PDA

Se full versjon : TRAN og alternativer til det

katari
22 Nov 2009, 11:37
Gir dere ungene tran og hvis ikke hvorfor og hvis hvorfor. og hvis dere gir noe annet isteden vil jeg gjerne høre hva og hvordan det funker!!

Tran har aldri gått ned hos H, det bare spyttes rett ut igjen. jeg merker at jeg nå vil hun skal få i seg noe som inneholder omega 3, selv om hun spiser en del makrell i tomat, laks og fiskeboller til middag. der er jo ikke hver dag det er noe fisk heller.

vi gir H sanasol vi. der er jo fult av andre tilsetninger og sukker tror jeg til og med og er søtt som fy, så er sikkert ikke det beste men hun elsker det og jeg har faktisk vokst opp på det selv... men hva kan jeg evt. gi som smaker godt og som går ned?

og så at sanatabletter finnes, mer er fra 3 år? hvorfor ikke før. og er de bedre enn noe annet, bedre enn selve sanasolen på flaske?

Filipine
22 Nov 2009, 11:49
Vi tar tran hele familien. Med sitronsmak så er det faktisk ingen som protesterer på smaken. I og med at vi tar alle sammen, så tømmer vi flasken i god tid før den blir harsk. Det er da tran virkelig smaker ille. Og så finnes jo tran i kapselform, kan det være enklere å ta?

For meg er tran det desidert beste alterantivet, i tillegg til fisk og sjømat i kostholdet. Jeg har liten tro på krill & krall og andre produkter, som jeg mener er dyre, og litt Keiserens nye klær. Men jeg har stor tro på Omega 3-tilskudd for de aller fleste, så jeg vil anbefale å forsøke litt ulike ting.

Mums
22 Nov 2009, 11:55
Jeg klarer ikke tran. Og jeg er veldig lei for det, men derfor får jeg ikke i tarzan tran heller. Jeg begynte å gi litt til han når han var spebarn, men det stinket tran av puppen min hele resten av dagen. Jeg ammet ikke rett etter at jeg gav han, men 1 timer eller 2 etter og det stinket fortsatt.

Vi spiser fet fisk (laks/ørret) 3 ganger i uka, og jeg tar omega3 tabletter. Jeg kommer til å gi tarzan omega3/tran tabletter så snart han kan ta det (3 år er det ikke?) I mellomtiden må vi klare oss på fet fisk.

Jeg har dårlig samvittighet for at han ikke får i seg tran, men jeg klarer bare ikke lukten.

Purra
22 Nov 2009, 12:18
Jeg og lillesnupp tar tran, hun elsker det og ber om mer!
Så her er det faktisk en reell fare for at hun kan få i seg for mye, hvis vi ikke er samkjørte.
Hun elsker faktisk tran så høyt, at vi blander postafentabletten i den vi :flau:

*og dette er tran original*

Puspersille
22 Nov 2009, 12:23
Smørbukk får Eskimo for kids. Den inneholder omega 3, 6 og 9 og D- og E-vitamin. Han liker den godt, mye bedre enn tran. ;)
Lille Persille får D-dråper.
Jeg tar trankapsler.

Sanasol inneholder søtstoffer såvidt jeg vet?

katari
22 Nov 2009, 12:29
Smørbukk får Eskimo for kids. Den inneholder omega 3, 6 og 9 og D- og E-vitamin. Han liker den godt, mye bedre enn tran. ;)
Lille Persille får D-dråper.
Jeg tar trankapsler.

Sanasol inneholder søtstoffer såvidt jeg vet?
den eskimo, er ikke den fra 3 år? hvis ikke vil jeg prøve den. hun er 2 år og 1 mnd.

prøvde akkurat å gi en skje tran med sitronsmak. haha hun svelget altså, men ca 1 babyskje og med den sure minen etterpå. jeg spurte om hun skulle ha mer(var mer på skjea) men det ville hun ikke. uffamei.

Puspersille
22 Nov 2009, 12:33
den eskimo, er ikke den fra 3 år? hvis ikke vil jeg prøve den. hun er 2 år og 1 mnd.

prøvde akkurat å gi en skje tran med sitronsmak. haha hun svelget altså, men ca 1 babyskje og med den sure minen etterpå. jeg spurte om hun skulle ha mer(var mer på skjea) men det ville hun ikke. uffamei.
Fra 4 uker. :blomsterfjes:

katari
22 Nov 2009, 12:35
wow, er det sant! de eksimotablettene fra 4 mnd... men hvordan gjør man det med så små som ikke kan spise/tygge? er det tabletter som knuses, eller mer pastiller ? smaker det godt liksom? for da kan jeg i såfall gi det til begge.

smithton
22 Nov 2009, 12:48
Vi gir også eskimo for kids. Jeg fikk anbefalt dette som alternativ av min homeopat da tran kan inneholde noe kvikksølv (sikkert uhyre lite, men det er i følge henne ikke mulig å rense torskeleveren helt for kvikksølv). Min sønn på snart 2 er veldig glad i eskimo.

