PDA

Se full versjon : Symaskin!

knusknoff
05 Dec 2009, 11:04
Trenger gode tips til kjøp av symaskin. Endelig skal jeg få meg en! Men har ikke peilig på hva jeg bør kjøpe. Har drømt om symaskin i mange år, men har lite erfaring med å sy... så må begynne i det små men håper etterhvert å kunne sy klær ol., ikke bare lappe på de gamle eller sy opp buksebein:) Har jeg arvet min mormors sy-talent så blir det nok bra! Er det noen her som har tips til hva slags maskin jeg kan kjøpe? Må være en forholdsvis god en, siden jeg etterhvert skal bli god, men gjerne billig også...

Zoomer
05 Dec 2009, 11:16
Jeg kjøpte en Brother NV400 symaskin, men den kostet vel nærmere 7-8000 kr... Brother har visstnok (i følge selgeren) like mye utstyr som f.eks. dyrere utgaver av Janome, men til en billigere pris. Jeg har vært ganske fornøyd med min symaskin, men den trenger nok egentlig en ordentlig service snart for å få ut alt mulig lo jeg ikke kommer til m.m.

knusknoff
05 Dec 2009, 11:26
Det var ganske mye...er det såpass man må betale for å få en ordentlig symaskin? Hva med de til 3-4000? Hva er det de ikke kan som de dyrere kan?

Madison
05 Dec 2009, 12:54
Man får en god og ordentlig symaskin til 4000 kroner. Men hvis du faktisk har tenkt å sy en god del og ha det gøy, blir en sånn maskin fort for enkel og kjedelig, også havner du på et symaskinkjør som i lengden blir dyrere enn om du hadde brukt mer på den første.

Jeg snakker av erfaring. Etter fem år var min enkle, men gode maskin for KJEDELIG.

Jeg er fortsatt forelsket i min Pfaff 2058 etter halvannet år. Det er en supersupersuper maskin som selges unna for under 10.000 flere steder fordi det er en utgående modell, hvis de fortsatt finnes. Opprinnelig kostet de 18.000.

Ellers bør du se på Janomes maskinene -- de er veldig bra, og du får veldig mye for pengene.

knusknoff
05 Dec 2009, 13:15
Helt ny verden dette her, gleder meg til å sette i gang! Kankje lurt å kjøpe en litt dyrere om jeg kommer til å bruke den mye. GLEDER MEG STORT!

siemens
05 Dec 2009, 14:39
Kan være tilbøyelig til å holde med Maddis, men samtidig så tenkte jeg at jeg vet jo ikke sikkert hvor mye jeg kommer til å bruke den. Jeg gikk slik sett for en rimelig maskin, det var et kampanjetilbud, type 20% rabatt og fikk den for 3.600, tror jeg. En sånn:

Pfaff Smart 200c (http://bestsewingmachine.net/sewing-machine-reviews/pfaff-smart-200c)

knusknoff
05 Dec 2009, 14:43
Den så jo fin ut...og den virker jo bra. Synes det er veldig mye penger og vi har akkurat kjøpt hus, skal kjøpe bil, venter nytt barn i juni, har kun en inntekt...og som du sier, jeg VET jo ikke hvor mye jeg kommer til å bruke den. Selv om jeg skal bli sy-ekspert:)

Serendipity
05 Dec 2009, 15:05
Jeg har en Smart by Pfaff til 2999,- Det er en computermaskin med mange sømmer. Jeg har nå hatt den i snart 4 år, sydd endel klær, og er kjempefornøyd!!

Finner den ikke på norsk at the moment: http://bestsewingmachine.net/sewing-machine-reviews/pfaff-smart-200c

Serendipity
05 Dec 2009, 15:06
Om man leser hele tråden så vil man jo se at andre har sagt det samme som en skal si selv :flau:

Men da er i alle fall jeg og Siemens fornøyde med den da :) Jeg kjøpte min hos en lokal sybutikk.

knusknoff
05 Dec 2009, 15:10
Ja, men det er jo supert at flere anbefaler den!

siemens
05 Dec 2009, 22:04
Jeg kjøpte min etter å ha lest en del inne på sykroken, det var før de fikk sånn krav på innlegg og sånn, så hvis du ikke er inne der nå, så får du ikke lest. Men jeg kan kikke litt og se om det er flere som har kommentert den.

knusknoff
06 Dec 2009, 09:19
Gjerne det, tusen takk!

siemens
06 Dec 2009, 09:52
Søkte litt kjapt på den i går, fant ikke noe mer vettugt, men kan se mer i kveld ang maskiner i den prisklassen - altså rundt 4000, hvis jeg finner ut noe. Ellers vet jeg at mange er veldig glad i Janome-maskinene. De selges på sysiden.no blant annet.

katari
06 Dec 2009, 12:09
jeg hadde en janome easy jeans som jeg etter mange tråder og spørsmål fant ut at de fleste var veldig happy med, samt at den har mye smarte ting inkludert. vi har så dårlig plas at jeg aldri fikk fingeren ut og rydda noe plass tild en her, så jeg solgte den for noen mnd tilbake... den kostet 4000 og hadde 5 år garanti. når vi flytter skal jeg kjøpe ny symaskin, men bare en sånn billigversjon fra singer hos jysk. den koster ca 1200? og jeg er ingen helt på symaskin så behøver ikek så mye spesialgreier. holder lenge med ett par sømmer liksom. fikk bare dårlig samvittighet av å ha en så dyr maskin hjemem som jeg aldri brukte..

