PDA

Se full versjon : Iskremmaskin?

kaje
04 Jul 2010, 21:35
Inspirert av Creemy sin is-tråd og Taratroll sitt glimrende yoghurtis-forslag så ønsker jeg meg nå iskremmaskin til fødselsdagen min. Har dere noen å anbefale?
Hva er det som er viktig å se etter ved kjøp av slikt da?

CarinaNV
04 Jul 2010, 21:39
Vi har en gammal, gammal Philips som fortsatt fungerar, :) Liknande modell som den i testen här:

http://www.smartson.se/test/hushall/test-4-glassmaskiner.htm

Taratroll
04 Jul 2010, 22:39
Jeg har også en fra phillips. Er ikke sikker på hvilken modell og finner den ikke på nettet. Men har vært godt fornøyd med den iallefall. Det eneste er at den gjerne kunne vært litt større. Den blir litt liten dersom man skal ha gjester og lage is til alle sammen. (Men man kan jo så klart lage i flere omganger og legge i fryseren.)

CarinaNV
04 Jul 2010, 23:06
Det eneste er at den gjerne kunne vært litt større. Den blir litt liten dersom man skal ha gjester og lage is til alle sammen. (Men man kan jo så klart lage i flere omganger og legge i fryseren.)

Ja, eller hur?! Ska man frysa isblocket mellan var gång så tar det flera dagar. Jag hade stora planer om att köpa flera frysblock till vår men det blev aldrig av och nu misstänker jag de har andra modeller.

kaje
04 Jul 2010, 23:19
Supert med test, Carina. Takk :)

Størrelsen ja - det var et godt poeng. Den Phillips-en kan man kjøpe ekstra blokk til, det ser jo smart ut. Kanskje de blokkene passer i din også Carina?

Saphy
04 Jul 2010, 23:58
Vi har en som er kjøpt i Storbritannia, den er helautomatisk -ingen blokker. Den er rett og slett en liten fryser i seg selv. Man putter de sammenrørte ingrediensen i bøtta som hører til maskina, setter den nedi maskina, klikker på røre-greia på motoren og starter maskina. Så rører den og fryser samtidig. Det var en bryllupsgave og vi simpelthen eeeeelsker den :)

Hvis du får tak i en slik type, vil jeg absolutt anbefale det, man kan lage liter etter liter med is (bøtta tar en liter, hihi), men må la motoren til maskina kjøle seg ned akkurat så lenge som det tar å røre sammen ingrediensene til neste porsjon.

Husker ikke merket på maskina, og av en eller annen grunn har den ikke en synlig logo utenpå. Men det er ingen av de kjente merkene man får her i Norge. Skal se om jeg finner igjen boka til den.

Den ligener veldig på denne (http://www.consumersearch.com/ice-cream-makers/lello-musso-lussino-ice-cream-maker-4080), men har altså en bolle man kan ta ut og vaske.

Hjemmelaget is er godt, så lykke til med valg av maskin :)

Taratroll
05 Jul 2010, 00:25
Vi har en som er kjøpt i Storbritannia, den er helautomatisk -ingen blokker. Den er rett og slett en liten fryser i seg selv. Man putter de sammenrørte ingrediensen i bøtta som hører til maskina, setter den nedi maskina, klikker på røre-greia på motoren og starter maskina. Så rører den og fryser samtidig. Det var en bryllupsgave og vi simpelthen eeeeelsker den :)

Hvis du får tak i en slik type, vil jeg absolutt anbefale det, man kan lage liter etter liter med is (bøtta tar en liter, hihi), men må la motoren til maskina kjøle seg ned akkurat så lenge som det tar å røre sammen ingrediensene til neste porsjon.

Husker ikke merket på maskina, og av en eller annen grunn har den ikke en synlig logo utenpå. Men det er ingen av de kjente merkene man får her i Norge. Skal se om jeg finner igjen boka til den.

Den ligener veldig på denne (http://www.consumersearch.com/ice-cream-makers/lello-musso-lussino-ice-cream-maker-4080), men har altså en bolle man kan ta ut og vaske.

Hjemmelaget is er godt, så lykke til med valg av maskin :)
Jeg så etter sånne helautomatiske når vi skulle kjøpe, men de jeg fant var langt over budsjettet vårt. Og jeg lager ikke iskrem så ofte.

kaje
05 Jul 2010, 00:29
Oi, nå ble jeg forvirret her jeg. Jeg trodde alle maskinene var helautomatiske. Hva er det de andre maskinene ikke gjør da tro?

