PDA

Se full versjon : lista over saker man ikke har bruk for?

katari
12 Oct 2009, 14:13
Ja kan vi ikke lage en slik liste. det kan være noe du har kjøpt og angret på eller noen produkter vi bare ikke forstår hvorfor finnes. eller vi kan diskutere bruken av saker og hvorvidt det er ett unødvendig produkt skapt for at vi skal bruke mer penger på noe vi ikke behøver! samt foreslå saker man trenger men, lurer på hvilke type/metode som funker best.

Jeg kan starte med dette: stekepose, er det noen som bruker det? en pose som gjør at du slipper å rengjøre både ovn og former, bare ha alt i posen og kast den etterpå. Jeg tenker to ting. SIkkert råenkelt, men blir ikke maten smakende litt.. plast? og deretter; så fryktelig miljøfiendlig.. men igjen sikkert gull verdt for eldre mennesker med mindre kapasitet for renhold?

isposer. altså de du fyller med vann og så blir det isbiter. jeg synes de smaker plast, det gjør vondt å presse de ut med kalde fingre, ofte spretter de veggimellom. plusset er at man slipper og søle fra vasken og bort til fryseren, de behøver ikke stå vannrett og de kan fraktes uten søl, f.eks om du skal ett sted og ha mye is. vi har både poser og former. men bruker sjelden formene også, fordi vi har liten og trang fryser. jeg ønsker meg egentlig en slik vi hadde i "gamledager" hvor det er en boks med isbitelokk. når de er ferdig klekker du de bare oppi boksen og lager ny ladning. du får vel 3-4 ladninger oppi, og da har man jo isbiter til en stund:) de morsomme fra ikea derimot er jeg ingen fan av, de knekker, halve blir ofte sittende igjen i formene, de er vaglete og man søler ofte når man setter de inn i fryseren. men formene knekker jo ikke slik som ofte skjer med de hardere plastypene da så de er kanskje mer holdbare...

September
12 Oct 2009, 14:17
Bleiebøtte!

katari
12 Oct 2009, 14:21
Bleiebøtte!
snakk om å lage en "nyskaning" av ett produkt som koster dobbelt så mye som en vanlig bøtte. hihi, er helt enig med deg!

Madisonhilyard
12 Oct 2009, 14:22
Mer og mindre avanserte innretninger for å rive parmesan. Jeg har (og har prøvd) nesten alle. Gi meg et godt, gammeldags rivjern! (Mulig unntak: Alessis parmesanrasp som ligger som et skyvelokk over skålen. Sånn har jeg aldri hatt.)

Sånn der babysafe-feeder.

Taratroll
12 Oct 2009, 14:23
Jeg liker faktisk sånne stekeposer jeg da. Veldig fine til å steke f.eks. kalkun i. Vi bruker dem ikke for å unngå søl, men for å unngå at kjøttet blir for tørt. Nå er det ikke så ofte vi har helstekt kalkun da, så det er ikke så ofte de blir brukt. Men syns ikke det smaker plastikk av maten.

katari
12 Oct 2009, 14:34
Jeg liker faktisk sånne stekeposer jeg da. Veldig fine til å steke f.eks. kalkun i. Vi bruker dem ikke for å unngå søl, men for å unngå at kjøttet blir for tørt. Nå er det ikke så ofte vi har helstekt kalkun da, så det er ikke så ofte de blir brukt. Men syns ikke det smaker plastikk av maten.
men kan du ikke unngå at det blir tørt ved å bruke alufolie(ikke mindre miljøskadelig sikkert da men..) over eller lokk på en ildfast form? (men da får du jo den damp effekten som kanskje gjør at det blir mer kokt/dampet enn stekt kanskje..
jeg ser jo at det kan være praktisk altså, jeg bare lurer på om det kanskje er ett slikt produkt hvor man kan oppnå samme effekt ved å bruke f.eks lokk eller ting som kan brukes på nytt og på nytt.

men kan disse posene gjenbrukes? vaskes og brukes på ny? isåfall vil de jo plutselig bli mer geniale?

Pelly
12 Oct 2009, 14:38
Liker også stekeposer, brukes til kalkun eller lammelår her. Men det er jo bare en gang eller to i året da...

Ellers har jeg et par tupper-dingser jeg bare kan kaste/gi bort. F.eks en løkutte-vri-dings. Man må skjære opp løken i biter for å få den oppi, så da går det ti ggr fortere å skjære opp selv. Dessuten blir det jo bare masse ekstra oppvask.

katari
12 Oct 2009, 14:43
jeg er veldig sånn mot alle kuttere og bankere og rasper o.diverse spesial instrumenter som kun har en funksjon jeg da. slik som løkutter eller hvitløkshakker, men når har jeg jobbet som kokk en del år og har jo en riemlig rask og grei rutine på det å kutte mat..

