PDA

Se full versjon : Vi skal til Paris!

Lubelillen
13 Mar 2010, 17:09
Vi har bestemt oss for å ta en miniferie i Paris nå i april. Hurra! Den midlertidige planen er 4-5 dager, hvorav 2 i Disneyland. Kommer også til å booke overnatting på et av hotellene i parken de to siste dagene, det tror jeg er gull.

Har dere noen andre tips til oss? Hva er verdt å se? Hvor er det bra å bo med barn?

Vi må ta med bilsete til minsten, men hva gjør vi med toåringen? Fysisk er han litt under en meter og 18 kg, og det er umulig å ta med hans bakovervendte sete for eventuelle taxiturer. Kjenner jeg synes denne delen er vanskelig, har aldri vært i Paris og vet ikke helt hvordan vi kommer til å forflytte oss.

Shoosa
13 Mar 2010, 17:20
Paris er vakkert :hjerte2: Jeg håper dere får en veldig fin tur :)

Jeg fant en brosjyre (http://www2.securiteroutiere.gouv.fr/IMG/pdf/sric4_depliant_siege_enfant_2006_02_01.pdf) (pdf) fra en nettside som heter sikkerhet på veien.gouv.fr, altså myndigheter dott frankrike.

> Groupe 2 (15 à 25 kg) et groupe 3 (22 à 36 kg)
La taille et la corpulence de l’enfant ne lui permettent
plus d’être confortablement assis et sanglé dans un
siège correspondant au groupe précédent. Il sera plus à
son aise installé sur un siège ou un coussin rehausseur
qui l’accompagneront jusqu’à ses 10 ans.
Grovt oversatt:
Gruppe 2 (15 til 25 kg) og gruppe 3 (22 til 36 kg)
Høyden og vekten til barnet tillater ham ikke lengre å sitte komfortabelt og sanglé (?) i et sete som korresponderer i forrige gruppe. Han vil være mer avslappet/tilfreds installert i et sete eller på en forhøyningspute som kan følge ham helt til han er inne i tiårene.

Dessuten:

> Vous devez également savoir qu’il est interdit de
transporter des enfants de moins de 10 ans aux places
avant de tous les véhicules, sauf si l’enfant est installé
dos à la route dans un siège prévu à cet usage, ou s’il y
a impossibilité de procéder autrement.
De (du) må likeså vite at det er forbudt å transporte barn under 10 år i forsetet alle kjøretæøy, bortsett fra hvis barnet er installert med ryggen mot kjøreretningen i et sete som er beregnet til dette bruk, eller hvis det er umulig å prosedere annerledes (gjøre noe annet).

Lubelillen
13 Mar 2010, 17:24
Med andre ord er det omtrent like sikkerhetsbestemmelser som i Norge. Hmm. Da får vi vel vurdere å leie oss en bil tenker jeg. Heldigvis er mannen uredd når det kommer til bilkjøring i utlandet.

Shoosa
13 Mar 2010, 17:24
Om drosje (http://www2.securiteroutiere.gouv.fr/infos-ref/vehicule/faq/faq_ceinture.html#faq12)

Je suis chauffeur de taxi : cette nouvelle réglementation concerne-t-elle mes clients ?

http://www2.securiteroutiere.gouv.fr/images/vide.gif Oui. A partir du 1er janvier 2008, le principe d'une seule personne par place équipée d'une ceinture de sécurité, s'applique également aux taxis.

Chaque personne en surnombre, et, de ce fait, non attachée, sera passible d'une amende forfaitaire de 135 €. Si les personnes en surnombre sont encore mineures, c'est le chauffeur de taxi qui sera passible de l'amende pour chaque jeune passager non attaché.

Si le chauffeur de taxi en service transporte un enfant, il est dispensé d'utiliser un dispositif adapté de retenue quel que soit l'âge de cet enfant. En effet, le véhicule ne possède pas la capacité suffisante pour transporter tous les types de dispositifs de retenue susceptibles d'être utilisés en fonction de l'âge et de la morphologie de l'enfant véhiculé. Néanmoins, les enfants doivent, comme tous les autres passagers, être attachés avec la ceinture de sécurité si leur morphologie le permet.

Oppsummert, det er påbudt å frakte barn i barnesete også i taxi. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er lett å finne en drosje med barnesete, vil jeg tro. Sikkert på samme måte som her, at det kan være litt plundrete.

Shoosa
13 Mar 2010, 17:33
Med andre ord er det omtrent like sikkerhetsbestemmelser som i Norge. Hmm. Da får vi vel vurdere å leie oss en bil tenker jeg. Heldigvis er mannen uredd når det kommer til bilkjøring i utlandet.
Ikke like strengt når det kommer til bakovervendt. Hvis du ser på den brosjyren jeg linket og tar en kikk på gruppe to, ser du dessuten et ganske merkelig sete som skal være i midten av baksetet. Tegning, riktignok, men likevel. Bruker bare tversover-beltet og ingen sikring i selve setet. Er ikke det ganske lite sikkert?

