PDA

Se full versjon : Smerter i leddene

isleofview
13 Nov 2009, 09:31
Min familie har ledd-problemer. Mamma har fibromyalgi og en slags slitasje-gikt. Min eldste bror er trygdet p.g.a. knærne. En annen bror har 2 skulder-operasjoner og ser ikke frem mot nr. 3... Min yngre bror har operert inn ny hofte. Selv har jeg mye smerter i hoved-leddene som skuldrene, albuene, hoftene og knærne. I det siste året har jeg hatt en del vondt i tå-leddene og til slutt har jeg fått så mye smerter UNDER føttene at jeg knapt kan gå. Jeg halter rundt og det resulterer i betennelse i leggen...
Jeg har hatt akutte betennelser i begge skuldrene (ikke samtidig) og har en kronisk senebetennelse i høyre-armen.
Jeg kan ikke lenger gå i sko-tøy som klemmer på tvers av tå-leddene. Der har jeg fått brusk-dannelser og smerter som gjør at det er vondt å legge føttene direkte på madrassen i senga! Hva ER dette for noe??
Jeg har nå vært sykemeldt i 14 dager og skal tilbake på jobb mandag. Da får jeg dekket taxi til-og-fra jobben inntil videre..!
Jeg er altså til utredning for å komme til bunns i problemet. Har tatt masse forskjellige blodprøver og vært og tatt røntgen av knær, skuldre, hofter og føtter, her er svaret derfra:
Knærne: Lokalisert tilspisning på laterale eminens på begge sider. Hva betyr det??
Skuldre, hofter og bekken: Ingen funn
Føttene: bruskreduksjon og noe påleiringer i storetærnes grunnledd, oppfattes som arthrose.
I dag skal jeg bestille time hos ortoped, og etter det er neste skritt å dra til nevrolog. Noen som har erfaringer/sykdommer som ligner disse symptomene?

Al-Kemia
13 Nov 2009, 12:34
Kjenner ikke til dette saerskilt, men har hoert en del snakk fra folk med podagra og diffus gikt som hoeres likt ut. Selv om de ikke har funnet noe i skuldre, hofter og bekken betyr vel det at det ikke er endring i skjelett eller ledd. Kan jo godt vaere noe i musklene.

isleofview
13 Nov 2009, 13:28
Ja, det er det jeg tenker også. Det sitter ikke i skjelettet, men kan være i muskler, nerver eller noe... :alien:

Petrina
13 Nov 2009, 15:41
Det er ikke en revmatolog i stedet for nevrolog du skulle vært hos? Da med tanke på at du har hatt mange betennelser i div ledd og at du nå har påvist arthrose?

isleofview
13 Nov 2009, 16:25
Det er ikke en revmatolog i stedet for nevrolog du skulle vært hos? Da med tanke på at du har hatt mange betennelser i div ledd og at du nå har påvist arthrose?

AHA - takk skal du ha! Man må jo gjøre grunnarbeidet selv, vet du. Disse legene. :D

Ma-i
13 Nov 2009, 16:34
Har dere værtsjekket ut for ED- syndrom ?
TRS- syndromer ved Sunnås fls: http://trs.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=230&I=3038&mids=a680a

isleofview
13 Nov 2009, 16:47
Har dere værtsjekket ut for ED- syndrom ?
TRS- syndromer ved Sunnås fls: http://trs.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=230&I=3038&mids=a680a

Takk for veldig informativ link. Nei, denne sykdommen er det nok ikke. Det er ingen problemer med huden, annet enn litt eksem hos noen av oss. MEN - jeg kjenner en som har alle de symptomene beskrevet og er temmelig syk. Skal jammen foreslå at han testes. Så takk igjen! ;)

Ma-i
13 Nov 2009, 16:59
Det er flere typer og fks den såkalte benin -joint-syndrom har ingenting medhud å gjøre , men kun ledd bla.
Altså deter mange typer..
men ihvertfall så er det mye om ting som ligner , nårdet gjelder ledd-problemene og ja, veldig informativt.
om du søker på engelsk på nett, vil du få opp mye mere, og mye med feildiagmnostisering og lignende problem og årsaker .

:)

isleofview
13 Nov 2009, 17:20
Det er flere typer og fks den såkalte benin -joint-syndrom har ingenting medhud å gjøre , men kun ledd bla.
Altså deter mange typer..
men ihvertfall så er det mye om ting som ligner , nårdet gjelder ledd-problemene og ja, veldig informativt.
om du søker på engelsk på nett, vil du få opp mye mere, og mye med feildiagmnostisering og lignende problem og årsaker .

:)

Jeg kikket på under-typene og informasjonen men fant at det handlet om hud på alle sammen... Men finner ikke noested hvor det står benin - joint - syndrom... ?

siemens
13 Nov 2009, 17:39
Røntgensvaret - slik jeg leser det du har skrevet det, og dermed med forbehold, viser at du har ingen sykdom i leddene som gir betennelse og dermed ødelegger leddene. Altså ingen reumatologisk sykdom som ødelegger leddene (som reumatoid atrit) feks, men tegn på slitasje, som i "slitasjegikt", altså artrose.

