PDA

Se full versjon : Hva ville dere gjort? Om tørketrommel- *har kjøpt*

Noor
06 Aug 2009, 12:38
Tørketrommelen vår er ikke helt frisk, den tørker ikke tøyet nå plutselig.

Den virker tilsynelatende når man skrur den på, men så viser det seg at den ikke blir varm og det kommer ikke vann i kondensskuffen. Alle lampene for filter lyser, men alle filtre og vannskuffen er tømt. Altså den tørker ikke klærne.

Nå sjekket jeg med verkstedet. Det koster 650,- om de kommer ut her for å se på den men at de ikke gjør noe. Om de kan reparere der og da koster det 1100,- og om de må komme to ganger kunne de ikke gi pris. De kan uansett ikke komme før tidligst i slutten av neste uke.

Vi kan kjøpe en ny maskin til 3-4000,- og vår er 8 år gammel og veldig godt brukt.

Hva ville dere gjort? Jeg lurer litt på å blåse i å finne ut hva feilen er og bare kjøpe ny.

Moder'n
06 Aug 2009, 12:43
Gjenbrukeren i meg sier at du må selvsagt få noen til å se på dette! Men økonomen er jo helt klar: Kjøp ny!

Kan du skru litt selv? Åpne litt her og der og se om det har kommet noe lo eller annen fremmedlegeme på gale plasser?

Moder'n
06 Aug 2009, 12:45
Har du sett i bruksanvisningen om de har en slik feilsøkingsdel? Det typiske er jo at kondensskuffen ikke er skjøvet langt nok inn, at lofilteret ikke er heeelt på plass, og så videre. Har du tatt ut kontakten og så satt den inn igjen litt senere? (Nei, selvsagt skal ikke det ha noe å si, men av og til lurer jeg på at noen tuller med meg, så jeg tester alt. ;)) Er det en veldig avansert maskin slik at den kan resettes?

Har du søkt litt på nettet for å se om det er typiske ting som kan være feil og som kan repareres raskt av deg?

Noor
06 Aug 2009, 12:46
Gjenbrukeren i meg sier at du må selvsagt få noen til å se på dette! Men økonomen er jo helt klar: Kjøp ny!

Kan du skru litt selv? Åpne litt her og der og se om det har kommet noe lo eller annen fremmedlegeme på gale plasser?

Ikke sant, man burde helt klart bruke ting lengst mulig. Men det er bare supersurt om vi må bruke 650,- til ingen nytte kjenner jeg. Hmmmm... må vente til mannen våkner fra nattevakt før jeg greier å bestemme meg tror jeg.

marie
06 Aug 2009, 13:03
Jeg er veldig glad i å reparere, men om den er åtte år og ikke av merke Miele, hadde jeg kjøpt ny. Min erfaring er at andre merker enn Miele stort sett vare 6-9 år. Dessverre.

Moder'n
06 Aug 2009, 13:09
Jeg er veldig glad i å reparere, men om den er åtte år og ikke av merke Miele, hadde jeg kjøpt ny. Min erfaring er at andre merker enn Miele stort sett vare 6-9 år. Dessverre.

Jeg tror du har veldig rett i dette. Dessverre er kvaliteten ofte ganske dårlig nå i dise tider - det er jo meningen at man skal kjøpe ny når ting går i stykker! Jeg hadde en halvautomatisk AEG vaskemaskin som var over 20 år gammel, og den funka jo perfekt!

Men da mannens vaskemaskin gav seg etter fem år og én måned (:duh:), så var det ingenting reparatøren kunne gjøre. Ergerlig å da måtte betale både for reparatør, ny maskin og bortkjøring av gammel!

Gjør dine småtester, Pixie. Det kan være det er noe enkelt man har glemt. Men om du ikke finner noe, ville jeg bare kjøpt ny!

-diab-
06 Aug 2009, 13:27
Enig med de andre. Kjøp ny dersom det ikke er en feil du klarer å oppdage selv.

Noor
06 Aug 2009, 18:59
Mannen skal gjøre et forsøk på å se om det er "noe" som er et sted det ikke burde, og er det ikke det tror vi at vi kjøper ny. Det var visst så mange ting som kunne være feil, mente han jeg snakket med, og noe var enkelt å fikse mens andre ting ville gjøre at den ble vraket.

creemy
06 Aug 2009, 19:06
Hvis det ikke er "noe" dere kan fikse selv så så tror jeg jeg hadde kjøpt ny.
Er jo også et spørsmål om hvor lenge du er klar for å være uten maskin også om de må vente på deler...

Hvem ringte du?
Er jo to i byen...
Den ene tar lang tid og er dyre, de andre er raske og rimligere.

Noor
06 Aug 2009, 19:25
Hvis det ikke er "noe" dere kan fikse selv så så tror jeg jeg hadde kjøpt ny.
Er jo også et spørsmål om hvor lenge du er klar for å være uten maskin også om de må vente på deler...

Hvem ringte du?
Er jo to i byen...
Den ene tar lang tid og er dyre, de andre er raske og rimligere.

Jeg ringte Pelles, er det flere?

Jeg er definitivt ikke klar for å være uten mer enn til lørdag tror jeg :fnis: Så det blir sikkert til at vi må ha ny.

creemy
06 Aug 2009, 19:27
Jeg ringte Pelles, er det flere?

