PDA

Se full versjon : Skikkelig varme vintersko til barn?

Rivella
19 Dec 2010, 16:31
Hva er det varmeste som finnes for barn som lett blir blåfrosne på tærne? Vi har eccosko med romslig plass til ullsokker, men Solkremen blir så skrekkelig kald, så vi må som snarest ut på markedet og finne et bedre alternativ.

Tips takk :).

Taratroll
19 Dec 2010, 17:03
Sorell kanskje? Sånne med vadmelfot nedi. A hadde sånne som hun ikke kunne bruke, for hun ble våt på føttene av svette.

Purra
19 Dec 2010, 17:15
For meg virker det som Eccosko generelt er litt kalde.
Vi er superfornøyd med Kavat,de holder godt på varmen og sier vel sitt når det er tredje vinteren og tredje paret lillesnupp har. Hun har høy vrist og bred lest,så passer perfekt!

mirimor
19 Dec 2010, 17:50
Sorel!

Petrina
19 Dec 2010, 18:03
Selskinnsko fra Topaz, det eneste som holder føttene til storesøster varm. Vi har prøvd Sorel, Ecco, Viking og Skofus. Ja, og Nesnalobben.

knusknoff
19 Dec 2010, 20:22
Sorell med vadmelfot er genialt! Føttene til E er så gode og varme når han kommer inn nå, er superfornøyd!

Chance
19 Dec 2010, 20:34
Samme erfaring har jeg.. Så her letes det også etter sorel. De har jeg god erfaring med fra før! Men håper bare propellen får buksebeina utenpå, ellers vil han ikke ha de..

heilo
19 Dec 2010, 21:05
Kamik! De som det står ned til -40 på, de har flere typer. Barnas Hus har dem. I tillegg til å være varme så er de helt vanntette. Frossenpinnen her har ikke vært kald (eller våt) på beina en eneste gang siden hun fikk dem. Er på 2. paret nå i år. Det er samme systemet som sorel med uttagbart for, men etter det jeg har hørt er ikke Sorel like vanntette.

MtL
19 Dec 2010, 21:06
Vi har gode erfaringer med Sorel og Kavat. Har ikke prøvd Kamik og de andre dog.

Rosin
19 Dec 2010, 21:26
Vi bruker Nesnalobber på de kaldeste dagene.

Gimp
19 Dec 2010, 21:33
Snuppa vår har Timberland-støvler, lær utenpå og noe de kaller thermolite inni - har ikke hørt noe om frosne tær i vinter! Kjøpt i vanlig skobutikk her i Norge.

http://shop.timberland.com/product/index.jsp?productId=10955863

Takhisis
19 Dec 2010, 22:07
Nesnalobber til hele familien her.Kavat på litt varmere dager(ca.minus fem og opp til cherox-vær).

Jeano
19 Dec 2010, 22:20
Kamik! De som det står ned til -40 på, de har flere typer. Barnas Hus har dem. I tillegg til å være varme så er de helt vanntette. Frossenpinnen her har ikke vært kald (eller våt) på beina en eneste gang siden hun fikk dem. Er på 2. paret nå i år. Det er samme systemet som sorel med uttagbart for, men etter det jeg har hørt er ikke Sorel like vanntette.
Bobble har fått kamik også og er veldig fornøyd. Han finnes ikke kald og han har ikke på ullsokker engang

isleofview
20 Dec 2010, 07:16
Takk for denne tråden, nutte er som meg, alltid iskald på tottelottene :kald:

Men jeg trenger flere linker... Kommer ikke langt med kun navnet, havner ofte på utenlandske nettsider eller finner ikke sko i det hele tatt... Jeg vil SE bootsene dere tipser om og aller helst kunne vite hvor i Norge de fås kjøpt...

Kavat?
Kamik? (kommer ikke opp på nettsiden til Barnas Hus)
Timberland (de som linkes til ser ikke vanntette ut)
Selskinnssko

Petrina
20 Dec 2010, 12:56
Takk for denne tråden, nutte er som meg, alltid iskald på tottelottene :kald:

Men jeg trenger flere linker... Kommer ikke langt med kun navnet, havner ofte på utenlandske nettsider eller finner ikke sko i det hele tatt... Jeg vil SE bootsene dere tipser om og aller helst kunne vite hvor i Norge de fås kjøpt...

Kavat?
Kamik? (kommer ikke opp på nettsiden til Barnas Hus)
Timberland (de som linkes til ser ikke vanntette ut)
Selskinnssko

http://www.topaz.no/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_m_54%20barn%20natur%20sel.jpg

http://www.topaz.no/stovletter.html
De er temmelig dyre, 1550 for barnesko, men her kommer de til å gå videre til lillebror og til tantebarn.

