PDA

Se full versjon : trekke tann hos fireåring, med eller uten beroligende?

maman
08 Feb 2010, 13:44
Denne tannlegehistorien vår har flere kapitler. Nå viser det seg dessverre at den problematiske tanna må trekkes, for vi har oppdaget en blemme i tannkjøttet som tyder på betennelse.
Vi har tidligere vurdert beroligende midler ved behandling, fordi Snuska ikke er så veldig interessert i å gape lenge av gangen, nervøs og engstelig, for hun har nok blitt skremt. Men så har det ikke lyktes å finne et middel som både tannlegen og legen hennes vil bruke.
Alternativene nå er å gå til en privat tannlege som kan gi henne Dormicum, eller å prøve å trekke uten beroligende. Hun har time i overmorgen om vi går for siste alternativ. Da vil hun få emblakrem, slik at hun ikke kjenner bedøvelsessprøyta, så venter vi fem-ti minutter etter sprøyta, og deretter vil det ta ca 30 sekunder å få tanna ut. Tannlegen vi skal til har tidligere klart å få snuska til å gape ei lita stund i alle fall. Om det ikke gjør vondt å trekke er det kanskje mulig at det ville gå. så slapp vi noe beroligende. Men er det vondt, en lei opplevelse å trekke ei sånn melketann, kan det kanskje gi henne tannlegeskrekk for livet? er det riktig som de sier at det ikke gjør vondt?
Noen her som har erfaring med å trekke tenner på så små barn, eller eventuelt hva ville dere gjort?
Stakkars snuska mi som er så uheldig, hun som ikke får lørdagsgodt en gang ... :(

Sund
08 Feb 2010, 14:13
Har ingen erfaringer, annet enn at jeg hadde tannlegeskrekk (men det var mest pga ei fæl tannlege).
Broren min nekta å gape og ligge rolig med mindre han fikk ligge på moren min. Så hver tannlegetur fra han var liten til 7-8 år tror jeg, var med moren min i tannlegestolen, og han oppå henne igjen. Det er eneste tipset jeg har å komme med for å berolige henne og dere, i tillgg skal du få en :klem:

Liz
08 Feb 2010, 14:34
Jeg har nylig trukket en visdomstann. Og det var vel egentlig ikke så vondt (egentlig.. jeg skalv og hadde det jævlig, men det er jo meg, ikke smerten ;)). Men det å trekke er så brutalt. Det er store krefter og knaking i bein og mye makt. Jeg ble livredd (men jeg er pinglete), samtidig som det er veldig fort gjort :nikker: Og det er sikkert lettere for tannlegen å trekke ut de små tennene fremfor en visdomstann :)

Ja, nå babler jeg. Ville bare ønske deg lykke til. Håper det går knirkefritt :klemse:

katari
08 Feb 2010, 14:35
jeg ville smørt på krem bedøvd og trukket. jeg trakk tann som ganske ung og kjente null smerte. hadde det vært vondt hadde jeg nok ikke hatt ett så avslappa forhold til det i dag. jeg tenker at det er verre og si-det gjør ikke såå vondt, også synes hun det er dritvondt og stoler ikke på dere en annen gang,pluss at hun får skrekken..

Taratroll
08 Feb 2010, 14:45
Vi fikk iallefall beskjed om at dersom O kom til å måtte trekke den ene fortannen som brakk så må han i narkose. For det å trekke tenner på små barn uten narkose var nesten garanti for å gi dem tannlegeskrekk senere.

maman
08 Feb 2010, 15:40
jeg ville smørt på krem bedøvd og trukket. jeg trakk tann som ganske ung og kjente null smerte. hadde det vært vondt hadde jeg nok ikke hatt ett så avslappa forhold til det i dag. jeg tenker at det er verre og si-det gjør ikke såå vondt, også synes hun det er dritvondt og stoler ikke på dere en annen gang,pluss at hun får skrekken..

katari, bedøvelse får hun uansett. det vi er usikre på er om hun i tillegg bør få et beroligende middel. skjønte ikke helt hva du mente med den siste setningen din ...

Belladonna
08 Feb 2010, 16:48
Minsten min var jo og trakk en jeksel før jul her. Som du vet, så brukte vi beroligende, og kommer til å bruke det igjen når han skal trekke nr to om et par uker. Den største grunnen til det er at 1) man må gape en stund for å sette sprøyta, det presser en del, så de bruker god tid på å sette den så det ikke skal være ekkelt. 2) røntgenfotografering klarte ikke minsten å gjennomføre, men med beroligende gikk det fint (men det trenger kanskje ikke snuska?). 3) røttene var overraskende lange på jekselen.... og det tok litt mer enn 30 sek å få den ut ja..

Lykke til uansett hva dere går for! :klem:

meloni
08 Feb 2010, 17:40
Jeg har trukket en melketann i dag - jeg ville gått for beroligende for mine barn, tror jeg.

Lubelillen
08 Feb 2010, 17:53
Jeg har trukket en melketann i dag - jeg ville gått for beroligende for mine barn, tror jeg.

Har man fortsatt melketenner som voksen?

meloni
08 Feb 2010, 17:57
Har man fortsatt melketenner som voksen?

Ja, om man ikke har fått noen ny tann og den første man fikk fortsatt er der, så er det jo en melketann vil jeg tro? Den skifter vel ikke navn bare fordi man er blitt voksen;).

