PDA

Se full versjon : brødbakemaskin

katari
07 May 2010, 08:54
er det noe for meg som alltid mislykkes med bakingen av egne brød? Fordi da kan jeg bare kast elat oppi boksen også fikser den elting, heving og alt selv?? lurer på om jeg skal få meg en sånn en. Vi spiser omtrent ett brød om dagen her hjemme, ofte mer, så det ville i prinsippet si at jeg hver kveld kunne fylle den og sette på timer til morgenklart brød.

noen som har en og som er fornøyd? Og det følge rjo med oppskrifter til de fleste men hvordan er de? gode, sunne? kan man forsøke på egne blandinger også så lengde det passer mengden tørt/vått beholderen tar?

Hvilke type har dere isåfall og hva kostet den? estetisk sett skulel vi hatt en i stål/stållignende farge.

katari
07 May 2010, 09:04
denne virker iallefall bra og god til en ikke så ille pris

http://www.ellos.no/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=43509&productId=276536&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Lubelillen
07 May 2010, 09:26
Jeg kan svare deg etterhvert. Skal avgårde og hente min i dag.
Og du, det er en del på finn, til gode priser. :nikker:

hurramegrundt
07 May 2010, 09:38
Vi slet helt ut en, den gikk annenhver dag i halvannet år omtrent før den fusket såpass at vi ga opp. Da hadde vi fått nye kroker og litt forskjellig i mellomtiden også.

Vi elsket det dengang, men vi klarte ikke å variere noe særlig på oppskriften (vi programmerte den til å være ferdig om morgenen, og da var det så utrolig kjipt om det var mislykka, så vi turte ikke eksperimentere så mye), så da den sa takk for seg, så var vi igrunn klare for å variere litt mer i brødveien. Den var fin til å lage pizzadeig og bolledeig og sånn, da, det savner jeg litt. Men absolutt ikke nok til å ville ha et sånt drog på kjøkkenet igjen. :barn:

katari
07 May 2010, 10:03
drog, hihi. nei jeg tenke rta det kan bli ensidig, men vi kjøper egentlig en del av samme type brød, så om vi finner ett brød vi liker, gjør det ikke noe og lage det nesten hver dag. men kjipt om ingen av oppskriftene er noe særlig liksom.. for da MÅ man jo eksperimentere.

Kan ta et titt på finn, men vil gjerne vite litt om hvilke modeller man bør satse på først, ikke så mye hjelp i at den er billig hvis den er dårlig liksom.

Pepper
07 May 2010, 10:06
Vi slet også ut en for noen år siden.
Jeg savner den, og kunne godt tenkt meg en ny en, men vi har ikke plass på kjøkkenet der vi bor nå.

Vi varierte masse, hev oppi det vi hadde og satte på. Brødbakemaskin er en perfekt måte å få brukt rester av grøt, kokte grønsaker etter middagen (poteter, gulrøtter, blomkål...) eller andre passende rester.

Eneste ulempen jeg kommer på er at det er vanskelig å bake veldig grove brød i maskinen, de får ikke lang nok hevetid selv på ekstra heving.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en maskin som lager avlange brød, ikke de kvadratiske (vi hadde denne (http://www.wilfa.no/katalog/product.php?productid=16150&cat=0&page=1)). De kvadratiske blir så rare i formen og er vanskelige å kutte synes jeg (svigers har en sånn på hytta.)

katari
07 May 2010, 10:11
ja det virker fin pepper, dessuten så virker de misntemaskinene håpløse etetrsom vi spiser mye brød burde vi ha en maskin som lager minst ett normalt størrelse på brød. og greit å få brød som passer greit i matboksen også. kjipt det med grovbrød da.. de fleste står det at man kan bake fine, og fullkorn. men fullkorn betyr ikke nødvendigvis veldig grovt heller. jeg vil ikke bake rugbrød liksom, men liker brød som er har tre utfylte trekanter på grovhetsskalaen.

Kaffekopp
07 May 2010, 13:28
Veldig godt poeng å kjøpe en som lager avlange brød. Vi har en som lager firkantnde og det er ikke nok til frokost og matpakke for oss.

ohelene
07 May 2010, 13:35
Vi har vår maskin framme i periodar. Eg får til ok brød der. Eg er ikkje flink til å bake til vanleg, men brød får eg like godt til uten maskina. Føler eltinga blir litt sånn halvveges i bakemaskina. Vi har maskin med to eltekrokar.

Lubelillen
07 May 2010, 13:45
Brødbakern min står nå på benken og er i gang med første brødet. Rimelig spent, jeg klarte bare ikke høre på det som stod i bruksanvisningen med pinlig nøyaktige mål osv. :bag:

katari
07 May 2010, 13:49
Brødbakern min står nå på benken og er i gang med første brødet. Rimelig spent, jeg klarte bare ikke høre på det som stod i bruksanvisningen med pinlig nøyaktige mål osv. :bag:
spennede, hvilke type kjøpte du da?

