PDA

Se full versjon : Madisons hemmelige kaker

Madisonhilyard
29 Nov 2009, 17:38
2dl lys sirup
250g smør
2dl kremfløte

500 g sukker
5ml sitronolje

750g hvetemel
11/2 ts natron
2ts malt ingefær

Kok opp sirup, smør og fløte. La det kjøle seg ned litt. Rør inn sukkeret, hell i sitronolje. Bland ingefær og natron i melet, og rør alt godt inn i deigen.
Avkjøl til neste dag.

Trill små (ca 2-2,5 cm) kuler, legg på msurt bakeplate eller bakepapir med god avstand, de flyter ut, og stek på 175 grader til de er lyst gyldne. Ikke stek for mye, da blir de bare harde og ikke gode og seige innerst.
Steketid varierer naturligvis litt. Jeg baker akkurat nå og kjører tre brett i ovnen på varmluft samtidig, da ser det ut som om det tar 10-12 minutter. Antagelig er det mindre om du bare tar ett brett.

NB! Sitronolje blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i. Du må for det første på apoteket (muligens helsekost) -- men ikke til hvilket som helst. Det viser seg f.eks at Apotek1-kjedens grossist ikke en gang har det i osortimentet sitt. Jeg fant det på et alliance-apotek i år.

siemens
29 Nov 2009, 23:17
Disse så veldig gode ut! Men lurer på om det går an å mekke noe alternativ til sitronolje - nøytral olje + sitron liksom?

Madisonhilyard
29 Nov 2009, 23:45
Den sitronoljen er ganske så essensiell, bokstavelig talt, for smaken. Ikke at jeg har turd å forsøke uten.
Hvis jeg var helt i beit, ville jeg nok forsøkt å presse olje av sitronskall selv. For det er oljen fra skallet som gir den gode smaken.

siemens
30 Nov 2009, 00:01
Aha. Kanskje sådant kan bestilles på nettet?

*google google*

Jepp, det kan det.

Madisonhilyard
30 Nov 2009, 10:05
Hvor??? Nå har jeg sikret emg en ekstra flaske til neste års bakst, men jeg er lei av ringerunder og å fly byen rundt på jakt etter sitronolje. Da jeg var liten hadde vi en stor flaske i kjøleskapet som varte i årevis.

siemens
30 Nov 2009, 12:54
Google: Where to buy lemon oil, så finner du mange webshops. Jeg gikk ikke inn i dem, men ser ut som det burde löse seg.

Madisonhilyard
30 Nov 2009, 13:25
Smart. utrolig mye billigere også.

Her: http://www.100pureessentialoils.com/site/1562898/product/Lemon__%20Italy%20EO16

leser jeg følgende: Citrus oils help to eliminate emotional confusion and increase ones sense of humor and well-being, lemon oil is no exception. Tror jeg må ha en SVÆR flaske hvis det kan fjerne forvirring. Det hadde vært noe.

Prestekrage
30 Nov 2009, 14:11
Smart. utrolig mye billigere også.

Her: http://www.100pureessentialoils.com/site/1562898/product/Lemon__%20Italy%20EO16

leser jeg følgende: Citrus oils help to eliminate emotional confusion and increase ones sense of humor and well-being, lemon oil is no exception. Tror jeg må ha en SVÆR flaske hvis det kan fjerne forvirring. Det hadde vært noe.

Men er det denne type sitronolje du bruker i kaker? For dette ser jo ut som en olje til aromaterapi, og ikke til bruk i mat. Men den kan kanskje brukes i mat?

Madisonhilyard
30 Nov 2009, 14:24
Sitronolje er sitronolje, så lenge den er ren sitronolje og ikke blandet ut med skumle løsemidler. Hverken til aromaterapi eller i mat skal den brukes ufortynnet rett i kroppen.

Mannen til en venninne av meg er superkokk i California. Han har faktisk vært medforfatter på en kokebok om bruk av eteriske oljer i mat:
http://www.amazon.com/Aroma-Magic-Essential-Foods-Fragrance/dp/1579652646/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1259583811&sr=1-1

Her fant jeg en norsk kilde også -- helt fascinert over alle oljene de har, og mye billigere enn apoteket.
http://www.myrra.no/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=telemark&gid=17&subgid=176&gclid=CKLA1svasp4CFUmK3godeWa2yw

CarinaNV
30 Nov 2009, 14:37
Jag tror att du i Sverige kan köpa citronolja under synonymen citronessens i en vanlig matvarubutik i avdelningen för bakvaruprodukter...