Gimp
20 Dec 2010, 19:10
Her er link til norsk nettbutikk som selger timberland-bootsene.

http://timberland.no/index.php?mapping=6&gruppe_nr=310100&pageID=2

Ingen omtale der, men det er det her:

http://shop.timberland.com/product/index.jsp?productId=10955863

Rivella
20 Dec 2010, 21:56
Takk for gode innspill. Da er sorel innkjøpt og godkjent. Skal på iskald hyttetur i romjula, og Solkremen var helt blåfrossen etter en liten time ute i går, så her var det om å gjøre å handle raskt, så da ble det sorel, som var det vi først fikk tak i. De virker varme og gode, og har romslig plass til mange lag ull ekstra også, så har troen på at dette kan bli bra.

meloni
26 Oct 2011, 20:33
Var dere fornøyde med Sorel, Rivella?

Storebror er litt sånn "alltid svett" og Sorel puster vel ikke noe særlig, jeg ser for meg svette og dermed kalde føtter. Dessuten er de litt tyngre enn for eksempel Viking. Akk, de vanskelige valgene...

Noor
26 Oct 2011, 20:43
Jeg spurte faktisk i barnehagen i går. Jentene er veldig mye ute og hvirvel går på utegruppe. Da sa de at feks viking og geox sine var helt fint vinteren som var. Bare en ekstra ullsåle oppi. Så jeg nettshoppet geox alaska til hvirvel i går, gulljenta har dem fra i fjor og da var det også gode. De er mye mykere å gå i enn sorel og kamik, derfor tenkte jeg det er ok. Hvirvel går et par km om dagen i tillegg til vanlig lek.

meloni
26 Oct 2011, 20:46
Når du sier mykere å gå i - tenker du på bevegelighet i selve sålen? At Sorel er stivere? Jeg bøyde ikke på dem når jeg så på dem i dag :sparke:

Serendipity
27 Oct 2011, 09:00
Sorel Super Trooper er forresten på salg hos Gmax.no http://www.gmax.no/Kategorier/BarnJunior/Sko-barnjunior/ Og gratis frakt

Sent from my iPad using Tapatalk

Rivella
27 Oct 2011, 12:02
Var dere fornøyde med Sorel, Rivella?

Storebror er litt sånn "alltid svett" og Sorel puster vel ikke noe særlig, jeg ser for meg svette og dermed kalde føtter. Dessuten er de litt tyngre enn for eksempel Viking. Akk, de vanskelige valgene...

Vi var veldig fornøyde, de holdt varmen på en helt annen måte enn eccoskoene, og jeg kan ikke huske noen problemer med klam svette. Tvert i mot: Varme og tørre føtter. Det var grisekaldt i fjor vinter, og jeg håper jo av hele mitt hjerte at årets utgave ikke blir så streng, men vi kommer til å safe inn med Sorel til begge barna i år.

Innen kategorien vinterstøvler, synes jeg heller ikke de var verken spesielt tunge eller stive. Varme anbefalinger (bokstavelig talt) fra denne kanten!

Rosin
27 Oct 2011, 12:08
Vi var veldig fornøyde, de holdt varmen på en helt annen måte enn eccoskoene, og jeg kan ikke huske noen problemer med klam svette. Tvert i mot: Varme og tørre føtter. Det var grisekaldt i fjor vinter, og jeg håper jo av hele mitt hjerte at årets utgave ikke blir så streng, men vi kommer til å safe inn med Sorel til begge barna i år.

Innen kategorien vinterstøvler, synes jeg heller ikke de var verken spesielt tunge eller stive. Varme anbefalinger (bokstavelig talt) fra denne kanten!

Hvilken modell hadde dere ifjor (ser at det er ulike modeller å velge mellom)?

Rivella
27 Oct 2011, 12:20
Vi hadde Super Trooper (for å være ærlig, synes jeg de er grisestygge å se på, men komfort trumfer estetikk når det kommer til blåfrosne tær, altså).

edit: Ser den modellen som heter Tivoli på nettsidene deres. Den var jo mye penere, men jeg aner ikke om den er like varm.

Filipine
27 Oct 2011, 12:22
Vi hadde Super Trooper (for å være ærlig, synes jeg de er grisestygge å se på, men komfort trumfer estetikk når det kommer til blåfrosne tær, altså).

Jeg er helt enig. Når det kommer til barna. Hadde det vært meg, tror jeg heller jeg ville frosset bittelitt. :knegg:

Rivella
27 Oct 2011, 12:28
Jeg er helt enig. Når det kommer til barna. Hadde det vært meg, tror jeg heller jeg ville frosset bittelitt. :knegg:

Så sant, så sant. Og det beste: Med litt kalde tær, er det jo en smal sak å spille vi-må-inn-kortet. Som jo alltid er å foretrekke vinterstid. Ingen mennesker med vettet i behold, vil i fullt alvor foretrekke friluft når gradestokken viser 15 kalde :nemlig:.