knusknoff
06 Dec 2009, 12:20
Hm, det er virkelig en jungel. Må bruke litt tid på dette tror jeg, jeg er litt for impulsiv ofte. Vurdere billig-versjonen mot avansert-versjonen. Kanskje gå i butikk og snakke med noen der også. Kan være greit å starte med en øve-maskin. 1200 er heller ikke så mye...samtidig kjipt å kjøte ny etter kort tid...

Serendipity
06 Dec 2009, 19:32
Hm, det er virkelig en jungel. Må bruke litt tid på dette tror jeg, jeg er litt for impulsiv ofte. Vurdere billig-versjonen mot avansert-versjonen. Kanskje gå i butikk og snakke med noen der også. Kan være greit å starte med en øve-maskin. 1200 er heller ikke så mye...samtidig kjipt å kjøte ny etter kort tid...
Jeg tror de billig-maskinene kan bli en mare om det skjer noe med den, tror ikke det er så enkelt å reklamere eller få deler til den på Elkjøp.

Jeg vil råde deg til å gå til et par forhandlere, helst noen som selger flere merker slik at de kan hjelpe deg å sammenligne litt. Jeg var først hos en forhandler som selger Janome siden jeg hadde hørt så mye bra om de inne på TI. Stolte ikke helt på selger og dro til en annen forhandler. Denne selgeren hadde solgt Janome før og hadde nå Pfaff, Smart by Pfaff og et annet merke, sikkert Singer eller Husqarna. Til mitt hobbybruk anbefalte hun varmt denne Smart by Pfaff 200C som da er en computermaskin med flere finesser. Kontra en manuell en som ikke har like mange spennende saker men er kanskje mer solid. Og hun mente at den manuelle IKKE er mer solid og ei heller er Janome et merke hun ville anbefale til de rimeligste modellene men de var veldig god på de litt dyrere modellene. Så - vi endte opp med den jeg har og er som sagt strålende fornøyd :)

Jeg syr bare på hobbybasis altså, men har jo sydd min del av bleier, kjoler, barneklær og bøtt noen klær. Ikke et eneste problem frem til nå.

Serendipity
06 Dec 2009, 19:33
PS! Jeg vet at noen forhandlere av noen merker selger veldig rimelige maskiner også, en forhandler her i nærheten hadde Bernina til rundt 1500,-

Ville Vanilje
07 Dec 2009, 10:36
jeg har en janome memory craft. Kosta meg 10 000 på tilbud. Verdt hver krone!
http://sew-world.com.au/images/4900.jpg

Janome Memory Craft 4900QC Sewing Machine has an extra large LCD screen, an incredible 493 built in stitches including three font styles and 10 choices of button hole.
The MC 4900QC has dual, super bright Krypton light globes giving an exceptionally well lit work area and includes every sewing enthusiast’s dream – a knee lifter for the presser foot.

There are many other great features to tempt even the most discerning of sewers like a Start/Stop button, a presser foot sensor which gives a graphic and audible warning if you try to sew without dropping the presser foot (that will save some thread tangles) and a built in anti-twist device which ensures smooth, even feed of the thread through the tension unit. The MC4900QC also has a new, even easier threading system.

The LCD screen offers more information than ever for instance when you create a combination of stitches to create your own unique pattern, the display shows all your settings, the stitch number and the mode from which it was selected. Other information includes:

• Which mode you are working in
• Suggested foot pressure
• Single or Twin Needle mode
• Suggested presser foot

With all these features in such a handsome package at such an attractive price it’s irresistible!

Look at these quilting machine features:

* 188 built-in decorative and utility stitches, plus 3 complete alphabets with European letters, and 10 sensor-type buttonholes
* Customize stitches with 2x to 5x elongation, individual and group pattern editing, mirror image, plus auto lock and lock stitch integration
* Larger, backlit LCD (twice as large as the MC4800)
*Start-stop button
* Needle up/down button
* Dual Krypton lamps
* Simplified thread path
* 5 recall memory banks
* Thread cutter
* Built-in needle threader
* Knee lift
* Sews at up to 820 stitches per minute
* Handy carrying case

Ville Vanilje
07 Dec 2009, 10:40
jeg begynte også med en maskin til 3000. Men den var blitt for enkel og begrenset i løpet av to år.

Mine absolutte minimumskrav er at det er
* nål-i-treder
* "overlock"-fot (altså ikke ordentlig overlock, men tilsvarende søm med bare en snelle)
* digital programmering av sømmer og digital start/stopp med knapp i stedet for pedal.

msme
07 Dec 2009, 11:56
Jeg har Janome MC5200 (http://www.janome.no/?ItemID=7072) og elsker hver cm av den :D Men den koster litt mer enn hva du vil legge i maskinen din da..

