PDA

Se full versjon : Buljong

Blanche
24 Aug 2010, 20:42
Når det i oppskrifter står buljong eller kraft, hva bruker dere?

Jeg bruker bare salt eller krydder, men det blir vanligvis veldig smakløst.

Dere som bruker kraft, lager dere den selv eller er det mulig å få kjøpt god kraft?

Al-Kemia
24 Aug 2010, 21:06
Bruker avkok/kraft om jeg har. Lager selv av rester.

Taratroll
24 Aug 2010, 21:25
Hønsekraft er iallefall veldig enkelt å lage selv. Ta en høne, div. grønnsaker med mye smak som løk, selleri, gulrot, sellerirot, litt salt og noen hele pepperkorn. Så helle på vann til hønen er dekt og la det putre en god stund.

Ellers syns jeg de fondflaskene de har på velutstyrte matbutikker er gode.

Madisonhilyard
24 Aug 2010, 21:32
I 96 av 100 tilfeller lever jeg veldig, veldig godt med buljongterninger eller pulver av ymse slag.
Å koke kraft jevnlig krever bare mer planlegging enn jeg noen sinne har klart å leve opp til, og jeg må innrømme at jeg egentlig ikke synes resultatet har vært så avgjørende for smaken heller -- i hvert fall ikke nok til å gjøre det til en vane.
Men større matbutikker som Meny og Mega selger ofte kraft eller fond på flasker eller i bokser; det samme gjør spesialbutikker.

siemens
24 Aug 2010, 21:34
Vi bruker fond og er forsiktig med saltet

selvstendig
24 Aug 2010, 21:41
Når det i oppskrifter står buljong eller kraft, hva bruker dere?

Jeg bruker bare salt eller krydder, men det blir vanligvis veldig smakløst.

Dere som bruker kraft, lager dere den selv eller er det mulig å få kjøpt god kraft?

Da bruker jeg kraft, ganske enkelt :). Koker kjøttkraft selv, i store porsjoner (hva har man femtenlitersgryter til :D) og fryser ned i melkekartonger. Å koke kraft tar TID, men det krever knapt ARBEID:

Kjøttkraft lager jeg slik: To - tre kg fett- og beinrikt kjøtt (f eks en røkt svineknok og fårikålkjøtt av sau, begge deler til kr 20 - 25/kg hos min slakter) i biter, et par småskårne gulrøtter, noen løk i biter, en purre i biter, tre-fire kg kraftbein delt i to (ektefelle + sag :)), en "bouquet garni" (altså en bukett med div grønt, alt fra øverste del av purrene til persillestilker) eller to og vann til full 15-litersgryte. Kok og og la SMÅkoke i fem - seks timer, fyll evt på litt vann underveis. Sil gjennom klut (og hell innholdet fra kluten i katteskåla etterpå!), fyll i melkekartonger avkjøl og frys inn! Vil jeg ha mørkere kraft, lar jeg kjøttbitene få 10 - 15 min i langpanne under grillelementet før bruk.

Fiskekraft lager jeg slik: Skinn og bein av den fisken som likevel skal bli middag, halvliter eller så med vann, noen gulrotbiter og kanskje litt løk/purre. Kok opp, kok en halvtimes tid og sil gjennom en klut. Bland evt med kokevannet fra fisken. Basisen for en god fiskesaus er ferdig :).

Hønsekraft har du alt fått oppskrift på. Jeg gjør litt annerledes, men har ingen garanti for at sluttresultatet blir bedre.

Ellers tar jeg alltid vare på kokevannet av alt fra kjøtt via grønnsaker til poteter. Er jo kraft det også, om enn kanskje litt tynn. Men ingen kraft går til spille her. Plutselig trenger man en skvett.... :)

Som du har notert bruker jeg veldig lite krydder I krafta. Jeg foretrekker å tilsette etterpå, og jeg har minst 40 ulike krydderglass å velge mellom. Men krydder altså først når maten lages. Ellers smaker alt likt :).

