PDA

Se full versjon : Kresen, men fortsatt sulten baby

fru Potethode
30 May 2010, 22:39
Lillebror er sulten. Sulten på mat og magefyll. Han er jo bare drøyt fem måneder, så jeg vil jo styre unna stivelse fortsatt. Litt vanskelig når det eneste han hittil har spist er risgrøt med banan. Som jo er bare stivelse og absolutt ikke bra.

Hirse fremkaller faktisk brekninger til tårene spruter og øynene er knallrøde.

Ettersom ris og banan er noe treigt å få gjennom systemet måtte jeg gi ham noe for å holde magen igang og laget fruktmos. Eple, pære og mango med noe epleskall for fiber. Det liker han, gaper villig og svelger unna.

Kokte grønnsaker er ekkelt, iallefall alt vi vanligvis bruker og avocado var så stygt at det burde vært lover mot sånt...

For den som lurer så er det ikke aktuelt å kjøre noe BLW med denne karen. Her er mos både lov og bra.

Jeg er helt på fremmed grunn med han her. Begge de to andre har spist fra første dag de fikk mat og har ikke begynt å grine på nesa før etter året, tidligst.

siemens
31 May 2010, 00:11
Mais? Bohvete?

Lite innspill ang eple er at det kan virke stoppende. Men, ris er vel ikke så tregt for systemet?

fru Potethode
31 May 2010, 01:12
Risgrøt er egentlig et pent navn for lim, spør du meg, men kanskje det hadde gått bra uten bananen? Kan eple virke stoppende altså? De to eldste er overfølsomme for fiber, men kanskje jeg har fått en normal en denne gangen.

Liz
31 May 2010, 07:40
For den som lurer så er det ikke aktuelt å kjøre noe BLW

Hvorfor? Min tanke var å gi en brødskive, riskake eller kavring i hånda.. :D Kanskje han syns det er spennende? Så kan du snike inn litt most mat også. :nikker:

Shoosa
31 May 2010, 11:08
Hvorfor vil du unngå stivelse? Tenkte du egentlig på gluten?

Agurk kan kanskje være fint å gnage på selv, og melon-sesongen er jo endelig i gang, det husker jeg Lille Sky likte godt. Og jeg kunne se at hun fikk i seg en del, det kom jo melonbiter ut igjen også.

Jeg syns at avocado most sammen med banan smaker godt, men det må spises ferskt siden begge deler fort blir brunt. Avocado-bruning kan du motvirke ved å la steinen ligge sammen med mosen, det er nesten magisk!

fru Potethode
31 May 2010, 14:39
Hvorfor? Min tanke var å gi en brødskive, riskake eller kavring i hånda.. :D Kanskje han syns det er spennende? Så kan du snike inn litt most mat også. :nikker:

Når du er nesten ni og en halv kg trenger du mer enn det du klarer å putte i deg selv. Så politisk ukorekt er jeg at jeg påstår det.

Hvorfor vil du unngå stivelse? Tenkte du egentlig på gluten?

Det er klare sammenhenger mellom mye stivelse før 6 mnd og senere utvikling av diabetes.

Cleopatra
31 May 2010, 15:18
Hva med fullamming en stund til?
En mnd til, det klarer du.. :nikker:
Så slipper du det med å være kresen, hva du skal gi slags mat osv.

Begge mine to gutter var så store og fikk kun MM på den tiden, storebror ville sågar ikke ha mat før han var mye større..
Han nektet det meste.
Jeg gav han middag og brødskive som første mat.

hurramegrundt
31 May 2010, 15:44
Når du er nesten ni og en halv kg trenger du mer enn det du klarer å putte i deg selv. Så politisk ukorekt er jeg at jeg påstår det.

Hihi, det gjorde min tikilos på samme alder også, men det Liz mener (tror jeg) er at om han får noe i hånda, så kan man skjemate litt ved siden av samtidig, få blandet litt smaker og konsistenser og kanskje få det mer spennende.

Aurora Borealis
31 May 2010, 17:45
Det er klare sammenhenger mellom mye stivelse før 6 mnd og senere utvikling av diabetes.
Det har jeg ikke hørt før, er det nye anbefalinger fra Helsedirektoratet? (følte med ett at det var evigheter siden jeg hadde baby og var fullt oppdatert)

Liz
31 May 2010, 19:31
Hihi, det gjorde min tikilos på samme alder også, men det Liz mener (tror jeg) er at om han får noe i hånda, så kan man skjemate litt ved siden av samtidig, få blandet litt smaker og konsistenser og kanskje få det mer spennende.

