PDA

Se full versjon : Lage julegåver sjølv?

Rose
12 Sep 2010, 18:47
Syns det er på tide å begynne å snakke litt om jul eg :)

Kva kan ein lage sjølv av julegåver? Og til kven?
Har lyst til å lage ein del gåver sjølv i år, føler eg har tid til det, men treng litt tips :)

Madison
12 Sep 2010, 19:15
I år har jeg tenkt å holde såpeverksted med alle tre jentene. Og lage skikkelig fine såper. Det er alltid stas å få og gi bort.

Blanche
12 Sep 2010, 19:39
Strikke sokker! Det kan alle få, i varierende størrelser.

Lenore
12 Sep 2010, 20:09
Jeg elsker som kjent å lage mat, så jeg lager alltid noen spiselige julegaver.
I år har jeg tenkt å gi bort noen "cookies in a jar" - det ser kuult ut :D
http://linaloo.typepad.com/.a/6a00e54edd22a888330128765f3b20970c-500wi (http://linaloo.typepad.com/.a/6a00e54edd22a888330128765f3b20970c-pi)

Mumimama
12 Sep 2010, 20:20
Jeg holder på å strikke en trøye som skal bli julegave til lilleniesa. Kommer nok til å strikke noen flere julegaver jeg tenker, luer, skjerf, pulsvarmere, sokker og kanskje flere trøyer. Vi får se hva jeg rekker. Har lyst til å lage noe med ungene og, kanskje noe mat eller lys? Tar gjerne imot tips til hva som er fint å lage sammen med barna.

Marigold
12 Sep 2010, 20:20
Jøss Leonore, er det kaker? De ser så absolutt kule ut ja. Hvor kjøper du i så fall glassene?

Jeg har sett litt på disse vantene til søsteren min
http://www.garnstudio.com/drops/mag/126/11/11-1.jpg

fra garnstudio

Ville Vanilje
12 Sep 2010, 20:23
Jeg elsker som kjent å lage mat, så jeg lager alltid noen spiselige julegaver.
I år har jeg tenkt å gi bort noen "cookies in a jar" - det ser kuult ut :D
http://linaloo.typepad.com/.a/6a00e54edd22a888330128765f3b20970c-500wi (http://linaloo.typepad.com/.a/6a00e54edd22a888330128765f3b20970c-
p0i)

er det slik at det er bare å tilsette melk?

Marigold
12 Sep 2010, 20:25
Nå ble jeg nysgjerrig. Skjønner at det er en verden av "cookies in a jar" å sette seg inn i.

Lenore
12 Sep 2010, 20:25
Jøss Leonore, er det kaker? De ser så absolutt kule ut ja. Hvor kjøper du i så fall glassene?

Vet ikke enda, dette er på idèstadiet.
Greia er hvertfall å legge alle de tørre ingrediensene til kjeks i en pen krukke, med instruksjoner på en lapp om hva som må tilsettes for å gjøre dem ferdig, f.eks 4 egg og 200 gram smør. Jeg tenkte bare å prøvelage kjeks på forhånd, finne ut hvor mange dl det tørre er, og så kjøpe glass som er akkurat passe store. Innbiller meg at det ser penest ut om et glass fylles helt til randen.

Lenore
12 Sep 2010, 20:27
er det slik at det er bare å tilsette melk?

Kommer helt an på oppskriften :)
Google "cookies in a jar" og du vil finne et hav av de.
Selv har jeg lagret denne linken;
http://www.christmas-cookies.com/recipes/giftsinjar.html

Ville Vanilje
12 Sep 2010, 20:27
jeg har disse forslagene, har laget alle selv på et eller annet punkt

laget konfekt i alle år.
sydd jakker/puter/forklær/vesker osv
pepperkakehus til svigermødrene
hjemmelaget peppermyntete
hjemmelaget såpe
heklede sjal skjerf
nålebundne håndleddsvarmere
forundringspakker med restestoff, knapper osv til venninner
nålebindingsnåler

Marigold
12 Sep 2010, 20:31
Jeg googlet det jeg også. Det er en veldig morsom ide. På den siden jeg fant hadde de oppskrifter man kunne printe ut.
http://bit.ly/bQ3X1q
Den opprinnelige siden har denne linken:
http://bit.ly/8cKCGq

lirypa
12 Sep 2010, 22:35
Såpe Madison? Er det vanskelig? Eller er det noe håndarbeidshemmede meg og Kyllingen også kunne fått til?

