under 18 kg, skal disse helst sitte så lenge bakovervendt som mulig, men blir det ubehagelig mht benplass eller andre hensyn, kan bilbarnestolen settes fremovervendt (så sant du har en Combi stol). Det er fullt forsvarlig og godkjent så lenge bilbarnestolen er riktig montert iflg bruksanvisning.

Mvh

Lubelillen
22 Jun 2009, 13:06
Nå vil ikke jeg fremstå som en som kommer med pekefinger eller noe, og kvier meg egentlig for å skrive mere i denne tråden (redd for å bli misforstått). Men her goes. Fremovervendt kjøring er jo tilltatt fra 9 kg mener jeg å huske, poenget er at bakovervendt er tryggere. Og produsenten kommer alltid til å tale sin egen sak,hva om denne henvendelsen hadde vært sendt til Trygg Trafikk i stedet?

For eksempel forteller Aderma konsulenten på apoteket om hvor fabelaktig solkremen er til barn, mens det i realiteten er testet (og slaktet) av Grønn Hverdag og ikke bør brukes til barn i det hele tatt.

Men dette med å snu barna. De fleste her inne gjør jo dette som et gjennomtenkt valg, og det er ikke her du finner foreldre med spebarn i fremovervendt. Jeg vil bare frem til at det er best å hente opplysninger fra nøytrale kilder og ikke de som tjener penger på dette. (Og jeg dømmer virkelig ingen som setter barna sine fremovervendt når de begynner å nærme seg/bikke 3 år eller har unger som haaaaater å kjøre bil altså. Jeg er velsignet med en veldig tålmodig bilkjørende gutt, og sier ikke at det umulig at jeg står i samme situasjon selv om et års tid. B er allere 90 cm og 15 kg - hvordan skal han få plass bakovervendt etterhvert???)

Augusta
22 Jun 2009, 14:52
Vi flyttet gutten fra bakovervendt til beltestol da han var 3 år gammel. Da var han 18 kg, og selene på bilsetet var veldig trange.

Noor
22 Jun 2009, 15:20
Nå vil ikke jeg fremstå som en som kommer med pekefinger eller noe, og kvier meg egentlig for å skrive mere i denne tråden (redd for å bli misforstått). Men her goes. Fremovervendt kjøring er jo tilltatt fra 9 kg mener jeg å huske, poenget er at bakovervendt er tryggere. Og produsenten kommer alltid til å tale sin egen sak,hva om denne henvendelsen hadde vært sendt til Trygg Trafikk i stedet?

Helt enig, mye bedre å ta sånt med de som er uavhengige. Greia med mitt spm var å prøve og finne ut hvor lange barn de lager seter til, men det svarte hun ikke på. Så når jeg så denne tråden tenkte jeg bare at jeg kunne legge ut svarene som et moment i diskusjonen.

Vår avgjørelse om å snu ble ikke tatt på bakgrunn av det svaret vi fikk, men rett og slett fordi gulljenta begynte å få vondt i ryggen når hun satt bakovervendt og vi kjørte mer enn en kort tur. Jeg skulle ønske hun hadde vært litt tyngre, da hadde vi byttet til neste stol av typen som bruker bilens seler. Det må jo være bedre.

Mari
22 Jun 2009, 15:26
Tusen takk for gode tilbakemeldinger alle sammen! Nå ligger fårepølsa i fryseren, og jeg skal veie jenta når hun kommer hjem. Er rett og slett usikker på hvor tung hun er, jeg! hun er ikke den største treåringen, så tror det er lurt å reversere setesnuinga :huh:
Vil bare si at ingen av svarende virker dømmende for meg ;)
Jeg tror vi skal gjøre et forsøk på å koble ut airbag, og la mia sitte bakovervendt i fremsetet i ferien, så kan jeg slappe av bake. Da blir det ikke så ille for henne å snu tilbake håper jeg. Så får vi se om beltesete er neste investering. DVD spiller JA! Forstår at det er en annen lur investering til sommerens langtur :)
De snuttene jeg såg om trafikkskade på barn var forøvrig fra trygg trafikk, som anbefaler sterkt å vente med å snu barnet til ca 4 årsalderen.

