PDA

Se full versjon : Gaaaaaaaa! Glidelåsraseri

Filipine
01 Feb 2010, 09:07
:ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD:
Akkurat da jeg følte at jeg liksom hadde tatt et hopp på læringskurven min, og fikk til ganske mye med symaskinen, så stopper alt opp igjen. I går forsøkte jeg å sy fast en glidelås ti ganger. Med glidelåsfot. Men det blir bare ikke pent. I morges stirret jeg stygt på den dumme, dumme kjolen, og hadde seriøst lyst til å bare kaste den i bosset.

Må trekke pusten og samle en slags inspirasjon til å gå på igjen. Men jeg skjønner bare ikke hvordan det der skal gjøres - på en skikkelig måte, og ikke bare sånn røvervis, som jeg har benyttet meg av tidligere.

:ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD::ANYWORD:

Filakia
01 Feb 2010, 12:38
Jeg kan ikke sy i glidelås selv (dvs. jeg har vel gjort det en gang for lenge siden, men kanskje ikke helt strøkent...), men fant noen instruksjoner på nett:

http://www.husqvarnaviking.com/mediafiles/sewingroom/sewingroom_no.asp (klikk på synligt blixtlås, der finner du flere instruksjoner for ulike typer glidelås-søm)

meloni
01 Feb 2010, 19:45
:klemse:

Om du ikke får det til - er det helt umulig med knapper?

Filipine
01 Feb 2010, 19:46
:klemse:

Om du ikke får det til - er det helt umulig med knapper?

Nå har jeg klønet så mye at jeg MÅ få det til. Men jeg har mest lyst til det, for jeg er blitt en racer på å lage pene knapphull!

meloni
01 Feb 2010, 19:54
Skjønner. Du får legge det fra deg noen dager og så kvinne deg opp i mellomtiden. Lykke til!

Filakia
01 Feb 2010, 20:58
Var det ikke noe nyttig på den husqvarna-siden da?

Filipine
01 Feb 2010, 21:31
Jo, takk for den! Den sa mye det samme som bruksanvisningen, men på en ny måte, som fikk meg til å tenke litt nytt. :blåblomst:

Men jeg får det ikke til. Det er sikker et håndgrep eller noe veldig enkelt noe, som jeg kommer til å lære med øvelse. Sømmen blir skjev, og det blir stygt og jeg får ikke glidelåsen parallell, slik at den kan tas igjen.

-diab-
02 Feb 2010, 00:11
Jeg har etterhvert sydd ganske mye, men må innrømme at jeg er utrolig dårlig på å få til glidelåser fint. Det er jo søren meg bortimot umulig.

Men et lite tips - uten at jeg har sett på om det gjøres i linken over her, er på den delen hvor dradelen er. Sett denne lengst fra der hvor du begynner å sy. Når du har kommet et stykke på vei, så lar du nåla stå nede i stoffet, løfter opp foten, og lurer glideren forbi nåla og ned til der hvor du er ferdig å sy. Så syr du resten.

Ma-i
02 Feb 2010, 01:42
Glidelåsen skla være åpen når du syr den ene siden, deretter dras den sammen før du syr andre siden.. det er enklest.

Og husk å nåle og måle først ;)

et tips er å sy fast motsatt side med store tråklesting først, før du syr vanlig på den ene(andre) siden. Ta tråklestingene op i den enden du vil starte å sy . og glid opp/fra hverandre låsen. la tråklesting være på minst 1/3 av site siden når du starter.
sy ca 1/3 eller litt mindre, Løft opp labben, dra glidelåsen sammen, nå kan du evnt fjerne tråklestingene helt eller bare la sitte 2 , og sy ferdig.

Lille O
04 Feb 2010, 16:19
Glidelåsen skla være åpen når du syr den ene siden, deretter dras den sammen før du syr andre siden.. det er enklest.

Og husk å nåle og måle først ;)

et tips er å sy fast motsatt side med store tråklesting først, før du syr vanlig på den ene(andre) siden. Ta tråklestingene op i den enden du vil starte å sy . og glid opp/fra hverandre låsen. la tråklesting være på minst 1/3 av site siden når du starter.
sy ca 1/3 eller litt mindre, Løft opp labben, dra glidelåsen sammen, nå kan du evnt fjerne tråklestingene helt eller bare la sitte 2 , og sy ferdig.

Seriøst, Ma-i; du vet jo alt! :eek:

:icon_mrgreen: :icon_mrgreen:

Jeg har sydd glidelås én gang i mitt liv, skikkelig - og det ble strålende vakkert, om jeg får si det selv, for den satte jeg i på sykurs, under kursdamens kyndige veiledning. Dessverre har ammetåka lagt et tungt glemselens slør over det jeg lærte den gang (under 1 år siden, he-hem), men jeg husker vagt noe om "vliestape", eller bånd. Tynn vlieselin man stryker fast rundt splitten der du skal sy glidelåsen.