PDA

Se full versjon : stekepanne?

Jeano
29 Nov 2009, 13:44
Vi trenger en ny stekepanne, alle vi har hatt har blitt dårlige etter velldig kort brukt.
Så noen som vet om en god stekepanne? gjerne en nettbutikk

Bollefro
29 Nov 2009, 13:56
Jeg sverger til jern jeg. Har en vanlig jernsteikepanne og en grillsteikepanne. Men nå er det igrunn ikke så ofte at jeg bruker steikepanne da:)

Lenore
29 Nov 2009, 14:05
Denne tråden følger jeg spent med på - vi er nemlig eksperter i å ødelegge stekepanner etter kort tids bruk :flau:
Jeg vet ikke hva vi gjør galt heller.... I starten med ny stekepanne så er vi sååååå forsiktige med ALT vi gjør med den..... ikke høy varme uten noe i, ikke vaske den mens den er varm, ikke bruke annet enn tre- eller plast-redskaper oppi.... osv osv. Allikevel blir den etter kort tid dårligere og dårligere.

Taratroll
29 Nov 2009, 14:32
Vi har en sånn Jamie Oliver stekepanne som T fikk fra jobben og er godt fornøyde med den.

Aurora Borealis
29 Nov 2009, 15:06
Høyang jernstekepanne!

Suverene!

Noor
29 Nov 2009, 15:32
Vi har en fra clas ohlsson som vi er utrolig fornøyde med, det er den som er 28 cm, høy stekepanne her: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=143349050

Og så har vi lokk til, det selger de separat.

Vi har brukt den til alt mulig i et år nå, og den er like fin. Fordi den er høy er den utrolig fin til matretter med saus - vi bruker omtrent bare den pannen. Vi er bare påpasselige med å ikke ta kaldt vann i den når den er varm, og selvfølgelig bare bruke plast/treredskaper.

Madisonhilyard
29 Nov 2009, 16:27
jeg er helt overfornøyd med teflonstekepannene fra Ikeas 365+.
Vi har huset fullt av panner til ethvert bruk, men til hverdags liker jeg teflon best, og det tok ikke for lang tid før den lekre, men rådyre fra Eva Trio var neddsvidd den heller.
Kjøpte en Ikea-panne mest for å raske med meg, og vi elsker dem. Og når de koster under 200 kroner, er det liksom ikke så nederlag å bytte ut når de er nedsvidd etter et par år.

CarinaNV
29 Nov 2009, 16:34
Vi hade en teflonpanna förut från IKEA som höll väldigt länge (tror de teflonpannorna från dem i vart fall då fick god karaktär i tester och så). Efter den har vi köpt en stor stekpanna i titan (det är väl det? :huh: ) och den är god. Favoriten är ändå, utan jämförelse, vår gjutjärnsstekpanna...

Sofia
29 Nov 2009, 17:10
Jamie Oliver. Veldig fornøyde.

-diab-
29 Nov 2009, 17:52
Vi har ei god ei fra Jernia. Vet ikke hva den het, men fikk god hjelp i butikken da jeg kjøpte den. Den har ikke teflonbelegg, men noe annet som gjør at det går fint å steike pannekaker uten å ta smør i panna for hver. Den er tung, og har tjukk bunn, så selv om den er minst tre år nå, så er det verken skraper i den eller antydning til at den ikke er helt jevn. Veldig kjekt med lokk, det kjøpte vi separat.

Minner mest om denne: http://www.jernia.no/Produkter/Kj%C3%B8kken/67831.cms?prodPageid=3134

isleofview
29 Nov 2009, 18:27
Jeg elsker denne tråden! Vi har i lengere tid trengt en ny stekepanne, men hver gang vi er ute og jeg finner en, sier mannen at nei, den var ikke helt det han ser etter. Vi bruker altså en teflon-panne som er så nedslitt at omtrent halvparten av teflonet er borte, og har hørt det er temmelig skadelig å lage mat i noe sånt... Forrige dagen ramlet hanken av, så nå må han bruke grytekluter :knegg::fnis:

isleofview
29 Nov 2009, 18:40
Nå sier mannen at han ønsker at stekepanna er ganske dyp, og at den har et jern-håndtak eller avtagbart håndtak slik at den kan settes inn i ovnen. Han er ikke glad i jernpanner (uheldigvis) fordi de må tas hånd om med smøring osv. og aller helst ikke for dyr...