Filipine
24 Aug 2010, 21:48
I 96 av 100 tilfeller lever jeg veldig, veldig godt med buljongterninger eller pulver av ymse slag.
Å koke kraft jevnlig krever bare mer planlegging enn jeg noen sinne har klart å leve opp til, og jeg må innrømme at jeg egentlig ikke synes resultatet har vært så avgjørende for smaken heller -- i hvert fall ikke nok til å gjøre det til en vane.
Men større matbutikker som Meny og Mega selger ofte kraft eller fond på flasker eller i bokser; det samme gjør spesialbutikker.

Som om jeg skulle ha sagt det selv.

Blanche
24 Aug 2010, 21:53
Takk for alle svar, og oppskrifter.

Jeg har litt lyst å prøve, for jeg har aldri gjort det. Og lapskausen vi har til middag, for eksempel, smaker ikke særlig godt, den mangler liksom smak.

Man bruker vel kjøttet man har lagd kraft av? Selv om det kanskje har kokt i timesvis? Høner skal vel koke lenge uansett?

Jeg har hatt fond-flasker før, og de har smakt godt. Men har gikk alltid ut på dato før jeg fikk brukt dem opp.

Marigold
24 Aug 2010, 21:56
Jeg bruker som regel vegetar-buljongterninger. Føler meg i gunnen ganse avansert når jeg gjør det. Oftes bruker jeg bare litt soyasaus.

Filipine
24 Aug 2010, 21:57
Jeg er ikke så opptatt av holdbarhetsdato på buljong eller fond; de lever nok i beste velgående en stund etter best før-dato, som i alle fall er det våre er merket med.

selvstendig
24 Aug 2010, 22:05
Takk for alle svar, og oppskrifter.

Jeg har litt lyst å prøve, for jeg har aldri gjort det. Og lapskausen vi har til middag, for eksempel, smaker ikke særlig godt, den mangler liksom smak.

Man bruker vel kjøttet man har lagd kraft av? Selv om det kanskje har kokt i timesvis? Høner skal vel koke lenge uansett?

Jeg har hatt fond-flasker før, og de har smakt godt. Men har gikk alltid ut på dato før jeg fikk brukt dem opp.

Når du koker kraft, og bruker billigkjøtt, slik jeg nevnte, bruker man normalt ikke kjøttet, til annet enn evt til kattemat. Det er nemlig ikke mye smak igjen i det etter fem-seks-sju timers koking, og det minner mistenkelig om viskelær i smak og konsistens. Hensikten er jo å få smaken over i krafta... SÅ du kan vanskelig koke kraft for lenge (sett den gjerne på om kvelden og sil den om morgenen!), jo lengre du koker den, jo bedre blir krafta og jo mindre spiselig blir kjøttet.

Høner skal koke lenge, men ikke fem-seks-sju timer. Med mindre vi da snakker om ti års gamle høner. Slikt var noe du kunne risikere i 1970, i dag selger ikke butikker slikt. Men noen tror det, og det er derfor de avskyr å kjøpe høns og i stedet kjøper tre ganger så dyr kylling. Prøv et par timers koketid, om høna skal spises...

Blanche
24 Aug 2010, 22:05
Hm, kanskje det er best-før som står på de? En stund siden jeg har hatt. Men jeg er alltid litt forsiktig med flytende ting når de er åpnet, slik som fond. Det pleier ofte å stå at maks en uke etter åpning. Men for all del, jeg kan sikkert klare å bruke opp en flaske hvis jeg lager en middagsplan med litt kjøttretter og supper.

Det er en del ting rundt mat som jeg aldri har gjort, blandt annet laget kraft, så jeg kommer nok til å prøve. Kanskje jeg også føler at det ikke er verdt det. Å lage syltetøy er forresten en annen ting. Rårørte bær lager jeg. Men syltetøy og safting virker litt tiltak, med tanke på alt dette med sterilisering av glass og flasker etc. Har lyst til å prøve det også, en vakker dag i stort kjøkken.