Veldig greit at disse gravideselene ikke er et must. Sist skifta jeg den fra sete til sete hele tiden, ettersom hvor jeg satt. (Trodde kanskje at selen vil gli opp til midten av magen under en kollisjon, og at gravideselen kunne forhindre dette til en viss grad...) Nå skal jeg unngå rattet og kose meg i baksetet:blomsterfjes:

Noor
22 Jun 2009, 16:02
Nå har jeg ringt Trygg trafikk, og fikk snakke med en veldig hyggelig dame.

Det hun sa var at de anbefaler at man sitter bakovervendt så lenge som mulig, helst til 3-4 år. (De fleste snur faktisk mye tidligere sa hun, men det anbefalte hun ikke).

Det med bilens egne seler kontra bilstolens seler i forovervendt posisjon, er omstridt. Noen sier at det ikke har noe å si i det hele tatt, mens andre fokuserer på det dobbeltrykket. Men hun sa at det er usikkert om det har stor betydning.

Det aller, aller viktigste er at barnet sitter korrekt montert i en bilstol som passer. Og at man bestreber seg på bakovervendt så lenge som mulig.

Mari
22 Jun 2009, 16:06
Oi-- du tok likegodt en telefon du :) Supert da!

Noor
22 Jun 2009, 16:18
Oi-- du tok likegodt en telefon du :) Supert da!

hehe, ja den har vært på programmet lenge altså. Men nå fikk jeg det sparket bak jeg trengte for å ringe.

Noor
22 Jun 2009, 16:19
En annen ting hun fokuserte på, var at det er veldig viktig at selene kommer ovenfra over skuldrene. Barnet må med andre ord ikke være for høyt for setet, slik at selene starter nedenfor skuldrene. Om det skulle skje må man bytte sete.

Junimor
22 Jun 2009, 16:28
Her sitter Knotten på 2,5 bakover, og der blir han sittende lenge.
Snuppa ble faktisk snudd bakover da hun fylte fem år, etter å ha sittet fremover siden hun var 1 år (*grøss*), og det gikk smertefritt.
Nå er hun syv år og sitter fremover i beltestol igjen.

Knotten sitter i et iZi Combi-sete, og fordelen med dette er at det er metervis med plass til barnas ben om man bare regulerer den støttesaken langt nok inn i setet som setet står i.
Vi har også tatt av nakkestøtten på plassen hvor setet hans står, og dermed har han allverdens utsikt.
Vi prater like mye med han om hva vi ser langs veien som snuppa.

Når man er "opplyst" er det et vanskelig valg å ta om når man skal snu barna. I noen situasjoner må man dessverre snu tidlig, men om barnet ikke klager og har plass i setet bør det definitivt sitte bakovervendt så lenge som mulig.
En lege ved Rikshospitalet (om jeg ikke husker helt feil) sier at barnet egentlig burde sitte bakovervendt til 8-årsalder fordi nakken ikke er utviklet nok til å tåle en kraftig frontkollisjon før den tid.
(egentlig burde alle som sitter i bilen sitte bakovervendt, men den er litt vrien å få til.. ;) )

kenguru
22 Jun 2009, 19:27
Flott tråd med masse god informasjon.
Vi har okket oss over litt dårlig plass i bilen med bakovervendt sete til stor gutt..men kun 3år. Vi får nok vente til han blir fire med å snu han tror jeg.
Så det så.
Når det er sagt..så snakket jeg med noen som hadde en bebi under året- og lurtepå om de skulle kjøpe forovervendt sete..
Jeg forklarte sakte og rolig at det var galskap..men vet ikke hva de endte opp med?...

Og der hvor jeg kommer fra er det vanlig og kjøre med ungen på fanget uten bilbelte..gitt...
vi er noen særinger

katari
22 Jun 2009, 20:37
Mange mener at dersom barnet er over 15 kg og man vil sette dem fremovervendt, så er beltestol det beste alternativet siden det ikke gir like stor belastning på nakken ved en kollisjon.

Vil en beltestol bare si en barnestol som er festet med belter og ikke baser o.l eller hva betyr det?

uff da. H har aldri vært noen fan av bilkjøring. Men vi har snudd setet hennes nå- er ingen andre gode muligheter når du har en bil med to dører og ungen skal sitte baki og bena hennes er jo milevis for lange til at hun kan sitte den veien. vi har acta graco sete. følgte med en sånn bøyle sak men selv med den blir bena hennes knust inni seteveggen så det går jo bare ikke..