Ut over det tror jeg nok at det begrenser seg til Kyllingens produksjon: trolldeigfigurer, muligens noen porselensmalte fat og kopper og ikke så mye mer.

Rose
12 Sep 2010, 23:10
Oioi, her var det kome mykje spennande allerede :D

Madison
12 Sep 2010, 23:10
Såpe er enkelt -- såvidt jeg husker er det bare å kjøpe såpemasse i hobbybutikk, smelte i vannbad (?), tilsette farger/aroma/pynt etter ønske og behov, og helle i mer eller mindre passende former. Alle slags bakeformer i silikon er helt supre, men det finnes masse spesialgreier på Panduro. Jeg har også foret brødformer med clingfilm og helt i, for så å skjær eopp skiver når det har størknet.

You can do it! Det er jeg helt sikker på.

Rose
12 Sep 2010, 23:14
Såpe Madison? Er det vanskelig? Eller er det noe håndarbeidshemmede meg og Kyllingen også kunne fått til?

Ut over det tror jeg nok at det begrenser seg til Kyllingens produksjon: trolldeigfigurer, muligens noen porselensmalte fat og kopper og ikke så mye mer.

Ja såpe høyres spennande ut med såpelaging :D lurer på om eg og ungane skal prøve oss på det :)

Trolldeig laga eg her for ei stund sidan som eg tenkte ungane skulle få prøve seg på, men den vart berre liggande i kjøleskapet og vart kasta til slutt :knegg:

Rose
12 Sep 2010, 23:15
Såpe er enkelt -- såvidt jeg husker er det bare å kjøpe såpemasse i hobbybutikk, smelte i vannbad (?), tilsette farger/aroma/pynt etter ønske og behov, og helle i mer eller mindre passende former. Alle slags bakeformer i silikon er helt supre, men det finnes masse spesialgreier på Panduro. Jeg har også foret brødformer med clingfilm og helt i, for så å skjær eopp skiver når det har størknet.

You can do it! Det er jeg helt sikker på.

Det høyres ut som noko vi her kan greie og :) og heilt sikkert kjempespennande for ungane :)

Takhisis
13 Sep 2010, 07:21
Cookies in a jar var jo kjempesmart:D
-Jeg skal lage pultost til de som liker det.Må snart sette i gang når jeg tenker meg om,den skal jo lagres en stund.
-Skal strikke sjal til søstra mi,for det har hun ønsket seg.Ellers blir det nok noen strikkesokker,votter og andre strikkede småting.
-Ungene lager nok en del dill og dall i barnehagen,men vi har nok noen juleverksteder her i tillegg.Trolldeig blir det i hvertfall helt sikkert.
-I fjor malte de på tallerkener.
-Også laget vi "skattekister" til barna i familien.Vi kjøpte trehvite små kister i en hobbybutikk,også malte vi dem med hodeskaller og sånn.Deretter fylte vi kistene med godteri og ullsokker:)

Rose
13 Sep 2010, 11:52
-Også laget vi "skattekister" til barna i familien.Vi kjøpte trehvite små kister i en hobbybutikk,også malte vi dem med hodeskaller og sånn.Deretter fylte vi kistene med godteri og ullsokker:)

Fekk lyst på ein sånn til meg sjølv eg :D

Imp
13 Sep 2010, 22:59
Pleier å bake litt småkaker til de gamle i slekten.
Har tenkt å lage natursåpe og gi bort til de som skal ha litt smågaver. Har tørket ringblomst (!) i hele sommer med dette formålet for øye.

