PDA

Se full versjon : Hvor ofte impregnerer dere Goretex-vintersko og vinterdressene?

moo
07 Feb 2007, 00:25
Ja, spørsmålet ligger i overskriften. :)

mara
07 Feb 2007, 00:27
svar: aldri ;)

moo
07 Feb 2007, 00:37
OK! ;)

Flere?

Mamma Mø
07 Feb 2007, 00:37
Har ikke goretex-sko og vinterdressen (reimatec) impregnerer jeg ikke. :)

moo
07 Feb 2007, 00:44
A lot of help you all are! ;)

Jeg mener at jeg ikke impregnerte ReimaTec-dressen første sesong, men den er nå i tredjesesongsbruk, og da impregnerer jeg kanskje to ganger i løpet av vinteren.

gjest
07 Feb 2007, 00:45
Skoene impregnerte jeg da de var nye, til nå er de ikke mye slitt så jeg har ikke gjort noe mer med de.

Dressene sprayet jeg med impregnering i jula, senere fikk trolldressen litt ekstra på utsatte steder. Reimadressen så jeg at var blitt litt grå og tørr i stoffet, og impregnerte den derfor før jeg solgte den. Så svaret blir vel at jeg impregnerer når stoffet føles tørt og ser litt grått ut uten at det nødvendigvis lekker vann. (Reimadressen var en vår/høst-dress, ikke vinterdress)

Mamma Mø
07 Feb 2007, 00:48
:knegg: Alltid beredt til å hjelpe!

moo
07 Feb 2007, 00:50
:knegg: Alltid beredt til å hjelpe!

:ku: ;)

Serendipity
07 Feb 2007, 01:21
Jeg har vel impregnert Trolldressen en gang denne vinteren og goretexene mine blir impregnert alt etter som hvor mye jeg bruker dem. I alle fall en gang i halvåret tenker jeg :)

Og du - tips til dressene, kjør de gjennom tørketrommelen en gang i blant for å re-aktivere impregneringen :sol:

Mamma Mø
07 Feb 2007, 01:33
Og du - tips til dressene, kjør de gjennom tørketrommelen en gang i blant for å re-aktivere impregneringen :sol:
Regner med du mener Troll og ikke Reimatec?

ohelene
07 Feb 2007, 09:32
Reimatec har eg vel impregnert ein gang for sesongen - men vår dress er heilt utslitt av ein unge - så det er ikkje mykje hjelp i. Skoa har vi ikkje måtta impregnere enno.

Millami
07 Feb 2007, 09:43
Oi.. jeg inpregnerer goretexskoene til gutta minst en gang i måneden... Kanksje det er for ofte?? Uteklærne har jeg ikke inpregnert noe siden de var nye for alle sammen i høst. Litjtuppa har reimatec så den skal vel ikke behøve det Guttene har skogstad klær... kanskje de trenger noe ekstra??

Belladonna
07 Feb 2007, 09:59
Fikk beskjed av min kjære at jeg ikke skulle impregnere goretex-sko.. Fordi membranen ligger inni. Men nå vet jeg ikke om han egentlig vet hva han snakker om da... ;) Men det kan vel ikke skade å impregnere de iallefall??

heilo
07 Feb 2007, 10:16
Fikk beskjed av min kjære at jeg ikke skulle impregnere goretex-sko.. Fordi membranen ligger inni. Men nå vet jeg ikke om han egentlig vet hva han snakker om da... ;) Men det kan vel ikke skade å impregnere de iallefall??

Jo membranen ligger inni, men plaggene blir fryktelig kalde hvis ytterstoffet blir gjennomvått, dessuten trekker mer fukt inn da. Hvis du har forsøkt å gå noen timer i regnvær i gore-tex så vet du det.... Jeg impregnerer dressen når jeg har vasket/skylt den og det samme med skoene, men de kunne nok trenge litt oftere hvis de blir brukt i vått vær. Her bruker barnehagen bare støvler/sherrox hvis det er vått og da blir ikke behovet for impregnering så stort.

Filipine
07 Feb 2007, 10:30
Jeg har ikke impregnert noe, jeg.. Men fikk beskjed i skobutikken at det ikke var nødvendig med impregnering av skoene for annet enn utseendes skyld. Trolldressene er jeg gjerrrig på vaskingen av, og prøver å børste og lufte dem i størst mulig grad.

Nå er det enten tørt og ikke så veldig kaldt, eller vått og mildt hos oss. Er det vått, brukes regntøy og sherrox. Så tøyet blir ikke brukt så hardt. Men jeg burde kanskje tenke litt på impregnering. Bruker dere spray da?

Serendipity
07 Feb 2007, 10:39
Jeg kjenner ikke til Reimatec, så jeg vet ikke noe om den :) Men Trolldressen kan man i alle fall gjøre det. Jeg klaga litt på gutten sin dress fordi jeg synes den ble våt, og det var FØR jeg hadde vasket den NOEN gang. Fikk beskjed om å prøve å kjøre den gjennom tørketrommelen først. Og at det må vi gjerne gjøre av og til. Skulle sendt den inn på reklamasjon, men kom ikke så langt :sparke: Hva er den store forskjellen på Troll og Reimatec da? Er det ikke samme prinsippet?

Filipine, når jeg impregenerer har jeg brukt spray fra Helly Hansen på klær (vet ikke om jeg synes den er så god) og på sko har jeg brukt spray for goretex.

Visste dere forresten at dersom dere vasker klær med membran, så må dere aldri bruke vanlig vaskepulver? For det sliter på membranen. Bruk Milo eller vaskemiddel for ull. Og dette står INGEN steder i alle mine -tec klær!! Sur blir jeg av slikt :irritert:

moo
07 Feb 2007, 15:07
Jeg bruker NikWax spray for skotøy på Goretex-sko og NikWax maskinvaskmiddel etterfulgt av NikWax spray for yttertøy på dressene.

Serendipity: ReimaTec skal ikke i tørketrommel, ikke en gang i tørkeskap i barnehagen, med unntak av noen av de nyeste modellene.

Jeg vasker sjelden dressene fordi jeg er livredd at de skal mister sine gode egenskaper, til vanlig skyller jeg dem bare i rent vann under dusjen.

fru Potethode
07 Feb 2007, 15:32
Wistex selger vaskemiddel for goretex og andre vannavstøtende klær. Fungerer mye bedre enn Milo og det var ikke så dyrt heller, mener jeg å huske. Jakka mi (Nordheim) er som ny og har vært vaska to ganger i vinter. Jada, skikkelig smart å kjøpe lys jakke med småunger og skitten bil... :gal: Knerten sine sko ble impregnert som nye og så tenkte jeg å vente til han blir våt, vaske dem og impregnere dem igjen. bruker spray fra Ponny, ikke så dyr og mye, mye bedre enn Goretex-sprayen. Vanlig impregnering skal man vist ikke bruke, fordi den skader membranen...

Ja... Mine tanker i farta...

moo
07 Feb 2007, 15:40
Dette er visst en hel vitenskap - ikke rart vi blir forvirret!

´trikken
08 Feb 2007, 14:23
Tornado har et par goretexsko som vi har vært kjempefornøyd med. Han hoppet i søledammer med de i høst og ble ikke våt. Jeg impregnerer de med spray hver gang de har blitt utsatt for skikkelig fukt. Dvs. ganske ofte.