Fant denne nettsiden (http://www.kidelio.com/seat-rental-nice-cannes-antibes-xsl-249.html) hvor man kan leie bilseter og annet utstyr. Blanding av engelsk og fransk, du finner nok ut av det meste.

Ellers er det vel ganske vanlig at man kan leie seter samme sted som man leier bil?

kaje
13 Mar 2010, 18:12
Næmmen - er dere oss?

Vi skal til Paris i 5 dagter i april - to dager i Disneyland :jupp:

Våren i Paris :hjertebank:

Lubelillen
13 Mar 2010, 18:39
Tusen takk for veldig bra info, Shoosa. Ikke minst for oversettelsen. ;)
kaje: Så morro! Kan jeg spørre hvor dere skal bo? Synes det er så vanskelig å velge bosted når jeg ikke har noen referanser.

Lenore
13 Mar 2010, 18:50
Så spennende!! :hopp:
Ønsker dere en flott ferie!

kaje
13 Mar 2010, 19:11
Tusen takk for veldig bra info, Shoosa. Ikke minst for oversettelsen. ;)
kaje: Så morro! Kan jeg spørre hvor dere skal bo? Synes det er så vanskelig å velge bosted når jeg ikke har noen referanser.

Du, vi har ikke bestilt det enda, så jeg vet ikke. Så fint ut med en overnatting i parken også da - har du noen link? :blafre:
Mannen driver og søker litt rundt, jeg gir tilbakemld når vi kommer frem til noe:jupp:. Tar også gjerne imot tips hvis dere kommer over noe.

Ååå som jeg gleder meg.
:gladinsekt:

Lubelillen
13 Mar 2010, 19:21
Jeg har denne linken:
http://offers.disneylandparis.co.uk/packages/index.xhtml

Der kan dere booke hotell + parkbilletter til fine priser. Siden barn under 3 år er helt gratis endte vi på rett under kr 3000 for to overnattinger og to dager i to parker. Og det er ikke ille med tanke på at parkbillettene koster ca 1400 seperat.

Lubelillen
13 Mar 2010, 19:23
Også tenker vi på dette hotellet/leilighet. Litt dyrt, men god standard, hundre prosent sentralt, og deilig med litt tumleplass siden kveldene nok blir tilbrakt der.

http://residhomeprestigeparisopera.parishotels.it/?source=-residhome+opera

kaje
13 Mar 2010, 19:32
Å tusen takk, Lubelillen - nå ble vi giret her. Legge Lillebap nå, og så sjekke linker sammen med mannen :jupp:

Lubelillen
13 Mar 2010, 19:36
Giret jeg også! :fnis:

Hvilke datoer tenker dere på? Her ser det ut til at vi reiser 19-23 april. Må finne værstatistikk. *leter*

kaje
13 Mar 2010, 20:07
Giret jeg også! :fnis:

Hvilke datoer tenker dere på? Her ser det ut til at vi reiser 19-23 april. Må finne værstatistikk. *leter*

Vi har bestilt... Hmmm. tror det var 15-19 april, for da har jeg friuke. Tenk da... vår i luften, yrende liv, fortauskafe......

Lubelillen
13 Mar 2010, 20:09
Vi har bestilt... Hmmm. tror det var 15-19 april, for da har jeg friuke. Tenk da... vår i luften, yrende liv, fortauskafe......

Mmmm. Også gleder jeg meg veldig til storebror skal få hilse på helten sin, selveste Mikke Mus. :nikker:

kaje
13 Mar 2010, 20:15
Mmmm. Også gleder jeg meg veldig til storebror skal få hilse på helten sin, selveste Mikke Mus. :nikker:

Å ja - det blir stas! Han har en fin helt, storebror :nikker:
Lillebapen han elsker karuseller han - han er helt gal etter de. Og jeg tror Disneyland blir en drøm. Og tenk - mange dager sammen, bare gjøre det vi har lyst til....!!!

Madisonhilyard
13 Mar 2010, 20:50
Ååh! Vår i Paris!
Heldige dere.
Har ingen erfaring med Paris med små barn, ei heller Disney, men byen er ikke så fysisk stor som f.eks London. Du rekker langt til fots med en vogn, altså. Dessuten er kollektivnettet utrolig bra (om enn utestet av meg med vogn på slep, det skal sies) -- så jeg tror knapt man egentlig trenger tenke taxi. Særlig dere som skal dit med barn og være på hotellet om kvelden.