Rose
13 Sep 2010, 23:05
Eg kan no fortelle litt kva eg pleier å gjere :)
Har ikkje blitt så veldig mykje sjølvlaga gåver, men litt konfekt, kaker (biscotti) og diverse mat. Har hatt planar om å lage likør, men det har ikkje blitt endå.

siemens
13 Sep 2010, 23:12
Jeg vet ikke om jeg kommer til å prioritere å lage julegaver i år, tidsmessig, for det er det morsomste jeg vet. Men det jeg har gjort før om årene er
- sydd snøresekker til alle venners barn
- laget cantucci
- laget oppskriftshefter
- laget garam masala. det siste der kan dere kanskje droppe som idé, fikk en lakonisk mail fra en venninne om at da hun hentet pakken på postkontoret stinket det over alt og postdama gren på nesa, hehe
- hjemmelaget kalender
- hjemmelagede likører

cookie in a jar ser kult ut, men ettersom vi sender de fleste gavene tror jeg det utgår.

Rose
13 Sep 2010, 23:47
- laget cantucci

Kva er det?

Rose
13 Sep 2010, 23:48
- laget garam masala. det siste der kan dere kanskje droppe som idé, fikk en lakonisk mail fra en venninne om at da hun hentet pakken på postkontoret stinket det over alt og postdama gren på nesa, hehe

:knegg:

siemens
14 Sep 2010, 08:29
Cantucci = biscotti

Anjali
14 Sep 2010, 13:00
Tenkte på å starte en lignende tråd selv - bra initiativ!

Jeg planlegger å sy en del brødkurver (http://juneaakre.blogspot.com/2009/01/stor-brdkurv.html), hekle grytekluter og kanskje strikke oppvaskkluter.
Strikke pulsvarmere til venninner, eller luer.

MEN jeg trenger tips til hjemmelagde gaver til tantebarn på 8-10 år, hva kan de synes er kult? (Både jenter og gutter)

hurramegrundt
14 Sep 2010, 13:26
Brødkurver kan det nok bli her også, men jeg har de firkanta i bunnen - da er de ca 1000 ganger enklere enn dine, anjali. :nemlig:

Jeg må rett og slett se over litt lager, jeg. Har så mye stoff og garn og perler og diverse at jeg nok har mange potensielle gaver, bare jeg tar meg tid til å la det snakke til meg. Startet opp med noen fine juletrepyntgreier i filt og perler i fjor, får se om jeg kommer i havn med de.

I fjor støpte vi lys som gutta malte på (med sånn voksfarge som skal brukes til det), det ble veldig godt mottatt. Kan hende det blir mer av det.

Rose
14 Sep 2010, 16:17
Jeg planlegger å sy en del brødkurver (http://juneaakre.blogspot.com/2009/01/stor-brdkurv.html), hekle grytekluter og kanskje strikke oppvaskkluter.

Brødkorger var ein super idé! Grytekluter og oppvaskkluter også.

Rose
14 Sep 2010, 16:19

MEN jeg trenger tips til hjemmelagde gaver til tantebarn på 8-10 år, hva kan de synes er kult? (Både jenter og gutter)
hmm... gaver til 8-10-åringar er vanskelig i utgangspunktet syns eg :knegg: hmm... men kva med kule luer, skjerf, hansker? Smykker?

Blanche
14 Sep 2010, 20:24

Kanskje leggvarmere i freshe farger, evt med innstrikkede perler? Varmt og fint til tights.

Rose
14 Sep 2010, 20:43
Kanskje leggvarmere i freshe farger, evt med innstrikkede perler? Varmt og fint til tights.
Ja det må no vere heilt supert!

Ville Vanilje
15 Sep 2010, 20:34
Ja såpe høyres spennande ut med såpelaging :D lurer på om eg og ungane skal prøve oss på det :)

Trolldeig laga eg her for ei stund sidan som eg tenkte ungane skulle få prøve seg på, men den vart berre liggande i kjøleskapet og vart kasta til slutt :knegg:

har du oppskrift ?
tenkte på drolldeighjerter som ungene kan male og henge på juletre/vegg

Rose
15 Sep 2010, 21:53
har du oppskrift ?
tenkte på drolldeighjerter som ungene kan male og henge på juletre/vegg

http://www.aktivioslo.no/trolldeig.php

Eg brukte zalo istedenfor olje, las ein plass at det skulle gjere deigen veldig god :)

Hera
23 Sep 2010, 16:36
Innom og snappar idèar!
Kan føye til å lage søte små korger til piknikk inne i vintermørket. Dandere ei flott korg med te/vin/kaffi, stearinlys, kjeks, ost osv...