Jeg er definitivt ikke klar for å være uten mer enn til lørdag tror jeg :fnis: Så det blir sikkert til at vi må ha ny.

JA, helt klart flere.
Ringer i bilen på vei innover etterpå!

creemy
06 Aug 2009, 19:30
Kom på det nå forresten!
Pema miljøteknikk heter de.

fru Potethode
06 Aug 2009, 21:00
Vår var sånn, akkurat sånn. Det er en Whirlpool (?) og det var termostaten som røyk. Fikk den på garantien, heldigvis, og aner ikke hva prisen var. Ryker tørketrommelen igjen må jeg kjøpe en ny i smug og håpe at sambo ikke ser forskjell... Hadde du bare vist hvor mange branner som skyldes tørketrommel! Bla bla bla... :bag:

Noor
07 Aug 2009, 22:46
Vi endte opp med å kjøpe og nå er den i hus :D

Gleder meg til å prøve den, for den nye har større kapasitet enn den gamle - i tillegg til noen finesser som jeg er spent på.

Her er den: (http://www.elprice.no/hvitevarer/toerketrommel/gorenje-kondens-toerketrommel-7kg-d72325)
Gorenje kondens
http://www.elprice.no/ShowPicture.aspx?objectid=31568&imagesize=2&objectTypeId=Product

creemy
07 Aug 2009, 23:15
Vi endte opp med å kjøpe og nå er den i hus :D

Gleder meg til å prøve den, for den nye har større kapasitet enn den gamle - i tillegg til noen finesser som jeg er spent på.

Her er den: (http://www.elprice.no/hvitevarer/toerketrommel/gorenje-kondens-toerketrommel-7kg-d72325)
Gorenje kondens
http://www.elprice.no/ShowPicture.aspx?objectid=31568&imagesize=2&objectTypeId=Product
Grattis med ny tørketrommis!

creemy
07 Aug 2009, 23:16
Forresten, hva er de små ekstra finessene??

Noor
07 Aug 2009, 23:30
Forresten, hva er de små ekstra finessene??

Øh, en pen måte å si at vi nå har fått alle de "skapfunksjonene" i hus :gal:

Men gubben i butikken lovet at tøyet skulle bli tørt, uten trøbbel. Så da får vi se. :fnis:

creemy
07 Aug 2009, 23:43
Øh, en pen måte å si at vi nå har fått alle de "skapfunksjonene" i hus :gal:

Men gubben i butikken lovet at tøyet skulle bli tørt, uten trøbbel. Så da får vi se. :fnis:
Hehe, "skapfuksjonene" ja.

Blir spennende om de funker da.
Forventer utfyllende raport :fnis:

Moder'n
07 Aug 2009, 23:43
Gratulerer med ny tørketrommel! :hoppere:

Madisonhilyard
07 Aug 2009, 23:48
Gratulerer med ny tørketrommel!
Etter vinterens hvitevareutskiftninger har jeg begynt å synes det er gøy med hvitevarer....og har begynt å drømme om dagen da tørketrommelen vår fra 1990-tallet tar kvelden og vi må ha en ny....

Jolla
08 Aug 2009, 02:44
Etter vinterens hvitevareutskiftninger har jeg begynt å synes det er gøy med hvitevarer....og har begynt å drømme om dagen da tørketrommelen vår fra 1990-tallet tar kvelden og vi må ha en ny....
Vi kjøpte sent i 1999 en brukt trommel, de anntok at den var sånn 5-6-7-år (kjøpt hos et slikt firma som rep. hvitevarer, dette var en trommel som var reparert men ikke hentet av eier) - ja faktisk kanskje 10 år ! og den funket flotters helt til i februar/mars i fjor- da begynnte den å slutte å tørke tøyet. Vi gadd ikke akkurat begynne å reparere den da...

Noor
08 Aug 2009, 09:59

Ja, jeg drømmer om ny vaskemaskin. Vår er bare 3 år gammel, men den er helt underdimensjonert for vårt bruk. I går så jeg på en som tar *sukk* 7 kilo tøy og som har et fantastisk ullprogram. I tillegg til at den er stillegående og strømeffektiv. *dobbeltsukk*

Madisonhilyard
08 Aug 2009, 11:12
Ja, jeg drømmer om ny vaskemaskin. Vår er bare 3 år gammel, men den er helt underdimensjonert for vårt bruk. I går så jeg på en som tar *sukk* 7 kilo tøy og som har et fantastisk ullprogram. I tillegg til at den er stillegående og strømeffektiv. *dobbeltsukk*

Søsteren min har en som tar NI -9 - kilo! Hun sier hun har fått et nytt liv.

Noor
08 Aug 2009, 13:01
Søsteren min har en som tar NI -9 - kilo! Hun sier hun har fått et nytt liv.

Det hadde vært noe det!

fru Potethode
10 Sep 2009, 15:55

Å kjære! Selg den du har og kjøp en ny! Vi har en Samsung med kapasitet på 8 kg. I tillegg kan du selv velge anntall skyllinger og huden til Lillegutt har blitt så mye bedre etterpå. Vi har vaskerom ved siden av kjøkkenet, og vi hører riktignok at den sentrifugerer når vi sitter der, men bare om vi lytter.