Lubelillen
13 Mar 2010, 20:53
Aha, så da kan vi kanskje klare å komme oss fra flyplassen til hotellet og videre rundt uten leiebil? Det hadde vært det greieste egentlig, reiser med byvogn og bæretøy.

Madisonhilyard
13 Mar 2010, 21:15
Aha, så da kan vi kanskje klare å komme oss fra flyplassen til hotellet og videre rundt uten leiebil? Det hadde vært det greieste egentlig, reiser med byvogn og bæretøy.

Hvilken flyplass?
Charles de Gaulle har r.e.r (lokaltog)-terminal på flyplassen (husk bare for Guds skyld å ha Euro i kontanter, CDG er verdens mest raserianfallfremkallende flyplass sett i mine øyne, og dette er en av greiene der) som tar dere rett til sentrum. Sleng ungene i bæretøy og bagasjen i vognen, så burde det der gå ganske smertefritt, skulle jeg mene.

Tror det går noe lokaltog-greier til Orly også, men det har jeg ikke full koll på.

Nå så jeg ikke hvor hotellet deres inne i byen ligger, men er det innenfor "sentrale" Paris, altså der hvor Metro-nettet strekker seg, ville jeg aldri, aldri drømt om å ha en leiebil.

Det som kanskje er utfordringen er turen ut til Disney og hvordan ting ligger til der. Det har jeg absolutt ingen peiling på, så det må du nesten researche. Men hvvis dere trenger leiebil til det, har de vel barneseter tilgjengelig?

Lubelillen
13 Mar 2010, 21:21
Hvilken flyplass?
Charles de Gaulle har r.e.r (lokaltog)-terminal på flyplassen (husk bare for Guds skyld å ha Euro i kontanter, CDG er verdens mest raserianfallfremkallende flyplass sett i mine øyne, og dette er en av greiene der) som tar dere rett til sentrum. Sleng ungene i bæretøy og bagasjen i vognen, så burde det der gå ganske smertefritt, skulle jeg mene.

Tror det går noe lokaltog-greier til Orly også, men det har jeg ikke full koll på.

Nå så jeg ikke hvor hotellet deres inne i byen ligger, men er det innenfor "sentrale" Paris, altså der hvor Metro-nettet strekker seg, ville jeg aldri, aldri drømt om å ha en leiebil.

Det som kanskje er utfordringen er turen ut til Disney og hvordan ting ligger til der. Det har jeg absolutt ingen peiling på, så det må du nesten researche. Men hvvis dere trenger leiebil til det, har de vel barneseter tilgjengelig?

Takk for fabelaktig informerende svar!

Det er jo Orly vi flyr til da, ser i alle fall ut til at det blir det. Og hotellet ligger midt i sentrum, så da bør det være overkommelig. Og ja, vi får nok leid babysete også, og med tanke på det du skriver om størrelsen på byen osv tror jeg vi kan vurdere å droppe leiebil. Vi kommer oss garantert ut til Disney, om ikke annet får vi spesialbestille en taxi på noe vis.

Madisonhilyard
13 Mar 2010, 21:24
Takk for fabelaktig informerende svar!

Det er jo Orly vi flyr til da, ser i alle fall ut til at det blir det. Og hotellet ligger midt i sentrum, så da bør det være overkommelig. Og ja, vi får nok leid babysete også, og med tanke på det du skriver om størrelsen på byen osv tror jeg vi kan vurdere å droppe leiebil. Vi kommer oss garantert ut til Disney, om ikke annet får vi spesialbestille en taxi på noe vis.

Det går jo an å leie bil inne i byen bare for de to dagene dere skal ut til Disney, da. Å ha en leiebil inne i Paris fremstår for meg som bare et irriterende pengesluk.

Lubelillen
13 Mar 2010, 21:26
Det går jo an å leie bil inne i byen bare for de to dagene dere skal ut til Disney, da. Å ha en leiebil inne i Paris fremstår for meg som bare et irriterende pengesluk.

Trenger nok ikke det heller, for vi flytter nok ut til et Disney hotell for de siste dagene. :)

siemens
13 Mar 2010, 21:50
Vet ingenting, kan ingenting, men ha en fantastisk tur både dere og kaje!

Lubelillen
13 Mar 2010, 22:10
Takk til Lenore og siemens! :blome:

Lubelillen
14 Mar 2010, 20:04
Nå har vi bestilt billetter! Valgte å gi 700 kr mere for bedre flytider med SAS, Norwegian fløy veldig sent, litt klønete med to små.
Det viser seg ogsåat DisneyWorld Paris har vanvittig tilbud på overnatting i april, så i morgen skal mannen ringe og sjekke litt priser på større rom, så ender vi kanskje med å bo hele oppholdet på Disney Resort og busse inn til Paris for dagsturer.