Lubelillen
08 Feb 2010, 17:59
Ja, om man ikke har fått noen ny tann og den første man fikk fortsatt er der, så er det jo en melketann vil jeg tro? Den skifter vel ikke navn bare fordi man er blitt voksen;).

Hehe, nei det stemmer nok det altså. Har bare ikke hørt om voksne med melketenner før.

Beklager avsporingen!

Ma-i
08 Feb 2010, 18:46
Anbefaler beroligende ja. Det gjør at man slapperav lettere.

og man har ofte bieffekten av dårlig hukommelse som kan være en fordel om det er skummelt og ekkelt.

Rose
08 Feb 2010, 19:02
Vi fikk iallefall beskjed om at dersom O kom til å måtte trekke den ene fortannen som brakk så må han i narkose. For det å trekke tenner på små barn uten narkose var nesten garanti for å gi dem tannlegeskrekk senere.
Dette er min tanke og... Det er ikkje nødvendigvis vondt å trekke ei melketann, men det kan likevel vere ein ekkel opplevelse.

Augusta
08 Feb 2010, 19:34
Gutten min trakk en tann som fireåring, og han fikk beroligende på forhånd. Jeg tror jeg ville valgt det, da den også gjør at barna glemmer mye av det hele etterpå. Det gikk utrolig fint med gutten min, han satt helt rolig. Det verste for han var etterpå, når han følte seg bedøvet og nummen i munnen før bedøvelsen gikk ut igjen.

Augusta
08 Feb 2010, 19:35
Har også trukket tann på jenten min, og hun fikk også beroligende først. Hun var ganske liten da, mindre enn 2 år, og det gikk også veldig fint. Hun gikk og sjanglet da vi skulle gå fra tannlegen, og gråt og var hysterisk fordi hun ikke fikk leke mer med vannet i vasken...

Lille Frøken Hasselbrun
08 Feb 2010, 22:27
Har også trukket tann på jenten min, og hun fikk også beroligende først. Hun var ganske liten da, mindre enn 2 år, og det gikk også veldig fint. Hun gikk og sjanglet da vi skulle gå fra tannlegen, og gråt og var hysterisk fordi hun ikke fikk leke mer med vannet i vasken...

Og det minna meg om denne:

http://www.youtube.com/watch?v=txqiwrbYGrs

:konge:

isleofview
09 Feb 2010, 08:13
Den videoen minner meg om nutteplutte etter at hun hadde trukket fortanna si i fjor høst... Jeg filmet henne litt ved legobordet på venterommet (hun ville ikke dra hjem for de hadde så fin lekekrok der, hahaha)
Men jeg slettet film snutten for jeg syntes faktisk det var litt ubehagelig å se henne i en slik tilstand og følte det litt som et overtråkk å filme henne da...

Anyways, beklager avsporing, der.

Ville nok gått for beroligende ja, og kan bare signere det som allerede er nevnt av flere, at det hjelper til at det ikke festes i hukommelsen.

Så vil jeg ønske dere lykke til! :gruppeklem:

(Og tipse deg om å ikke tenke så mye på de grimme historiene nevnt om knakelyder og skrekk. En fortann er mye enklere og raskere å trekke enn en jeksel.)

SusyQ
09 Feb 2010, 08:52
Hvilken tann er det?
Jeg bare tenker at dersom det er en fortann, så gir den nok fort tapt for tanga. Melketenner har jo ikke så veldig solide røtter.

SusyQ
09 Feb 2010, 08:56
Bare apropos til melketenner. Det er vanligere enn man skulle tro, at voksne har melketenner. Agenesi i tannsettet, noen har rett og slett ikke anlegg for diverse tenner og da holder melketanna stand. Andre ganger kan det ligge en tann under som rett og slett vokser feil vei, eller bare ligger der uten å røre på seg.

maman
09 Feb 2010, 09:02
Hvilken tann er det?
Jeg bare tenker at dersom det er en fortann, så gir den nok fort tapt for tanga. Melketenner har jo ikke så veldig solide røtter.

det er den fremste jekselen i overkjeven som skal trekkes ...

maman
09 Feb 2010, 09:03
Den videoen minner meg om nutteplutte etter at hun hadde trukket fortanna si i fjor høst... Jeg filmet henne litt ved legobordet på venterommet (hun ville ikke dra hjem for de hadde så fin lekekrok der, hahaha)
Men jeg slettet film snutten for jeg syntes faktisk det var litt ubehagelig å se henne i en slik tilstand og følte det litt som et overtråkk å filme henne da...

Anyways, beklager avsporing, der.

Ville nok gått for beroligende ja, og kan bare signere det som allerede er nevnt av flere, at det hjelper til at det ikke festes i hukommelsen.

Så vil jeg ønske dere lykke til! :gruppeklem:

(Og tipse deg om å ikke tenke så mye på de grimme historiene nevnt om knakelyder og skrekk. En fortann er mye enklere og raskere å trekke enn en jeksel.)

vi skal trekke jeksel, da, ikke fortann :-( Husker du hvilken medisin Nutteplutte fikk?

SusyQ
09 Feb 2010, 09:09
det er den fremste jekselen i overkjeven som skal trekkes ...

Hvis du er usikker og har en dårlig følelse, så sier jeg gå for beroligende.