CarinaNV
30 Nov 2009, 14:38
Här står flera synonymer till produkten: http://www.shenet.se/ravaror/eocitron.html

Pepper
30 Nov 2009, 16:31
Citrus oils help to eliminate emotional confusion and increase ones sense of humor and well-being, lemon oil is no exception.

For en fantastisk bivirkning på julekaker, her kan man virkelig spise med god samvittighet :fnis:

De hørtes forresten gode ut, jeg prøver alltid ut en ny sort i jakten på spennende julekaker, kanskje dette må bli årets nykommer.

creemy
30 Nov 2009, 17:10
Spennende, tror jeg må prøves.
-og som flere skriver: den har jo en herlig bivirkning også :fnis:

meloni
30 Nov 2009, 18:53
Jeg blir ekstatisk når jeg får vite om en hemmelig oppskrift, selv om den nå kanskje ikke kan kalles hemmelig lenger ettersom den er publisert på åpent forum :fnis:. Mulig vi skal bake disse i helgen, jeg planlegger sitronoljejakt i morgen :nemlig:.

Augusta
30 Nov 2009, 20:05
Hm, spennende! Den har jo ikke nøtter i seg heller, så denne må prøves! Håper jeg får tak i sitronolje, da.

Prestekrage
01 Dec 2009, 00:49
Jeg har også lyst å prøve ut denne, så takk for at du delte. Må bare finne sitronolje først... Eller bestille.

meloni
01 Dec 2009, 19:54
Jeg var på helsekost i dag, og de var utsolgt for sitronolje, men sa at den uansett kun var til utvortes bruk. Det er sjelden jeg hører ordet utvortes, og hun sa det mange ganger så jeg ble litt fnisen, men poenget er uansett at det tydeligvis er forskjell på sitronolje og sitronolje?

CarinaNV
01 Dec 2009, 20:01
Jeg var på helsekost i dag, og de var utsolgt for sitronolje, men sa at den uansett kun var til utvortes bruk. Det er sjelden jeg hører ordet utvortes, og hun sa det mange ganger så jeg ble litt fnisen, men poenget er uansett at det tydeligvis er forskjell på sitronolje og sitronolje?

Såg du länken jag hänvisade till ovan? Prøv å spørr efter citronessens... eller något av de andra alternativa namnen...

meloni
01 Dec 2009, 20:04
Såg du länken jag hänvisade till ovan? Prøv å spørr efter citronessens... eller något av de andra alternativa namnen...

Jeg har nok skummet litt for fort :nemlig:.

meloni
01 Dec 2009, 20:10
Här står flera synonymer till produkten: http://www.shenet.se/ravaror/eocitron.html

For en fantastisk side!

På apoteket gikk de for å lete etter sitronessens, så de må ha visst at det var det samme, men de var utsolgt.

CarinaNV
01 Dec 2009, 22:09
Men så bra att du vet var det finns nu i alla fall, :)

siemens
03 Dec 2009, 00:05
Infall i dag: Gikk innom en helsekostbutikk, og de hadde sitronolje, eterisk, men dama påstod at den er spiselig ettersom den er helt økologisk. Velvel, vi får se, hihi. Jeg skal i alle fall prøve! Den kostet 50 spenn for en liten flaske, vet ikke om det er bra eller dårlig pris?

meloni
03 Dec 2009, 00:10
Infall i dag: Gikk innom en helsekostbutikk, og de hadde sitronolje, eterisk, men dama påstod at den er spiselig ettersom den er helt økologisk. Velvel, vi får se, hihi. Jeg skal i alle fall prøve! Den kostet 50 spenn for en liten flaske, vet ikke om det er bra eller dårlig pris?

Hehe, PoP-genseren til storebror er også helt økologisk, men jeg spiser den ikke allikevel;).

siemens
03 Dec 2009, 18:30
Hehe, PoP-genseren til storebror er også helt økologisk, men jeg spiser den ikke allikevel;).

Haha!

Filipine
03 Dec 2009, 18:35
Disse er gode altså, selv for en kakeskeptiker som meg. Vel verdt et forsøk.

siemens
03 Dec 2009, 22:23
Vel vel, jeg løftet informasjonsfliken på flasken (var gjemt under prislappen) og der står det "För aromabruk, använd ej outspädd", så dæmmeså gikk forsøket på å lake hemmliskakene i vasken. Frågan er om jeg skal gå tilbake til butikken og kreve pengene tilbake?