Moder'n
12 Oct 2009, 19:48
jeg er veldig sånn mot alle kuttere og bankere og rasper o.diverse spesial instrumenter som kun har en funksjon jeg da. slik som løkutter

:sjokk:

Elsker løkhakkeren (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=70991635) min, jeg.

hvitløkshakker

Og så jeg som har verdens kuuuuuuuleste hvitløkshakker da!

Forøvrig er stekeposer helt ypperlige til å på en elegant og pen måte pakke inn kaker i. :D

Lubelillen
12 Oct 2009, 20:09

Elsker løkhakkeren (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=70991635) min, jeg.

Jeg også! Ville aldri vært foruten alligatoren min.

Jeano
12 Oct 2009, 20:40
Banandeler- tenkte den var greit til å dele bananan elldig raskt med, men nei. Den deler raskt,men den er laget på en rar måte så den deler ikke helt gjennom:moon:

10 kroners dingser og alle ting som bare ligger der å ser fristende ut forde de er billige.

Norgesmoppen- Var ikke lenge den var i hus før den knakk i to, og den er ikke akuratt for mye brukt her i huset.

Barneleker-det blir rett å slett så masse at ungene ikke klarer å finne gleden i de.

Sikkert velldig mye mer også

svart panda
18 Oct 2009, 16:32
Det er helt sikkert masse, som bare står og støver ned.
Toastjern er en av de tingene hjemme hos oss i alle fall. Og mikrobølgeovn.

fru Potethode
18 Oct 2009, 18:14
Jeg har ryddet kjøkkenskap, kott og kjeller i dag. Og er veldig flau over å se mengden overflødige saker.

Vurderer seriøst en simple living bok omgående.

Pepper
18 Oct 2009, 20:12
Vi kjøpte en iskremmaskin for noen år siden, jeg tror vi har brukt den hele tre ganger. :sparke:
Hovedproblemet er egentlig at bollen er for liten. Man kan bare lage i underkant av en liter av gangen, og det blir litt lite. Det er jo gjerne når vi har besøk at jeg ønsker å imponere med hjemmelaget is, men da trenger vi jo masse..

ohelene
18 Oct 2009, 20:19
Det er helt sikkert masse, som bare står og støver ned.
Toastjern er en av de tingene hjemme hos oss i alle fall. Og mikrobølgeovn.

Vi har snart slitt ut to toastjarn på realtivt kort tid ;)

marie
18 Oct 2009, 20:26
Stekeposer er geniale. Da får man samlet opp all sjyen på en renslig og enkel måte og lager de deiligste sauser av den. Genialt, rett og slett!

Løkkutteren er et must når man skal kamuflere løken for barna. Etter at den kom i hus tror guttungen at vi har sluttet med løk.

hurramegrundt
18 Oct 2009, 20:54
Løkkutteren er et must når man skal kamuflere løken for barna. Etter at den kom i hus tror guttungen at vi har sluttet med løk.

Foodprosessor funker også glimrende til det. Og da kan man hive med nesten ubegrenset med rare grønnsaker og kalle det "tomatsaus" :latter:

Mikroovn kjøpte vi da jeg ivrig lagde masse barnemat og fryste til Knott i sin tid. Det funket den jo til, men den var billig og liten og kunne ikke poppe popcorn engang. Da den takket for seg var det superdeilig å kvitte seg med den.

Ellers har vi et fondusett som vi fikk i forlovelsesgave i 2001 som aldri har vært ute av esken sin. Og en utrolig stygg tebrygger vi fikk i bryllupsgave gikk rett til loppis etter at vi fant ut at de ikke gikk an å bytte den.

Jeg liker gadgets generelt, men jeg skal være rimelig sikker på at jeg får brukt den før jeg kjøper noe. Mannen fikk omsider grønt lys for å kjøpe skotørker her en dag dockbootsene til Knott ikke tørket på tre dager...

hurramegrundt
18 Oct 2009, 20:56
isposer. altså de du fyller med vann og så blir det isbiter.