:nikker: Jepp!

fru Potethode
31 May 2010, 20:18
Hva med fullamming en stund til?
En mnd til, det klarer du.. :nikker:

Nei, vil ikke heller.

:nikker: Jepp!

Takk, begge to! ;)

Det har jeg ikke hørt før, er det nye anbefalinger fra Helsedirektoratet? (følte med ett at det var evigheter siden jeg hadde baby og var fullt oppdatert)

Svigerfar, som har alvorlig type 2 og som ingen får kontroll på, var hos en spesialist i forbindelse med en opperasjon for en stund siden. Der hadde det vært sagt noe om at barn og barnebarn er ekstra utsatte, iom arv osv, men at enkle grep kan tas slik at man unngår sykdommen. Et av det viktigste skulle altså være det å unngå stivelse før kroppen evner full spalting. Nå er det en mann på 65 som akkurat har innsett sin egen dødlighet som innformerer meg. Jeg googlet og fant en del info på engelsk. Snakket med HS nå forrige uke og hun kjenner til det, sa hun, men må fortsatt annbefale mais eller risgrøt som første mat. Usikkre kilder, dette, men det kan helt sikkert bekreftes med noen som er inne på saken.

Perle
31 May 2010, 20:33
Jeg googlet og fant en del info på engelsk. Snakket med HS nå forrige uke og hun kjenner til det, sa hun, men må fortsatt annbefale mais eller risgrøt som første mat.

Hvorfor i alle dager må hun anbefale ris og mais som første grøt?? Da er hun virkelig lite informert. Ris- og maisgrøt har svært liten næringsverdi. Jeg forstår ikke hvorfor noen gir dette til ungene sine. Vel, jeg ga det til Blomsterpiken, men da visste jeg ikke bedre ...

fru Potethode
31 May 2010, 20:47
Hvorfor i alle dager må hun anbefale ris og mais som første grøt?? Da er hun virkelig lite informert. Ris- og maisgrøt har svært liten næringsverdi. Jeg forstår ikke hvorfor noen gir dette til ungene sine. Vel, jeg ga det til Blomsterpiken, men da visste jeg ikke bedre ...

Fordi det står i rettningslinjene at de skal annbefale jernberiket grøt og at det da er bare Nestlé sine grøter som er det. (4 mnd grøt er altså mais, ris og havre) Hun sier også at hun gjerne skulle ha oppfordret til full boikott, men det strider mot rettningslinjene hun må følge for å beholde jobben sin. Når jeg begynte å snakke om jernopptak og gevinsten av industriberiket grøt og feks hirse, som har et naturlig innhold og dermed letter kroppens evne til å ta opp dette så viktige jernet er hun enig med meg og sier at det tror hun også, men det mangler nødvendig dokumentasjon og videre vedtak på at dette skal annbefales.

Hjelpes for en formulering... Håper du forstår!

Cleopatra
31 May 2010, 20:53
Så da er hirsegrøt det beste å starte med?

fru Potethode
31 May 2010, 20:55
Så da er hirsegrøt det beste å starte med?

Jeg (som ikke er ekspert på spedbarnsnæring) mener det.

Cleopatra
31 May 2010, 21:22
Jeg (som ikke er ekspert på spedbarnsnæring) mener det.
Takk for tips! :rosaelefant:
Det er vel bare på helsekost man får kjøpt denne..

Hva med fullkorn/hvete -gluten er det noe de kan spise når de er 7-8 mnd?
Skulle man helst introdusere gluten, mens man ammer eller hvordan var det igjen? ammetåke..

Perle
31 May 2010, 22:17
Hva med fullkorn/hvete -gluten er det noe de kan spise når de er 7-8 mnd?

