PDA

Se full versjon : Jeg trenger brødppskrift uten hvetemel.

kaje
27 Oct 2009, 18:43
Noen som kan hjelpe?? :blafre:

Blanche
27 Oct 2009, 21:42
I kjernesunnboka står det en oppskrift. Har du denne? Hvis ikke du har den, kan jeg skrive inn oppskriften i morgen. Har den ikke foran meg nå, og nå er det kvelden her. Jeg har ikke prøvd oppskriftene da.

Happy
27 Oct 2009, 21:50
Bondebrød (grovbrød – 3 stk)

1 pk Semper fin (500g)
1 pk Semper med fiber (500g)
1 pk Toro grov (417g)
1 ts salt
6 ss sesamfrø m/ skall

1 dl olje
12 dl vann
1 pk fersk gjær
3 ss fiberhusk
2 ss sirup
(Du kan bytte ut sesamfrø med linfrø, solsikkefrø eller annet)

Varm vann og olje til 37 grader. Rør i gjær og fiberhusk. La det svelle i 10 minutter. Tilsett resten av ingrediensene, og la eltemaskinen gå i 5 min. Heves i 30 minutter. Del deigen i 3, og ha i brødform. ( Bak ut med Jyttemel eller fordel deigen i formene ved hjelp av fuktet slikkepott).
Etterhev brødene i 20 min. og stek v/ 180-190 grader i 30-40 min

Happy
27 Oct 2009, 21:51
Eller mente du bare uten hvete, men ikke glutenfritt?

kaje
28 Oct 2009, 07:54
I kjernesunnboka står det en oppskrift. Har du denne? Hvis ikke du har den, kan jeg skrive inn oppskriften i morgen. Har den ikke foran meg nå, og nå er det kvelden her. Jeg har ikke prøvd oppskriftene da.
Den har jeg jo. Sjekke den før jobb :jupp:

Eller mente du bare uten hvete, men ikke glutenfritt?

Takk for oppskrift - de ser jo gode ut.
Men vi skal leve to uker helt uten hvete, og da er vel flere av semperblandingene ikke aktuelle? Trodde først alle glutenfrie blandinger var hvetefrie også jeg - der tok jeg jammen feil gitt :)

Happy
28 Oct 2009, 10:04
Glutenfritt brød med korn

2 pakker grov Semper (1 kg)
4 ss sesamfrø
2 ss solsikkefrø
4 ss sukkerroefiber
1 l vann
1 pk gjær
1 dl olje
Løs gjøren opp i lunkent vann. Ha i alle ingrediensene og kjør det i matmaskin i ti minutter. Hell over i smurte, elokserte brødformer og la det etterheve. Stek ved 200 grader i 45 minutter. Du kan ettersteke noen minutter uten form hvis du vil ha ekstra sprø skorpe.

Happy
28 Oct 2009, 11:47
Det er jo bare å bytte ut melet med et som er naturlig glutenfritt, sånn at man kan bruke oppskriftene. Vi klarer oss med det glutenreduserte og trenger ikke forholde oss til natulig glutenfritt (enda?).

Er det bare hvete dere skal leve uten, eller er det gluten?

kaje
29 Oct 2009, 07:45
Glutenfritt brød med korn

2 pakker grov Semper (1 kg)
4 ss sesamfrø
2 ss solsikkefrø
4 ss sukkerroefiber
1 l vann
1 pk gjær
1 dl olje
Løs gjøren opp i lunkent vann. Ha i alle ingrediensene og kjør det i matmaskin i ti minutter. Hell over i smurte, elokserte brødformer og la det etterheve. Stek ved 200 grader i 45 minutter. Du kan ettersteke noen minutter uten form hvis du vil ha ekstra sprø skorpe.

:takker: Tusen takk altså. Funket bra dette - ser ut som Lillebap også koser seg med det der han gomler ivei nå.

kaje
29 Oct 2009, 07:48
Det er jo bare å bytte ut melet med et som er naturlig glutenfritt, sånn at man kan bruke oppskriftene. Vi klarer oss med det glutenreduserte og trenger ikke forholde oss til natulig glutenfritt (enda?).

Er det bare hvete dere skal leve uten, eller er det gluten?
Endelig har jeg også skjønt at jeg skal lete etter naturlig glutenfritt.

Du skjønner, vi er på diett her. Lillebap reagerer på noe i maten og tar ikke opp flere næringsstoffer. Har tatt en haug tester, og nå skal vi leve på diett et par uker før vi tilsetter en og en matvare. Blir spennede dette.

Happy
29 Oct 2009, 09:44
Jeg har funnet masse gode tips inne på http://forum.ncf.no/ der er det flere som lever på naturlig glutenfri diett. Kannne er ei jente på rundt 20 år som har lang erfaring i å bake og tilrettelegge diett som er fri for det meste. Hun levde lenge på glutenfritt (det hun nå kaller glutenredusert), så naturlig fritt for gluten, og nå uten både melk og gluten og en del annet. Et oppkomme av gode råd og oppskrifter :)

Happy
29 Oct 2009, 09:45
Jeg har også funnet en bolleoppskrift som kan trilles eller kjevles. Blir knallgode kanelsnurrer. Du får bare si ifra om du trenger noe etterhvert :)