Helsesøster tipset om at disse var smarte til morsmelk, særlig når man skulle ha litt morsmelk til grøt. Brukte dem til det en stund. Men til barnemat i porsjoner er isbitbrett supre.

isleofview
18 Oct 2009, 21:05
Mye av det Tupperware selger...
Og hva med sånne utstoppede kose-bamser, eller hva de kalles? ALLE som har barn har for mye av dem. Æsj!
Har gitt mesteparten av dingse-greier til loppis. Hater sånne irriterende gaver, som jeg aldri har sagt at jeg ønsker meg, lissom...
Og de fleste beholdere og oppbevaringsbokser som liksom skal erstatte emballasjen det ble kjøpt i... SIMPLIFY :stortsmil:

marie
18 Oct 2009, 21:42
Foodprosessor funker også glimrende til det. Og da kan man hive med nesten ubegrenset med rare grønnsaker og kalle det "tomatsaus" :latter:

Mikroovn kjøpte vi da jeg ivrig lagde masse barnemat og fryste til Knott i sin tid. Det funket den jo til, men den var billig og liten og kunne ikke poppe popcorn engang. Da den takket for seg var det superdeilig å kvitte seg med den.

Her liker ungene alt utenom løk, så da gidder jeg ikke å kjøre i gang foodprosessoren når jeg har en liten håndholdt løkkutter som man kan kutte små mengder i og som gir minimalt med oppvask.

Rivella
18 Oct 2009, 22:13
Mer og mindre avanserte innretninger for å rive parmesan. Jeg har (og har prøvd) nesten alle. Gi meg et godt, gammeldags rivjern! (Mulig unntak: Alessis parmesanrasp som ligger som et skyvelokk over skålen. Sånn har jeg aldri hatt.)

Oh yeah. Og av en eller annen grunn kommer alle disse raspeinnretningene fra min mor... Alessi-rasperen har jeg også, uten at jeg kan påstå at den er spesielt genial heller.

Vi har så mye sånne idiotiske kjøkkenmaskiner som havner på loftet etter å ha støvet ned på kjøkkenbenken en tid. I dette inkluderer jeg juicepresse, ymse kaffetraktere/espressomaskiner, kjøttkvern (hallo, jeg har vært vegetarianer i 15 år :gal:) og brødbakemaskin. Kaffekvern, derimot, er en gullting!

fru Potethode
18 Oct 2009, 22:17
Helsesøster tipset om at disse var smarte til morsmelk, særlig når man skulle ha litt morsmelk til grøt. Brukte dem til det en stund. Men til barnemat i porsjoner er isbitbrett supre.

Da bør helsesøster lese litt mer om ulike plasttypers egenskaper. Plasten som disse posene er laget av er bare beregnet på vann og ikke fettholdige væsker. Så når melken fryser og du klemmer ut en terning blir mye av fettet igjen på posen og det er jo litt trist iom at masse av godsakene ligger i nettopp fettet. At det ikke gjør noe for en gangs skyld er jo så, men for dem som pumper og fryser masse er det litt kjipt. Næringsmiddelorienterte plastprodukter er ofte merket hvis de er egnet for fett. Eventuelt som IKEA skriver "Blir ikke misfarget av feks tomatsaus", det er den samme plasten. Men jeg husker ikke p-koden i farta.

Kaffekopp
18 Oct 2009, 22:28
Riskoker...

marie
18 Oct 2009, 22:33
Riskoker...

Og eggkoker.

hurramegrundt
18 Oct 2009, 22:40
Da bør helsesøster lese litt mer om ulike plasttypers egenskaper. Plasten som disse posene er laget av er bare beregnet på vann og ikke fettholdige væsker. Så når melken fryser og du klemmer ut en terning blir mye av fettet igjen på posen og det er jo litt trist iom at masse av godsakene ligger i nettopp fettet. At det ikke gjør noe for en gangs skyld er jo så, men for dem som pumper og fryser masse er det litt kjipt. Næringsmiddelorienterte plastprodukter er ofte merket hvis de er egnet for fett. Eventuelt som IKEA skriver "Blir ikke misfarget av feks tomatsaus", det er den samme plasten. Men jeg husker ikke p-koden i farta.

Nyttig informasjon! Jeg pumpet ikke systematisk med Knott, og gikk etterhvert over til å bruke melkeoppsamler og hive i aventbeger. Så det var ikke noen stor bruk hos oss. Men da skal jeg passe meg for å anbefale det videre. :jupp:

meloni
18 Oct 2009, 23:05

Oh yeah. Og av en eller annen grunn kommer alle disse raspeinnretningene fra min mor... Alessi-rasperen har jeg også, uten at jeg kan påstå at den er spesielt genial heller.