Røntgenfunnene utelukker dog ikke reumatologisk sykdom, men dersom legen din har tatt et brett svep av immunologiske prøver og de er negative, er det svært lite sannsynlig at du har en reumatologisk sykdom. Nevrologisk sykdom vet jeg ikke helt om det du beskriver kan passe med. Det gir som regel mer en bare smerter, enten bortfall av kraft eller følelse.

Men lykke til med å få en bedre hverdag. Ikke sikkert at du får noen merkelapp.

isleofview
13 Nov 2009, 18:09
Takk Siemens, du vet mye! :stortsmil:

siemens
13 Nov 2009, 19:25
Takk Siemens, du vet mye! :stortsmil:

Hehe, jeg burde vite noe i alle fall.

Ma-i
13 Nov 2009, 21:17
sorry - sykt barn tartid.
Bening -joint-syndrom selvsagt . http://www.cchs.net/health/health-info/docs/1700/1722.asp?index=3971

ofte misdiagnostisert, og noen mener det også er ED men uten alt det andre. Gir ofteleddplager, smerter , økt slitasje osv. Som regel er man veldig myk som barn, menså stabiliserer det segetterhvert som man blir voksen, men overbbevegelighet kan gi sltasjer som da vil gi smerter og peroblemer i voksen alder.

isleofview
14 Nov 2009, 13:59
sorry - sykt barn tartid.
Bening -joint-syndrom selvsagt . http://www.cchs.net/health/health-info/docs/1700/1722.asp?index=3971

ofte misdiagnostisert, og noen mener det også er ED men uten alt det andre. Gir ofteleddplager, smerter , økt slitasje osv. Som regel er man veldig myk som barn, menså stabiliserer det segetterhvert som man blir voksen, men overbbevegelighet kan gi sltasjer som da vil gi smerter og peroblemer i voksen alder.

WOW - tusen takk, her kjente jeg igjen mye! Fra de andre familiemedlemmene også. Dette skal jeg undersøke nærmere, og nevne for legen min. ;)

isleofview
14 Nov 2009, 17:05
Hehe, jeg burde vite noe i alle fall.

Betyr det at du er lege? Kan jeg da spørre deg om noe? Jeg fikk medisiner som jeg ikke har tatt enda for hun advarte at de MÅ tas med mat for de kan være tøffe på magen. Nå har jeg fra før av ømfindtlig mage pluss at jeg har hanglet litt i noen uker med noe mage-greier. Når jeg nevnte til legen at jeg ikke ville ta medisinene fordi jeg føler at de ville virke som "plaster på en brukket arm" og at jeg kansje ville gjøre mer enn jeg burde hvis jeg ikke kjente smerter så sa hun at de vanligvis vil hjelpe HVIS det er revmatiske smarter jeg har. Da fikk jeg lyst til å teste de. Hva mener du (hvis du er lege)? De heter Voltaren og er 50mg :nerden:

siemens
14 Nov 2009, 19:14
Voltaren kan være litt tøft for magen, ja, det har jeg erfart selv dessverre, i et anfall av akutt ryggsmerte. Tre om dagen resulterte i sterke magesmerter. Men det er veldig individuelt om man tåler dem eller ei, noen merker ikke noe i det hele tatt.

Foreslår at du tester en sammen med frokost. Får du ikke noe problem med magen, kan du prøve en sammen med middag og så vente til neste dag og se om dels det virker på leddsmertene og dels om du får magebivirkninger. De er doseavhengige, så det kan hende du fint tåler en eller to om dagen, men ikke tre (som er maksdose, samt den dosen man ofte bruker å gi ved akutte betennelser, i maks en uke).

Shoosa
14 Nov 2009, 21:06
Er Voltaren den sterke varianten av Voltarol som man får kjøpt reseptfritt? Jeg pleier å ta en voltarol før jeg legger meg hvis jeg kjenner at nå er det nesten betent i armen, synes den er bedre til den bruken enn paracet er. Men husker ikke begrunnelsen.

Det høres tøft ut det du har, isleofview, håper du og legene finner ut av det så fort som mulig! :klemse:

isleofview
14 Nov 2009, 21:48
Er Voltaren den sterke varianten av Voltarol som man får kjøpt reseptfritt? Jeg pleier å ta en voltarol før jeg legger meg hvis jeg kjenner at nå er det nesten betent i armen, synes den er bedre til den bruken enn paracet er. Men husker ikke begrunnelsen.

Det høres tøft ut det du har, isleofview, håper du og legene finner ut av det så fort som mulig! :klemse:

Hmmm. Skal følge rådet ditt, siemens - takk! :fornøyd:

Shoosa, finnes det en svaker variant som er reseptfri? Det kan være godt å vite. :D

siemens
14 Nov 2009, 22:09
Ser sånn ut, iflg felleskatalogen er det 12,5 mg, altså en kvart tablett.