Filipine
27 Oct 2011, 12:29
Så sant, så sant. Og det beste: Med litt kalde tær, er det jo en smal sak å spille vi-må-inn-kortet. Som jo alltid er å foretrekke vinterstid. Ingen mennesker med vettet i behold, vil i fullt alvor foretrekke friluft når gradestokken viser 15 kalde :nemlig:.

Og vi er igjen rørende enig. Med mindre man sitter på en skinnfell i en slede og det er måneskinn og man er nyforelsket.

Purra
27 Oct 2011, 12:52
Herlig Filipine!

MorLena
27 Oct 2011, 13:06
har både ecco og viking sko til lille frø.. og når hun får velge selv, velger hun alltid viking. virker som de er litt varmere, også klarer hun å ta de på selv da :)

Chance
27 Oct 2011, 14:59
Hmm. Vurderer litt sorel som ekstra sko til snuppa. Skrekken er at vikingene ikke er varme nok. Første vinteren jeg prøver de vinterstøvlene..

Silence
27 Oct 2011, 15:03
Sorell er ganske rimelig på xxl. Tror vi må prøve de til Skarven i år.

Noor
27 Oct 2011, 16:13
Når du sier mykere å gå i - tenker du på bevegelighet i selve sålen? At Sorel er stivere? Jeg bøyde ikke på dem når jeg så på dem i dag :sparke:

Ja, det var det jeg mente. De gulljenta har går ikke an å bøye i sålen i det hele tatt, jeg innbiller meg at det må være deiligere å leke i sånne man kan bøye sålen i. Jeg har sorelstøvler selv og synes de er gode, men litt tunge å gå langt i. Så for vår del handler det kanskje mest om at hvirvel går mye og ganske langt. Når det er sagt, så ser jeg at gulljenta ofte velger sorelstøvlene sine når hun leker i bhg, så de er sikkert ikke såå stive heller. Hun har begge typer, mulig vi gjør det til hvirvel etterhvert også.

mortone
04 Nov 2011, 12:45
lillegull hadde verdens beste vinter sko for noen år siden, kjempe lette, ikke klamme, med god undersåle, veldig vanntette (vi bor i bergen så dette er et must) og hun var ikke kald en enste dag... En liten janus sokk og hun var klar for det meste... De var laget i noe dykkeraktig stoff og kjøpt på en helt genial (men akk så desverre nedlagt skobutikk for barn på åsane storsenter) Kan ikke huske hva de het, men makan til gode skao har jeg aldri funnet igjen... sukk

Noor
04 Nov 2011, 12:48
Duckboots eller muckboots?

charlie_83
04 Nov 2011, 20:14
*abo* Har nå viking gtx høstsko og vintersko, men må nok ha et par til etterhvert i større str. Det blir så fort klumpete for de små bena....
Har også duckboots, men de er ikke like varme (og litt tyngre enn gtx).

Taratroll
04 Nov 2011, 20:32
*abo* Har nå viking gtx høstsko og vintersko, men må nok ha et par til etterhvert i større str. Det blir så fort klumpete for de små bena....
Har også duckboots, men de er ikke like varme (og litt tyngre enn gtx).

Jeg kjøpte goretex vintersko fra superfit til E i år. De var veldig lette og myke i forhold til viking og ecco og har ullfor inni.
Disse er det hun har
http://img.tapatalk.com/55a55675-3ea1-ae5b.jpg

charlie_83
04 Nov 2011, 21:03
Er de superfitskoene bredere over vrista og foten enn tidligere? Hørte noen sa de hadde endret modellen, for de vi har sett før har i alle fall vært for smale.

Taratroll
04 Nov 2011, 21:10
Er de superfitskoene bredere over vrista og foten enn tidligere? Hørte noen sa de hadde endret modellen, for de vi har sett før har i alle fall vært for smale.
De er nok kanskje litt smale. Men mine unger har ikke spesielt brede føtter, så er vanskelig for meg å bedømme.

charlie_83
04 Nov 2011, 21:15
Ok, takk...vi må kanskje ta oss en tur for å prøve :) Sviiinaktig dyrt for sko til disse små i alle fall, men jr skal slippe å arve sko slik jeg gjorde da jeg var liten. (og slippe å fryse masse på bena).

Taratroll
04 Nov 2011, 21:30
Ok, takk...vi må kanskje ta oss en tur for å prøve :) Sviiinaktig dyrt for sko til disse små i alle fall, men jr skal slippe å arve sko slik jeg gjorde da jeg var liten. (og slippe å fryse masse på bena).
Ja, det er utrolig dyrt. Her fikk heldigvis mellomste ecco-sko av besteforeldrene til bursdagen og goretex-støvlettene til den eldste kjøpt i fjor passer fortsatt. Så da var det bare E som trengte nye sko nå.