Taratroll
05 Jul 2010, 00:32
Oi, nå ble jeg forvirret her jeg. Jeg trodde alle maskinene var helautomatiske. Hva er det de andre maskinene ikke gjør da tro?
De rimeligste ismaskinene har en tung bolle som man må sette i fryseren dagen før man skal lage is. (Vi prøver å huske å sette den i fryseren med en gang den er rengjort, så er den klar når vi får lyst på.) Det maskinen gjør er egentlig å røre isen rundt og rundt i denne bollen.

De dyrere maskinene fryser isen i tillegg til å røre. Da kan man lage is i flere omganger uten å vente til dagen etter når bollen er kald igjen.

kaje
05 Jul 2010, 00:40
Aha! Jeg ønsker jeg var rik og kunne handle dyrt. Den var sååå fin den maskinen din, Saphy :) Men altså - det er denne bollen jeg ønsker meg to stykker av da, ikke sant?

kaje
05 Jul 2010, 00:42
Og så lurer jeg på en ting til. Er det rimelig greit å ta isen ut av boksen slik at man fort kan fryse boksen igjen?

Taratroll
05 Jul 2010, 01:38
Og så lurer jeg på en ting til. Er det rimelig greit å ta isen ut av boksen slik at man fort kan fryse boksen igjen?
Ja, det går veldig greit å få ut. Når isen er ferdig har den sånn softis-konsistens. Så dersom man vil lage kuler av den må den i fryseren først.

kaje
05 Jul 2010, 01:47
Ja, det går veldig greit å få ut. Når isen er ferdig har den sånn softis-konsistens. Så dersom man vil lage kuler av den må den i fryseren først.
Så bra. Da er ting mye greiere :)
Jammen godt jeg har så mange gode forbrukere her inne til å veilede meg til gode kjøp :)

Saphy
05 Jul 2010, 08:15
Vi hadde nok ikke endt opp med en sånn maskin vi heller dersom vi ikke hadde fått den i gave. Til det lager vi is for sjelden. Men må si at jeg er glad vi har den, likevel. Tusen takk til de som tok initiativet til den, selv om vi ikke hadde ismaskin på ønskelista, hihi.

Høres lurt ut med to boller dersom man går for den andre typen :)

Christine76
05 Jul 2010, 09:42
Jeg har også veldig lyst på ismaskin. Har hittil slått det fra meg i frykt for at den blir nok en sånn ting som bare tar opp plass, men nå som vi har gått over til å spise lavkarbo og ikke kan spise kjøpeis så må vi jo begynne å lage vår egen.

Cleopatra
05 Jul 2010, 11:08
Hva har skjedd med å lage is selv og sette bolle i fryseren? :D
Det er både enkelt i forhold til å ha en maskin, som man bruker noen ganger i året..

Sånne ispinner er jo kjempenkelt å lage.

Saphy
05 Jul 2010, 11:13
Saftis er det greit å sette i fryseren, men dersom man lager yoghurtis og fløteis, så synes jeg den krystalliserer seg så mye når den fryses inn uten at man rører i den kontinuerlig :)

kaje
29 May 2011, 22:04
Jeg kan melde om at maskinen er vel i hus og stadig i bruk. Hovedsaklig har jeg basert meg på sunne gode desserter. Lillebap elsker blåbæris aller høyest. For noen dager havnet imidlertid denne i postkassa mi:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=0305AE51877EEB3B398A1D3551 06CACF.node2?enkeltsok=Iskremfabrikken.+Br%C3%B8dr ene+Hellstr%C3%B8ms+beste+desserter

Åw mai gådd! :daane:
En tykk bok full av herligheter. Og med den maskinen blir konsistensen fantastisk! I ettermiddag var jeg fristet til å slikke på dypfryst metall for å få i meg siste rest blåbærsorbet :fnis:
Jeg kan ikke anbefale boken for sprekiser som ønsker en mager sommer.

Imp
04 Jun 2011, 22:58
Saftis er det greit å sette i fryseren, men dersom man lager yoghurtis og fløteis, så synes jeg den krystalliserer seg så mye når den fryses inn uten at man rører i den kontinuerlig :)

Jeg har funnet en kjempegod oppskrift som egner seg ypperlig til dette formål, uten maskin. Lavkarbo da, poster den her jeg:

3 eggeplommer
3 ss søtning (feks splenda)

Vispes til en lys og luftig røre

3 dl fløte
10 dråper vanilje

vispes til krem
blandes med eggene

ha i 2 ss kakao, 4 ss kokos, evt mer søtning

Bland alt
Frys i tett boks i 3-4 timer

Den er kjeeeempegod....