Tenker fortsatt på bilsikring. Hvis vi vet vi bare skal busse, ingen taxi i det hele tatt, skal vi fortsatt ta med bilsete til lillebror? Litt kjipt å måtte gå rundt med bilsetet hele dagen...

meloni
14 Mar 2010, 21:23
Av alle ting i verden så elsker jeg disneyland. ELSKER ELSKER ELSKER!!! Selv om Disneykonsernet provoserer meg og jeg vet at deres eneste formål er å gjøre barna mine til konsumenter i slaveklasse så ELSKER jeg disneyland. Nevnte jeg at jeg elsker det? Heldige dere, jeg kjenner at jeg også vil!! God tur og god ferie.

Helt uproblematisk med tog t/r Paris sentrum fra resortene og hotellene rundt disneyland, jeg ville aldri verden giddet å styre med bil.

Lubelillen
14 Mar 2010, 21:30
Hihi, meloni. Har du vært i Orlando også? Jeg også elsker Disneyworld, og jeg kommer nok til å elske enda mere etter å ha hatt en toåring der.
Men da mener du vi kan dra uten bilsete? Metro i stedet for buss?

meloni
14 Mar 2010, 21:35
Jeg har vært i disneyworld i orlando 5-6 ganger, og en gang i Paris. Jeg er rimelig sikker på at vi tok tog (ikke metro) fra disneyland og til sentrum (mulig med et bytte?) - det er noen år siden vi var der. Hvordan det er til Orly vet jeg ikke.

Om vi skulle dratt ville vi nok reist uten noen bilseter og satset på tog og metro, hvertfall om vi var sikre på at vi kom oss til og fra flyplass uten buss.

Lubelillen
14 Mar 2010, 21:40
Nå ble det faktisk CDG allikevel, og ja, det går tog. Takk, meloni, så deilig med førstehåndsinformasjon! :)

Madisonhilyard
14 Mar 2010, 21:44
Nå ble det faktisk CDG allikevel, og ja, det går tog. Takk, meloni, så deilig med førstehåndsinformasjon! :)

Som sagt, husk å ha med kontanter når dere skal ta toget derfra. Det er noen år siden jeg var der sist, men da var det helt umulig å kjøpe billetter med utenlandske kort, jeg holdt på å knekke sammen av irritasjon. CDG er på så mange måter helt maks irriterende. men litt fancy og, med de rulletrappene sine.

meloni
14 Mar 2010, 21:54
http://visit.disneylandparis.co.uk/visiting-paris/access-from-paris.xhtml

RER går rett dit fra Paris.

kaje
14 Mar 2010, 21:58
Å Lubelillen - FOR en nyttig tråd! Takk, alle! - vi suger også til oss info her. Det blir hotell i parken på oss også, takket være at vi sjekket igjen, pga denne tråden. Utrolig billig når man velger flere-dager der, og i april :rosablomst:

Kjipt at vi forbigår hverandre slik akkurat da, Lubelillen. Tenk så kos det kunne vært med en RB lunch underveis.

-diab-
15 Mar 2010, 01:01
Vi har tenkt oss til Paris i mai med barna. Nå er våre litt større enn dine, men vi satser på offentlig transport, ja. Må sjekke ut linker til hoteller og slikt snart. Takk for god tråd.

Chance
15 Mar 2010, 06:40
Det hørtes ut som en god ferie å glede seg til!

Lubelillen
15 Mar 2010, 07:46
Som sagt, husk å ha med kontanter når dere skal ta toget derfra. Det er noen år siden jeg var der sist, men da var det helt umulig å kjøpe billetter med utenlandske kort, jeg holdt på å knekke sammen av irritasjon. CDG er på så mange måter helt maks irriterende. men litt fancy og, med de rulletrappene sine.

Takk, dette må vi bare huske skjønner jeg. :)

http://visit.disneylandparis.co.uk/visiting-paris/access-from-paris.xhtml

RER går rett dit fra Paris.

Takk!

Å Lubelillen - FOR en nyttig tråd! Takk, alle! - vi suger også til oss info her. Det blir hotell i parken på oss også, takket være at vi sjekket igjen, pga denne tråden. Utrolig billig når man velger flere-dager der, og i april :rosablomst:

Kjipt at vi forbigår hverandre slik akkurat da, Lubelillen. Tenk så kos det kunne vært med en RB lunch underveis.

Ja, akkurat det er veldig synd, for det hadde jo virkelig vært hyggelig!
Hvor skal dere bo?

Vi har tenkt oss til Paris i mai med barna. Nå er våre litt større enn dine, men vi satser på offentlig transport, ja. Må sjekke ut linker til hoteller og slikt snart. Takk for god tråd.

Fint den er til nytte for flere! :blome:

Det hørtes ut som en god ferie å glede seg til!

Ja, dette blir veldig bra!