Madisonhilyard
29 Nov 2009, 19:01
Nå sier mannen at han ønsker at stekepanna er ganske dyp, og at den har et jern-håndtak eller avtagbart håndtak slik at den kan settes inn i ovnen. Han er ikke glad i jernpanner (uheldigvis) fordi de må tas hånd om med smøring osv. og aller helst ikke for dyr...

Ikea 365+. En av grunnene til at jeg liker dem er at de har ganske høye kanter PG har metallhåndtak.

Imp
29 Nov 2009, 21:17
Jeg lurer litt på hvorfor stekepannene ikke varer så lenge?
Teflonstekepanner har uansett en begrenset levetid. Vi har en teflonpanne, men den er det nesten bare jeg som bruker når jeg skal steke egg. (Og det skjer i grunn ganske ofte...)
Og gjør man som min mor, heller vann i varm panne (for å gjøre oppvasken lettere?), så er man dødsdømt. :knegg:

Men vi har en jernpanne som vi bruker til alt mulig annet. Den må ikke vaskes med såpe, da blir den ødelagt. Vaskes med hett vann, og om den blir helt uttørket (altså null olje), bare heller man litt olje oppi den og lar den stå og trekke til seg litt. Så det er ikke noe særlig jobb når det gjelder smøring. Er glad i den altså, og så får maten et naturlig tilskudd av jern.

Den panna har vi hatt i seks år. Har jerngryte som er over 30 år, men den bruker vi ikke hver dag, da.

meloni
29 Nov 2009, 22:09
Opplys meg - hvorfor skal man ikke ha vann i varm panne? Jeg gjør det daglig med min jernpanne og den er (nesten) like bra som da jeg fikk den for 10 år siden. Bortsett fra at håndtaket er litt løst, men det har vel lite med det kalde vannet å gjøre?

svart panda
30 Nov 2009, 07:56
Vi har ei god ei fra Jernia. Vet ikke hva den het, men fikk god hjelp i butikken da jeg kjøpte den. Den har ikke teflonbelegg, men noe annet som gjør at det går fint å steike pannekaker uten å ta smør i panna for hver. Den er tung, og har tjukk bunn, så selv om den er minst tre år nå, så er det verken skraper i den eller antydning til at den ikke er helt jevn. Veldig kjekt med lokk, det kjøpte vi separat.

Minner mest om denne: http://www.jernia.no/Produkter/Kj%C3%B8kken/67831.cms?prodPageid=3134

Vi har denne på 28 cm og med 7 cm høye kanter (sautèpanne). Nowo Titanium. Den kan vi steke mat i uten fett og mannen er kjempefornøyd. Men den koster endel da.

CarinaNV
30 Nov 2009, 08:32
Opplys meg - hvorfor skal man ikke ha vann i varm panne? Jeg gjør det daglig med min jernpanne og den er (nesten) like bra som da jeg fikk den for 10 år siden. Bortsett fra at håndtaket er litt løst, men det har vel lite med det kalde vannet å gjøre?

Det är väl bara när man har belägg i pannan man ska undvika kallt vatten direkt på?

Vi har också kallt vatten på järnstekpannan och det går helt fint det, :)

isleofview
30 Nov 2009, 08:33
Opplys meg - hvorfor skal man ikke ha vann i varm panne? Jeg gjør det daglig med min jernpanne og den er (nesten) like bra som da jeg fikk den for 10 år siden.

Det vil jeg også gjerne vite...:alien:

svart panda
30 Nov 2009, 11:11
Er det ikke fordi metallet kan slå seg, i alle fall om det er tynt metallag? Vi har to stekepanner som ikke er helt flat under lenger, og da er det ikke like lett å steke noe...

Imp
30 Nov 2009, 14:29
meloni: Unnskyld meg, det gjelder alt annet enn jernpanner. Jernpanner blir altså ødelagt av såpevask, andre panner blir ødelagt av kombinasjonen vann/varme.

meloni
30 Nov 2009, 17:49
meloni: Unnskyld meg, det gjelder alt annet enn jernpanner. Jernpanner blir altså ødelagt av såpevask, andre panner blir ødelagt av kombinasjonen vann/varme.

Ingenting å unnskylde, altså, jeg var bare nysgjerrig, jeg;). Nå er det oppklart!

Shoosa
30 Nov 2009, 21:17
Mamma tar kaldt vann i steikepannen for å koke ut sjy til å ha i saus og sånn. Og så er det visst lettere å vaske. Hun er vant til jernpanner og vet at det ikke er noe lurt i tynne teflonpanner, men gjør det likevel :gal: Men sausene hennes er fryktelige gode, da. Sukk.