Og med dette innlegget holder jeg tråden levende litt til hihi

meloni
03 Dec 2009, 22:24
Jeg kan ikke skjønne at det kan være noe annet enn sånn olje som skal være i kakene?

Jeg har forøvrig funnet en sitronolje i bodet som gikk ut på dato i 2006, men den lukter godt og jeg skal forsøke meg med den. Det er jo ikke mange dråpene som skal til:)

siemens
03 Dec 2009, 22:30
Tror du det? Altså, det er jo ingenting annet i den enn "fruktskal, kallpressad 100% naturlig eterisk olja, ekologiskt odlad, Italien". Hva vil være forskjellen mot en "spiseolje" liksom, for den er vel også kallpresset fruktskall?

Madisonhilyard
03 Dec 2009, 22:31
Tror du det? Altså, det er jo ingenting annet i den enn "fruktskal, kallpressad 100% naturlig eterisk olja, ekologiskt odlad, Italien". Hva vil være forskjellen mot en "spiseolje" liksom, for den er vel også kallpresset fruktskall?

Det står jo at den ikke skal brukes ufortynnet. Og den blir aplenty fortynnet i kakedeigen. Kjør på! (så lenge du har sjekket at det er ren sitronolje.)

siemens
03 Dec 2009, 22:37
Da kjører jeg på NUH, som ved en hendelse ser jeg at jeg har alle ingrediensene! Det står at det er ren olje, så da får jeg vel stole på det. Kan ikke tenke meg anna.

siemens
03 Dec 2009, 23:14
Nå står en stor porsjon i en bolle på benken, får bli litt kaldere før den går i kjøleskapet. Men jeg kunne sikkert greid meg med halv porsjon først da, dæng, så ikke helt målene før jeg hadde satt i gang.

Du maddis, har kakene noe annet navn enn hemmelige kaker lissom? I tilfelle det blir julegavekaker, mener jeg?

Madisonhilyard
03 Dec 2009, 23:16
I min familie heter de i hvert fall Ingeborgs brune kaker.
Jeg klarer aldri huske hvem hun Ingeborg var og har i årevis fortalt feil versjon. Men det var en mine besteforeldre hadde en eller annen form for kontakt med.

Har bare truffet på én som har smakt dem utenfor vår familie -- hans besteforeldre var danske bakere, tror jeg.

Men vi kan jo gi dem et nytt navn og kalle dem Madisonkaker -- da finner min hemmelighetsvoktertante aldri, aldri ut hvem som har spredd oppskriften -- he he.

siemens
03 Dec 2009, 23:36
Madisonkaker er et supert navn!

må smake litt til på deigen om den er kald nok til å gå i kjøleskapet....

CarinaNV
04 Dec 2009, 08:08
Men du Siemens kan ju bara gå på butiken och köpa citronessens i avdelningen för bakprodukter...

siemens
04 Dec 2009, 13:53
Men du Siemens kan ju bara gå på butiken och köpa citronessens i avdelningen för bakprodukter...

Skal se om de har det i dag, er ikke sikker på om ICAn her er så velutrustet.

Madisonhilyard
04 Dec 2009, 13:58
Men altså....jeg er litt skeptisk til denne sitronessensen, jeg. For i Norge er sitronessens noen kjipe syntetiske greier. Er det ikke det samme i Sverige?

CarinaNV
04 Dec 2009, 14:16
Men altså....jeg er litt skeptisk til denne sitronessensen, jeg. For i Norge er sitronessens noen kjipe syntetiske greier. Er det ikke det samme i Sverige?

Jag tror inte det, men det kan ju vara lurt att kolla innehålsdeklarationen. Citronessens får du i en liten grön glasflaska av märket Ekströms...

siemens
05 Dec 2009, 00:27
Glemte å sjekke sitronessens, om den fins, men jeg tror at det dreier seg om sitronaroma og ikke sitronolje, og det er to forskjellige ting, i så fall.