Filipine
23 Sep 2010, 17:00
Jeg vet ikke om jeg kommer til å prioritere å lage julegaver i år, tidsmessig, for det er det morsomste jeg vet. Men det jeg har gjort før om årene er
- sydd snøresekker til alle venners barn
- laget cantucci
- laget oppskriftshefter
- hjemmelaget kalender
- hjemmelagede likører

cookie in a jar ser kult ut, men ettersom vi sender de fleste gavene tror jeg det utgår.

Men atte jeg kan anbefale garam masalaen!

Grooo
23 Sep 2010, 23:26
Så mange ideer, så lite tid...
Vet ikke om det blir en eneste hjemmelaget julegave i år heller jeg, selv om jeg så gjerne vil!

JifraNord
24 Sep 2010, 15:16
i fjor lagde jeg kjeks på glass...
brukte denne oppskriften

1,5 dl hvetemel
2 dl sukker
1 ts bakepulver
1/2 ts vaniljesukker
1/2 ts kardemomme
2,5 dl havregryn (små lettkokte)
1,5 dl nonstop
2 dl rosiner
ca 2 dl peanøtter

125 g smeltet smør
1 stort egg

Settes med skje på plate.

Stekes på 175 grader i 10 til 12 minutter.

De er veldig myke når de taes ut av ovnen, dra bakepapiret over på en rist og la de avkjøles, så stivner de.

hadde det på norgesglass som jeg kjøpte på bruktbutikken her... ble en stor slager :D
egg og smør må de tilsette de som får glasset ;) leg lagde en etikett med framgangsmåte..

dunderdama
24 Sep 2010, 21:09
Et år sydde jeg handlenett med diverse applikasjoner og bilder til forskjellige i slekta. I fjor lage jeg glass med kransekakebiter, instant kakao på glass og konfekt. Stor suksess alt sammen.

siemens
24 Sep 2010, 22:16
Men atte jeg kan anbefale garam masalaen!

Ja, den ble veldig god. Og hvis man legger dem på krydderglass i stedet for i sånn lite zip-lockpose, så stinker det ikke så sinnsykt heller, hihi!

Ville Vanilje
10 Oct 2010, 21:11
jeg har nå plan om å brodere bilde til svigermor. Noe sånt som "Mora di jobber her" eller "superfarmor" eller noe sånt. "svigermonster" utgår, for hun er verdens beste. En venninne av meg er lærer, tenkte på å brodere "retting" i hjerte. Evt "nynorsk" i hjerte :)

Grooo
11 Oct 2010, 00:25
Juhu!
Jeg er i gang med å strikke :)
Sitteunderlag foreløpig, men håper å få til noen kjøkkenkluter også.

Ville Vanilje
12 Oct 2010, 22:21
Nå har jeg tørka sesongens siste ringblomster, tenkte de kunne brukes i såpe:)

Ambivalent
13 Oct 2010, 10:38
Me like "cookies in a jar" - men lat som jeg er - om noen finner de perfekte blandingsforhold er det bare å dele :)

Ningamor
13 Oct 2010, 11:14
Jeg har begynt å strikke julegaver :D Ganske så stolt av meg selv, for jeg pleier ikke å være så tidlig ute. Hva jeg strikker, kan jeg ikke røpe helt ennå ;)
I helgen plukket vi krekling og tyttebær i fjellet. Ungene plukket masse, så de skal få gi bort likør. Har foreløpig lagt de i glass med sukker, tenkte å legge i noen blåbær også :) Det er det vi har satt igang med foreløpig, mer kommer nok :)