PDA

Se full versjon : Mugg i vaskemaskinen!

isleofview
13 Sep 2010, 21:30
Vi overtok en ganske ny (ca 2 år gammel) vaskemaskin fra min veninde når vi flyttet og hun pusset opp. (Bra timing)
Men etter kun noen måneders bruk har vi oppdaget mer og mer sorte flekker som ligner mugg på gummiringen innenfor glassdøra. Vi bruker vaskemaskinen nesten daglig, det gjorde også min veninde. Den største forskjellen mellom hennes og vår bruk er at hun hadde maskinen stående inne på badet sitt og hadde alltid døra til maskinen stående oppe når den ikke var i bruk. Vi har maskinen på kjøkkenet vårt og døra er i veien når den er oppe, derfor har vi den alltid lukket.
Min veninde mener at dette allikevel ikke skal skje på en såpass ny maskin.
Jeg lurer på om det kan være mulig at vi skal sette den på "tømming" etter hver bruk for å sikre at alt vannet er ute, men det skal vel heller ikke være nødvendig å måtte gjøre?
Noen som har opplevet det samme/ noe lignende?
Jeg tenker at jeg ønsker ikke å bare vaske det vekk, og ha på klorin eller whatnot, for jeg tror det vil komme tilbake, jeg ønsker å finne årsaken til det, og unngå at det skjer igjen.
Men tar gjerne imot råd om hvordan man kan få det vekk også, altså.

meloni
13 Sep 2010, 21:33
Den eneste løsningen, i følge min mamma som jeg hører på i slike saker, er å ikke lukke døren. Det må komme luft til for at det ikke skal skje, tømming av maskinen er ikke nok for det vil alltid ligge fuktighet på gummiringen. Jeg tror dere kommer unna med å sette opp døra på vid gap om natten - da vil den vel ikke være i veien for noen :)

Luan
13 Sep 2010, 21:38
Viktig med luft ja som Meloni sier. Jeg husker jeg hadde samme problem og laget en tråd om det, men husker selvfølgelig ikke hva jeg fikk til råd :bag:

Men lurer på om det var snakk om å vaske tom maskin med edikk i? Ellers finnes det slike vaskemaskinrensegreier som renser maskinen.

isleofview
13 Sep 2010, 21:39
Takk for svar, jeg tenkte meg nesten det. Men hvordan få vekk den stygge sorte muggen som er på den lysegrå gummiringen nå?

isleofview
13 Sep 2010, 21:40
Tror Eddik har med å fjerne lukt, ikke flekker...

Luan
13 Sep 2010, 21:42
Tror Eddik har med å fjerne lukt, ikke flekker...
Ja, det høres logisk ut.
Tja, da har jeg ikke noen gode råd å komme med..

Al-Kemia
13 Sep 2010, 22:56
Klor & dopapir for å fjerne eksisterende flekker.