Nuvel, erfaringsgrunnlag fra første runde Madisonkaker:

Mai god for en oppskrift
Bortsett fra dét, lett å lage deigen. Obs for at man ikke svir fløte-sukker-sirup-blandingen. Heldigvis husket jeg det ja.
Mai god for en smak på deigen, mektig mektig. Frøken pollen slikket bollen - men ikke denne gang, for å si det sånn
Utrrrrolig klissete å trille kuler, ikke noe for supern som ikke liker å bli klissete (men han var heller ikke invitert)
Stekte første brettet på varmluft, alene, og kulene fløt litt utover, men ikke nok til at jeg synes de ble gjennomstekt selv om de var gylne utenpå - fortsatte med å trykke kulene flate. De blir mer sprø når de tørker
Begrenset hvor mange man klarer å prøvesmake gitt
Varmluften steker ikke helt jevnt. Evt neste gang (hvis vi overlever å spise opp disse) steker jeg på vanlig ett og ett brett
Mai god for noen kraftige kaker. Har jeg sagt det allerede?

Nå venter jeg bare på at siste porsjonen skal kjøle seg litt ned før jeg kan ta natta.

Prestekrage
05 Dec 2009, 03:48
Unnskyld, men hva betyr "mai god?"

meloni
05 Dec 2009, 08:21
Unnskyld, men hva betyr "mai god?"

:fnis: - jeg tipper at siemens prøver å si my God på en slags dialektal norsk-svensk;)

CarinaNV
05 Dec 2009, 08:54
Glemte å sjekke sitronessens, om den fins, men jeg tror at det dreier seg om sitronaroma og ikke sitronolje, og det er to forskjellige ting, i så fall.

Så här ser den ut: http://www.recepten.se/info/citronarom.html

Här kan du läsa mer om den: http://www.shenet.se/ravaror/eocitron.html

Jag hade inte nölat en sekund med att köpa den.

siemens
08 Dec 2009, 21:33
Erfaring etter å ha levd med en stor kakeboks Madisonkaker noen dager nå:

Smaken har virkelig tatt seg opp, de første par dagene synes jeg det var dels for markant sitronsmak og dels for markant "karamellsmak" fra den kokte blandingen fløte/sukker/sirup. Her må man sikkert passe seg for å ikke overkoke, men jeg er temmelig sikker på at jeg ikke gjorde det.
Først var de sprø, nå er de mye og seige. Jeg synes det er helt OK.
Størrelsen på kakene er nesten litt i største laget, laget kuler som var ca 2-2.5 cm i diameter, de er ganske "tunge", så hadde greid seg med halv størrelse (og dobbelt så mye jobb)
Lidlannonsen denne uke: Sitronolje for 14.50 :sjokk: Erremuli? Skal dog sjekke om dette er da riil ting, men det så sånn ut på annonsen.

Prestekrage
08 Dec 2009, 22:04
:fnis: - jeg tipper at siemens prøver å si my God på en slags dialektal norsk-svensk;)

:knegg: Takk for oppklaringen. Jeg så virkelig ikke den. :flau:

lirypa
17 Dec 2009, 22:31
Kyllingen har blitt megafan av disse, og lurer veldig på hvorfor det heter "hemmelige kaker".

Madisonhilyard
17 Dec 2009, 22:49
Jeg fikk historien idag -- igjen. En dame som het Ingeborg var venninne av familien -- hennes manns familie hadde voktet over min farsslekt når de trengte det i gamle dager, og da hun ble enke, passet mine besteforeldre litt på henne. Og hun bakte disse kakene. Gudene vet om HUN fordret det største hemmelighold da hun delte ut oppskriften, men mine tanter har voktet den vel, og vært veldig strikte med at ikke hvem som helst kunne få den. Men mamma gjorde opprør og delte den villig vekk ut - he he. Nå gjør jeg det samme.

siemens
17 Dec 2009, 23:38
Jeg spiser minst to hver dag jeg. Tror jammen jeg skal gå og hente meg en nå også. Men nå - etter en drøy uke i kakeboksen - har de blitt ganske myke. Hvordan er det med dine kaker, maddis?

meloni
17 Dec 2009, 23:41
Jeg spiser minst to hver dag jeg. Tror jammen jeg skal gå og hente meg en nå også. Men nå - etter en drøy uke i kakeboksen - har de blitt ganske myke. Hvordan er det med dine kaker, maddis?

Det er fordi du åpner boksen for ofte, Siemens;)

siemens
17 Dec 2009, 23:47
Det er fordi du åpner boksen for ofte, Siemens;)

:erte:

Moder'n
21 Dec 2009, 12:17
NB! Sitronolje blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i. Du må for det første på apoteket (muligens helsekost) -- men ikke til hvilket som helst. Det viser seg f.eks at Apotek1-kjedens grossist ikke en gang har det i osortimentet sitt. Jeg fant det på et alliance-apotek i år.