Serendipity
07 Dec 2009, 11:59
jeg begynte også med en maskin til 3000. Men den var blitt for enkel og begrenset i løpet av to år.

Mine absolutte minimumskrav er at det er
* nål-i-treder
* "overlock"-fot (altså ikke ordentlig overlock, men tilsvarende søm med bare en snelle)
* digital programmering av sømmer og digital start/stopp med knapp i stedet for pedal.
Alt dette har min maskin, og jeg er som sagt veldig fornøyd til mitt hobbybruk. Du syr jo ganske mye Ville, gjør du ikke?

Ville Vanilje
07 Dec 2009, 13:27
jeg syr hver uke, av og til hver dag.

Janome anbefales varmt. Begge maskinene mine er janome. Easy jeans har jeg hørt mye fint om.

tenk på nål-i treder i hvertfall, det gjør å skifte tråd til en lek.
Og hvis maskinen har sånn at du ser undertråden så vet du hele tiden hvor mye du har igjen, det er ganske åkei :)
Og syføtter er underurdert, Jeg får aldri nok syføtter :)

knusknoff
07 Dec 2009, 13:47
Vært innom sy-butikk i dag. Kom fram til at janome sewist 521 de luxe eller janome decor computer 3050 kunne være gode alternativer. ligger mellom 3-4000 kroner. Noen som kjenner til de?

Serendipity
07 Dec 2009, 14:29
Den sewist 521 var under 3000,- inne på symaskiner.no (http://symaskiner.no/subdet3.htm)

ohelene
07 Dec 2009, 14:34
Eg vil seie at det viktigaste er korleis maskinene kjennest ut når du prøver dei sjølv. Prøvesy og sammenlign. Vi er ulikt laga og likar ulike ting. Tunge og stødige maskiner er dessuten lettare å jobbe med enn lette maskiner som "stikker av" bortover bordet mens du syr på dei.

msme
07 Dec 2009, 14:34
Den sewist 521 var under 3000,- inne på symaskiner.no (http://symaskiner.no/subdet3.htm)

Jeg kjøpte min EJ der og vil ikke anbefale butikken videre for å si det sånn..

siemens
07 Dec 2009, 21:03
Jeg kjøpte min EJ der og vil ikke anbefale butikken videre for å si det sånn..

Hvorfor ikke? Kjøpte også min der, ikke hatt noen problemer.

Jeg er veldig glad for at min (og serendipitys) maskin har nålestopp funksjon.

msme
07 Dec 2009, 22:07
Hvorfor ikke? Kjøpte også min der, ikke hatt noen problemer.

Fordi jeg synes kundeservicen der er mildt sagt elendig.. Men kanskje jeg bare var uheldig.. :)

siemens
07 Dec 2009, 22:42
Fordi jeg synes kundeservicen der er mildt sagt elendig.. Men kanskje jeg bare var uheldig.. :)

Uffda!

knusknoff
01 Mar 2011, 13:09
Tar opp denne tråden igjen, fikk aldri kjøpt meg symaskin. Men nå vil jeg prøve igjen. Kjenner noen til gode nettsteder for å kjøpe symaskin brukt? Eller vil dere anbefale å heller kjøpe ny, evt hvorfor?

msme
01 Mar 2011, 13:49
Sysiden har ofte demomaskiner til en rimeligere pris.. http://tonje.no/ er den nye nettbutikken :)

Lille O
01 Mar 2011, 14:00
Sysiden har ofte demomaskiner til en rimeligere pris.. http://tonje.no/ er den nye nettbutikken :)
Mener å huske det var der jeg kjøpte overlock brukt også. Ikke noe å utsette på kundeservicen der.

Madison
01 Mar 2011, 14:19
Mitt inntrykk når det gjelder brukte symaskiner er at det er ganske få på markedet. Dessuten at prisene på teknologi og dermed nye maskiner har sunket mer enn verdien på brukte maskiner har -- du får ofte en vel så god ny som en brukt for samme pris, hvis du skjønner hva jeg mener.

Ville Vanilje
01 Mar 2011, 20:38
Husqvarna Emerald bruker vi på tekstilforminga på skolen. Tåler mye, har noen småfinesser, men er lett å skjønne, ganske analog om du vil.
Ca 3-4000 kroner

Ellers kan jeg anbefale min egen, Janome Quilters Companion. Digital, ekstremt mange finesser, deilig å sy med, har "fake-overlock" bl.a. og 100 broderifunksjoner som er hendige.
ca 8-10.000

Ville Vanilje
01 Mar 2011, 20:39
Du kan godt kjøpe en brukt en, men da må den være fresh ut av service og ha med BRUKERMANUAL! viktig!

knusknoff
01 Mar 2011, 21:32
Du kan godt kjøpe en brukt en, men da må den være fresh ut av service og ha med BRUKERMANUAL! viktig!

Skal huske på det om jeg finner en:) Takk for tips. Sjekker litt rundt nå, og tror jeg kommer til å gå for en ny og rimelig en. Vet jo ikke hvor mye jeg kommer til å bruke den, den skal brukes til å sy lapper på bukser, og kanskje et lite klesplagg i ny og ne.