PDA

Se full versjon : Bilstol + vogn til stolen.

creemy
04 Feb 2010, 12:27
I dag ringte mamma meg for å fortelle at de skulle kjøpte bilstol og vognunderstell til LilleM sin ankomst for det har vi ønsket oss.
Jippi for det :heia:

Jeg vil har lyst på BesSafe iZiSleep ISOfix i denne fargen, eller i helsort:
http://www.hts.no/images/products/large/izisleep_26.jpg

:blåblomst:

Men så er det understell da.
Hva skal man velge?
Noen med erfaringer her?
Det er jo en jungel av muligheter ser det ut til....

JifraNord
04 Feb 2010, 14:52
hmm vognunderstell? altså tenker du for å trille bilstolen??

har ei venninne som har den stolen du vil ha, hun syns den er veeldig tung å bære på. og har blåmerker på lårene etter å ha bært på den...

jeg har ikke peiling på hvilken understell som passer til den bilstolen.. Vi har valgt maxi cosi med base, en stol som er kommet godt ut i test og deilig med base!

vogna vi har valgt til er en titanum baby breeze
dette fordi den kan brukes som reisetrille og veier bare 6 kilo. har kurv og nedfellbar rygg, reiseveske, fotpose og regntrekk. og vi reiser endel. nordjenta har akkurat hatt den med seg til gran canaria :) så passer godt til store barn også.. vet ikke om den vogna kan brukes til bilstolen du har valgt..
http://www.toffeliten.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_158&products_id=1585&zenid=bb96d935d018bf94651d6e3218de8416

creemy
04 Feb 2010, 14:57
Vogn og alt har vi, men vi må kjøpe et understell til bilsete, noe alla dette;

http://www.hts.no/images/products/functions/travel_02.jpg

JifraNord
04 Feb 2010, 15:00
Det har jeg faktisk aldri sett:sparke:
at man bare kan kjøpe et understell til bilstolen..

JifraNord
04 Feb 2010, 15:01
trodde det måtte være en vogn med adapter.. det er det på den vogna vi valgte til bilstolen...

fru Potethode
04 Feb 2010, 16:15
Må bare spørre om når du skal bruke det, jeg. De første månedene er det jo ikke aktuelt og mine to eldste har vokst ut av babystolen i 6-7 mnd alder. Så er det verdt utgiften når brukstiden er på bare noen uker? Setet du har sett på skal forøvrig være veldig bra, at det er tungt er jo så, men det er jo ingen bærebag, det er et bilsete. ;)

Taratroll
04 Feb 2010, 16:43
Som oftest er vel det understellet en vogn der man tar bort bagen eller sportsdelen på? Har ikke hørt at man kan kjøpe bare understell til bilsetet.

creemy
04 Feb 2010, 19:59
Må bare spørre om når du skal bruke det, jeg. De første månedene er det jo ikke aktuelt og mine to eldste har vokst ut av babystolen i 6-7 mnd alder. Så er det verdt utgiften når brukstiden er på bare noen uker? Setet du har sett på skal forøvrig være veldig bra, at det er tungt er jo så, men det er jo ingen bærebag, det er et bilsete. ;)
Da må jeg spørre litt også:
-hvorfor er det ikke aktuelt å bruke bilsete de første månedene?

-og du, jeg er klar over at det ikke er en bærebag ;)

Ang når jeg har tenkt til å bruke den er når jeg skal inn og ut av bhg med Lillegutt.
Noe av det værste jeg vet er små babyer som sitter å vipper på guvet i bhg med masse ben rundt seg.
-også er det kjekt til små turer innom butikken etc.

JifraNord
04 Feb 2010, 20:14
men er et slikt understell rimeligere enn en vogn den passer til?

creemy
04 Feb 2010, 20:21
men er et slikt understell rimeligere enn en vogn den passer til?
Aner ikke...

Jeg trenger nødvendigvis ikke kjøpe BARE understellet.
Har vogn med alt til, så kanskje jeg skal kjøpe en fin sportsvogn for da kan jeg bruke understellet nå og bruke den som sportsvogn når den tid kommer.

Greia er bare hvilken, jeg er ikke bevandret innen alle disse merkene!