Et annet alternativ kan være Udo's Choice, en oljeblanding av vegetabilske kilder. Den innholder omega 3, 6 og 9, men ikke D-vitamin. Denne kan gis som den er eller blandes i mat, f.eks grøt.:blomsterfjes:

Puspersille
22 Nov 2009, 12:57
wow, er det sant! de eksimotablettene fra 4 mnd... men hvordan gjør man det med så små som ikke kan spise/tygge? er det tabletter som knuses, eller mer pastiller ? smaker det godt liksom? for da kan jeg i såfall gi det til begge.
Tabletter vet jeg ikke noe om. Den flytende kan brukes fra 4 uker.
Smørbukk får flytende, han. :nikker:

Mums
22 Nov 2009, 13:00
Lukter den tran? Hmm kanskje vi skulle prøve dette...

knusknoff
22 Nov 2009, 13:01
Vi gir D-vit og omega 3. Omega 6 får han mye gjennom kosthold og vi tenker han ikke trenger tilskudd av det.

Lille O
22 Nov 2009, 14:51
Tabletter vet jeg ikke noe om. Den flytende kan brukes fra 4 uker.
Smørbukk får flytende, han. :nikker:

Gir dere Eskimo, eller eskimokids også til den lille??

Det har vært en del tråder om dette på tettinntil, og så langt har jeg skjønt at eskimo ikke er en av de verste fiskeoljene, men at de beste er de som har de naturlige e og a (husker jeg riktig nå tro?)- vitaminene i seg, og ikke de fiskeoljene hvor e og a er tatt ut fra olja, for så å bli tilsatt igjen etterpå. I eskimo er det visstnok slik at de blir tilsatt igjen..
Nordic naturals skal visst være en slik bra fiskeolje, men de tror jeg finnes bare på kapsler..
Havfruetran skal også være et slikt rent og bra produkt, men det koster jo en del da..
Enn så lenge så får Obo eskimo kids, Tobo nada ( :sparke: Uff, dårlig samvittighet for det), jeg tar heller ingenting nå etter at jeg gikk tom for triomega - men vi spiser fisk to ganger i uken.

hurramegrundt
22 Nov 2009, 15:02
Vi gir tran og i blant sanasol. De overlapper på A og D-vitaminer, så da får de bare halv dose av hver. Men oftest husker vi ikke på å gi det hver dag, så da får de det heller litt i rykk og napp. :bag:

Mannen tar tran, jeg tar omega3 i kapselform, og vi tar som regel også c-vitamin. Har litt tro på at det er bra for immunforsvaret, vi merket hvertfall stor forskjell da vi begynte med det for mange år siden. Derav sanasolen til gutta.

Moder'n
22 Nov 2009, 16:21
Snuppa mi virkelig elsker "Omega-3 for barn - Tyggekapsler med appelsinsmak". Hun tigger og ber om slike. De anbefales ikke for barn under 4 år (!) fordi så små unger kan sette kapselen fast i halsen - men jeg har tatt sjansen. Snuppa har tidlig vært god på både det å tygge og det å svelge mat, så ...

Vi gav D-vitamindråper fra 4 uker, og snuppa elska det! Det var en måte å få henne rolig på, det, å hente fram D-vitaminene fra kjøleskapet. :fnis:

Al-Kemia
22 Nov 2009, 16:26
Nei, jeg ser ikke hensikten med å pakke i kosttilskudd i hauger og berg.

Ang. fettsyrer så er virker det like mye som en fashion som alt annet. En dag er man omtrent døden nær uten å vite det selv om man ikke for omega ditt eller datt. Neste dag er man omtrend døden nær uten å vite det selv fordi man har feil forhold mellom omega ditt eller datt. uansett hva man gjør er det noen som sier at det blir feil... så jeg boikotter hele opplegget. går an å bli for opptatt av helse & sunnhet og.

katari
22 Nov 2009, 17:53
Snuppa mi virkelig elsker "Omega-3 for barn - Tyggekapsler med appelsinsmak". Hun tigger og ber om slike. De anbefales ikke for barn under 4 år (!) fordi så små unger kan sette kapselen fast i halsen - men jeg har tatt sjansen. Snuppa har tidlig vært god på både det å tygge og det å svelge mat, så ...

