PDA

Se full versjon : Soltak på bil.

Krokus
21 Jan 2011, 20:03
Skal få ny bil og kan velge litt tilleggsutstyr.
Har da lurt på soltak som jeg aldri har hatt før. Er det trivelig å ha eller spiller det ikke så stor rolle?
Og hva med parkeringsassistent, er det noen som har det? Hvordan fungerer det egentlig?

siemens
21 Jan 2011, 20:26
Soltak = det glade 80-tallet, da skulle man ha soltak. Det kan godt hende det er videreutviklet, men jeg synes ikke vi hadde så stor glede av det - det bråker, men gir ikke noen særlig luftsirkulasjon i bilen. Jeg ville ikke hatt det.

Parkeringsassistent: hvis det er ryggesensor du mener, så er det kjempekjekt altså. Må ikke stoles blindt på (bokstavelig talt), på det viset at man ikke må bli sløv og bare rygge på, men ellers helt genial. Den fungerer slik at når du rygger, begynner den å pipe ved en viss avstand mot det som befinner seg bak bilen, og jo nærmere jo mer ilsken (det er vår, i Volvon, tipper det er noenlunde likt i andre biler). Det går an å få sensor foran på bilen også, samt kamera.

Ellers finnes det masse kjekt tilleggsutstyr, altså. Bare lommeboka setter grenser. Vi har Volvos avenserte sikkerhetspakke som gjør at bilen bremser av seg selv dersom vi kommer for nær, kjører vi med cruisecontrol holder bilen avstand til bilene foran, og bilen varsler om det dukker opp noen i dødvinkelen feks. Slike ting er helt supre å ha for oss som kjører langt og mye i perioder. Fungerer ikke like bra i bymiljø (cruise), men nedbremsingen fungerer.

Jeg ville f.eks. tatt med dragkrok, det er ofte ikke standard lenger.

Serendipity
21 Jan 2011, 20:55
vi har "soltak" men det er på ingen måte et soltak slik som tidligere, det er mer et panoramatak. Det heter vel kanskje det også ja :) Parkeringssensoren min er verdt sin vekt i gull og hadde ikke byttet det bort mot noe i verden :nemlig: Vi har en Tiguan R-line

Neria
21 Jan 2011, 23:02
Vi har soltak på bilen vår. Det er greit nok for lufting siden vi ikke har AirCondiconing i bilen. Men jeg ville heller hatt AC enn soltak altså.

Parkeringssensor er jo superkjekt, det er mye lettere å parkere pappas bil som har det enn vår gamle skraphaug som er uten.

Silence
22 Jan 2011, 08:08
Utstyr som jeg setter pris på:

Ryggesensor, om bilen er stor.
"Nøkkelfri" dører og starter av bilen. (du trenger bare å "nøkkelen" liggende i veska eller lomma)
Defa WarmUp (fjernkontroll til å varme opp bilen før man skal ut å kjøre).

siemens
22 Jan 2011, 09:25
Ja, det siste der er gull verdt - jeg vet ikke om du har diesel eller bensinmotor, Silence, men vi har diesel og kan sette på en timer som varmer opp bilen på morgenen. Veldig kjekt når man skal ut med unger i 20 minus. Det blir jo ikke badstu, men bilen starter fort og lett og varmes opp inni fortere.

Også er jeg veldig glad i skinnseter jeg da - kan kjennes litt kaldt, men guri så kjekt med småbarn i bil og skinnseter!

Krokus
22 Jan 2011, 19:56
Takk for mange gode råd. Ser ut til at soltaket må vike for parkeringsassistent (synes bare det virker så utrolig kult med at jeg bare skal gi gass og bremse og så svinger rattet av seg selv), kamera bak (og må da ha spesiell CD/mp3 spiller slik at bildet vises på displayet) og hengerfeste. Så gjelder det bare å få firmaet til å være enig i at dette er "nødvendig tilleggsutstyr", - hadde de sett meg parkere ville de nok vært veldig enig : )
Bilen kommer med tretthetsvarsling og det synes jeg er utrolig bra.