Ble både lei meg og glad for denne infoen. Jeg HATER å rive ost, og har tenkt at en eller annen fancy rivinnretning var svaret på mine sorger. Nuvel, jeg nekter å kjøpe ferdigrevet, så da får mannen bare fortsette å rive ;)

Pelly
18 Oct 2009, 23:59
Riskoker er ikke unødvendig, den er genial. Perfekt ris hver gang!!! Den er vel en av de tingene som faktisk blir brukt her i huset.

Thinkerbell
19 Oct 2009, 08:39
Jeg kan starte med dette: stekepose, er det noen som bruker det? en pose som gjør at du slipper å rengjøre både ovn og former, bare ha alt i posen og kast den etterpå. Jeg tenker to ting. SIkkert råenkelt, men blir ikke maten smakende litt.. plast? og deretter; så fryktelig miljøfiendlig.. men igjen sikkert gull verdt for eldre mennesker med mindre kapasitet for renhold?

Don't knock it 'til you've tried it. ;-) Jeg liker å bruke stekeposer når jeg steker store kjøttstykker, tre ganger i året eller så. Som Taratroll sier hindrer det at kjøttet blir tørt. Det finnes sikkert flere måter å oppnå saftig kjøtt, men jeg er en elendig kjøttkokk. Og miljøbelastninga tror jeg er rimelig ignorerbar i den store sammenhengen. De tre posene i året bekymrer meg like lite som frekvensen i tannbørsteutbyttinga mi. Det er heller ikke et valg der jeg lar miljøhensynet få gå foran.

Pepper
19 Oct 2009, 08:50

Jan skrive under på det ja. Jeg har en haug av tupperware liggende som aldri blir brukt. F.eks en "fantastisk" osteklokke som har den egenskapen at osten mugner dobbelt så fort som i en vanlig plastopse.. :duh:

katari
19 Oct 2009, 08:56
vi har drevet med BLW så ble ikke noe moing av mat og lage babymat av hjemme her.
Og hva med sånne utstoppede kose-bamser, eller hva de kalles? ALLE som har barn har for mye av dem. Æsj!
Har gitt mesteparten av dingse-greier til loppis. Hater sånne irriterende gaver, som jeg aldri har sagt at jeg ønsker meg, lissom...
Og de fleste beholdere og oppbevaringsbokser som liksom skal erstatte emballasjen det ble kjøpt i... SIMPLIFY :stortsmil:ja de bamsene altså ... kjenner problemet...

Riskoker...
hva dette står på min ønskeliste! perfekt ris og man kan kjøpe store sekker med billig og sunn ris istedenfor bpoil in bag ris som er dyrt men ikke sølete... (våre kjeler er nemmelig slike som alt brenner seg i..)

Thinkerbell
19 Oct 2009, 10:18
hva dette står på min ønskeliste! perfekt ris og man kan kjøpe store sekker med billig og sunn ris istedenfor bpoil in bag ris som er dyrt men ikke sølete... (våre kjeler er nemmelig slike som alt brenner seg i..)

Eller kjøpe en ny kjele? :engelsk:

Taratroll
19 Oct 2009, 10:28
Jeg er veldig glad for at vi fikk bytte riskokeren vi fikk for en del år siden. Vi spiser kanskje ris 1 gang i uka og trenger ikke en diger maskin for å koke den. Har heller ikke hatt problem med at ris brenner seg, selv om vi før iallefall hadde helt forferdelige gryter og panner.

Men jeg tenker at denne tråden vel beviser at de fleste ting kan være til nytte for noen, mens de er helt unyttige for andre. Jeg syns også at det er stor forskjell på f.eks. hvilket babyutstyr jeg har brukt mye fordi babyene mine har vært forskjellige. Når A var baby skjønte jeg ikke hva poenget med vippestol var, mens med de to neste har jeg syns den har vært grei til sitt bruk.

meloni
19 Oct 2009, 11:11
Katari - om du prøver deg på en stor sekk med god ris, så kan dette være redningen: Skyll risen godt og la den ligge i bløt en stund, ideelt sett en halvtimes tid, men noe tid er bedre enn ikkeno'. Kok opp ris og vann og evt salt. Når det er kokt opp skrur du av varmen og lar kjelen stå på med lokk til risen er ferdig. Må passe på litt i begynnelsen mens plata fortsatt er veldig varm. Funker så klart ikke på induksjonsovn, men for oss som fortsatt lever i steinalderen er dette en bra måte å få god ris på. Lært av en god pakistansk mamma som lager PERFEKT ris hver eneste gang.

heilo
19 Oct 2009, 14:17
Riskoker er ikke unødvendig, den er genial. Perfekt ris hver gang!!! Den er vel en av de tingene som faktisk blir brukt her i huset.

