PDA

Se full versjon : Hva gjør jeg galt med de frosne grønnsakene?

kaje
21 Sep 2009, 17:49
Jeg mener - folk spiser jo slikt. Men jeg syns det smaker bare ekkelt ekkelt. Både wok-blandinger og kokegrønnsaker.
Når jeg woker dem tar jeg litt og litt, og ordentlig varm panne. Kokegrønnsakene tar jeg i kokende vann tilsatt litt salt.

Men - jeg syns det er smakløst, dvassent og udelikat.

Har der noen tips til meg?

isleofview
21 Sep 2009, 17:57
Frosne grønskaer er jo allerede kokt så det skal veldig lite til å over-koke dem.

Jeg lærte tidlig at man først koker opp vannet, og så putter man grønsakene oppi KUN til vannet koker igjen. Da helles de ut i dørslag umiddelbart.

Mannen min (som faktisk er den som lager mat her i huset, fordi jeg egentlig ikke kan) mener at wok grønsakene er best å legge i kjøleskapet f.eks. dagen før slik at de ikke er frosne når de legges i pannen, ellers er det lett å få et resultat med enten kalde inni, eller for mye stekt/wokt. hehe.

Han sier forøvrig at når han hadde micro ovn elsket han å tilberede frosne grønsaker i den. :fornøyd:

kaje
21 Sep 2009, 18:00
Hmmm.. det er jo år siden jeg prøvde sist, og kanskje jeg har overkokt dem ja...?

Bør kanskje gi det en ny sjanse, men har litt sperre, kjenner jeg. Grøsser på ryggen når jeg hører begrepet frosne grønnsaker jeg :fnis:

Er det noen som er bedre enn andre?

isleofview
21 Sep 2009, 18:04
Ja, gi de en ny sjanse, du. :fornøyd:
Hakke peiling på hvilke som er bedre enn andre - men det ER forskjeller, altså. Vi prøver oss frem vi, forskjellig hver gang. En smakssak kansje.
Ofte bruker vi litt Trocomare urtesalt på dem, etter at de er servert. Yammi! :stortsmil:
P.S. Du må kvitte deg med sperren. Husk at etter ferske varer, er frosne det beste alternativet. Iblandt t.o.m. et BEDRE alternativ. det er fordi kun de beste blir frosset, og de blir frosset ned så snart som mulig etter plukking, slik at de er som ferske å regne nærmest. :jupp:

heilo
21 Sep 2009, 18:06
Jeg steker aldri frosne wok grønnsaker. Jeg lager ferdig alt det andre, og har på saus. Når det er varmt har jeg i grønnsakene og serverer straks det hele er varmt. Ellers blir det vassent. Er nok også lurt å la dem halvtine litt på forhånd.

ohelene
21 Sep 2009, 18:07
Å smørdampe frosne grønsaker er òg godt!!

Bollefro
21 Sep 2009, 18:13
Nei, jeg har ingen tips, for jeg synes heller ikke det blir godt..
Eneste kanskje aspargesbønner, de forandrer seg ikke så veldig mye i smak.

Ellers bruker jeg stort sett bare suppe og lapskausblanding av frossengrønnsakene. Men da bruker jeg den bare som base, og tilsetter de friske grønnsakene jeg har i hus som passer i lapskausen. Da er det også så mye annen smak, at jeg synes den fungerer godt.

Så det eneste tipset jeg har er vel egentlig å bare bruke friske grønnsaker, men det var kanskje ikke helt det svaret du er ute etter? :)

Jeg synes egentlig ikke det er nødvendig med så mange forskjellige grønnsaker jeg, verken til wok eller bare til koking som vanlig tilbehør. Heller mye av få sorter.

Til wok bruker jeg bare en tre-fire grønnsaker, alt ettersom hva jeg har og hva jeg har lyst på. Vanligvis gulrot, løk, vannkastanjer (på boks...) og sukkererter eller brokkoli.
Til koking synes jeg det er nok med en evt to grønsaker. Ikke en haug av blandet frossen som alt smaker det samme.. :)

marie
21 Sep 2009, 19:33
Jeg bruker mye frossent, og det er aldri vassent. Koker opp vannet, legger frosne grønnsaker i, lar det koke opp og tømmer av vannet. En liten smørklatt i og lokket på. Supert. Wokgrønnsakene går frosne i panna. Null problem.

kenguru
21 Sep 2009, 19:42
Hoho jeg har hamstra frosne grønnsaker til flere hundre kroner på obs idag.. Det er genialt og kjapt... og kjør på med krydde rså blir det bra..