Blanche
24 Aug 2010, 22:08
selvstendig, viskelærkjøtt frister lite :fnis:

selvstendig
24 Aug 2010, 22:15
Hm, kanskje det er best-før som står på de? En stund siden jeg har hatt. Men jeg er alltid litt forsiktig med flytende ting når de er åpnet, slik som fond. Det pleier ofte å stå at maks en uke etter åpning. Men for all del, jeg kan sikkert klare å bruke opp en flaske hvis jeg lager en middagsplan med litt kjøttretter og supper.

Det er en del ting rundt mat som jeg aldri har gjort, blandt annet laget kraft, så jeg kommer nok til å prøve. Kanskje jeg også føler at det ikke er verdt det. Å lage syltetøy er forresten en annen ting. Rårørte bær lager jeg. Men syltetøy og safting virker litt tiltak, med tanke på alt dette med sterilisering av glass og flasker etc. Har lyst til å prøve det også, en vakker dag i stort kjøkken.

For å spore av litt her:) Sterilisering av glass/flasker er da ikke noe tiltak? Glass/flasker i langpanne, inn i kald steikeovn, varm opp til 150 grader og la stå en halv time, mens du koker syltetøyet?

Blanche
24 Aug 2010, 22:20
Hm, jeg syns det virker som litt stress. Men det er sikkert fordi jeg aldri har gjort det. Det høres ut som lite arbeid slik du beskriver det her altså, enig i det.

siemens
24 Aug 2010, 22:25
De fondflaskene vi kjøper har lang holdbarhet i åpnet tilstand i kjøleskap i alle fall.

For min del er det snakk om prioritering av plass i frysern, og da utgår glatt koking av kraft.

Madisonhilyard
24 Aug 2010, 22:25
Hm, jeg syns det virker som litt stress. Men det er sikkert fordi jeg aldri har gjort det. Det høres ut som lite arbeid slik du beskriver det her altså, enig i det.

All den steriliseringen tar motet fra meg også.
Men fortvil ikke: Jeg koker syltetøy uten å sterilisere glass først, og fryser det bare ned i plastbokser etterpå.
Da kan jeg også tillate meg litt mindre sukker, og det funker som en kule. Gleder meg til plommene blir modne!

siemens
24 Aug 2010, 22:44
Gjør som maddis ifht syltetøy.

Shoosa
24 Aug 2010, 23:34
Jeg bruker enten buljongterning eller tar i litt tørket løpstikke, som jeg har kjøpt på helsekost. Løpstikke har litt buljongsmak, faktisk, men er uansett et veldig godt krydder som bidrar til å heve smaken på det meste.

Ang. buljong: jeg må jo ha uten hvetemel pga. allergi, og det kan være litt plundrete å få tak i. Men jeg oppdaget i forbindelse med det at mange buljongterninger inneholder smaksforsterker, og det er et stoff jeg uansett ikke vil ha i meg. Så jeg endte opp med å kjøper det også på helsekost :fnis: Veldig fornøyd med dem, de heter Kallo organic.

Har prøvd noe pulver på boks også, det er litt tamt, men funker greit nok. Tror kanskje det var uten gjær?

Saphy
25 Aug 2010, 10:12
Mannen lager kraft innimellom; og det blir veldig godt, både kyllingkraft og kjøttkraft. Etter den tråden her fikke jeg innmari lyst på fersk suppe med godt kjøtt og masse deilige grønnsaker. Det blir søndagens middag, tror jeg :) Ofte bruker vi forøvrig Kallo Organic kraft-terninger fra helsekosten (slik som Shoosa) uten smaksforsterkere, gluten og melk. De smaker bedre enn fond / buljongterninger og inneholder ingen kunstige tilsetnigsstoffer :barn:

Blanche
25 Aug 2010, 23:33
Takk for tips om alternativ konservering av syltetøy, Madisonhilyard og Siemens. Jeg syns frysing høres mye lettere ut.

Saphy og Shoosa, takk for tips om god buljong. Den skal jeg sjekke ut. Greit med terninger som ligger uåpnet til man trenger dem. Og løpstikke hørtes veldig interessant ut. Det har jeg aldri hatt i hus i ren tilstand. Skal lese litt mer om det.

mirimor
25 Aug 2010, 23:46
Buljongterninger av det nevnte merket bruker jeg også - jeg synes det blir utmerket smak, jeg..