September
04 Feb 2010, 20:28
Er du registrert på nybaktmamma eller noe? Der finner du en hel gjeng med eksperter på sånt:D

Jeg bruker ikke det forumet, men når det er noe sånt (typ utstyr) jeg lurer på så pleier jeg skrive inne et lite spørsmål

creemy
04 Feb 2010, 20:33
Er du registrert på nybaktmamma eller noe? Der finner du en hel gjeng med eksperter på sånt:D

Jeg bruker ikke det forumet, men når det er noe sånt (typ utstyr) jeg lurer på så pleier jeg skrive inne et lite spørsmål

Er bare her jeg ;)

September
04 Feb 2010, 20:38
Er bare her jeg ;)

Det er som sagt jeg å. Men det går an å registrere deg og spørre der inne om sånt derosm du ikke får svar her. Har lest der inne, og ser at mange har ultrakontroll på utstyrsinfo.

fru Potethode
04 Feb 2010, 20:40
Da må jeg spørre litt også:
-hvorfor er det ikke aktuelt å bruke bilsete de første månedene?

Max 15 min + ytterligere 10 min per levd måned gir såpass korte opphold i stolen at du ikke rekker å trille så veldig langt, og da er ikke bruksområdene mange.

creemy
04 Feb 2010, 20:57
Det er som sagt jeg å. Men det går an å registrere deg og spørre der inne om sånt derosm du ikke får svar her. Har lest der inne, og ser at mange har ultrakontroll på utstyrsinfo.
Da skal jeg sjekke det ut.
Takk.

creemy
04 Feb 2010, 21:00
Max 15 min + ytterligere 10 min per levd måned gir såpass korte opphold i stolen at du ikke rekker å trille så veldig langt, og da er ikke bruksområdene mange.
Da har vi et problem når vi skal hjem fra sykehuset.....

Sorry men den "regelen" har jeg aldri hørt om før.

Lubelillen
04 Feb 2010, 21:23

Denne var veldig fremmed for meg også. Vi hadde ikke kommet oss hjem fra sykehuset engang hvis dette var gjeldene. Alt med måte, og babyen sier nok i fra lenge før det er skadelig. Og det er vel ingen som går timesvis og triller med bilsetet heller. :)

Og til det tråden angår: Jeg har Bugaboo Cameleon, og til den kan man kjøpe adaptere til bilsete. Vet at det også gjelder for en quinny vogn, og lurer på om den heter noe med Zapp...

Taratroll
04 Feb 2010, 21:37
Og til det tråden angår: Jeg har Bugaboo Cameleon, og til den kan man kjøpe adaptere til bilsete. Vet at det også gjelder for en quinny vogn, og lurer på om den heter noe med Zapp...
Ja, man kan ha maxi cosi sete på zappen. Jeg vurderte det siden vi allerede har en zapp, men kom frem til at maxi cosi med base var for dyrt når jeg skulle kjøpe. Jeg har uansett båret såpass mye at jeg ikke har sett det store behovet.

Jeg har forresten en bilstolpose og syns det har vært veldig greit. Da kan jeg åpne den dersom det er varmt i bilen eller dersom hun er med inn noe sted, men hun er god, varm og skjermet dersom vi er utendørs. Den vi har kjøpte jeg når jeg var gravid med O og er fra ödenwalder.

Noor
04 Feb 2010, 21:48
Døh, du vil jo ikke høre på meg :fnis: Men som jeg har sagt før, det er vogner med adapter - og så bruker man bilsetet på understellet i steden for bagen. Hva med brio sing, den er ikke så dyr - men veldig kjekk! De har den på liten. Og så får du en snerten vogn i samme slengen - nett og smart vettu;)

Pelly
04 Feb 2010, 22:14
..og er ikke det setet du har tenkt på det som kan legges ned når det ikke er i bilen slik at babyen ligger og ikke sitter i det? Da burde det vel gå an å bruke det noen minutter lengre skulle en tro.

Ma-i
04 Feb 2010, 22:26
Bilstoler til bittesmåe er forsåvidt greit å bruke litt lenger nå, men man bør løsne på beltet når man ikke kjører , slik at det ikke blir press på barnet nedover og bakover , det er først og fremst for lungene til de bittesmåeste som jo ligger omtrent oppi halsen .