Juliblomst
21 Sep 2009, 19:49
Kok opp vannet, sleng oppi grønnsakene, ta av kjelen når det koker igjen, la den stå til siden 1-2 min, tøm ut vannet og skyll med kaldt vann.
Bare i et øyeblikk slik at kokeprosessen stopper.

Syns de smaker deilig jeg.

katari
21 Sep 2009, 20:29
jeg har grønnsakene oppi en kjele med kaldt vann så de "tiner" litt, setter på plata og lar det stå til det koker opp. så heller jeg av vannet og har på lokk. noen som nevnte urtesalt her, jeg liker godt gastromat på. det er godt:) kan være enig i at noen av smakene ikke er så utrolig spennende i seg selv. men det gjelder kansje og velge riktige grønnsaker til rett mat også? ellers bruker vi en del gulrøtter som eer ferske. skjører de i skiver og koker de i 5 minutters tid. det blir kjempegodt og enkelt.

men wokgrønnsaker hater jeg.. har gitt opp å steke de fordi de blir bare svarte på utsiden, stekte liksom.. liker ikke stekte grønnsaker noe særlig. så jeg gjør som med de andre jeg. koker de opp rett pg slett. funker det og, selv om det ikke er planen for de, og de blir ikke like gode som de vanlige frosne grønnsakene alltid.

lykke til for å bli venn med dem!

hurramegrundt
21 Sep 2009, 20:29
Vi har også brukt det mye, men wokblanding blir jeg utrolig fort lei av.

Gjesteblanding, derimot, er den beste. Og er store nok biter til at de holder seg sprø. Og så kan man posjonere etter hvor mye som går, det er et pluss. Ikke lag for mye, hvertfall ikke om du er litt skeptisk.

CarinaNV
21 Sep 2009, 21:19
Jag tycker inte heller om dem. Ärtorna är det enda som smakar ok tycker jag, :nemlig:

Sund
21 Sep 2009, 22:40
Jeg vurderer å prøve å lage noe, men synes egentlig frossne grønnsaker er pyton. Klarer ikke å spise de borte en gang, og vanskelig når veslA heller ikke vil ha.

Imp
21 Sep 2009, 22:43
De eneste frosne grønnsakene jeg syns er ålreit, er rosenkål. Alt annet syns jeg er ekkelt...

meloni
22 Sep 2009, 19:14
Jag tycker inte heller om dem. Ärtorna är det enda som smakar ok tycker jag, :nemlig:

Enig!

Men vurderer å gi det en ny sjanse ettersom det er ganske billig og jeg tror på det at det er ganske så sunt. Fine tips i denne tråden, da:)

kaje
22 Sep 2009, 19:54
Ja her er mange gode tips - takk skal dere ha altså :blome:

Imp du minte meg på at ja - rosenkålen er ikke så gal altså. Men ellers så har jeg tenkt å gi det en sjanse, :jupp: hvis jeg bare kommer igang :fnis: - med tips herfra bør det ikke bli så galt.

Stoppet i frossendisken i dag, men grøsset og gikk videre mot sedvanlige friske økologiske gulrøtter og blomkål :gaffel:

Ma-i
22 Sep 2009, 21:24
Seter ganske stor forskjell på de forskjellige merkene sdynes jeg, ogLandlord styrer jreg bare helt unna.

Vi spiser ganske mye frossen-grønnsaker, da de er sunnere enn vanlige neonbelyste langtidslagrede grønnsaker, bruker det mye med brun saus eller toamtsaus, fordet liker vi godt.
Men da må jeg ta av kjerlen før grønnsakene haes oppi sausen, og serveredet hele etter kort tid. da blir de ikke vassne ihvertfall.
blomkål og brokkoliblandingen er ganske god til det meste, også bare kokt opp for seg, spesielkt med smør på .

Når jeg ikke får tak i økologiske grønnsaker er frossne det nest-beste.