Hm. Jeg bare sniker meg litt inn i denne tråden. Jeg mener bestemt det var sitronolje jeg så i en meget eksklusiv butikk jeg i vanvare gikk innom, som hadde alskens oljer og eddiker og greier. Butikken lå på Majorstua. Jeg husker ikke navn eller adresse, men butikken lå i Vibes gt, og enten i krysset med Dronning Astrids gt eller Ole Vigs gt.

Det var nesten sånn at jeg kjøpte med meg litt selv, faktisk, etter å ha fulgt med på denne tråden i spenning. Men jeg har rett og slett nok uferdige prosjekter allerede. :hypo: Greit å vite til neste gang, kanskje?

Madisonhilyard
21 Dec 2009, 14:02
Hm. Jeg bare sniker meg litt inn i denne tråden. Jeg mener bestemt det var sitronolje jeg så i en meget eksklusiv butikk jeg i vanvare gikk innom, som hadde alskens oljer og eddiker og greier. Butikken lå på Majorstua. Jeg husker ikke navn eller adresse, men butikken lå i Vibes gt, og enten i krysset med Dronning Astrids gt eller Ole Vigs gt.

Det var nesten sånn at jeg kjøpte med meg litt selv, faktisk, etter å ha fulgt med på denne tråden i spenning. Men jeg har rett og slett nok uferdige prosjekter allerede. :hypo: Greit å vite til neste gang, kanskje?

Du tenker på L'Olivier?
men er det olivenolje med sitron (som i og for seg er supergodt til dressinger e.l., eller ren sitronolje?
Mine er som de var da de ble bakt fortsatt. De står i metallbokser i kald matbod i kjelleren. har aldri opplevd at de er blitt myke etterhvert. hmm?

Christine76
21 Dec 2009, 14:13
Jeg har også bakt disse kakene i år, og de er nå min favorittjulekake. Kjempegode!

Madisonhilyard
21 Dec 2009, 15:02
Jeg har også bakt disse kakene i år, og de er nå min favorittjulekake. Kjempegode!

Tilbake i Bergen, etter noen generasjoner på Østlandet, altså:konge:

Augusta
21 Dec 2009, 15:43

Hvor fikk du kjøpt den sitronoljen da?

Christine76
21 Dec 2009, 16:02
På helsekostbutikken på Nesttun.

Moder'n
21 Dec 2009, 16:44
Du tenker på L'Olivier?

Eh - hvis det er det samme som "Olivers & Co", så har du rett.

men er det olivenolje med sitron (som i og for seg er supergodt til dressinger e.l., eller ren sitronolje?

Dette kan visst du mye bedre enn meg. :flau: Det stod sitronolje, om jeg ikke tar helt feil. Men det kan jo være basert på olivenolje? Jeg følte meg ikke helt bekvem i butikken, og gikk ganske raskt derifra, så jeg var kanskje noe slumsete.

Madisonhilyard
21 Dec 2009, 18:40
Eh - hvis det er det samme som "Olivers & Co", så har du rett.

Dette kan visst du mye bedre enn meg. :flau: Det stod sitronolje, om jeg ikke tar helt feil. Men det kan jo være basert på olivenolje? Jeg følte meg ikke helt bekvem i butikken, og gikk ganske raskt derifra, så jeg var kanskje noe slumsete.

Navn: Du har rett , jeg har feil.
Utvalg/varer: Ikke godt å si. Men jeg har fått olivenolje med sitronsmak fra annen produsent i gave en gang, og siden Olivier & Co spesialiserer seg på matoljer, gjetter jeg meg frem.

Moder'n
22 Dec 2009, 01:03
Utvalg/varer: Ikke godt å si. Men jeg har fått olivenolje med sitronsmak fra annen produsent i gave en gang, og siden Olivier & Co spesialiserer seg på matoljer, gjetter jeg meg frem.

Når julestria er over så får jeg driste meg over på vestkanten igjen og sjekke. :fnis: Men det er meget mulig du har rett, altså. Det var en veldig oliven-fokusert butikk. :)

Hjertemamma
28 Dec 2009, 12:57
Jeg har kjempelyst til å prøve disse, ikke helt lei av kaker enda ;) Men det eneste stedet jeg har funnet sitronolje etter diverse apotek, matbutikker og helsekoster var en helsekost med aromaolje som var merket Kun til utvortes bruk! Syns det er så skummelt å trosse slike beskjeder, jeg.