Nå elsker hun og kjøre bil når hun kan se ut av vinduet. ikke at vi kjører så mye og langt. vår bilkjøring er som regel innenfor en radius på 10 km og ikke på motorvei(typ til matbutikken o.l) derfor har vi latt det være sånn. hadde jeg kjørt flere mil med ungen baki hver dag hadde jeg sett annerledes på det. i helgene hender det jo fort vi kjører noen mil da.

nå henter vi ny bil i morgen med fire dører. den nye babyen skal jo sitte bakovervedt lenge i det minste setet med base. så mulig det går ann og snu H tilbake da og se om hun er med på det siden babyen sitter sånn også. Vi får se. men da må vi vel kjøpe en løs base av noe slag som går såpass langt ut at hun får plass til bena?? stolen hennes er nå forøvrig festet med bilens seler i hennes sete bak.

men synes ikke hun sitter så godt i stolen egentlig. hun kommer liksom ikke helt nedi med rumpa. vi skal se på det og justere i morgen når vi bytter bil. man kan justere ryggen på setet frem og tilbake. men synes de sidebeskyttelsene kommer så langt ned at de liksom presser henne nedover i stolen. og de kan man ikke sette lengre opp.(evt. må vi ta de av?) er det kun for komfort? jeg ser for meg at iallefall v sidekollisjon at de vil dempe skadene og forhindre nakkesleng.

Mari
22 Jun 2009, 21:27
Vil en beltestol bare si en barnestol som er festet med belter og ikke baser o.l eller hva betyr det?

Jeg forstår det slik at det er bilseter uten egne belter (mer som en avansert pute med rygg og sidebeskyttelse), slik at det er bilens seler som strammes om barnet hvis en kolliderer. Da rykker det ikke først i bilselene og så i selene fra setet. Virkningen av dobbeltrykket er som nevnt over i tråden omdiskutert.

Taratroll
22 Jun 2009, 21:41
Jeg forstår det slik at det er bilseter uten egne belter (mer som en avansert pute med rygg og sidebeskyttelse), slik at det er bilens seler som strammes om barnet hvis en kolliderer. Da rykker det ikke først i bilselene og så i selene fra setet. Virkningen av dobbeltrykket er som nevnt over i tråden omdiskutert.
Ja, en beltestol er en stol som bruke trepunktsbeltet til bilen.

Ellers har vi aldri hatt noe problem med at barna får vondt i bena av å sitte litt sammenkrøket. Og med både izi combi og acta graco cosmic har de også fått plass til bena mellom setet og seteryggen i baksetet. Man bør huske på at barn generelt er mye mer myke i kroppen enn det vi voksne er og vi bør derfor ikke anta at det som ville vært ubehagelig for oss er det for dem.

Lille O
22 Jun 2009, 21:41
Hei Mari!

Det var på motorveien og jeg sto på knærne i setet mitt for å se bak- der hun satt helt musestille og smilte.... Pr i dag er det nesten ikke mulig å kjøre alene med henne da hun klarer å komme seg ut av selene- bilkjøring er et mareritt!!!
.

:eek:

Har dere prøvd slik klips på selene hennes? Med mindre hun er ekstremt fingernem og greier å få av den klipsen, så er det umulig selv for barn av slankeste sort å åle armene sine ut av selene med enn sånn klips.

JifraNord
22 Jun 2009, 22:26
nordjenta sitter enda bakover hun er over 3 år... kommer til å sitte slik til hun er iallefall 4 år.. veier nesten 13 kg og er 96 cm. jeg har dvd spiller til henne, så på lengre turer ser hun på dvd og er veldig fornøyd. i tillegg har jeg speil slik at jeg ser henne godt, og hun ser meg. hun er foreløpig fornøyd. litt trangt til beina, men på lengre turer tar jeg av skoene. og hun har ikke klaget selv på at det er trangt..

Filipine
23 Jun 2009, 00:56
Vi snudde da vår var 3,5 år. I retrospektiv angrer jeg på at vi ikke gjorde det tidligere. Trafikkfaren med to misfornøyde, spyende, kranglende og hylende barn var stor. Det var rene mayhem.

En av oss satt mellom dem når vi var to som kjørte, men det betydde at den voksne måtte sitte usikret, fordi det ikke var plass til å ta på beltet med de to setene. Nå kjørte vi lite til hverdags, så i dag ville jeg snudd dem tidligere.