Om ddu har tenkt å bruke den til barnewhage, er det ike veldig tungvindt da å ta ut vognstellet og slå popp og ned igjen og sette på stolen ?
Tror nok jeg ville prøvd en vogn med adapter kansje , der er jo bruksområdet større og valget mellom å sette på bag om baby er våken og man kansje vil trile litt, og lettere.. den stolen er jo kjempetung .

creemy
04 Feb 2010, 22:44
..og er ikke det setet du har tenkt på det som kan legges ned når det ikke er i bilen slik at babyen ligger og ikke sitter i det? Da burde det vel gå an å bruke det noen minutter lengre skulle en tro.
:nikker:

creemy
04 Feb 2010, 22:48
Døh, du vil jo ikke høre på meg :fnis: Men som jeg har sagt før, det er vogner med adapter - og så bruker man bilsetet på understellet i steden for bagen. Hva med brio sing, den er ikke så dyr - men veldig kjekk! De har den på liten. Og så får du en snerten vogn i samme slengen - nett og smart vettu;)
Det er jo det som er greia, hvilket vognunderstell/vogn skal jeg velge.
Du er jo en reser på dette ;)

Ang penger, Modern betaler, så jeg blåser rett og slett i det hihi.

creemy
04 Feb 2010, 22:53
Om ddu har tenkt å bruke den til barnewhage, er det ike veldig tungvindt da å ta ut vognstellet og slå popp og ned igjen og sette på stolen ?
Tror nok jeg ville prøvd en vogn med adapter kansje , der er jo bruksområdet større og valget mellom å sette på bag om baby er våken og man kansje vil trile litt, og lettere.. den stolen er jo kjempetung .
Litt usikker på hva du mener,
men jeg har baggvogn og alt det der.
Denne skal bare være til å bruke inn og ut av bhg + kjappe turer innom butikk/kjøpesenter.
Det skal IKKE være trille tur vogn.
Så kluet mitt er en vogn med en asapter til å sette bilstolen rett på.

Taratroll
04 Feb 2010, 22:56
Dette står på siden til besafe

BeSafe iZi Sleep med serie nummer fra 3.370 til 32.272 kan brukes i kombinasjon med følgende barnevogner:
- Maxi Taxi

- Quinny Freestyle

- Quinny Buzz (till 2009 model)

BeSafe iZi Sleep iZi Sleep med serie nummer fra 32.272 kan brukes i kombinasjon med følgende barnevogner:
- Maxi Taxi

- Quinny Freestyle

- Quinny Buzz (all models)

- Bugaboo Gecko

- Bugaboo Cameleon

Vi kommer til å teste flere vogner umiddelbart og listen med godkjente vogner på vår hjemmeside blir fortløpende oppdatert.

creemy
05 Feb 2010, 07:15
Dette står på siden til besafe
Takk, så ikke den listen der inne :bukett:

Men hva og hvem er best?
Erfaringer?

Lubelillen
05 Feb 2010, 07:50
Buggisen er god i alle fall. Veldig lett å trille på bare veier, lett å legge sammen og tar liten plass.

JifraNord
05 Feb 2010, 09:12
Vi må å bruke bilstolen på vei hjem fra sykehuset.. å vi har 2,5 times kjøring!
har du noe dokumetasjon på at dette stemmer fru potethode?
jeg kommer til å bære barnet i bilstolen inn hvis han sover, eller jeg flytte den over på vognunderstellet..jeg tenker alt med måte..

å den stolen Creemy har valgt har vel den fordelen at man kan legge ned ryggen på den, når den ikke brukes i bilen. og da blir det jo tilnærmet en bærebag vil jeg si...

Taratroll
05 Feb 2010, 09:26
Vi må å bruke bilstolen på vei hjem fra sykehuset.. å vi har 2,5 times kjøring!

http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=4591
Her ser det ut som om det ikke er grunn til å angi tid for hvor lenge barnet kan sitte, men heller følge barnets signal på evt. ubehag.

Noor
05 Feb 2010, 09:38
Det er jo det som er greia, hvilket vognunderstell/vogn skal jeg velge.
Du er jo en reser på dette ;)

Ang penger, Modern betaler, så jeg blåser rett og slett i det hihi.