Lubelillen
07 May 2010, 13:54
spennede, hvilke type kjøpte du da?

Wilfa. Fikk den av en venninne av en venninne, den lå nemlig under sengen hennes og samlet støv. :knegg:

katari
07 May 2010, 14:13
heldig da, fant en på finn til 150, får se om han har den enda.
si fra hvordan resultatet ble da!

Filakia
07 May 2010, 15:05
Jeg brukte vår Wilfa mye i perioder - til vi slet den ut. Savner innimellom å ha en brødbakemaskin, men samtidig er det en prioriteringssak ift. plass osv. En Wilfa med to eltekroker (den største modellen) er nok den jeg vil anbefale dere siden dere er flere i familien.

Kan finne min gamle oppskrift senere om du er interessert? Den er i stor grad basert på en av oppskriftene i det medfølgende heftet, men etter hvert litt modifisert av meg, bl.a. med kesam, som gir saftigere brød :)

Lubelillen
07 May 2010, 15:12
Ja, den tar helt klart mye plass. Vi har omtrent ikke benkeplass, så jeg lurer litt på å ofre microen. Får se hva jeg klarer å makke til, brødet ser ut til å heve i alle fall.

Lubelillen
07 May 2010, 18:43
Da kan jeg melde om ett stk nybakt kjempegodt brød. Grovt og saftig, med gode sprø skorper.:nikker: Nå er den i gang med loff til kveldskosen.

Augusta
07 May 2010, 20:37
Vi har også slitt ut en brødbakemaskin. Vi bare tok alt melet på slump, erfarte jo etterhvert at vi måtte ha et minimum av hvetemel, ellers tok vi resten på slump. Vi var veldig glad i vår, og bakte brød hver natt. Det ble en vane å sette på brød før vi la oss. Nå derimot, har mannen fri tilgang på brød, så nå er det sjelden vi gidder å bruke den. Bruker den av og til til å elte bolledeig og pizzadeig. Og enig med de andre, sikkert lurt å kjøpe en stor maskin, siden dere er 4 i familien.

meloni
07 May 2010, 21:46
Jeg har verdens beste brødbakemaskin, han er fra 1976 og kan brukes til så mangt;). Mannen baker brød nesten hver dag og mener at brødbakemaskin er for pingler :fnis:

Lubelillen
07 May 2010, 22:11
Jeg har verdens beste brødbakemaskin, han er fra 1976 og kan brukes til så mangt;). Mannen baker brød nesten hver dag og mener at brødbakemaskin er for pingler :fnis:

:knegg:

Brødbakemaskin er suverent når alle mine forsøk på å bake grøve brød ender med rå, flate brød.

Filakia
07 May 2010, 22:18
Jeg er helt klart selverklært pingle når det gjelder brødbaking. ;)

Her er (var) ikke alternativet å bake selv eller å la maskinen bake, men kjøpe brød i butikken eller bake i maskin.

meloni
07 May 2010, 22:29
Om brødbaking var mitt ansvar så hadde vi hatt sånn maskin for lenge siden, tror jeg, jeg hater å elte og heve osv osv. Så jeg er definitivt med i pingleklubben :juhu:

Lubelillen
09 May 2010, 17:03
Hittil har jeg bare godord å si om bakern min altså. Jeg har bakt 3 brød i den, og alle ble gode. Størrelsen er også passe, det holder med ett om dagen, og det er viktig. Nå har jeg funnet en melblanding som ga veldig saftige brød, med god smak, så jeg regner med at det blir standarden en stund.
Fikk du tak i, katari?

Shoosa
11 May 2010, 22:28
Her er en veldig fin bloggpost (http://www.savings.com/blog/post/No-knead-Bread-Recipes.html) om brøddeig som kan stå i kjøleskapet i to uker i strekk, og så tar man av bare litt og litt når man trenger det. Jeg leste ikke så nøye, siden jeg baker glutenfritt, og ikke er klar for å eksperimentere, har jo noen oppskrifter som fungerer nå.

Vi hadde en brødbakemaskin med slipp-lett-belegg, og det slapp litt for lett, ble svarte flekker på skorpen. Syns at et problem med de fleste jeg har sett på, og de to jeg har prøvd, at eltekroken er så liten og ikke får ordentlig tak i deigen. Men det er vanskeligere med glutenfritt, da. Deigen limer seg ikke sammen med seg selv på samme måte, med vanlig deig så drar jo kroken med seg litt og så hekter det seg fast med noe annet, og så blir alt eltet til slutt.