Vi gav D-vitamindråper fra 4 uker, og snuppa elska det! Det var en måte å få henne rolig på, det, å hente fram D-vitaminene fra kjøleskapet. :fnis:

er det kun pga fare for å svelge feil det gjelder aldersgrense? ikke noe med mengden av innhold.

og som lille O, sa med dette tilsatt og tatt ut osv. det kan jeg ikke tenke på, jeg må ha god smak og omega 3. thats it

Puspersille
22 Nov 2009, 18:35
Gir dere Eskimo, eller eskimokids også til den lille??

Det har vært en del tråder om dette på tettinntil, og så langt har jeg skjønt at eskimo ikke er en av de verste fiskeoljene, men at de beste er de som har de naturlige e og a (husker jeg riktig nå tro?)- vitaminene i seg, og ikke de fiskeoljene hvor e og a er tatt ut fra olja, for så å bli tilsatt igjen etterpå. I eskimo er det visstnok slik at de blir tilsatt igjen..
Nordic naturals skal visst være en slik bra fiskeolje, men de tror jeg finnes bare på kapsler..
Havfruetran skal også være et slikt rent og bra produkt, men det koster jo en del da..
Enn så lenge så får Obo eskimo kids, Tobo nada ( :sparke: Uff, dårlig samvittighet for det), jeg tar heller ingenting nå etter at jeg gikk tom for triomega - men vi spiser fisk to ganger i uken.
3åringen får Eskimo kids.
Babyen får D-dråper.

meloni
22 Nov 2009, 20:56
Storebror får eskimo kids (som det står fra 1-12 år på). Den er flytende og lukter grusomt tutti frutti, men han liker den. Vi var sløve på tran og det ble ofte spyttet ut igjen med dertil grusomme flekker på ulltøy osv.

Lillebror får d-vitamindråper. Jeg innrømmer at min aversjon mot trangulp og illeluktende bleier/vaksemaskin er grunnen. Så får vi håpe at hjernen hans ikke tar varig skade av manglende omega 3 før han blir 1 år :gal:.

Sofia
22 Nov 2009, 21:50
Vi gir også Eskimo kids. Er opptatt av at de skal få i seg godt fett!
Om fett i maten, så liker jeg denne boken (som jeg har gitt bort til mirifar):
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1899465&rom=AK

Shoosa
22 Nov 2009, 22:22
Jeg og lillesnupp tar tran, hun elsker det og ber om mer!
Så her er det faktisk en reell fare for at hun kan få i seg for mye, hvis vi ikke er samkjørte.
Hun elsker faktisk tran så høyt, at vi blander postafentabletten i den vi :flau:

*og dette er tran original*

Det er det verste jeg har hørt. Seriøst. Kan jeg låne det hjernevaskprogrammet fra neste uke av?

:skratte:

Lukter den tran? Hmm kanskje vi skulle prøve dette...
Lille Sky får flytende eskimokids, hun elsker den. Jeg synes den stinker, og klarte ikke å smake på den en gang.

Tran er helt uaktuelt for meg, jeg takler det virkelig ikke. Så jeg tar omega3-kapsler og D-vitamin-tabletter ved siden av.

Den største faren ved sanasol/tran i kombinasjon er vel, som hurramegrundt påpeker, faren for å få for mye A-vitamin. D-vitamin er det visst ganske vanskelig å få for mye av, normalområdet er stort. For mye A-vitamin kan være grunnen til at det er så mye beinskjørhet i Norge, på tross av kalsiuminntaket vi faktisk har.

MtL
22 Nov 2009, 22:24
Vi gir også Eskimo kids. Er opptatt av at de skal få i seg godt fett!

Vi gir også denne.

svart panda
23 Nov 2009, 01:05
Min vil gjerne ha tran, han henter flaska i skapet selv og vil helst ha mer enn ei barneskje (men jeg var sløv før han var over året). Det er vel D-vitamin det er snakk om for oss her oppe i det solfattige nord.

Har akkurat lest en plass at D-vitamin er et hormon vi produserer, og ikke et vitamin på samme måte som andre vitaminer. Det er visst derfor det anbefales gitt til babyer selv om de fullammer (jeg trodde alt som jeg hadde i mitt blod kom over i melka, men tydeligvis ikke...)