PDA

Se full versjon : 2009- Det Store Tannproblemåret

Prestekrage
03 Jul 2009, 09:33
Dette året kommer jeg til å huske som det året da jeg stadig var plaget med noe knyttet til tennene. Tidligere har jeg hatt god tannhelse og bare hatt noen få små hull.

Det begynte tidlig i februar med en smertefull betennelse i tilknytning til en visdomstann som ikke var kommet opp. Jeg ble skikkelig plaga med den, også i flere uker etter at den var trukket.

Mens jeg ennå hadde smerter etter visdomstanna, fikk jeg mer og mer vondt i ei tann der fyllingen kjentes løs. Da jeg endelig orket å gå til tannlegen igjen, viste det seg at det var blitt hull under fyllinga. Tannlegen prøvde først med vanlig fylling, men jeg fikk store smerter i etterkant og til slutt ble det så ille at det ikke hjalp med vanlig smertestillende, jeg klarte knapt å spise og jeg fikk ikke sove stort om nettene. Jeg fikk akutt behandling og det ble forsøkt rotfylling, men tallegen klarte det ikke og jeg måtte henvises til spesialist med 4-6 måneders ventetid. Smertene var imidlertid heldigvis borte, og det føltes helt fantastisk siden jeg hadde hatt konstant vondt i munnen i 4 måneder da.

Men så gikk det bare to uker, og så fikk jeg betennelse i den andre visdomstanna nede. Da var jeg snar med å få den trukket, for jeg kjente ikke at jeg orket mere smerter i munnen. Heldigvis fikk jeg ikke så store plager i etterkant av trekkingen denne gangen.

Men så gikk det altså bare to uker til, og så knakk jeg den tanna som jeg venter på å få rotfylt. Det er visst ikke så uvanlig at det skjer, og jeg spiste bare is med sjokoladebiter da det skjedde.

Så var det inn til tannlegen for syvende gang på fem måneder for å få ei midlertidig fylling. Nå er spørsmålet bare: skal jeg trekke hele tanna (nummer 6 telt bakover fra fortanna, altså tredje bakerste tann) eller skal jeg betale en uhorverlig mengde penger og bruke mye tid på å få den fiksa på et vis? Jeg kan enten rotfylle den og få krone, men det vil antakelig koste rundt 20 000 kr, eller sette inn implantat som visstnok koster 30 000 kr der jeg bor.

Jeg må si jeg er frista til å gjøre kort prosess og bare få den trukket siden det ikke er en tann som vises så godt. Det er visst ikke helt uproblematisk å trekke 6-årsjeksler, og jeg vil nok få en del smerter i noen uker i etterkant. Men likevel... Jeg har allerede brukt over 10 000 kr på tannlege i år, og jeg kjenner at jeg har lite guts igjen til en langvarig prosess med å få rotfylt og få krone...

isleofview
03 Jul 2009, 09:39
Trekk den ut!
Rotfylling er aldri bra, det påvirker bl.a. energibanene i kroppen vår har jeg lært av min healer i California.
Jeg har trukket jeksel nr. 2 på begge sidene nede. Det synes hvis jeg gapskratter, men ellers går det bra.
Lykke til! :blomsterfjes:

SusyQ
03 Jul 2009, 20:27
Huff! Vet ikke om jeg ville orket en sånn runde til...og som du sier, du har jo allerede brukt ganske mye penger. Dersom du har jekslene i behold på andre siden, ville jeg trukket denne. Mest sannsynlig vil den aldri bli helt bra igjen. Skulle du ende opp med å savne den, kan du spare penger og investere i en bro en gang i fremtiden..eller ev. implantat.

Rotfylte tenner er lunefulle.

SusyQ
03 Jul 2009, 20:49
Men du?? 20 000 for rotfylling og krone?? Damn, hvor går du til tannlege egentlig? Det var skikkelig stive priser synes jeg. I følge mine beregninger burde det ikke komme på over 10 000. Ca 3800/4000 for rotfyllingen og mellom 4500/5000 for krona. Alt ettersom type krone du ønsker, gull/porselen eller zirconium.

Prestekrage
03 Jul 2009, 23:35
Men du?? 20 000 for rotfylling og krone?? Damn, hvor går du til tannlege egentlig? Det var skikkelig stive priser synes jeg. I følge mine beregninger burde det ikke komme på over 10 000. Ca 3800/4000 for rotfyllingen og mellom 4500/5000 for krona. Alt ettersom type krone du ønsker, gull/porselen eller zirconium.

Greia er den at vanlig tannlege ikke klarte å rotfylle tanna mi, så jeg må til spesialist og det koster visstnok ca det dobbelte, altså 8000 kr. Og fordi jeg nå har knekt tanna helt opp under tannkjøttet, så kan jeg ikke ha vanlig krone, men må ha med gull og stift og greier, og det kosta visst minst 10 000... Men dette med den totale summen til slutt for en slik løsning er litt uviss og avhengig av en hel del ting. Men sikkert er det i hvert fall at det blir skrekkelig dyrt...

SusyQ
03 Jul 2009, 23:43
Greia er den at vanlig tannlege ikke klarte å rotfylle tanna mi, så jeg må til spesialist og det koster visstnok ca det dobbelte, altså 8000 kr. Og fordi jeg nå har knekt tanna helt opp under tannkjøttet, så kan jeg ikke ha vanlig krone, men må ha med gull og stift og greier, og det kosta visst minst 10 000... Men dette med den totale summen til slutt for en slik løsning er litt uviss og avhengig av en hel del ting. Men sikkert er det i hvert fall at det blir skrekkelig dyrt...

Aha! Da skjønner jeg.
Nei, vet du hva...jeg hadde trekt den.:nemlig:
6-årsjekselen er stor og du kommer til å merke at den blir borte, men du kommer garantert til å få mer problemer med den. Uansett om spesialisten skulle finne alle kanalene og få til en anstendig rotfylling, så er det en kjent sak at tennene blir porøse etter slik behandling.

Liz
04 Jul 2009, 06:11
Jøss - hva du har vært igjennom :klemse:

creemy
04 Jul 2009, 11:37
Oi da! Ikke godt.
Jeg hadde trekt den, helt klart.
Lykke til!