Man kan introdusere gluten med en gang man introduserer grøt. Det er ikke noe poeng i å utsette introduksjon av gluten, heller tvert om. Introduksjon av gluten skal skje langsomt og gradvis, og mens man fortsatt ammer, det er hele poenget. Og det er lettere å få til om man introduserer gluten med en gang. Dersom man utsetter introduksjon av gluten, er barnet allerede vant med større porsjoner grøt, og det er da fort gjort at man også starter med en stor porsjon glutenholdig grøt, og barnet kan få "glutensjokk" og utvikle intoleranser.

fru Potethode
01 Jun 2010, 23:13
Man kan introdusere gluten med en gang man introduserer grøt. Det er ikke noe poeng i å utsette introduksjon av gluten, heller tvert om. Introduksjon av gluten skal skje langsomt og gradvis, og mens man fortsatt ammer, det er hele poenget. Og det er lettere å få til om man introduserer gluten med en gang. Dersom man utsetter introduksjon av gluten, er barnet allerede vant med større porsjoner grøt, og det er da fort gjort at man også starter med en stor porsjon glutenholdig grøt, og barnet kan få "glutensjokk" og utvikle intoleranser.

Jepp! Med Lillegutt begynte jeg med hirsegrøt i små mengde når han var ca 5 mnd og når han rundet 6 mnd begynte jeg å ha en liten skje fullkornsgrøt i hirsegrøten han allerede fikk. Tror jeg gjorde alt så riktig som jeg kunne med ham, og mot alle ods er det han som har eksem, går ned i vekt, dårlig mage osv. Junior, som jeg gjorde alt "feil" med ser heldigvis ut til å klare seg ganske bra. Tenker ofte på hvordan jeg hadde hatt det med meg selv om det hadde vært motsatt.

fru Potethode
30 Jul 2010, 00:41
Oppdatere litt kanskje...

Litt i desperasjon over at han ikke spiste og litt etter planen med dagavvenning begynte vi med en flaske til lunsj. Litt rusking første dagene og så gikk det strøkent. Innførte flaske nr 2 i middagstiden og alt var vellstand. Pluttselig en dag, selvfølgelig mens jeg var noen timer på jobb, nektet han flaske og har ikke tatt en sup av den etter. Ikke flaske, glass, kopp, sugerør... Ingenting! Så vi er tilbake til fullamming. Han får både middag og kvelds, men spiser ikke av det, så jeg kaller det fullamming. Desperat slitsomt når det er varmt, siden han ikke engang drikker vann. Nå er han drøye sju måneder og var 10,4 kg for tre uker siden. Tenk at jeg skulle ha han dagavvent ca ved tre mnd alder... Ha ha ha ha.... ;)

Cleopatra
30 Jul 2010, 12:30
Lillesnuppa er 8 mnd og fullammes omtrent enda..
Men det er dager hun spiser litt fruktpure/fullkornsgrøt og middagsglass..
Litt bokstavkjeks og frukt spiser hun også.

Det kommer nok, litt frustrende er det jo..
Håper vi får i våre så mer fast føde etterhvert.

Jeg tror at de foretrekker MM, fordi de trenger det - at de er intolerante eller noe..
Min først gutt fullammet jeg med smaksprøver lenge, han var litt intolerant for mye forskjellig - idag tåler han alt.

Lille O
30 Jul 2010, 15:57
Min gutt er også kresen, men i perioder der han ikke får nok hos meg (nå har jeg f.eks fått tilbake mensen, og i dagene rundt det, er produksjonen på bånn) så vil han ha fast føde utenom. Da kan han spise det meste. Når han får "nok" hos meg, så blir han mer kresen. Vi har vært tilbake på fullamming mange, mange ganger siden vi begynte med litt mat (blw) rundt 5,5 mnd. En liten stund var vi oppe i ca.40%-60% fast føde og mm, men så streiket han helt, og nå nekter han å spise alt som heter babymat. Ja, med mindre det heter Ellas kitchen yellow, green eller red. Det ELSKER han.

Han får lett treg mage, så vi unngår ris, mais og banan (selv om det er litt i Ellas). Eple har jeg ikke opplevd virke tregende, men når han nå spiser litt fast føde, er det veldig viktig for ham å få i seg sviskesaft eller mos daglig for å holde magen i gang. Jeg har oppdaget at han liker mat med mye smak (tacokjøttdeig f.eks), men han er veldig vanskelig å forutse på når han faktisk vil spise noe. Den ene dagen spiser han kjøttboller og kokte grønnsaker til han nesten triller ned av stolen, dagen etter rynker han på nesen og rister på hodet av den samme maten. Jeg kunne starta en egen tråd om dette, merker jeg. Skal ikke kuppe din. Skal bare nevne at Tobo likte aldri den hirsegrøten fra Holle..