Vår riskoker lager ikke perfekt ris... Siden stivelsen i risen ramler til bunnen blir det liksom en "kake" der og resten blir litt tørt.

Vi spiser mye ris og hemmeligheten bak perfekt ris er etter min erfaring å kjøpe god ris. Vi kjøper "doble diamant" eller "double tiger" basmatiris i 5,10 eller 20 liters sekker. Til oss fire koker jeg opp 6 dl vann og litt salt og har i 3 dl ris når vannet koker, skru plata på det laveste og kok i 20 min. Perfekt! Mer avansert ris: kok opp ganske mye vann, ha i litt mer salt (som ved pastakoking), litt smør/margarin (hindrer at det koker over). Ha i risen og kok i 10-12 min (avhengig av hvor mye tyggemotstand du vil ha). Hell av vannet i et dørslag, ha litt smør i bunnen og evt. bittelitt vann og legg risen i en topp midt i kasserollen (som må være tykkbunnet), plata skrus ned til ca 4 av 12. Risen skal stå og dampe med lokk i 20-30 min.

Konklusjonen, riskokeren må ut av huset... og saftpressen også når jeg tenker etter.

katari
19 Oct 2009, 14:47
Eller kjøpe en ny kjele? :engelsk:
men da kan jeg jo liksågodt kjøpe en riskoker kanksje eller? hehe. vi hadde en stinky en der ejg jobbert for noen år tilbake men den var bare så flott og lett. ja kanskje ikke perfekt ris da, men bedre nn om jeg skal forsøke og koke selv..

Katari - om du prøver deg på en stor sekk med god ris, så kan dette være redningen: Skyll risen godt og la den ligge i bløt en stund, ideelt sett en halvtimes tid, men noe tid er bedre enn ikkeno'. Kok opp ris og vann og evt salt. Når det er kokt opp skrur du av varmen og lar kjelen stå på med lokk til risen er ferdig. Må passe på litt i begynnelsen mens plata fortsatt er veldig varm. Funker så klart ikke på induksjonsovn, men for oss som fortsatt lever i steinalderen er dette en bra måte å få god ris på. Lært av en god pakistansk mamma som lager PERFEKT ris hver eneste gang.

Tusen takk for tips! jeg bare klarer aldri å koke ris uten at det brenner sge. jeg HATER ting som brenner seg.. gaah! men det som ofte skjer meg om jeg forsøker den "vanlige metoden", er at når alt vannet er sugd opp og risen tilsynelatende skal være ferdig så er den fremdeles hard.. så da helle rjeg på mer vann og starter igjen.. jeg antar jeg må prøve og feile noen ganger før jeg skjønner hvor mye vann jeg må ha i forhold, jeg vil jo ikke at det skal bli grøt heller.

Shoosa
19 Oct 2009, 22:22
Vi er veldig fornøyd med riskokeren vår, selv om det blir en liten skorpe i bunn. Blir nemlig bedre enn å koke i kjele.

Ang. osteriving. Vi bruker mandelkvern med utbyttbar trommel. Den er skikkelig god, kostet ca 300 på glasmagasinet, tror jeg. Er ikke så begistret for å stå og jokke den ostebiten fram og tilbake tusen ganger jeg heller... Virkelig genialt til parmesan, funker fint til vanlig hvitost også.

Den mest tullete kjøkkendingsen jeg har er fra tupperware. Liten oransj sirkelsak med fordypning i midten, og masse hull. Skal brukes til å helle av vannet fra hermetikkbokser. Men den er jo ikke justerbar, og bokser kommer i mer enn to størrelser, så det blir bare søl hver eneste gang jeg har prøvd den. Bruker heller lokket, eller dørslag.

Vet vi har flere dustedingser hjemme, men jeg klarer ikke komme på noen av dem. Haha, jeg blir sikkert mere :meditere:av det enn av å tenke på dem.

Pelly
20 Oct 2009, 01:55
Kun dersom jeg koker veldig lite ris (mindre enn et krus ukokt ris) kan det være antydning til at det er farge i bunn, men ellers aldri. Skyller alltid risen godt, helt til vannet er klart, og bruker så 1,5 ggr så mye vann som ris. For svimer som meg på kjøkkenet så er det godt når det er en ting mindre å skulle passe på å skru av/ned/opp/røre osv.