Aha, da ville jeg gått for bogaboo, oth, eller også kikka på den brio sing. Si fra om jeg skal bli med som kontrollinstans for eventuelle tilbakefall til tung og vanskelig vogn :knegg:

heilo
05 Feb 2010, 09:52
Jeg har ingen tips om egnet vogn. Vil bare bifalle at det er veldig kjekt med en løsning der bilstolen kan settes på understell. Etter at vi fikk lillesøster oppdaget jeg ved en tilfeldighet at Babysafesetet vårt passet som hånd i hanske i Emmaljungatrilla og den muligheten ble relativt hyppig brukt ved småturer inn i butikk. Veldig kjekt når hun hadde sovnet i bilen for da kunne hun sove ferdig uten å bli forstyrret. Jeg hadde henne vendt mot meg og setet ble i en sånn posisjon at hun ble mer liggende med beina litt opp enn sittende. I tillegg dekket kalesjen på trilla setet sånn at hun kunne skjermes fra omgivelsene, helt perfekt! Jeg har også sett på det setet du viser til og synes det virker veldig fint bortsett fra en ting, det er veldig tungt. Jeg synes det er en fordel med seter som kan bæres et lite stykke, det er ikke sikkert du orker å ta ut understellet hver gang. Ang. brukstid på babyseter så kunne lillesøster sitte i vår Rømer babysafe til hun var over to år (brukte det bare som ekstrasete siste året da). Hun var alltids liten og tynn, men storesøster som ikke var det kunne fint sitte der til hun var over året i alle fall.

Taratroll
05 Feb 2010, 09:57
Her er noen flere linker ang. hvor lenge de kan sitte i bilstol
http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3894
http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Artikkel_Gravid_mai08.pdf

fru Potethode
05 Feb 2010, 10:14
Jeg skal ikke si mere, dette er info jeg har fra de behandlere jeg har vært i kontakt med gjennom årene. Alle er klare på at sitting i bilstol er det værste babyen er utsatt for de første månedene og alle er klare på å begrense. Mine små må også hjem fra sykehuset og må av og til sitte mye lengre enn de egentlig skal og noen ganger ser det ut til at det ikke plager dem også. Men jeg legger aldri opp til det. Ellers mener jeg at disse minuttene står i alle bruksannvisninger og hefter man får om bilstoler? Eller? Vinkelen på hoftene ere feil, ryggen er feil, bevegelseshemmingen er feil... Alt er feil i en bilstol, men den er jo laget for å redde liv i tilfelle kollisjon, ikke som en komfortabel lenestol.

JifraNord
05 Feb 2010, 10:26
http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=4591
Her ser det ut som om det ikke er grunn til å angi tid for hvor lenge barnet kan sitte, men heller følge barnets signal på evt. ubehag.

Det tenker jeg og er viktig.. jeg er mer skeptisk til andre ting mange velger, f.eks sette barna opp i sittende stilling for tidlig og støtte de opp med puter i vogn..

fordelen med maxi cosi setet var at jeg kunne bruke det som ekstra sete leeenge til nordjenta. hun hadde det med på sydentur i fjor jul, da var hun nesten 3 år!

creemy
05 Feb 2010, 14:07
Si fra om jeg skal bli med som kontrollinstans for eventuelle tilbakefall til tung og vanskelig vogn :knegg:
:fnis: og :nikker:

creemy
05 Feb 2010, 14:09
OK, nå har jeg vært å tittet litt.

BeSafe - helt klart veldig tung!

Lurer på om det blir en Maci-Cosi CabrioFix og en Quinny Buzz nå jeg....

JifraNord
05 Feb 2010, 14:19
OK, nå har jeg vært å tittet litt.

BeSafe - helt klart veldig tung!

Lurer på om det blir en Maci-Cosi CabrioFix og en Quinny Buzz nå jeg....

:nikker: jeg tror du vil bli veldig fornøyd med maxi cosien iallefall!! syns det er et topp bilsete.. hadde en uten base til nordjenta som vi som sagt brukte på ferier, er et lett sete som er grei å bære inn og ut, festes greit uten base også og liker godt solskjermen på denne, da den er lett å ta på, og lett og skjule. anbefaler varmt bilstol dunpose også :knegg:

har ikke peiling på buzzen.. men syns den virker litt åpen liksom.. liker bedre at bilstolen er festet nede i en vogn.. åsså tenker jeg det er praktisk at vogna kan brukes som ferievogn senere.. slår enda et slag for titanum baby breeze :knegg: